Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Makam Darjat Kedudukan ( Level )

 

Makam Darjat Kedudukan

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:55 (Ingat) ketika Allah berkata: Ya Isa, sesungguhnya Aku mewafatkan engkau dan meninggikan (derajat) engkau kepadaKu dan menyucikan engkau dari orang orang kafir dan menjadikan orang orang yang mengikut engkau di atas dari mereka yang kafir, sampai hari kiamat. Kemudian tempat kembali kamu kepadaKu, lalu Aku hukum antara kamu tentang apa apa yang kamu perselisihkan.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar ; dan mereka itulah yang menang.

 

3:106 Pada hari (kiamat) ada yang putih muka dan ada yang hitam muka. Adapun orang orang yang hitam mukanya (dikatakan kepadanya): Mengapakah kamu kafir sesudah kamu beriman? Sebab itu rasailah olehmu siksaan, kerana kamu kafir.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:140 Jika kamu mendapat luka (dalam peperangan), sesungguhnya kaum itu mendapat luka pula seumpamanya. Hari hari (kemenangan) itu Kami perganti gantikan di antara manusia dan supaya Allah mengetahui orang orang yang beriman dan menjadikan sebahagian kamu mati syahid; dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:141 Dan supaya Allah membersihkan orang orang yang beriman dan membinasakan orang orang yang kafir.

 

3:142 Bahkan adakah kamu kira, bahwa kamu akan masuk syurga saja, sedangkan Allah tiada mengetahui orang orang yang berjuang di antara kamu, serta mengetahui orang orang yang sabar.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah megasihi orang orang yang sabar.

 

3:162 Adakah orang yang mengikut keredhaan Allah, serupa dengan orang yang kembali dengan mendapat kemarahan dari Allah dan tempatnya dalam neraka? Dan (itulah) sejahat jahat tempat tinggal.

 

3:163 Mereka itu bertingkat tingkat di sisi Allah dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

4:32 Jangan kamu irihati, kerana Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain. Untuk laki laki ada bagian dari usaha yang dikerjakannya, dan untuk perempuan ada bagian dari usaha yang dikerjakannya. Kamu mintalah kepada Allah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

4:95 Tiada sama orang orang yang duduk di antara orang orang Mukmin dengan orang orang yang berjuang pada jalan Allah dengan harta dan jiwanya, kecuali mereka yang ditimpa kemelaratan. Allah melebihkan satu darjat orang orang yang berjuang dengan harta dan jiwanya, dari orang orang yang duduk (tiada pergi kerana uzur). Untuk masing masingnya Allah menjanjikan kebaikan. Allah melebihkan orang orang yang berjuang dari orang orang yang duduk (tanpa uzur) dengan pahala yang besar.

 

4:96 (Iaitu) beberapa darjat, serta (mendapat) ampunan dan rahmat. Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

4:97 Sesungguhnya orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka menganiaya dirinya, malaikat berkata: Dalam apakah kamu berada? Mereka menjawab: Kami adalah orang lemah (tiada sanggup mengerjakan agama) di tanah air kami. Berkata malaikat: Tiadakah bumi Allah itu lapang, lalu kamu berhijrah kepadanya? Maka tempat mereka itu neraka jahannam dan itulah sejahat jahat tempat tinggal.

 

4:98 Kecuali orang orang yang lemah di antara laki laki dan perempuan perempuan dan anak anak, mereka tiada berdaya dan tiada mendapat suatu jalan.

 

4:99 Mudah mudahan Allah akan memaafkan mereka, dan Allah Pemaaf, lagi Pengampun.

 

4:100 Barang siapa berhijrah di jalan Allah, niscaya akan diperolehnya di bumi tempat pindah yang banyak lagi lapang (rezeki). Barang siapa keluar dari rumahnya kerana hijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia ditimpa maut, maka sesungguhnya pahalanya daripada Allah. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

4:115 Barang siapa menentang rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang orang mukmin, niscaya Kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan Kami masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:83 Itulah hujah (keterangan) Kami, Kami anugerahkan kepada Ibrahim untuk kaumnya. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:86 Dan (begitu juga) Ismail (anak Ibrahim), Ilyasa, Yunus dan Luth. Semuanya itu Kami lebihkan (darjatnya) atas orang orang dalam alam.

 

6:87 Dan (begitupun) di antara bapak bapak mereka dan anak anak cucu mereka dan saudara saudara mereka, dan Kami pilih mereka itu dan Kami tunjuki ke jalan yang lurus.

 

6:88 Demikian itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan petunjuk itu siapa yang dkehendakiNya di antara hamba hambaNya. Kalau mereka itu mempersekutukan (Allah), niscaya hapuslah (pahala) apa apa yang mereka amalkan.

 

6:89 Kepada mereka itu telah Kami anugerahkan kitab, hukum dan pangkat kenabian, jika mereka itu kafir (tiada beriman) kepadanya, maka Kami telah sediakan kaum lain yang bukan orang orang kafir.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

6:132 Untuk tiap tiap orang itu ada beberapa darjat (tingkat) menurut amalan mereka masing masing. Bukanlah Tuhanmu lengah dari apa yang mereka kerjakan.

 

6:165 Dialah yang mengangkat kamu jadi khalifah di bumi, dan meninggikan setengah kamu daripada yang lain beberapa darjat, supaya Dia mencobaimu tentang apa apa yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat lekas siksaanNya dan sesungguhnya Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

7:58  Negeri yang baik, keluar tumbuh tumbuhannya dengan izin Tuhannya. Negeri yang buruk tiada keluar tumbuh tumbuhannya melainkan dengan bersusah payah. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu bagi kaum yang berterima kasih.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:152 Sesungguhnya orang2 yang mengangkat anak sapi menjadi Tuhan, mereka akan mendapat amarah daripada TuhanNya dan kehinaan waktu hidup di dunia. Demikianlah Kami balasi orang orang yang mengada adakan.

 

7:179 Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakkan di antara jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati, (tetapi) tiada mengerti dengan hatinya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tiada melihat dengan matanya, dan bagi mereka ada telinga, (tetapi) tiada mendengar dengan telinganya. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang yang lengah.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

12:40 Kamu tiada menyembah, selain dari Allah, melainkan nama nama (berhala) yang kamu namakan saja, kamu dan bapak bapakmu, sedang Allah tiada menurunkan keterangan kepadanya. Hukum itu tidak lain hanya bagi Allah. Dia menyuruh, supaya kamu jangan menyembah, melainkan kepadaNya. Demikian itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

12:76 Kemudian dimulainya memeriksa karung karung mereka itu, sebelum karung saudaranya, kemudian dapat dikeluarkannya piala itu dari dalam karung saaudaranya. Demikianlah Kami ajarkan tipu muslihat kepada Yusuf. Yusuf tiada berhak menarik saudaranya menurut agama (hukum) raja, kecuali jika dikehendaki Allah. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Di atas tiap tiap orang yang mempunyai ilmu ada pula yang lebih alim.

 

17:21 Perhatikanlah, bagaimana Kami melebihkan setengah mereka dari yang lain. Sesungguhnya akhirat terlebih besar darjatnya dan terlebih besar kelebihannya.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, Mudah-mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:57 Kami tinggikan dia ke tempat yang tinggi

 

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

20:75 Barang siapa menghadap Tuhan, sedang ia beriman dan mengerjakan yang baik baik, maka untuk mereka itu pangkat yang tinggi.

 

20:130 Sebab itu, sabarlah engkau atas apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan di waktu malam, hendaklah engkau tasbih pula dan lagi di waktu tepi siang (pagi & petang), mudah mudahan engkau suka (menerima pahala).

 

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

21:94 Barang siapa mengerjakan yang baik baik, sedang ia beriman, maka tiadalah diingkari usahanya dan sesungguhnya Kami menuliskannya.

 

23:41 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras dengan sebenarnya dan kami jadikan mereka sebagai sampah. Maka binasalah kaum yang aniaya.

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

25:71 Barang siapa yang taubat dan beramal salih, maka sesungguhnya ia bertaubat kepada Allah sebenar benarnya taubat.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

 

25:74 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami isteri isteri dan anak anak yang mengirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang orang yang taqwa.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

29:12 Berkata orang orang yang kafir kepada orang2 yang beriman: Ikutlah jalan kami dan kami akan memikul kesalahanmu. Pada hal mereka tiada akan memikul kesalahan orang orang mukmin sedikitpun. Sesungguhnya mereka orang orang dusta.

 

29:13 Demi, mereka akan memikul dosa mereka sendiri dan dosa dosa (lain) bersama sama dosa mereka. Demi mereka akan diperiksa pada hari kiamat tentang apa apa yang mereka ada adakan.

 

35:10 Barang siapa yang menghendaki kekuatan, maka bagi Allah kekuatan itu semuanya (diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya). KepadaNya naik perkataan yang baik dan amalan yang salih, yang ditinggikanNya (dibalasNya). Orang2 yang menipu dengan (tipuan) yang jahat, maka untuk mereka siksa yang keras, sedang tipuan mereka itu akan binasa (gagal).

 

38:25 Maka Kami ampuni (kesalahannya itu). Sungguh baginya darjat yang tinggi di sisi Kami dan tempat kembali yang baik.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya (sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah: Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

43:32 Adakah mereka membagi rahmat Tuhanmu? Kami membagi penghidupan mereka di antara mereka itu pada hidup di dunia dan Kami tinggikan setengah mereka di atas yang lain beberapa darjat, supaya setengah mereka mengambil yang lain jadi pembantu (khadam). Dan rahmat Tuhanmu lebih baik dari harta yang mereka kumpulkan.

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

46:13  Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

46:17 Orang yang berkata kepada ibu bapanya: Cis kamu berdua, adakah kamu janjikan kepadaku, bahawa aku akan dikeluarkan (dari dalam kubur), sesungguhnya telah lalu beberapa umat sebelumku? Lalu keduanya meminta tolong kepada Allah, (katanya): Celakalah engkau (hai anakku), berimanlah, sungguh janji Allah sebenarnya. Lalu anaknya berkata: Ini tidak lain, hanya dongeng dongeng orang orang dahulu.

 

46:18 Mereka itulah orang orang yang telah berhak perkataan (siksa) untuk mereka, serta termasuk umat umat yang telah lalu sebelum mereka, iaitu di antara jin dan manusia. Sungguh mereka itu orang merugi.

 

46:19 Untuk masing masing mereka ada beberapa darjat (tingkat) menurut amalan yang telah mereka amalkan, dan supaya Allah menyempurnakan (balasan) amalan mereka, sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

46:20 Pada hari dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (lalu dikatakan kepadanya): Adakah kamu sia siakan kesenanganmu waktu hidupmu di dunia dan kamu telah bersukaria dengan dia, maka pada hari ini kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu takbur di muka bumi, tanpa kebenaran dan kerana kamu pasik.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

57:10 Mengapakah kamu tidak mau menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi? Tiadalah sama di antara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menaklukkan (kota Makkah) (dengan orang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menaklukkan Makkah) itu. Tetapi masing2nya itu, Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

58:11 Hai orang2 yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis , maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman di antara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

77:7 Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu akan jadi kenyataan

 

77:8 Iaitu bila bintang bintang telah hilang cahayanya,

 

77:9 Dan bila langit telah belah.

 

77:10 Dan bila gunung gunung telah hancur (lumat).

 

77:11 Dan bila rasul rasul telah ditentukan waktu (menghimpunkannya).

 

77:12 Untuk hari apakah rasul rasul itu dijanjikan (kesaksiannya)

 

77:13 (Ialah) untuk hari keputusan (hukuman bagi segala manusia).

 

77:14 Tahukah engkau apakah hari keputusan itu?

 

77:15 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:16 Bukankah Kami membinasakan orang orang dahulu kala?

 

77:17 Kemudian Kami perikutkan dengan orang orang yang kemudiannya?

 

77:18 Demikianlah Kami perbuat untuk orang orang yang berdosa.

 

77:19 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

81:19 Sesungguhnya Quran perkataan pesuruh yang mulia (Jibril),

 

81:20 Yang mempunyai kekuatan, di sisi (Tuhan) yang mempunyai arasy lagi mempunyai darjat,

 

92:4 Sesungguhnya usaha kamu bermacam macam.

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

92:8 Adapun orang yang bakhil dan sombong,

 

92:9 Dan mendustakan adanya kebajikan,

 

92:10 Maka akan Kami sediakan baginya jalan yang susah.

 

92:11 Hartanya tidak bermanfaat baginya, bila ia telah mati (binasa).

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.