Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah tegur manusia

 

 

Allah tegur manusia

 


 

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

11:9 Demi, jika Kami rasakan nikmat Kami kepada manusia, kemudian Kami cabut kembali daripadanya, niscaya ia putus asa dan menjadi kafir.

 

11:10 Demi, jika Kami rasakan kepadanya kesenangan, sesudah kesusahan yang menimpa dirinya, niscaya ia berkata : Telah hilang sengsara itu dari saya. Sesungguhnya dia sangat bergembira lagi sombong.

 

17:11 Manusia itu suka meminta kejahatan, sebagaimana ia suka meminta kebaikan. Adalah manusia itu mau cepat (tergesa gesa).

 

17:45 Apabila engkau membaca Quran, Kami adakan dinding yang menutup antara engkau dan antara orang2 yang tiada beriman kepada akhirat.

 

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

 

21:37 Manusia dijadikan (bersifat) terburu nafsu (mau cepat). Nanti akan Kuperlihatkan ayat ayat (siksaanKu) kepadamu, sebab itu janganlah kamu minta segerakan.

 

22:11 Di antara manusia ada orang yang menyembah Allah di pinggir pinggir (dalam keraguan). Jika ia di timpa kebajikan tenteramlah (hatinya), tetapi jika ia ditimpa cobaan (melapetaka), ia berbalik menjadi kafir. Dia telah merugi di dunia dan di akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

 

72:6 Dan sesungguhnya orang laki laki di antara manusia minta berlindung kepada beberapa laki laki di antara jin, lalu mereka (manusia) menjadikan jin jin bertambah sombong,

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.