Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Jacob

 

 

Ya’qub

 

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

 

2:130 Tiadalah orang yang benci akan agama Ibrahim, selain orang yang memperbodoh dirinya. Sesungguhnya telah Kami pilih Ibrahim itu di dunia dan di akhirat ia termasuk orang2 yang salih.

 

2:131 (Ingatlah) ketika Tuhan berfirman kepada Ibrahim: Islamlah engkau! Jawabnya: Saya telah Islam ( patuh mengikut ) mengikut Tuhan semesta alam.

 

2:132 Ibrahim telah berwasiat kepada anak anaknya dengan agama itu dan Ya’qub : Hai anak anak ku, sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) untukmu, maka janganlah kamu mati, melainkan dalam keadaan muslim.

 

2:133 Adakah kamu tahu, ketika Ya’qub hampir meninggal dunia, ketika ia berkata kepada anak anaknya : Apakah yang kamu sembah, kemudian matiku? Sahut mereka : Kami sembah Tuhanmu dan Tuhan bapa bapamu, (Iaitu) Ibrahim, Ismail dan Ishaq, sedang Dia Tuhan yang Esa; dan kami patuh kepadaNya.

 

2:134 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan, dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:135 Berkata mereka itu: Beragama Yahudilah kamu, atau beragama Nasrani, supaya kamu mendapat petunjuk. Katakanlah: Bahkan agama Ibrahim yang lurus (kami ikut), dan bukanlah dia termasuk orang orang musyrik.

 

2:136 Katakanlah: Kami telah beriman kepada Allah dan (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan apa apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya. ( begitu juga kepada kitab) yang diturunkan kepada Musa dan Isa dan apa apa yang diturunkan kepada nabi nabi dari Tuhan mereka, tiadalah kami perbedakan seorang juga di antara mereka itu dan kami patuh kepada Allah.

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:138 ( Iman yang seperti itu ) ialah celupan (agama) Allah. Siapakah yang lebih baik celupannya dari pada Allah? Dan kami hanya menyembah padanya.

 

2:139 Katakanlah: Adakah kamu membantah kami tentang Allah? Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu; untuk kami amalan kami dan untukmu amalan kamu; dan kami hanya menyembah kepadaNya dengan tulus ikhlas.

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:141 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Ya’qub. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

12:4 Ketika Yusuf berkata kepada bapaknya (Ya’qub) : Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan, semuanya ku lihat sujud kepadaku.

 

12:5 Berkata bapaknya : Hai anakku ! Janganlah engkau kisahkan mimpimu itu kepada saudara saudaramu, nanti mereka akan memperdayakanmu dengan segala tipu daya. Sesungguhnya syetan musuh yang nyata bagi manusia.

 

12:6 Demikianlah Tuhanmu memilihmu dan mengajarkan takwil mimpi kepadamu serta menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Ya’qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatNya kepada dua orang bapamu sebelumnya, Ibrahim dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanmu Maha mengetahui lagi Maha bijaksana.

 

12:8 Ketika mereka itu berkata: Sesungguhnya Yusuf dan saudaranya (Bunyamin) lebih dicintai oleh bapak kita daripada kita, sedang kita satu jama’ah. Sesungguhnya bapak kita dalam kesesatan yang nyata.

 

12:9 Kamu bunuhlah Yusuf itu atau buanglah dia ke negeri yang jauh, supaya muka bapamu menghadap kepadamu, dan kamu sesudah itu menjadi kaum yang salih.

 

12:11 Mereka itu berkata: Hai bapak kami! Mengapa engkau tiada mempercayai kami terhadap Yusuf, sesungguhnya kami akan memberi nasihat kepadanya.

 

12:12 Biarkanlah dia pergi bersama kami esok hari untuk makan makan dan bermain main dan sesungguhnya kami akan menjaganya.

 

12:18 Mereka datang membawa baju Yusuf (yang berlumur) dengan darah dusta. Berkata bapanya: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu. Sabarlah yang lebih baik. Kepada Allah minta pertolongan, tentang apa yang kamu terangkan itu.

 

12:38 Aku ikut agama bapak bapakku, Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub. Tiada sepatutnya kami mempersekutukan Allah dengan suatu juapun. Demikian itu karunia Allah kepada kami dan kepada manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada berterima kasih (kepadaNya).

 

12:61 Sahut mereka itu : Nanti akan kami mintakan kepada bapaknya dan sungguh kami akan memperbuatnya.

 

12:62 Berkata Yusuf kepada pemudanya (yang menjadi tukang sukatan) : Hendaklah kamu letakkan wang harga gandum itu ke dalam karung mereka ; moga moga mereka akan mengetahuinya, bila mereka kembali kepada keluarganya, mudah mudahan mereka kembali lagi ke mari.

 

12:63 Setelah mereka itu kembali kepada bapaknya, mereka berkata: Hai bapak kami! Kita dilarang menukar lagi, (jika kami tiada membawa saudara kami), sebab itu biarlah saudara kami, pergi bersama kami, supaya kami dapat menukar, sesungguhnya kami akan memeliharakannya.

 

12:64 Sahut bapaknya: Tiada aku percayakan kepada saudaramu itu (Bunyamin), melainkan sebagaimana aku telah mempercayakan kepadamu saudaranya (Yusuf) dahulu. Maka Allah sebaik baik yang memelihara dan Dia lebih penyayang dari segala yang penyayang.

 

12:65 Tatkala mereka membuka barang yang dibelinya itu, mereka dapati wang penukarnya dikembalikan kepada mereka. Lalu mereka berkata: Hai bapak kami! Apakah yang akan kami tuntut sesudah ini? Ini mata wang kita dikembalikannya kepada kami, dan kami beri makan keluarga kami, dan kami jaga saudara kami dan kami minta tambah sekadar muatan unta; kerana semuatan itu mudah baginya.

 

12:66 Berkata Ya’qub : Se-kali2 aku tiada mau melepaskan saudara mu (Bunyamin) bersama kamu, kecuali kalau kamu adakan perjanjian dengan nama Allah, bahawa kamu akan membawanya kembali kepadaku, kecuali jika kamu mendapat bahaya. Setelah mereka mengadakan perjanjian, bapanya berkata : Allah menjadi wakil (saksi) atas apa yang kita perkatakan ini.

 

12:67 Berkata Ya’qub : Hai anak anakku ! Janganlah kamu masuk (ke Mesir) dari sebuah pintu, dan hendaklah masuk dari beberapa pintu yang bercerai cerai. Aku tiada dapat mempertahankan kamu dari (siksaan) Allah sedikitpun. Hukum (keputusan) itu tidak ada, melainkan bagi Allah. KepadaNya aku bertawakkal (menyerahkan diri) dan hendaklah bertawakkal kepadaNya orang orang yang tawakkal.

 

12:68 Tatkala mereka itu masuk menurut yang diperintahkan bapaknya, sedang bapaknya tiada dapat menolakkan keputusan Allah  dari mereka sedikitpun, tetapi kerana suatu hajat dalam hati Ya’kub yang disampaikannya, Sesungguhnya dia (Ya’kub) mempunyai pengetahuan, kerana Kami telah mengajarkan kepadanya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

12:83 Berkata Ya’kub: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu kepadamu. Maka sabarlah yang indah. Mudah mudahan Allah mengembalikan sekaliannya (Yusuf dan Bunyamin) kepadaku. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:84 Lalu Ya’qub berpaling daripada mereka, dan berkata (dalam hatinya): Aduh, dukacitaku mengenangkan Yusuf! Telah putih kedua biji matanya karena duka cita, tetapi ditahannya amarahnya.

 

12:85 Berkata mereka itu (kepada bapaknya): Demi Allah, ayahanda selalu mengingat Yusuf, sehingga ayahanda hampir binasa atau meninggal dunia.

 

12:86 Berkata Ya’qub: Hanya aku mengadukan kedukaan besar dan dukacita ku kepada Allah, dan aku mengetahui dari pada Allah apa yang tiada kamu ketahui.

 

12:87 Hai anak anakku! Pergilah kamu mencari Yusuf dan saudaranya dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

 

12:88 (Mereka itu berangkat ke Mesir). Setelah mereka masuk menemui Yusuf, mereka berkata: Hai Pembesar! Kami bersama keluarga kami telah ditimpa bahaya kelaparan, dan kami datang ke mari membawa mata benda yang buruk, sebab itu penuhkanlah sukatan untuk kami, dan bersedekahlah kepada kami. Sesungguhnya Allah membalasi orang orang yang bersedekah.

 

12:89 Berkata Yusuf: Adakah kamu ingat apa yang telah kamu perbuat terhadap Yusuf dan saudaranya, ketika kamu tiada tahu (apa yang akan terjadi)?

 

12:90 Jawab mereka itu: Engkau inikah Yusuf? Sahutnya : (Ya) aku Yusuf dan ini saudaraku. Sungguh Allah telah memberi nikmat kepada kami. Barang siapa yang bertaqwa dan berhati sabar, maka Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

12:91 Berkata mereka itu: Demi Allah, sesungguhnya Allah telah melebihkan engkau daripada kami, dan sesungguhnya kami orang yang bersalah (berdosa).

 

12:92 Berkata Yusuf: Tidak ada guna cercaan terhadap kamu pada hari ini. Allah akan mengampuni kesalahanmu; dan Dia lebih Penyayang dari segala yang penyayang.

 

12:93 Pergilah kamu (membawa) bajuku ini, lalu lemparkanlah ke muka bapakku, nanti ia dapat melihat kembali dan bawalah kemari keluargamu semuanya.

 

12:94 Setelah keluar kafilah itu (dari negeri Mesir),  berkata bapaknya (kepada orang orang yang hadir dekatnya). Sesungguhnya aku mencium bau Yusuf, kalau kamu tiada membodohkan daku, (tentu kamu membenarkannya).

 

12:95 Berkata mereka itu: Demi Allah, sesungguhnya bapak dalam kesesatan yang dahulu juga.

 

12:96 Setelah sampai orang yang memberi khabar gembira (dengan membawa baju Yusuf) lalu dilemparkannya ke muka bapaknya, lantas ia melihat kembali. Berkata ia: Bukankah ku katakan kepadamu, bahwa aku mengetahui dari Allah, apa yang tiada kamu ketahui?

 

12:97 Sahut mereka itu: Hai bapak kami! Mintakanlah ampun untuk kami atas dosa kami, sesungguhnya kami orang yang bersalah.

 

12:98 Berkata Ya’qub: Nanti akan ku mintakan ampun untuk kamu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

12:99 Tatkala mereka itu masuk kepada Yusuf, lalu Yusuf menempatkan ibu bapaknya di tempat tinggalnya dan berkata: Masuklah kamu ke Mesir, inshaAllah (jika dikehendaki Allah) dengan aman sentosa!

 

12:100 Kemudian Yusuf mendudukkan ibu bapaknya di atas singgahsananya, lalu mereka itu sujud (tunduk) kepada Yusuf (adat raja raja): Berkata Yusuf: Ya ayahanda! Inilah taqwil mimpi saya yang dahulu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikan dia dengan sebenarnya. Sungguh Allah telah berbuat baik kepada saya. Ketika Dia mengeluarkan saya daripada penjara, serta mendatangkan kamu dari dusun sesudah syetan menghasut antara saya dan antara saudara saudara saya. Sesungguhnya Tuhan saya Maha halus (UrusanNya) tentang apa yang dikehendakiNya. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:101 Ya Tuhanku! Sungguh Engkau telah menganugerahkan kerajaan kepadaku dan Engkau telah mengajarkan kepadaku dari hal takwil mimpi, (Engkau) yang menciptakan langit dan bumi, Engkau waliku di dunia dan di akhirat. Wafatkanlah aku sebagai seorang Muslim dan perhubungkanlah aku dengan orang orang yang salih.

 

12:102 Demikian itu perkhabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (hai Muhammad), pada hal engkau tidak ada di sisi mereka, ketika mereka semufakat tentang urusannya ( membuang Yusuf ), sedang mereka itu menipunya.

 

14:39 Puji2an bagi Allah yang telah menganugerahiku waktu tua Ismail dan Ishak. Sungguh Tuhanku Mendengarkan Doa.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:49 Tatkala Ibrahim meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka Kami anugerahkan kepadanya Ishak dan Ya’qub. Masing masing Kami jadikan nabi.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

                                             

21:72 Kami anugerahkan kepadanya Ishaq dan Ja’kub sebagai tambahannya; masing masingnya Kami jadikan orang yang salih.

 

21:73 Kami jadikan mereka itu imam (orang2 ikutan), yang memberi petunjuk dengan perintah Kami, dan telah Kami wahyukan kepada mereka (supaya) memperbuat kebaikan, mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat. Adalah mereka itu menyembah Kami.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

29:27 Kami berikan kepadanya (Ibrahim) Ishaq dan Ya’qub, dan Kami jadikan diantara anak anak cucunya jadi nabi dan (mendapat) kitab, dan Kami berikan kepadanya pahala di dunia. Sesungguhnya dia di akhirat termasuk orang orang yang salih.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

33:39 (Iaitu) orang orang (nabi) yang menyampaikan risalah agama Allah dan mereka takut kepadaNya dan mereka tidak takut kepada seorang juapun, kecuali kepada Allah. Cukuplah Allah memperhitungkan (hambaNya).

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishak dan Yaqub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:50 (Iaitu) syurga Aden yang dibukakan pintu pintunya untuk mereka.

 

38:51 Sedang mereka duduk bersandar di sana, sambil meminta buah buahan yang banyak dan minuman.

 

38:52 Disisi mereka ada (isteri isteri) yang rendah mata (bukan mata keranjang) lagi sebaya.

 

38:53 Inilah yang dijanjikan kepadamu pada hari berhisab (kiamat).

 

38:54 Sesungguhnya inilah rezeki Kami yang tidak habis habisnya.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

 

 

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

 

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.