Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Rasul Allah jangan disakiti

 

Rasul Allah jangan disakiti

 

 

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

 

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:64 Orang orang munafik merasa takut jika diturunkan satu surat yang memberitakan apa apa yang dalam hati mereka. Katakanlah: Berolok oloklah kamu, sesungguhnya Allah melahirkan apa yang kamu takuti itu.

 

9:65 Demi, jika engkau bertanya kepada mereka, niscaya mereka menjawab: Sesungguhnya kami bercakap cakap dan bermain main. Katakanlah: Patutkah kamu memperolok olokkan Allah dan ayat ayatNya serta rasulNya?

 

9:67 Orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan, setengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh (memperbuat) yang mungkar dan melarang memperbuat maaruf, mereka mengengam tangannya (bakhil). Mereka melupakan Allah, lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang2 munafik itu, ialah orang2 fasik. 

 

9:68 Allah telah menjanjikan neraka jahanam untuk orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan dan orang2 kafir serta kekal mereka di dalamnya. Itu cukup (untuk balasannya). Allah mengutuki mereka dan untuk mereka siksaan yang abadi.

 

13:38 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul sebelum engkau dan Kami adakan bagi mereka isteri isteri dan anak anak . Tidak ada hak bagi seorang rasul mendatangkan ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Untuk tiap tiap ajal ada kitab (hukum yang sesuai dengan dia).

 

33:30 Hai perempuan perempuan Nabi, barang siapa di antara kamu yang memperbuat kejahatan yang terang, maka dilipat gandakan siksaan baginya dua kali lipat. Demikian itu mudah bagi Allah.

 

33:53 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam rumah nabi, kecuali jika kamu telah diizinkan untuk makan, tanpa menunggu nunggu masak makanan, tetapi apabila kamu diundang hendaklah kamu masuk, dan apabila sudah makan, hendaklah kamu keluar tanpa beramah tamah dengan percakapan (omong kosong). Sesungguhnya demikian itu menyakiti hati nabi, tetapi ia malu (mencegah) kamu, dan Allah tidak malu (menerangkan) kebenaran. Apabila kamu meminta suatu hajat kepada isteri isteri nabi itu, hendaklah minta dari balik dinding (layar). Demikian itu lebih menyucikan hatimu dan hati mereka. Kamu tiada boleh menyakiti Rasullullah dan tidak pula mengahwini isteri isterinya sesudah wafatnya selama lamanya. Sesungguhnya demikian itu (dosa) besar di sisi Allah.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

33:57 Sesungguhnya orang orang yang menyakiti (mendurhakai) Allah dan rasulNya, niscaya mereka dikutuki Allah di dunia dan akhirat dan disediakanNya untuk mereka siksa yang menghinakan(nya).

 

49:2 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu tinggikan suaramu di atas suara Nabi, dan jangan kamu keraskan perkataanmu kepadanya, seperti kekerasan (perkataan) setengah kamu kepada yang lain (kerana takut) akan hapus (pahala) amalanmu sedang kamu tiada sadar.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.