Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Kenapa orang zaman dahulu berhabis sedekah

 

Kenapa orang zaman dahulu berhabis sedekah

 

 

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

8:59 Janganlah mengira orang orang yang kafir, bahwa mereka akan terlepas dari hukuman Kami. Sesungguhnya mereka tiada dapat melemahkan Kami.

 

8:60 Hendaklah kamu sediakan untuk melawan mereka sekadar tenagamu, kekuatan dan kuda yang terpaut, dengan demikian kamu mempertakuti musuh Allah dan musuhmu; begitu juga orang orang lain selain mereka yang tiada kamu ketahui, sedang Allah mengetahui mereka. Apa apa sesuatu yang kamu belanjakan pada jalan Allah, niscaya disempurnakan Allah balasannya kepadamu, sedang kamu tiada teraniaya.

 

57:7 Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan nafkahkanlah sebahagian harta, yang kamu dijadikan Allah penguasa pada harta itu. Maka orang orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian  hartanya), untuk mereka itu pahala yang besar.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.