Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Getting Help

Dapat Syafaat pertolongan

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:254 Hai orang2 yang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepadamu, sebelum tiba hari yang tak ada jual beli pada hari itu, tak ada persahabatan dan tak ada pertolongan, (yakni hari kiamat). Orang orang kafir itu adalah orang orang aniaya.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

6:127 Untuk mereka itu kampung keselamatan ( Syurga ) di sisi Tuhannya dan Dia wali mereka, kerana amalan yang mereka perbuat.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

18:10 Ketika berdiam (berlindung) pemuda pemuda ke dalam gua, lalu mereka berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat dari sisiMu dan siapkanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan kami.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

20:47 Sebab itu pergilah kamu berdua kepadanya, lalu katakanlah: bahwa kami dua orang utusan Tuhanmu, sebab itu bebaskanlah (merdekakanlah) Bani Israil bersama kami dan janganlah engkau siksa mereka itu. Sesungguhnya kami datang kepada engkau dengan (membawa) ayat (mu’jizat) dari Tuhanmu. Keselamatanlah untuk orang yang mengikut petunjuk.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

24:61 Tiada berdosa orang buta, tidak berdosa orang pincang dan tiada berdosa orang sakit, bahawa mereka makan bersama sama kamu dan tiada pula berdosa kamu, bahawa kamu makan di rumah anak anakmu sendiri, di rumah bapamu, di rumah ibumu, di rumah saudaramu yang laki laki, di rumah saudaramu yang perempuan, di rumah pamanmu, di rumah bibimu, di rumah saudara ibumu yang laki laki, di rumah saudara ibumu yang perempuan, di rumah yang kamu memegang anak kuncinya atau di rumah sahabatmu. Kamu tiada berdosa makan bersama sama atau seorang seorang (sendirian sendirian). Apabila kamu masuk rumah, hendaklah mengucapkan selamat kepada ahlinya, ucapan selamat dari sisi Allah lagi berkat dan baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

30:29 Tetapi orang2 yang aniaya mengikut hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan. Maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan Allah? Tidak ada untuk mereka itu orang yang menolong.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

32:13 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami berikan petunjuk kepada tiap2 orang, tetapi telah tetaplah perkataanKu, bahawa akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

37:181 Keselamatanlah bagi orang2 yang diutus (rasul rasul).

 

39:54 Kembalilah (taubatlah) kamu kepada Tuhanmu, dan patuhlah kepadaNya, sebelum tiba siksaan kepadamu, kemudian kamu tidak mendapat pertolongan.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji TuhanMu pada petang petang dan pagi pagi.

 

40:60 Berkata Tuhanmu : Mintalah kepadaKu, niscaya Aku perkenankan permintaanmu. Sesungguhnya orang2 yang sombong terhadap menyembahKu, nanti mereka akan masuk ke dalam neraka serta terhina.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

43:64  Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

44:41 Pada hari yang tidak dapat seorang karib mempertahankan karibnya sedikit pun, dan mereka tidak dapat pertolongan. 

 

44:42  Kecuali orang yang dikasihi Allah. Sungguh Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:7 Hai orang2 yang beriman, jika kamu menolong Allah (agamaNya), niscaya Dia menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

60:4 Sesungguhnya untukmu ada ikutan yang baik pada Ibrahim dan orang orang yang sertanya, ketika mereka berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan dari apa apa yang kamu sembah, selain daripada Allah. Kami mengingkari (perbuatan) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian antara kami dan antara kamu selama lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu satuNya, kecuali perkataan Ibrahim kepada bapanya : Demi aku akan memintakan ampun (kepada Allah) untuk engkau dan aku tiada berhak sedikitpun untuk engkau daripada Allah. (Maka tentang ini, tiada patut kamu ikut Ibrahim itu). Ya Tuhan kami, kepada Engkau kami menyerahkan diri dan kepada Engkau kami kembali dan kepada Engkau tempat kembali.

 

87:8 Kami akan mudahkan bagimu jalan yang mudah.

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

 

.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.