Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Sedekahlah, Dermalah

 

Sedekahlah, Dermalah

 

 

 

2:43 Dan dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat, dan rukuklah bersama orang orang yang rukuk.

 

2:83 Ketika Kami ambil janji Bani Israil, bahawa tidak boleh kamu sembah, selain Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa, karib kirabat, anak anak yatim dan orang orang miskin; dan katakanlah kepada manusia perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat, kemudian kamu berpaling (tiada menurut perintah itu), kecuali sedikit di antara mu, sedang kamu tetap berpaling.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:195 Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:215 Mereka bertanya kepada engkau, apakah yang akan mereka  nafkahkan? Katakanlah: Apa2 yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dua orang ibu bapa, karib kerabat, anak2 yatim, orang2 miskin dan orang orang berjalan. Apa2 yang kamu perbuat diantara kebaikan, maka sesungguhnya Allah Maha mengetahuinya.

 

2:245 Siapakah yang berpiutang kepada Allah dengan piutang yang baik? (Iaitu menafkahkan hartanya pada jalan Allah). Maka Allah akan melipat gandakan pahalanya beberapa kali lipat yang banyak. Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNya kamu dikembalikan

 

2:254 Hai orang2 yang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepadamu, sebelum tiba hari yang tak ada jual beli pada hari itu, tak ada persahabatan dan tak ada pertolongan, (yakni hari kiamat). Orang orang kafir itu adalah orang orang aniaya.

 

2:261 Misalnya orang2 yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, seperti sebuah biji yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, pada tiap tiap tangkai ada seratus biji, dan Allah melipatgandakan bagi siapa yang dikehendakiNya, dan Allah luas (kurnianya), lagi Mahamengetahui.

 

2:262 Orang2 yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian tiada diperikutkannya apa yang dibelanjakannya itu dengan cercaan dan tiada pula menyakiti, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya, dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:264 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu batalkan sedekahmu dengan mencerca dan menyakiti, seperti orang yang menafkahkan hartanya, kerana riya kepada manusia dan tiada ia beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Maka umpamanya seperti batu licin, di atasnya ada tanah, lalu batu itu ditimpa hujan lebat, maka tinggallah ia menjadi licin. Mereka tiada mendapat pahala sedikitpun dari apa yang mereka usahakan. Dan Allah tiada menunjuki kaum yang kafir.

 

2:265 Umpama orang orang yang menafkahkan hartanya, kerana menghendaki keredhaan Allah dan menetapkan (keimanan) hatinya, seperti sebidang kebun yang terletak di tanah dataran tinggi, dan ditimpa oleh hujan lebat, maka adalah hasil buahnya dua kali lipat banyaknya. Maka jika tiada ditimpa hujan lebat, memadailah hujan gerimis; dan Allah Maha melihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:270 Apa apa yang kamu nafkahkan sesuatu nafkah atau kamu nazarkan sesuatu nazar, sesungguhnya Allah mengetahuinya; dan tak ada penolong untuk orang orang aniaya.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:92 Kamu tiada akan mendapat kebajikan, kecuali kalau kamu nafkahkan sebahagian barang yang kamu kasihi. Barang sesuatu yang kamu nafkahkan, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

3:134 (Iaitu) orang orang yang menafkahkan hartanya ketika senang dan susah, orang orang yang sabar menahan amarah dan orang orang yang memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

3:180 Janganlah orang orang yang bakhil dengan barang barang yang dikurniakan Allah kepadanya mengira, bahawa bakhil itu lebih baik bagi mereka, bahkan kejahatan bagi mereka. Nanti akan dikalungkan ke leher mereka barang yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat. Dan bagi Allah pusaka langit dan bumi. Dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:36 Kamu sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan suatupun dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, karib kerabat, anak2 yatim, orang2 miskin, tetangga yang karib dan tetangga yang bukan karib, teman sejawat, orang musafir dan kepada hamba sahaya kamu. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang yang sombong dan bermegah megahan.

 

4:85 Barang siapa menolong dengan pertolongan yang baik, adalah baginya satu bagian dari kebaikan itu. Barang siapa menolong dengan pertolongan yang jahat, adalah baginya satu bagian dari kejahatan itu. Dan Allah Pemelihara atas tiap tiap sesuatu.

 

4:92 Tidak boleh orang Mukmin membunuh orang Mukmin (yang lain), kecuali jika tersalah. Barang siapa membunuh orang Mukmin dengan tersalah, hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin serta dibayarkan diah (denda) kepada keluarga yang terbunuh itu, kecuali jika mereka sedekahkan. Jika orang yang terbunuh itu dari kaum musuhmu, sedang ia Mukmin, maka hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Jika yang terbunuh itu dari kaum (kafir) yang ada perjanjian antara kamu dengan mereka, maka hendaklah dibayarkan diah kepada keluarganya, serta memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Orang yang tiada memperoleh hamba itu hendaklah berpuasa dua bulan berturut turut, sebagai penerimaan taubat dari Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

5:89 Allah tiada menyiksamu, kerana sumpah yang tiada kamu sengaja, tetapi Dia menyiksamu, kerana sumpah yang kamu sengaja. Maka kifaratnya (pengampuni kesalahannya), memberi makanan kepada sepuluh orang miskin, daripada makanan yang biasa dimakan oleh keluargamu atau memberikan pakaian kepada mereka, ataupun memerdekakan seorang hamba. Barang siapa yang tiada memperoleh (apa apa yang tersebut itu), hendaklah ia berpuasa tiga hari lamanya. Itulah kifarat sumpahmu, bila kamu bersumpah. Dan peliharalah sumpahmu. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

8:2 Sesungguhnya orang orang beriman ialah orang orang bila disebut Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat ayat Allah kepadanya, bertambah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.

 

8:3 (Dan) orang orang yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

8:41 Ketahuilah bahawa sesuatu yang kamu rampas (di medan peperangan), seperlimanya untuk Allah, rasul rasulNya. Karib kirabat, anak anak yatim, orang orang miskin dan orang musafir (berjalan), Jika kamu beriman kepada Allah dan apa apa yang kami turunkan kepada hamba kami, pada hari perceraian (peperangan di Badr) pada hari bertermpur dua kaum (Muslimin dan Kafirin). Allah Maha kuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

8:60 Hendaklah kamu sediakan untuk melawan mereka sekadar tenagamu, kekuatan dan kuda yang terpaut, dengan demikian kamu mempertakuti musuh Allah dan musuhmu; begitu juga orang orang lain selain mereka yang tiada kamu ketahui, sedang Allah mengetahui mereka. Apa apa sesuatu yang kamu belanjakan pada jalan Allah, niscaya disempurnakan Allah balasannya kepadamu, sedang kamu tiada teraniaya.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

9:34 Hai orang2 yang beriman, sesungguhnya kebanyakan di antara pendeta2 dan alim ulama mereka itu, memakan harta manusia dengan jalan yang batil (tiada hak) dan mereka menghalangi orang dari pada jalan Allah. Orang2 yang menyimpan emas dan perak dan tiada membelanjakannya di jalan Allah, hendaklah beri peringatan dengan siksaan yang pedih.

 

9:35 Pada hari harta itu dibakar dalam neraka jahanam, lalu dibakar dengan dia muka, rusuk dan punggung mereka. Inilah harta benda yang kamu simpan untuk dirimu, maka rasailah olehmu (balasan) dari barang yang kamu simpan dahulu itu.

 

9:53 Katakanlah; Nafkahkanlah hartamu dengan sukarela atau terpaksa, niscaya tiada juga akan diterima daripada mu. Sesungguhnya kamu kaum yang fasik.

 

9:54 Tiadalah yang menghalangi untuk menerima nafkah mereka, selain kerana mereka kafir terhadap Allah dan rasulNya, sedang mereka tiada mengerjakan sembahyang, melainkan dengan malas dan mereka tiada menafkahkan hartanya, melainkan mereka benci kepadanya.

 

9:60 Hanya sedekah (zakat) itu untuk orang orang fakir, orang orang miskin, pengurus zakat, orang orang muallaf hatinya, untuk memerdekakan hamba (budak), orang yang berhutang pada jalan Allah dan untuk orang musafir, sebagai suatu keperluan daripada Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

9:99 Di antara orang orang Arab Badwi, ada yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, serta menafkahkan hartanya untuk menghampirkan diri kepada Allah dan doa rasulNya. Ingatlah sesungguhnya nafkah itu untuk menghampirkan diri bagi mereka. Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmatNya (syurga). Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Iaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

13:21 Dan orang orang yang memperhubungkan apa yang diperintahkan Allah, supaya diperhubungkan (iaitu silaturrahim), lagi mereka takut kepada Tuhannya dan takut akan perhitungan yang keras.

 

13:22 Orang2 yang sabar, kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka dengan bersembunyi dan berterang terang, dan mereka menolak kejahatan dengan kebajikan, untuk mereka itu akibat (yang baik) di kampung (akhirat),

 

13:23 (Iaitu) syurga Aden, mereka masuk ke dalamnya bersama orang orang yang salih di antara bapak2nya, isteri isterinya dan anak anaknya, sedang malaikat masuk kepada mereka dari tiap tiap pintu.

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu), kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

14:31 Katakanlah kepada hamba2Ku yang beriman, supaya mereka mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan bersembunyi dan berterang terang, sebelum tiba hari yang tidak ada berjual beli dan tidak pula berteman pada hari itu.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

14:34 DiberikanNya kepadamu tiap tiap apa yang kamu minta. Jika kamu hitung nikmat Allah, tiadalah sanggup kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu amat aniaya dan banyak ingkar (kafir nikmat). 

17:100 Katakanlah: Kalau sekiranya kamu mempunyai perbendaharaan rahmat Tuhanku (kekayaan), niscaya kamu menjadi bakhil, takut membelanjakannya. Adalah manusia itu (bersifat) bakhil.

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:41 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras dengan sebenarnya dan Kami jadikan mereka sebagai sampah. Maka binasalah kaum yang aniaya.

 

23:44 Kemudian Kami utus beberapa orang rasul Kami dengan berganti ganti. Tatkala rasul itu datang kepada umatnya, mereka mendustakannya, kemudian kami perikutkan setengah mereka dengan yang lain dan kami jadikan mereka itu warta berita, maka binasalah kaum yang tiada beriman.

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

25:67 Dan orang orang yang menafkahkan (hartanya) tanpa berlebih lebihan dan tiada pula kikir, melainkan pertengahan antara keduanya.

 

27:3 (Iaitu) orang orang yang mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, sedang mereka yakin akan adanya akhirat.

 

28:54 Mereka itu diberi pahala dua kali, kerana kesabarannya dan mereka menolak kejahatan dengan memperbuat kebaikan, sedang mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan pada mereka.

 

30:37 Tiadakah mereka lihat, bahwa Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya dan menyempitkannya (bagi siapa yang dikehendakiNya). Sungguh tentang demikian itu menjadi tanda tanda (atas ada Allah) bagi kaum yang beriman.

 

30:38 Maka berikanlah kepada karib kerabatmu akan haknya dan kepada fakir miskin dan orang musafir (berjalan). Demikian itu terlebih baik bagi orang2 yang menghendaki keredhaan Allah dan mereka itulah orang2 yang menang.

 

30:39 Apa apa (wang) yang kamu berikan (kepada orang) dengan riba (tambahan bunga), supaya bertambah banyak harta manusia, maka tiadalah wang itu akan bertambah banyak di sisi Allah. Dan apa apa (zakat) yang kamu berikan (kepada orang), kerana menghendaki keredhaan Allah, maka itulah yang berlipat ganda.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

34:39 Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki dan menyempitkan bagi siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya. Apa apa yang kamu nafkahkan di antara sesuatu, maka Allah akan menggantikannya, dan Dia sebaik baik yang memberi rezeki.

 

35:29 Sesungguhnya orang-orang yang membaca kitab Allah (Quran), mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya dengan bersembunyi atau berterang terang, adalah mereka mengharapkan suatu perniagaan yang tidak akan merugi.

 

35:30 Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambah mereka dengan kurniaNya. Sungguh Allah pengampun lagi berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

36:47 Apabila dikatakan kepada mereka: Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang diberikan Allah kepadamu, lalu berkata orang orang yang kafir kepada orang orang yang beriman: Adakah akan kami beri makan orang, jika Allah menghendaki, niscaya Allah memberinya makan? Kamu tidak lain, hanya dalam kesesatan yang nyata.

 

36:48 Mereka berkata: Apabilakah tibanya janji ini (siksa), jika kamu orang yang benar?

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

42:38 Dan (untuk) orang orang yang memperkenankan (seruan) kepada Tuhannya, dan mendirikan sembahyang, sedang urusan mereka bermusyawarat sesama mereka, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

 

47:38 Kamu, hai orang2 ini diseru, supaya kamu menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka di antara kamu ada orang yang bakhil. Barang siapa yang bakhil maka, hanya bahaya kebakhilannya itu atas dirinya. Dan Allah Mahakaya dan kamu orang orang fakir (berkehendak kepadaNya). Dan jika kamu berpaling (tiada mau mengikut), maka Allah akan menukar kamu dengan kaum yang lain dari pada mu, kemudian kaum itu tiada (durhaka) seperti kamu.

 

50:24 Kamu lemparkanlah ke dalam neraka ke dalam neraka tiap tiap orang kafir yang menyangkal.

 

50:25 Yang enggan berbuat baik (berzakat) lagi aniaya dan ragu ragu,

 

51:16 Sedang mereka mengambil (menerima) apa apa yang diberikan Tuhan kepadanya. Sesungguhnya mereka sebelum itu berbuat kebaikan.

 

51:17 Adalah mereka itu sedikit tidur pada malam hari.

 

51:18 Dan di waktu sahur (dini hari) mereka itu meminta ampun (kepada Tuhan).

 

51:19 Dan dalam harta mereka ada hak untuk orang yang meminta dan orang miskin yang (tak) mau meminta.

 

57:7 Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan nafkahkanlah sebahagian harta, yang kamu dijadikan Allah penguasa pada harta itu. Maka orang orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian hartanya), untuk mereka itu pahala yang besar.

 

57:10 Mengapakah kamu tidak mau menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi? Tiadalah sama di antara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menaklukkan (kota Makkah) (dengan orang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menaklukkan Makkah) itu. Tetapi masing2nya itu, Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:11 Siapakah orang yang mau meminjamkan (hartanya) kepada Allah dengan pinjaman yang baik, (iaitu dengan mendermakannya pada jalan Allah), lalu Allah melipat gandakan (balasannya) dan untuknya pahala yang mulia.

 

57:18 Sesungguhnya orang orang yang bersedekah laki laki dan orang orang yang bersedekah perempuan dan meminjami Allah dengan pinjaman yang baik (berderma pada jalan Allah), niscaya dilipat gandakan (balasannya) bagi mereka, dan untuk mereka pahala yang mulia.

 

57:24 (Iaitu) orang orang yang bakhil dan menyuruh manusia berlaku bakhil. Dan siapa yang berpaling, maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

58:12 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu hendak berbisik dengan rasul, maka hendaklah kamu dahulukan sedekah, sebelum kamu berbisik itu. Itulah lebih baik bagimu dan lebih suci. Tetapi jika kamu tidak memperolehnya, maka Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:13 Takutkah kamu (akan menjadi miskin), kerana mendahulukan sedekah, sebelum berbisik itu? Ketika kamu tidak memperbuat (sedekah) dan Allah menerima taubatmu, maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah Allah dan RasulNya. Allah Mahaamat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

59:7 Apa apa (harta rampasan) yang diberikan Allah kepada rasulNya, dari penduduk negeri (orang orang kafir), maka adalah untuk Allah, untuk rasul, untuk karib kerabat (rasul), anak anak yatim, orang orang miskin dan orang berjalan, supaya jangan harta itu beredar antara orang kaya saja diantara kamu. Apa apa yang diberikan rasul kepadamu, hendaklah kamu ambil dan apa apa yang dilarangnya, hendaklah kamu hentikan, dan takutlah kepada Allah. Sungguh Allah amat keras siksaanNya.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

63:7 Mereka itulah yang mengatakan: Janganlah kamu beri nafkah (derma) orang orang yang di sisi rasul Allah (orang orang miskin yang pindah ke Madinah), sehingga mereka bercerai berai (dari padanya). Kepunyaan Allah perbendaharaan langit dan bumi, tetapi orang orang munafiq tiada mengerti.

 

63:9 Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak anakmu daripada mengingat Allah. Barang siapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang merugi.

 

63:10 Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadamu, sebelum maut datang kepada salah seorang kamu, lalu ia berkata: Ya Tuhanku, mengapakah Engkau tidak memberi tempoh kepadaku, hingga waktu yang dekat, supaya aku bersedekah dan termasuk orang orang yang salih?

 

63:11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seseorang, bila telah sampai ajalnya. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:15 Sesungguhnya harta bendamu dan anak anakmu menjadi cobaan (ujian) bagimu. Allah di sisiNya pahala yang besar.

 

64:16 Takutlah kamu kepada Allah sekadar tenaga mu dan dengarkanlah dan ikutlah dan berdermalah, niscaya lebih baik bagi dirimu. Barang siapa yang memelihara dirinya dari kebakhilan, maka mereka itulah yang menang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

68:10 Janganlah engkau ikut orang yang banyak bersumpah lagi hina,

 

68:11 Pencaci (orang), berjalan mengadu ngadu,

 

68:12 Enggan (mengeluarkan) harta, aniaya lagi berdosa,

 

69:25 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kirinya, maka ia berkata: Aduhai kiranya, janganlah hendaknya diberikan buku amalanku!

 

69:26 Dan aku tidak mengetahui, apakah perhitunganku?

 

69:27 Aduhai kiranya, cukuplah mati, untuk memutuskan hidupku (tiada hidup kembali).

 

69:28 (Sekarang) tidak bermanfaat bagiku harta bendaku.

 

69:29 Telah hilang dari kekuasaanku.

 

69:30 Kamu peganglah orang itu (hai penjaga neraka), lalu belenggulah!

 

69:31 Kemudian masukkanlah dia ke dalam neraka!

 

69:32 Kemudian masukkanlah dia ke dalam rantai, yang panjangnya tujuh puluh hasta.

 

69:33 Sesungguhnya dia (masa dahulu) tidak beriman kepada Allah yang Maha besar.

 

69:34 Dan tiada menyuruh memberi makan orang miskin.

 

69:35 Maka tidak ada baginya karib kerabat pada hari ini di sini (dalam neraka)

 

69:36 Dan tidak pula makanan selain daripada darah dan nanah.

 

69:37 Yang tiada akan memakannya, kecuali orang orang yang bersalah (berdosa).

 

70:1 Orang yang menuntut telah menuntut siksa yang akan kejadian,

 

70.2 Untuk orang orang kafir, yang tak dapat orang menolakkannya.

 

70.3 Daripada Allah, yang mempunyai tangga tangga tempat naik.

 

70.4 Malaikat malaikat dan roh naik kepadaNya dalam sehari, yang lamanya lima puluh ribu tahun.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70.6 Sesungguhnya mereka memikirkan bahawa siksa itu amat jauh.

 

70.7 Dan kita memikirkan amat dekat.

 

70:8 (Iaitu) pada hari langit itu (hancur) sebagai kotoran minyak.

 

70:9 Dan gunung gunung (pecah) sebagai bulu yang (berterbangan),

 

70:10 (Ketika itu) karib tiada bertanya kepada karibnya,

 

70.11 Pada hal mereka itu berpandang pandangan. Orang berdosa bercita cita, kalau dapat menembusi dirinya dengan anak anaknya daripada siksa hari itu.

 

70:12 Dan dengan isterinya dan saudaranya,

 

70:13 Dan keluarganya, yang memberikan tempat diam kepadanya,

 

70:14 Dan orang yang di muka bumi semuanya, kemudian melepaskannya.

 

70:15 Sekali kali tidak (demikian itu). Sesungguhnya ia api neraka.

 

70:16 Yang membongkar kulit kepala.

 

70:17 Yang menyeru (menarik) orang yang membelakang dan berpaling (dari agama),

 

70:18 Dan menghimpunkan (harta), lalu menyimpannya (tidak membayarkan zakatnya).

 

70:19 Sesungguhnya manusia dijadikan bersifat keluh kesah,

 

70:20 Apabila ia ditimpa kejahatan, ia keluh kesah.

 

70:21 Dan apabila ia mendapat kebaikan (harta), ia enggan (bersedekah).

 

70:22 Kecuali orang orang yang sembahyang,

 

70:23 Yang mereka itu berkekalan (melakukan) sembahyang.

 

70:24 Dan orang orang yang dalam hartanya ada hak yang tertentu.

 

70:25 Untuk orang yang meminta dan orang miskin yang tidak mau meminta,

 

70:26 Dan orang orang yang membenarkan hari pembalasan,

 

70:27 Dan orang orang yang takut akan siksa Tuhan mereka,

 

70:28 Sesungguhnya siksa Tuhan mereka tiada dapat diamani (amat ditakuti),

 

70:29 Dan lagi orang orang yang memeliharakan kehormatannya (tidak berzina).

 

70:30 Kecuali terhadap kepada isterinya atau hamba sahaya yang dimilikinya, maka sesungguhnya mereka tiada dicela.

 

70:31 Barang siapa yang menuntut lain dari pada itu, maka mereka itu orang orang aniaya (melampaui batas).

 

70:32 Dan orang orang yang memelihara amanah dan janji mereka,

 

70:33 Dan orang orang yang melakukan kesaksian (dengan sebetulnya),

 

70:34 Dan orang orang yang memelihara sembahyangnya.

 

70:35 Mereka itulah dalam syurga, mendapat kemuliaan.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

74:44 Dan tidak pula memberi makan orang miskin.

 

74:45 Dan kami telah masuk ke dalam yang bathil, bersama sama orang yang masuk ke dalamnya.

 

74:46 Dan kami telah mendustakan hari pembalasan.

 

74:47 Sehingga datang kepada kami keyakinan (mati).

 

74:49 Mengapakah mereka berpaling (lari) daripada peringatan?

 

74:50 Seolah olah mereka himar (sebangsa kuda) yang lari.

 

76:8 Dan mereka memberikan makanan yang dikasihinya kepada orang miskin, anak yatim dan orang tawanan.

 

76:9 (Mereka berkata): Hanya kami memberi makan kepadamu, kerana mengharapkan keredhaan Allah, tiada kami menghendaki daripada mu balasan dan tidak pula terimakasih.

 

76:10 Sesungguhnya kami takut dari pada Tuhan kami akan hari, (pada masa itu) orang orang bermuka masam sesangat sangat masamnya.

 

76:11 Kemudian Allah memeliharakan mereka dari kejahatan pada hari itu, dan menganugerahi mereka (muka) yang berseri seri dan (hati) yang gembira.

 

87:8 Kami akan mudahkan bagimu jalan yang mudah.

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya, dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau, apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

92:8 Adapun orang yang bakhil dan sombong,

 

92:9 Dan mendustakan adanya kebajikan,

 

92:10 Maka akan Kami sediakan baginya jalan yang susah.

 

92:11 Hartanya tidak bermanfaat baginya, bila ia telah mati (binasa).

 

92:14 Maka aku beri peringatan kamu dengan neraka yang bernyala nyala.

 

92:15 Tiada akan memasukinya melainkan orang yang celaka,

 

92:16 Yang telah mendustakan dan berpaling.

 

92:17 Dan akan terhindar daripadanya, orang yang taqwa,

 

92:18 Yang memberikan hartanya, untuk menyucikan hatinya (kerana Allah).

 

92:19 Dan bukan kerana suatu pemberian di sisinya dari seseorang yang akan dibalasnya.

 

92:20 Melainkan kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya yang Mahatinggi.

 

92:21 Dan niscaya ia akan bersukacita.

 

104:1 Celakalah (azablah) untuk tiap tiap orang pengumpat dan pencela,

 

104:2 Yang mengumpulkan harta benda dan menghitung hitungnya,

 

104:3 Ia mengira, bahwa hartanya itu akan mengekalkannya (buat hidup di dunia).

 

104:4 Tidak sekali kali tidak, sesungguhnya dia akan dilemparkan ke dalam neraka (hutamah).

 

104:5 Tahukah engkau apakah neraka hutamah itu?

 

104:6 (Iaitu) Api Allah yang bernyala nyala,

 

104:7 Yang membakar sampai ke hati (manusia).

 

104:8 Sesungguhnya api itu ditutupkan atas mereka,

 

104:9 Sedang mereka itu (diikatkan) pada tiang yang panjang.

 

107:1 Adakah engkau ketahui orang, yang mendustakan pembalasan (agama)?

 

107:2 Maka demikian itu ialah orang yang mengusir anak yatim,

 

107:3 Dan tiada menyuruh memberi makan orang miskin.

 

107:4 Maka celakalah (azablah) bagi orang orang yang sembahyang,

 

107:5 Yang mereka itu lalai dari sembahyangnya,

 

107:6 Lagi mereka itu riya,

 

107:7 Dan enggan memberikan zakat (barang barang rumah).

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.