Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Zachariah ( Zakaria )

 

Zakaria

 

 

 

2:91 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu kepada (kitab) yang diturunkan Allah, berkata mereka: Kami beriman kepada (kitab) yang diturunkan kepada kami, sedang mereka ingkar akan (kitab) yang diturunkan kemudiannya, padahal kitab itu sebenarnya (dari Allah) serta membenarkan (kitab) yang ada pada mereka. Katakanlah: Mengapakah kamu bunuh nabi nabi Allah masa dahulu, jika kamu sebenarnya beriman?

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:31 Katakanlah: Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:32 Katakanlah: Ikutlah Allah dan rasul, jika kamu berpaling (tidak hendak mengikut), sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang kafir.

 

3:33 Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, Keluarga Ibrahim dan keluarga Imran, di atas orang orang dalam alam.

 

3:34 (Mereka itu) satu keturunan, setengahnya anak dari yang lain, dan Allah Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:35 (Ingatlah) ketika perempuan Imran (Hannah) berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku nazarkan anak yang dalam kandunganku kepada Engkau, (jika ia laki laki) untuk dimerdekakan (dijadikan khadam Baitul Mukaddas), sebab itu terimalah dia daripadaku, sesungguhnya Engkau Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:36 Tatkala ia melahirkan anak itu seorang perempuan, berkatalah ia: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan - Sedang Allah mengetahui yang dilahirkannya itu - dan bukanlah laki laki seperti perempuan dan ku namai Maryam dan ku perlindungkan dia dan anak anaknya pada Engkau dari syetan yang direjam.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:43 Ya Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujudlah dan rukuklah, bersama orang orang yang rukuk.

 

3:44 Demikian itu ialah perkabaran ghaib ( tiada kelihatan oleh engkau). Kami wahyukan kepada engkau, sedang engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka menjatuhkan kalam (undiannya), (supaya nyata) siapa akan memelihara Maryam; dan lagi engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka itu berbantah bantah.

 

3:45 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya, Maryam, sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan kalimat daripadaNya (yakni seorang anak), namanya Almasih Isa anak Maryam, yang mempunyai kebesaran di dunia dan di akhirat dan termasuk orang2 yang dekat kepada Tuhan.

 

3:46 Dia bercakap cakap dengan manusia ketika dalam buaian (ketika masih bayi) dan ketika dewasa dan dia termasuk orang orang salih.

 

3:47 Maryam berkata: Ya, Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, padahal aku belum pernah disentuh laki laki. Allah berkata: Demikianlah, Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya: apabila Ia hendak memutuskan suatu pekerjaan, Ia hanya berkata : Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

3:48 Allah mengajarkan kepada Isa kitab, hikmah (ilmu), Taurat dan Injil.

 

3:53 Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada (Kitab) yang Engkau turunkan dan kami ikut rasul itu, maka tuliskanlah kami bersama orang orang yang shahadat (mengakui, bahawa Allah esa, dan rasul itu benar).

 

3:54 Mereka itu menipu dan Allah menipu mereka pula (membalas tipuannya) dan Allah sebaik baik (membalas) orang orang menipu.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:60 Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah Engkau termasuk orang2 yang bimbang.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:104 Katakanlah : Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang agamaku, maka aku tiada akan menyembah barang yang kamu sembah, selain daripada Allah, tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu dan aku disuruh, supaya aku termasuk orang orang yang beriman.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:2 (Inilah) peringatan rahmat Tuhanmu kepada hambaNya, Zakaria.

 

19:3 Ketika ia menyeru (meminta) kepada Tuhannya suatu permintaan yang tersembunyi (dengan berbisik).

 

19:4 Dia berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya telah lemas tulangku dan telah bernyala nyala (penuh) uban di kepala ku dan aku tak pernah celaka (kecewa) dalam meminta kepadamu, Ya Tuhanku.

 

19:5 Sesungguhnya aku takut akan orang orang yang akan menjadi wali sepeninggalku (iaitu orang orang jahat), sedang perempuanku mandul, sebab itu berilah aku seorang wali (anak) dari sisi Mu.

 

19:6 Yang akan mewarisiku dan mewarisi keluarga Yaakub, dan jadikanlah dia, ya Tuhanku, seorang yang disukai.

 

19:7 Hai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak, namanya Yahya yang belum pernah Kami berikan nama seperti itu sebelumnya.

 

19:8 Dia berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang perempuanku mandul dan aku telah sampai usia sangat tua?

 

19:9 Berkata Allah: Demikianlah (akan terjadi). Berfirman Tuhanmu : Ia mudah bagiKu, sesungguhnya telah Kujadikan engkau sebelumnya sedang engkau belum ada suatu apa pun.

 

19:10 Berkata Zakaria: Ya Tuhanku! Unjukkanlah kepada ku tandanya. Berfirman Allah. Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga malam, sedang engkau masih sihat.

 

19:11 Lalu Zakaria keluar kepada kaumnya dari mihrab (tempat sembahyang), lalu diisyaratkan kepada mereka : Sembahyanglah kamu pada pagi dan petang.

 

19:12 Hai Yahya! Ambillah kitab (Taurat) dengan kekuatan (sungguh sungguh). Kami berikan kepadanya hikmah ketika ia masih kanak kanak.

 

19:13 Dan (Kami berikan) perasaan belas kasihan dari sisi Kami dan kesucian dan adalah dia seorang yang taqwa.

 

19:14 Dan berbuat baik kepada ibu bapanya dan bukanlah ia sombong lagi derhaka.

 

19:15 Salam (selamat) untuknya pada hari ia dilahirkan, pada hari diwafatkan, dan pada hari dibangkitkan hidup kembali.

 

19:16 Ingatlah (riwayat) Maryam dalam Kitab, ketika ia berpisah dari keluarganya ke tempat sebelah timur.

 

19:17 Lalu dibuatnya dinding antaranya dengan mereka. Kemudian Kami utus kepadanya ruh Kami (Jibril), lalu ia merupakan dirinya sebagai manusia yang sempurna.

 

19:18 Berkata Maryam : Sesungguhnya aku berlindung kepada yang Mahapengasih  daripada (kejahatan) engkau, jika engkau orang taqwa.

 

19:19 Dia berkata: Aku hanya utusan Tuhanmu, supaya ku beri engkau seorang anak yang suci.

 

19:20 Dia (Maryam) berkata: Bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang aku belum pernah disentuh manusia dan aku bukan pula orang jahat?

 

19:21 Dia berkata : Demikianlah (akan terjadi). Tuhanmu berfirman: Ia mudah bagiKu, dan supaya Kami jadikan dia suatu tanda (kekuasaan Kami) untuk manusia dan satu rahmat daripada Kami dan adalah kejadian itu suatu perkara yang telah diputuskan.

 

19:22 Kemudian Maryam mengandungnya, lalu ia berpindah ke tempat yang jauh.

 

19:23 Lalu ia berlindung ke pohon kurma, kerana sakit melahirkan anak, ia berkata: Aduh hai kiranya matilah aku sebelum ini dan adalah aku lupa yang dilupakan.

 

19:24 Kemudian Jibril menyerunya dari bawah pohon itu: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah mengadakan di bawah engkau air sungai.

 

19:25 Goyanglah pohon korma itu, niscaya dijatuhkanNya kepada engkau buah yang masak.

 

21:89 (Ingatlah) akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya : Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik baik yang mewarisi.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

33:39 (Iaitu) orang orang (nabi) yang menyampaikan risalah agama Allah dan mereka takut kepadaNya dan mereka tidak takut kepada seorang juapun, kecuali kepada Allah. Cukuplah Allah memperhitungkan (hambaNya).

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

 

https://fb.watch/5NXagblV2g/

 

 

.

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.