Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Jethro

 

 

Syu’aib

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/   

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

7:84 Kami tumpahkan atas mereka itu hujan batu. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berdosa.

 

7:85 (Kami utus) ke Madyan seorang saudaranya, Syu’aib. Ia berkata : Hai kaumku sembahlah Allah, Tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Sebab itu sempurnakanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat kebinasaan di muka bumi sesudah baiknya. Demikian itu terlebih baik bagimu , jika kamu orang yang beriman.

 

7:86 Janganlah kamu duduk di jalan jalan, kamu pertakuti (orang) dan kamu halangi orang beriman dari pada jalan Allah dan kamu cari jalan yang bengkok. Ingatlah ketika kamu masih sedikit, kemudian kamu telah menjadi banyak dan perhatikanlah bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat kebinasaan.

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

7:88 Berkata orang orang bangsawan yang sombong diantara kaumnya: Demi, akan kami usir engkau hai Syu’aib bersama orang orang yang beriman kepada engkau dari negeri kami, atau kamu kembali masuk agama kami. Syu’aib menjawab: Walaupun kami benci kepadanya?

 

7:89 Sesungguhnya kami mengada adakan kebohongan terhadap Allah, jika kami kembali masuk agamamu, sesudah Allah melepaskan kami daripadanya. Kami takkan kembali kepada agamamu, kecuali jika dikehendaki Allah, Tuhan kami. Luas pengetahuan Tuhan kami, (meliputi) tiap tiap sesuatu. Kepada Allah kami tawakal. Ya Tuhan kami, hukumlah antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran dan Engkaulah sebaik baik hakim.

 

7:90 Berkata orang orang bangsawan yang kafir diantara kaumnya: Demi, jika kamu mengikut Syu’aib, niscaya kamu orang orang merugi.

 

7:91 Kemudian mereka ditimpa gempa, lalu mereka mati dalam kampungnya.

 

7:92 Orang orang yang mendustakan Syu’aib, seolah olah mereka tiada tinggal di negeri itu. Orang orang yang mendustakan Syu’aib, adalah orang orang merugi.

 

7:93 Lalu Syu’aib berpaling daripada mereka, seraya berkata: “Hai kaumku, sesungguhnya aku telah menyampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan memberi nasihat kepadamu. Bagaimanakah aku akan berdukacita terhadap kaum yang kafir?”

 

7:94 Tiadalah kami utus seorang Nabi ke dalam suatu negeri, melainkan Kami siksa penduduknya dengan kemiskinan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka mereka merendahkan hati (bertunduk).

 

7:95 Kemudian Kami tukar tempat kejahatan dengan kebajikan, sehingga mereka berkembang biak dan mereka berkata: Bapak bapak kami telah ditimpa kemelaratan dan kesenangan. Lalu Kami siksa mereka dengan tiba tiba sedang mereka tiada sadar.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:97 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami kepada mereka malam hari, sedang mereka tengah tidur nyenyak?

 

7:98 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami, waktu matahari sedang naik (waktu dhuha), sedang mereka tengah bermain main?

 

7:99 Adakah mereka aman sentosa terhadap (balasan) tipu daya Allah, sedang tiadalah yang sentosa terhadap tipu daya Allah itu, selain kaum yang merugi.

 

7:100 Apa tiadakah terang bagi orang orang yang mempusakai bumi, sesudah yang empunyanya, bahawa jika Kami kehendaki, niscaya Kami siksa mereka, sebab dosanya dan Kami cap hatinya, sampai mereka tiada mendengar (memperhatikan).

 

7:101 Negeri itu Kami ceritakan riwayatnya kepada engkau. Sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul rasul dengan membawa keterangan, tetapi mereka tiada juga mau beriman, disebabkan mereka telah mendustakan dahulunya. Demikianlah Allah mencap hati orang orang yang kafir.

 

7:102 Tiada Kami dapati kebanyakkan mereka yang menepati perjanjian, bahkan kebanyakkannya Kami dapati orang orang yang fasik.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

11:84 (Telah Kami utus) ke (negeri) Madyan seorang saudaranya Syuaib. Ia berkata: Hai kaumku! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Dan janganlah kamu mengurangi sukatan dan timbangan. Sesungguhnya aku melihat kamu dalam kebaikan dan aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang meliputi kamu.

 

11:85 Hai kaumku! Sempurnakanlah sukatan dan timbangan dengan keadilan dan janganlah kamu kurangkan hak orang sedikit juapun dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang perosak.

 

11:86 (Rezeki Allah) yang tinggal (lain dari yang haram) lebih baik bagimu, jika kamu orang beriman, dan aku bukanlah orang yang memeliharakanmu.

 

11:87 Mereka berkata: Hai Syuaib! Adakah sembahyang mu menyuruh, supaya kami meninggalkan apa yang disembah oleh bapa bapa kami atau supaya jangan kami perbuat pada harta kami apa yang kami sukai? Sesungguhnya engkau penyantun lagi cerdik.

 

11:88 Berkata Syuaib : Hai kaumku! Apakah kamu fikirkan, jika aku atas keterangan dari Tuhanku, dan Dia memberiku rezeki yang baik. Aku tiada hendak menyalahi kamu tentang apa yang ku larang kamu daripadanya. Aku tiada menghendaki selain perbaikan, sekadar tenaga ku dan tiadalah taufiqku, melainkan dengan Allah. KepadaNya aku bertawakal dan kepadaNya aku kembali.

 

11:89 Hai kaumku! Janganlah kamu tertarik berbuat dosa oleh kerana memusuhi ku, bahawa kamu akan ditimpa (melapetaka) seumpama yang menimpa kaum Nuh, Kaum Hud atau Kaum Shalih. Dan kaum Luth tidak jauh daripadamu.

 

11:90 Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya . Sungguh Tuhanku Penyayang lagi Pengasih.

 

11:91 Mereka itu berkata: Hai Syuaib ! Kami tiada mengerti kebanyakan perkataan mu dan kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Kalau tiadalah famili engkau, niscaya engkau kami rejam (lempar dengan batu) dan engkau tiada berkuasa di atas kami.

 

11:92 Berkata Syuaib : Hai kaumku! Adakah familiku lebih berkuasa atas kamu daripada Allah? Dan kamu jadikan Allah di belakang punggungmu ? Sungguh Tuhanku meliputi apa apa yang kamu kerjakan.

 

11:93 Hai kaumku! Bekerjalah kamu di tempatmu, akupun bekerja pula. Nanti  akan kamu ketahui, siapa yang mendapat siksaan, yang menghinakannya dan siapa yang dusta. Kamu tunggulah, sungguh aku menunggu pula serta kamu.

 

11:94 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Syuaib dan orang orang yang beriman sertanya dengan rahmat dari Kami. Lalu orang2 yang aniaya itu, disambar teriakan keras (petir), lalu mereka tersungkur (mati) dalam rumahnya.

 

11:95 Seolah olah mereka tiada diam di dalamnya. Ingatlah! Binasalah (penduduk) Madyan, sebagaimana telah binasa (kaum) Tsamud.

 

15:78 Sesungguhnya penduduk Aikah (kebun) amat aniaya (yaitu kaum Syu’aib)

 

15:79 Lalu Kami siksa mereka itu. Sesungguhnya kedua negeri itu (Negeri Luth dan Negeri Syu’aib) menjadi jalan raya.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

26:176 Orang orang yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:177  Ketika Syuaib berkata kepada mereka: Tiadakah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:178 Sesungguhnya aku menjadi rasul (utusan Allah) yang jujur kepadamu.

 

26:179 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:180 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku, upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:181 Sempurnakanlah sukatan, dan janganlah  kamu kurangkan!

 

26:182 Timbanglah (suatu barang) dengan timbangan (neraca) yang betul.

 

26:183 Janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

26:185 Sahut mereka itu: Engkau ini hanya seorang yang kena sihir.

 

26:186 Engkau tidak lain hanya manusia seumpama kami, sungguh kami sangka engkau orang yang dusta.

 

26:187 Sebab itu jatuhkanlah di atas kami langit itu sepotong sepotong jika engkau orang yang benar.

 

26:188 Berkata Syu’aib: Tuhanku lebih mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

26:189 Lalu mereka itu mendustakannya, kemudian mereka ditimpa siksa pada hari bernaung (dibawah awan). Sesungguhnya demikian itu siksa hari yang besar.

 

26:190 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda. Tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

28:23 Tatkala ia sampai di telaga (air sumur) Madyan, di sana di dapatinya jemaah manusia memberi minum binatang binatang ternaknya. Selain mereka itu didapatinya dua orang perempuan yang menghalangi kambingnya (mendekati telaga). Berkata Musa: Mengapa engkau berdua di sini? Sahut keduanya : Kami tidak sanggup memberi minum (ternak kami), melainkan bila telah kembali (selesai) orang orang gembala itu, sedang bapa kami seorang yang sangat tua.

 

28:24 Lalu Musa memberi minum ternak keduanya, kemudian ia berpaling ke tempat perlindungan (di bawah pohon) lalu katanya: Ya Tuhanku sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.

 

28:25 Kemudian salah seorang kedua perempuan itu datang kepada Musa, berjalan serta kemalu maluan, katanya : Bapaku mengundang tuan, supaya ia membalasi tuan, sebagai balasan atas tuan telah memberi minum ternak kami. Tatkala Musa tiba di hadapan bapanya, (Syuaib) dan mengisahkan kepadanya akan kisahnya, lalu bapanya berkata: Janganlah engkau takut, engkau telah terlepas dari kaum yang aniaya.

 

28:26 Berkata salah seorang anaknya; Hai bapaku, ambillah dia (Musa), jadi pekerja (mengembalakan ternak kita), kerana yang sebaik baik pekerja ialah  yang kuat lagi jujur.

 

28:27 Berkata bapanya (kepada Musa): Sesungguhnya aku hendak mengawinkan engkau kepada salah seorang anakku ini dengan (emas kawinnya), engkau bekerja bersamaku delapan tahun lamanya. Jika engkau sempurnakan sepuluh tahun, maka hal itu terserah kepada engkau. Aku tiada hendak menyusahkan engkau. Engkau akan mendapatiku seorang yang baik. Insha Allah (jika dikehendaki Allah).

 

28:28 Berkata Musa: Itulah (perjanjian) antaraku dan antaramu. Yang mana di antara 2 perjanjian itu, aku tunaikan, maka aku tidak aniaya, allah menjadi wakil (saksi) atas apa yang kita katakan itu.

 

28:29 Setelah Musa menunaikan perjanjian itu, dan berjalan malam bersama isterinya, ia melihat api, di sebelah bukit Thur, ia berkata kepada isterinya: Tinggallah engkau (disini) aku melihat api, mudah mudahan ku bawa perkhabaran kepada mu (dari hal jalan yang akan kita tempoh) atau ku bawa sepotong api, mudah2an kamu memanaskan badanmu (berdiang).

 

29:36 (Kami utus) kepada Madyan saudara mereka, Syu’aib, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah dan haraplah (balasan) pada hari yang kemudian, dan janganlah kamu memperbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang penjahat.

 

29:37 Kemudian mereka mendustakannya, lalu mereka disiksa oleh gempa yang sangat hebat, sehingga mereka meniarap ke tanah (mati) dalam kampungnya.

 

29:41 Umpama orang orang yang mengambil wali wali selain daripada Allah, adalah seperti labah labah yang membuat rumah. Sesungguhnya selemah lemah rumah ialah rumah labah labah; jika mereka mengetahui.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

38:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, ‘Ad dan Fir’aun yang mempunyai kekuasaan (pancang),

 

38:13 Dan Tsamut, kaum Luth dan yang mempunyai kebun (kaum Syu’aib); mereka itulah beberapa golongan.

 

38:14 Masing masing (mereka) tidak lain, hanya mendustakan rasul rasul, sebab itu mereka berhak mendapat siksaanKu.

 

38:15 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang tidak dapat ditarik kembali.

 

38:16 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, segerakanlah sebahagian siksa itu, sebelum (tiba) hari berhisab.

 

50:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, kaum yang mempunyai telaga, dan Tsamud (kaum Shalih),

 

50:13 Dan ‘Ad (kaum Hud), Firaun dan kaum Luth,

 

50:14 Dan (kaum) yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) dan kaum Tubba (Raja Yaman). Masing masing mereka itu mendustakan rasul rasul, sebab itu (mereka) berhak mendapat siksaKu.

 

50:15 Adakah Kami lemah menjadikan yang mula mula? (Tentu tidak). Tetapi mereka dalam ragu ragu, tentang kejadian yang baru (berbangkit).

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.