Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Negeri baik tumbuh yg baik & viceverssa

 

Negeri baik tumbuh yg baik & viceverssa

 

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

3:27 Engkau masukkan malam ke dalam siang (lebih lama malam) dan Engkau masukkan siang ke dalam malam (lebih lama siang). Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa terhitung.

 

5:41 Hai rasul, janganlah engkau berduka cita, kerana orang orang yang bersegera masuk kekafiran di antara orang orang yang berkata : Kami telah beriman, dengan mulut mereka, sedang hati mereka tiada beriman. Di antara orang orang Yahudi ada pendengar pendengar perkataan bohong , pendengar pendengar untuk kaum lain yang tiada datang kepada engkau (ya Muhammad). Mereka itu mengubah perkataan dari pada tempatnya. Mereka berkata (kepada utusan yang diutusnya kepada Muhammad):  Jika ini diberikan kepadamu, maka terimalah dan jika bukan ini diberikannya, maka tinggalkanlah. Barang siapa dikehendaki Allah akan menyesatkannya, maka tiadalah engkau berkuasa mempertahankannya dari (siksaan) Allah sedikitpun. Mereka itu ialah orang orang yang tiada dikehendaki Allah akan mensucikan hati mereka. Untuk mereka itu di dunia kehinaan dan untuk mereka diakhirat siksaan yang besar.

 

6:42 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang rasul) kepada umat umat sebelum engkau, (tetapi mereka mendustakan rasul rasul itu), lalu Kami siksa mereka itu dengan kesengsaraan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka itu tunduk (berhina diri kepada Allah).

 

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

6:61 Dia yang Mahakuasa atas segala hambaNya dan mengutus kepadamu para penjaga (malaikat), sehingga apabila datang maut kepada salah seorang kamu, lalu utusan2 Kami mewafatkannya (mengambil ruhnya), sedang mereka itu tiada lengah (taksir).

 

6:62 Kemudian mereka itu dikembalikan kepada Allah, Tuhan mereka yang hak. Ingatlah, bagi Allah ketentuan hukum dan Dia selekas lekas menghisab.

 

6:63 Katakanlah: Siapakah yang akan melepaskanmu dari kegelapan (kesengsaraan) daratan dan lautan, sedang kamu meminta kepadaNya dengan berterang terangan dan bersembunyi: Demi, jika Dia melepaskan kami dari (sengsara) ini, niscaya kami termasuk orang2 yang berterima kasih (kepadaNya).

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

6:65 Katakanlah: Dia kuasa mengirimkan siksaan kepadamu dari atas (kepala)mu atau dari bawah kaki mu (bumi) atau Dia menjadikan kamu bergolong golongan sehingga setengah kamu merasa kesakitan dari yang lain. Perhatikanlah bagaimana kami menerangkan beberapa ayat, mudah mudahan mereka memahaminya.

 

6:66 Kaum engkau mendustakan ayat ayat ini, padahal ia suatu kebenaran. Katakanlah: Bukanlah aku menjadi wakil atas kamu.

 

6:67 Bagi tiap tiap perkhabaran ada ketetapannya dan nanti kamu akan mengetahuinya.

 

6:68 Apabila engkau lihat orang2 yang bercakap cakap (memperolok olokan) ayat ayat Kami, maka berpalinglah engkau daripada mereka , sehingga mereka bercakap cakap tentang perkara yang lain. Jika engkau lupa kerana setan, maka janganlah engkau duduk bersama kaum yang aniaya, setelah engkau ingat demikian itu.

 

6:69 Tiadalah kewajipan orang orang yang taqwa memperhitungkan orang orang yang memperolok olokkan itu sedikitpun, tetapi hanya peringatan, mudah mudahan mereka itu bertaqwa.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

7:56 Janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi, sesudah baiknya. Mintalah kepadaNya dengan ketakutan dan harapan. Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat dari orang2 yang berbuat kebaikan.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandungi air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan Kami keluarkan dengan dia bermacam macam buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah2an kamu mendapat peringatan.

 

7:58  Negeri yang baik, keluar tumbuh tumbuhannya dengan izin Tuhannya. Negeri yang buruk tiada keluar tumbuh tumbuhannya melainkan dengan bersusah payah. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu bagi kaum yang berterima kasih.

 

7:70 Mereka itu menjawab : Apakah engkau datang kepada kami, supaya kami menyembah Allah sendiriNya dan kami tinggalkan apa apa yang disembah bapak kami? Sebab itu datangkanlah kepada kami apa yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

7:71 Hud berkata: Sesungguhnya kamu akan ditimpa siksaan dan amarah dari pada Tuhanmu. Adakah kamu membantahku, tentang nama nama yang kamu namakan bersama bapak bapakmu (berhala), sedang Allah tidak memberikan keterangan kepadanya. Sebab itu tunggulah dan aku bersama sama kamu menunggu pula.

 

7:72 Kami selamatkan dia dan orang orang yang sertanya dengan rahmat daripada Kami, dan Kami musnahkan orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami dan mereka itu bukan orang orang yang beriman.

 

7:73 Kepada (kaum) Tsamud, (Kami utus) seorang saudaranya, Shalih.  Ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Inilah unta Allah menjadi ayat (tanda) bagimu, sebab itu biarkanlah ia makan di bumi Allah dan jangan kamu menyentuhnya dengan kejahatan, nanti kamu ditimpa siksaan yang pedih.

 

7:74 Ingatlah ketika Ia mengangkatmu jadi khalifah, sesudah (kaum) Ad’ dan Ia menempatkan kamu di muka bumi. Kamu dirikan mahligai di lembahnya dan kamu pahat bukit bukitnya menjadi rumah. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di muka bumi sebagai orang orang penjahat.

 

7:75 Berkata orang orang bangsawan yang sombong di antara kaumnya kepada orang orang yang lemah, yang beriman di antara mereka: Adakah kamu mengetahui bahawa Shalih itu seorang yang diutus dari pada Tuhannya. Mereka menjawab : Sesungguhnya kami percaya kepada apa yang dutuskan Tuhan kepadanya.

 

7:76 Berkata orang orang yang sombong itu: Sesungguhnya kami kafir (tidak percaya) kepada apa yang kamu percayai itu.

 

7:77 Lalu mereka menyembelih unta itu dan mendurhakai perintah Tuhannya, mereka berkata: Hai Shalih, datangkanlah kepada kami, apa apa yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang diutus Tuhan.

 

7:78 Kemudian mereka ditimpa gempa bumi, sehingga mereka mati dalam kampungnya.

 

7:84 Kami tumpahkan atas mereka itu hujan batu. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berdosa.

 

7:96  Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:152 Sesungguhnya orang orang yang mengangkat anak sapi menjadi Tuhan, mereka akan mendapat amarah daripada Tuhannya dan kehinaan waktu hidup di dunia. Demikianlah Kami balasi orang2 yang mengada adakan.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:99 Jika Tuhanmu menghendaki, niscaya beriman sekalian orang yang dibumi semuanya. Adakah engkau memaksa manusia, supaya mereka beriman?

 

10:100 Tiadalah seseorang beriman, melainkan dengan izin Allah. Dia menjadikan siksaan atas orang orang yang tiada berfikir.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

11:94 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Syuaib dan orang orang yang beriman sertanya dengan rahmat dari Kami. Lalu orang2 yang aniaya itu, disambar teriakan keras (petir), lalu mereka tersungkur (mati) dalam rumahnya.

 

13:4 Di bumi ada beberapa potong (bidang) yang berdekatan dan beberapa kebun dari anggur dan tanam tanaman dan pohon korma, yang bercabang dan yang tiada bercabang, (semuanya) disirami dengan air yang satu. (Dalam pada itu) Kami lebihkan setengahnya dari yang lain, tentang rasa buahnya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi keterangan (atas ada Allah) bagi kaum yang memikirkan.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

13:33 Adakah yang berdiri (mengawasi) usaha tiap tiap orang (iaitu Allah) (serupa dengan berhala yang tiada dapat mengawasi)? Mereka itu mengadakan bagi Allah sekutu sekutu. Katakanlah: Sifatkanlah sekutu sekutu Allah itu. Bahkan adakah kamu khabarkan kepada Allah (sekutu) yang tiada diketahuiNya di mukabumi atau kamu katakan  (sekutu Allah itu) pada lahirnya saja? Bahkan dihiaskan kepada orang2 kafir tipu daya mereka (sehingga dipandangnya baik), sedang mereka menghalangi jalan Allah. Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada baginya orang yang menunjuki.

 

13:34 Untuk mereka itu siksaan, ketika hidup di dunia, sedang siksaan akhirat lebih keras, dan tidak ada bagi mereka orang yang memeliharakan dari (siksaan Allah).

 

14:7  Ketika Tuhanmu memberitahukan: Demi jika kamu berterima kasih , niscaya Kutambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

15:19 Bumi Kami bentangkan dan Kami tegakkan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya tiap tiap sesuatu (tumbuh2an) dengan ukuran (timbangan).

 

16:41 Orang2 yang hijrah dalam (keredhaan) Allah, sesudah mereka teraniaya, sesungguhnya Kami tempatkan mereka di dunia di negeri yang baik. Sesungguhnya pahala akhirat lebih besar, jika mereka tahu,

 

16:42 Iaitu orang orang yang sabar dan kepada Tuhan mereka bertawakkal.

 

16:61 Kalau sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan aniayanya, niscaya tiada ditinggalkanNya sesuatu yang melata di muka bumi, tetapi mereka diberiNya tempoh, sampai masa yang ditentukan. Apabila datang ajal mereka, maka tiadalah mereka terlambat sesaat pun dan tiada pula terdahulu.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik lelaki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan ia dengan kehidupan yang baik; dan kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:112 Allah memberikan sebuah contoh , (iaitu) suatu negeri yang aman tenteram, datang rezeki kepadanya bertimbun-timbun dari tiap2 tempat, kemudian penduduk negeri itu ingkar akan nikmat Allah, lalu Allah merasakan kepadanya kelaparan dan ketakutan, disebabkan perbuatan mereka itu.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

23:18 Kami turunkan air dari langit menurut kadarnya, lalu Kami tempatkan air itu di bumi, dan sesungguhnya Kami kuasa buat melenyapkannya.

 

23:41 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras dengan sebenarnya dan Kami jadikan mereka sebagai sampah. Maka binasalah kaum yang aniaya.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

26:7 Tiadakah mereka melihat kebumi, berapa banyaknya Kami menumbuhkan bermacam macam tumbuh tumbuhan yang baik atasnya?

 

26:8 Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

29:63  Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:48 Allah yang mengirim angin, lalu angin itu menghalau awan, sehingga terbentang di atas langit, sebagaimana dikehendakiNya, dan dijadikanNya awan itu berkelompok kelompok, kemudian engkau lihat air hujan keluar dari sela selanya. Maka apabila air hujan itu menimpa siapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya, tiba tiba mereka itu bergembira.

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:11 Inilah makhluk (yang dijadikan) Allah, maka kamu perlihatkanlah kepadaku apa yang dijadikan oleh (tuhan tuhan) yang lain daripadaNya. Bahkan orang orang aniaya itu dalam kesesatan yang  nyata.

 

35:9 Allah yang mengirimkan angin, lalu diterbangkanNya awan, kemudian Kami halau awan itu ke negeri yang mati (kering), (dan Kami turunkan hujan), lalu Kami hidupkan dengan dia bumi sesudah matinya. Seperti itulah menghidupkan orang orang yang telah mati (waktu berbangkit).

 

35:27 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu Kami keluarkan dengan dia buah buahan yang bermacam macam warnanya. Di antara gunung gunung ada yang mempunyai jalan2 yang putih (terang) dan yang merah (kurang terang), bermacam macam warnanya, dan ada pula batu batu yang sangat hitam.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

40:13 Dia yang memperlihatkan beberapa keteranganNya kepadamu dan menurunkan rezeki (hujan) dari langit untukmu. Dan tiadalah yang menerima peringatan, melainkan orang yang kembali (taubat).

 

41:39  Dan di antara tanda tandaNya, bahwa engkau lihat bumi itu kering, apabila Kami turunkan air (hujan) kepadanya, lalu bergerak (tumbuh-tumbuhannya) dan bertambah tinggi. Sesungguhnya (Allah) yang menghidupkan bumi itu, ialah yang menghidupkan orang orang yang mati. Sungguh Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

43:11 Dia yang menurunkan air dari langit (awan) sekadarnya. Lalu Kami hidupkan dengan dia negeri yang telah mati (kering). Seperti itu pulalah kamu dikeluarkan ( dari dalam kuburanmu).

 

43:12  Dia yang menjadikan berpasang pasang ( jantan dan betina atau bermacam macam ) semuanya dan mengadakan untukmu kapal dan binatang binatang ternak untuk kamu kendarai.  Dilihat bahawa 43 + 12 = 55; Diperhatikan surah 55 ( Surah Ar Rahman ) dimana surah ini  mempamerkan paparan ayat berbentuk berpasang pasang; ada fakta diikuti dengan ada soalan.

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : Mahasuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana Kami membentangkannya dan mengadakan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

 

50:8  Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

 

50:9  Kami turunkan dari langit air hujan, yang berkat (bermanfaat), lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun kebun dan biji (tanam tanaman) yang akan dipotong,

 

50:10 Dan pohon kurma yang tinggi tinggi, baginya ada putik yang bersusun susun,

 

50:11  Sebagai rezeki untuk hamba hamba (Allah), dan Kami hidupkan dengan air itu negeri yang telah mati (kering). Seperti itulah (kamu) keluar (dari dalam kubur).

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

56:68 Adakah kamu lihat air yang kamu minum?

 

56:69 Kamukah menurunkannya dari awan atau Kamikah menurunkannya?

 

56:70 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak berterima kasih?

 

57:17 Ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa keterangan kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

58:5 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan RasulNya, mereka itu akan dihinakan, sebagaimana telah dihinakan orang2 yang sebelum mereka. Sesungguhnya telah Kami turunkan beberapa ayat yang terang. Dan untuk orang2 yang kafir siksa yang menghinakan.

 

68:42 (Ingatlah), pada hari yang amat susah (kiamat), dan mereka diseru, supaya sujud (tunduk), tetapi mereka tidak sanggup.

 

68:43 Rendah pemandangan mereka, serta ditimpa kehinaan. Dahulu mereka telah diseru, supaya sujud, sedang mereka dalam keadaan sihat, (tetapi mereka tidak mau sujud).

 

68:44 Maka biarkanlah Aku (menyiksa) orang orang yang mendustakan berita ini (Quran). Nanti akan Kami turunkan (siksaan) kepada mereka sedikit demi sedikit, sedang mereka tiada tahu.

 

68:45 Aku beri tempoh mereka itu, sungguh tipu muslihatKu (siksaanKu) amat keras.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:15 Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

77:27 Dan Kami jadikan diatasnya gunung gunung yang tinggi dan Kami curahkan kepadamu air yang tawar (hujan)?

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.