Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Love, Heart to Heart

 

Kasih Sayang Sesama Hati

 

 

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan ke barat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan sembahyang, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

3:83  Mengapakah mereka mencari (agama) selain dari agama Allah? Padahal telah tunduk kepadaNya siapa yang di langit dan di bumi, dengan sukarela atau dengan terpaksa dan kepadaNya mereka dikembalikan.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar ; dan mereka itulah yang menang.

 

3:200 Hai orang2 yang beriman, sabarlah kamu dan sabarlah melawan musuhmu dan berjagalah (diperbatasan negerimu) dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

20:96 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Yang Mahapengasih akan mengadakan bagi mereka (perasaan) kasih sayang (sesamanya).

 

26:110  Sebab itu takutlah kepada Allah dan ikutlah aku.

 

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

43:61  Sesungguhnya Isa itu memberi tahukan hari kiamat, sebab itu janganlah kamu ragu ragu tentang itu  dan ikutlah aku. Inilah jalan yang lurus.

 

43:63 Tatkala Isa datang dengan (membawa) keterangan2 (ayat2) katanya : Sungguh aku datang kepadamu dengan (membawa) hikmah (ilmu),  dan supaya ku terangkan kepadamu sebahagian apa yang kamu perselisihkan; maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan). 

 

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.