Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA SUCI

 

 

ALLAH MAHA SUCI

 

TASBIHLAH (MENSUCIKAN) ALLAH

  

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

4:171 Hai ahli Kitab, janganlah kamu berlebih lebihan dalam agamamu dan janganlah kamu berkata terhadap Allah, melainkan dengan kebenaran. Sesungguhnya Al Masih, Isa anak Maryam, hanya rasul Allah dan kalimatNya, disampaikannya kalimat itu kepada Maryam beserta roh daripadaNya; sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu katakan (Tuhan itu) bertiga. Berhentilah kamu, itu lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah, hanya Tuhan yang Esa. Mahasuci Dia, bahwa ada bagiNya seorang anak. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang dibumi. Cukuplah Allah menjadi wakil.

 

5:116 Ingatlah ketika Allah berfirman: Ya ‘Isa anak Maryam, adakah engkau katakan kepada manusia: Ambillah aku dan ibuku menjadi Tuhan, selain daripada Allah. Ia menjawab: Mahasuci Engkau (Ya Allah), Tak pantas bagiku, bahawa ku katakan sesuatu, yang bukan hakku. Jika ku katakan demikian, tentu Engkau mengetahuinya. Engkau mengetahui apa2 yang dalam diriku dan aku tiada mengetahui apa  yang ada pada diri (zat) Engkau. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui segala yang gaib.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

 

6:100 Mereka mengangkat Jin menjadi sekutu Allah, padahal Allah menciptakan jin itu dan mereka mengadakan anak laki laki dan perempuan bagi Allah, tanpa ilmu. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

7:143 Setelah datang Musa di waktu perjanjian Kami, dan Tuhan berfirman (berkata kata) dengan dia, lalu ia berkata: Ya Tuhanku perlihatkanlah (zat) Engkau kepadaku, supaya dapat aku melihatMu. Berkata Tuhan: Engkau tidak akan dapat melihatKu, tetapi lihatlah bukit ini, jika ia tetap di tempatnya, nanti Engkau akan melihatKu. Setelah terang sebahagian kecil Nur Tuhannya di bukit itu, lalu bukit itu menjadi pecah dan Musa jatuh pengsan ke bumi. Tatkala ia bangun dari pengsannya ia berkata: Mahasuci Engkau (Ya Allah) aku taubat kepadaMu dan aku orang yang mula mula beriman.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

9:31 Mereka mengangkat pendeta2 dan alim ulamanya menjadi Tuhan, selain daripada Allah, begitu juga Al Masih anak Maryam, sedang mereka tiada disuruh, melainkan supaya menyembah Tuhan yang Esa, tiada Tuhan kecuali Dia. Mahasuci Tuhan daripada apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:18 Mereka menyembah selain dari Allah, barang yang tiada melarat dan tiada pula bermanfaat kepada mereka dan mereka berkata: Mereka ini (berhala) memberi syafaat (pertolongan) kepada kami di sisi Allah. Katakanlah: Patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yang tiada diketahuiNya di langit dan tiada pula di bumi ? Maha Suci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:68 Mereka berkata: Allah mempunyai seorang anak. Maha suci Allah. Dia Mahakaya. KepunyaanNya apa apa yang dilangit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada di sisimu dalil tentang ini. Adakah kamu berkata terhadap Allah tentang apa yang tiada kamu ketahui?

 

12:2 Sesungguhnya telah Kami turunkan Quran dalam bahasa Arab, mudah mudahan kamu memikirkannya

 

15:86 Sesungguhnya Tuhanmu Maha menciptakan lagi Maha mengetahui.

 

16:3 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Maha-tinggi Allah dari apa2 yang mereka persekutukan.

 

16:4 Dia ciptakan manusia daripada mani, tiba tiba ia menjadi khusumat (musuh) yang nyata.

 

16:5 Binatang binatang ternak Dia ciptakan untukmu, dengan dia kamu mendapat (pakaian) panas dan manfaat dan diantaranya kamu makan dagingnya.

 

16:6 Pada binatang binatang itu, kamu mendapat keindahan, ketika kamu membawanya ke kandang dan ketika melepaskannya.

 

16:7 Binatang binatang  itu membawa beban kamu ke negeri yang tiada dapat kamu sampai kepadanya, melainkan dengan susah payah. Sesungguhnya Tuhan kamu penyantun lagi penyayang.

 

16:8 (Dia ciptakan) kuda, bighal dan keldai supaya kamu mengendarainya dan menjadi perhiasan. Dan Dia menciptakan apa yang tiada kamu ketahui.

 

17:43 Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa yang mereka katakan, sebenar benarnya tinggi dan sebenar benarnya besar.

 

19:50 Kami kurniakan kepada mereka rahmat Kami dan Kami adakan untuk mereka pujian yang baik lagi termasyur.

 

19:51 Perhatikanlah dalam Kitab (riwayat) Musa. Sesungguhnya dia seorang yang disucikan dan adalah dia seorang rasul (dan) seorang nabi.

 

21:22 Kalau sekiranya ada beberapa Tuhan di langit dan bumi, selain Allah, niscaya binasalah keduanya. Maka Mahasuci Allah Tuhan ‘arsy, dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

21:26 Mereka berkata: (Tuhan) Yang Mahapengasih mempunyai anak (dari malaikat). Mahasuci Tuhan (daripadanya). Bahkan (malaikat itu) hamba hamba (Allah) yang dimuliakan.

 

21:79 Lalu Kami fahamkan (terangkan) hukuman itu kepada Sulaiman; masing masingnya Kami berikan hukum (putusan) dan ilmu pengetahuan. Kami tundukkan gunung gunung dan burung kepada Daud; semuanya tasbih mensucikan Tuhan. Dan Kamilah yang memperbuatnya.

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

22:30 Itulah (perintah): Barang siapa yang membesarkan kehormatan Allah, maka itulah lebih baik baginya disisi Tuhannya. Telah dihalalkan untukmu (memakan daging) binatang ternak (unta, sapi, kerbau dan kambing, kecuali apa yang dibacakan kepadamu, sebab itu jauhilah kotoran, yaitu berhala dan jauhilah perkataan bohong (palsu).

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:13 Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kokoh (Rahim).

 

23:14 Kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan mahkluk yang lain (manusia yang sempurna). Maka Mahasuci Allah yang sebaik baik menciptakan.

 

23:72  Adakah engkau meminta upah kepada mereka? Maka upah Tuhanmu lebih baik dan Dia sebaik baik yang memberi rezeki.

 

25:1 Maha Suci (Tuhan) yang menurunkan Furqan (Quran) kepada hambaNya, supaya Dia memberi peringatan kepada seluruh alam.

 

27:8 Setelah Musa sampai ke tempat api itu, lalu didengarnya seruan: Beroleh berkatlah orang yang dekat api dan orang yang dikelilingnya. Maha suci Allah Tuhan semesta alam.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

                

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

 

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

 

30:10 Kemudian akibatnya orang orang yang memperbuat kejahatan ialah kejahatan pula, kerana mereka mendustakan ayat ayat Allah dan memperolok olokkannya.

 

30:11 Allah memulai kejadian (makhluk), kemudian Dia pula mengulangnya (menghidupkan kembali), sesudah itu kamu dikembalikan kepadaNya.

 

30:12 Pada hari kiamat berputus asalah orang orang yang berdosa.

 

30:13 Dan tidak ada bagi mereka syafaat (pertolongan) dari sekutu sekutunya (berhala) sedangkan mereka ingkar akan sekutu sekutunya itu.

 

30:14 Pada hari kiamat, mereka bergolong golongan pada hari itu.

 

30:15 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dalam syurga, maka mereka itu dalam syurga dengan bersukaria.

 

30:16 Adapun orang orang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami dan menemui akhirat, maka mereka itu dilemparkan ke dalam siksa.

 

30:17 Maha suci Allah ketika kamu di waktu sore (malam) dan ketika kamu di waktu subuh.

 

30:18 BagiNya puji pujian di langit dan di bumi dan (ketika kamu di waktu) petang dan ketika lohor.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20 Di antara tanda tandaNya, ialah bahwa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:23 Di antara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:25 Dan diantara ayat ayatNya, ialah bahawa berdiri langit dan bumi dengan perintahNya ( kekuasaanNya ). Kemudian bila Dia menyeru kamu dengan satu seruan, tiba tiba kamu dikeluarkan dari dalam bumi (kuburmu).

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

30:27 Dia yang memulai kejadian ( mahkluk ) kemudian Dia mengulanginya, sedang ( mengulang ) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya ( Allah ) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

30:40 Allah yang menciptakan kamu dan memberikan rezeki kepadamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudian akan menghidupkan kamu. Adakah di antara sekutu sekutumu (berhala berhala yang kamu sembah) yang memperbuat sesuatu di antara demikian itu? Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

33:42  Dan tasbihlah (sucikanlah) Dia pada pagi pagi dan petang.

 

36:83 Maka Mahasucilah (Allah) yang ditanganNya milik tiap tiap sesuatu dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

37:141 Kemudian diadakan undian, lalu ia (Yunus) mendapat kekalahan, (lalu ia dilemparkan ke dalam laut).

 

37:142 Kemudian ia ditelan oleh ikan sedang ia dicerca.

 

37:143 Kalau sekiranya ia tidak membaca tasbih (menyucikan Tuhan),

 

37:144 Niscaya ia tinggal dalam perut ikan itu, sampai hari berbangkit.

 

37:145 Kemudian Kami lemparkan dia ke tepi laut, sedang ia sakit

 

37:146 Dan Kami tumbuhkan di atasnya pohon labu.

 

37:159 Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

37:180 Mahasuci Tuhanmu, Tuhan perkasa dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

39:4 Kalau Allah menghendaki mengambil anak, niscaya dipilihNya apa yang dikehendakiNya di antara makhlukNya. Mahasuci Dia (daripada itu). Dialah Allah yang Mahaesa lagi Mahaperkasa.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

39:73 Orang orang yang taqwa terhadap Tuhannya dihalau ke dalam syurga dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana dan dibukakan pintu pintunya dan berkata malaikat malaikat penjaganya kepada mereka : Selamat untukmu, kamu telah suci, maka masuklah kamu ke dalam syurga serta kekal (didalamnya).

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu pada petang petang dan pagi pagi.

 

40:64 Allah yang menjadikan bumi untukmu buat tempat tetap (sementara waktu) dan (menjadikan) langit sebagai atap (bangunan) dan Dia memberi rupamu , lalu dibaguskanNya rupamu dan Dia memberi rezeki kepadamu , di antara yang baik baik (lazat). Itulah Allah Tuhanmu. Mahasuci Allah, Tuhan semesta Alam.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

40:77 Maka sabarlah engkau, sesungguhnya janji Allah sebenarnya. Maka adakalanya Kami perlihatkan kepada engkau sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka, atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka mereka akan dikembalikan kepada Kami.

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

43:82  Mahasuci Tuhan langit dan bumi, Tuhan arasy dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

43:85  Mahasuci (Allah) yang mempunyai kerajaan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya. Di sisiNyalah ilmu (tentang waktu) kiamat dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

48:8 Sesungguhnya Kami utus engkau (ya Muhammad) sebagai saksi dan memberi khabar gembira dan memberi peringatan.

 

48:9 Supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNYa, dan supaya kamu kuatkan Dia (agamaNya) dan kamu besarkan Dia dan kamu sucikan Dia pada pagi pagi dan petang petang.

 

52:43 Bahkan adakah bagi mereka Tuhan selain daripada Allah? Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

55:78 Mahasuci nama Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemurahan.

 

56:74 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu  yang Maha besar.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Maha besar.

 

57:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan dibumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa, yang Maha Pemaksa dan yang Maha amat besar. Maha suci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

69:52 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Maha besar.

 

82:7 Yang telah menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang.

 

82:8  Menurut rupa yang dikehendakiNya, Dia menyusun tubuhmu.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.