Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Kurnia

 

Kurnia Allah

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

3:164 Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia bagi orang orang yang beriman, ketika Dia telah mengutus seorang rasul kepada mereka di antara mereka sendiri, yang membacakan ayat ayatNya kepada mereka dan membersihkan mereka (dari sifat sifat yang jahat), lagi mengajarkan kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata.

 

4:32 Jangan kamu irihati, kerana Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain. Untuk laki laki ada bagian dari usaha yang dikerjakannya, dan untuk perempuan ada bagian dari usaha yang dikerjakannya. Kamu mintalah kepada Allah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

4:54:  Bahkan adakah mereka berhati hasad  (iri hati) kepada manusia, kerana Allah memberikan kurnia kepadanya? Sesungguhnya telah Kami berikan kepada keluarga Ibrahim Kitab dan hikmah dan Kami berikan kepada mereka kerajaan yang besar.

 

4:83 Apabila mereka ditimpa suatu hal, keamanan atau ketakutan, mereka siarkan (kepada musuh). Kalau mereka serahkan hal itu kepada rasul atau kepada yang mempunyai urusan di antara mereka, niscaya orang orang yang meneliti di antara mereka mengetahui hal itu. Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya kamu mengikut syetan, kecuali sedikit (di antara kamu).

 

4:113 Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepada engkau, niscaya bercita cita satu golongan di antara mereka itu hendak menyesatkan engkau. Padahal tiadalah mereka akan menyesatkan, melainkan diri mereka sendiri; Dan mereka tiada akan membahayakan kepada engkau sedikitpun. Allah telah menurunkan kitab dan hikmah kepada engkau dan mengajarkan kepada engkau apa apa yang tiada engkau ketahui. Adalah kurnia Allah Mahabesar terhadap engkau.

 

4:175 Adapun orang2 yang beriman kepada Allah, dan berpegang teguh kepadaNya, Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya dan menunjuki mereka ke jalan lurus (yang menyampaikan) kepadaNya.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

10:60 Apakah persangkaan orang2 yang mengadakan dusta terhadap Allah pada hari Kiamat? Sungguh Allah mempunyai kurnia untuk manusia, tetapi kebanyakkan mereka tiada berterima kasih (kepadaNya).

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

12:38 Aku ikut agama bapak bapakku, Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub. Tiada sepatutnya kami mempersekutukan Allah dengan suatu juapun. Demikian itu karunia Allah kepada kami dan kepada manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada berterima kasih (kepadaNya).

 

17:12 Kami adakan malam dan siang menjadi dua ayat (tanda kekuasaan Allah), lalu Kami hapuskan (cahaya) ayat malam dan Kami adakan ayat siang jadi menerangi, supaya kamu mencari kurnia (rezeki) dari Tuhanmu dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Tiap tiap sesuatu Kami terangkan dengan seterang terangnya.

 

24:10 Jikalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya (disiksanya kamu dengan segera). Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Mahabijaksana.

 

24:14 Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, di dunia dan akhirat, niscaya kamu ditimpa azab yang besar, kerana perbicaraan bohong itu.

 

24:20 Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, (niscaya kamu disiksanya dengan segera). Sesungguhnya Allah Penyantun, lagi Penyayang.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

27:16 Sulaiman itu mempusakai (menggantikan bapaknya) Daud dan berkata: Hai sekalian manusia, telah diajarkan kepada kami bahasa (perkataan) burung burung dan telah diberikan kepada kami tiap tiap sesuatu (bermacam macam nikmat). Sesungguhnya ini adalah kurnia yang nyata.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci Allah yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

45:11 Inilah petunjuk. Orang orang yang kafir tidak percaya kepada ayat ayat Tuhannya, untuk mereka itu siksa yang pedih dari sekeras keras siksaan.

 

45:12 Allah yang menundukkan laut untukmu, supaya kapal berlayar di sana dengan izinNya dan supaya kamu mencari kurniaNya (rezekiNya) dan mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

45:13 Dia menundukkan untukmu apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi semuanya, (sebagai kurnia) daripadaNya. Sungguh pada demikian itu beberapa ayat (keterangan) bagi kaum yang berfikir.  

 

52:27 Lalu Allah memberi kurnia kepada kita dan memeliharakan kita dari pada siksa neraka.

 

57:21 Berlumbalah kamu kepada ampunan daripada Tuhanmu dan ke syurga, yang lebarnya seperti lebar langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya. Itulah kurnia Allah, diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

 

62:10 Maka apabila telah ditunaikan sembahyang, bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki) Allah dan ingatlah akan Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.