Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Orang Ikhlas

 

Orang Ikhlas

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

4:85 Barang siapa menolong dengan pertolongan yang baik, adalah baginya satu bagian dari kebaikan itu. Barang siapa menolong dengan pertolongan yang jahat, adalah baginya satu bagian dari kejahatan itu. Dan Allah Pemelihara atas tiap tiap sesuatu.

 

4:146 Kecuali orang orang yang telah taubat dan memperbaiki (amalannya) serta berpegang teguh kepada Allah dan mengikhlaskan agama bagi Allah. Maka mereka itu adalah bersama orang orang beriman. Nanti Allah akan memberi orang orang beriman itu pahala yang besar.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Yaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

31:32 Apabila mereka dilamun ombak, seperti gunung (besarnya), mereka memohon kepada Allah, dengan mengikhlaskan agama kepadaNya. Tetapi tatkala Dia melepaskan mereka sampai ke daratan, maka di antara mereka ada yang sederhana (tetap dalam keikhlasannya) Dan tiadalah yang menyangkal ayat ayat Kami, kecuali tiap tiap orang pengkhianat lagi kafir.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

37:127 Lalu mereka mendustakannya, sebab itu mereka akan dihadirkan (dimasukkan ke dalam neraka).

 

37:128 Kecuali hamba hamba Allah yang disucikan (ikhlas).

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

61:2 Hai orang orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat?

 

61:3 Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.

 

61:4 Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berperang pada jalanNya, dengan berbaris baris, seolah olah mereka bangunan tembok yang sangat rapat (menjadi satu).

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:6 Ingatlah ketika Isa anak Maryam berkata; Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata : ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

67:12 Sesungguhnya orang orang yang takut kepada Tuhannya, dalam keadaan gaib (sendirian), untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.