Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Solomon

 

Sulaiman

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:102 Mereka mengikuti apa yang dibacakan syetan (ketua tukang sihir) pada masa kerajaan Sulaiman; dan Sulaiman itu bukan orang kafir, tetapi syetanlah yang kafir. Mereka ajarkan ilmu sihir kepada manusia, dan apa apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut di negeri Babil. Keduanya tiada mengajarkan sihir kepada seseorang melainkan lebih dahulu berkata: Kami ini hanya mendatangkan cobaan, sebab itu, janganlah engkau kafir. Lalu mereka mempelajari dari keduanya apa apa yang akan menceraikan antara suami dan isterinya. Mereka itu tiada memberi melarat kepada seorang juapun, kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari apa apa yang melarat kepada mereka dan tiada bermanfaat bagi mereka. Sesungguhnya mereka itu telah tahu, siapa yang membeli sihir (mengerjakannya) tak adalah untuknya bahagian di akhirat. Sesungguhnya amat jahat orang orang yang menjual dirinya dengan sihir, jika mereka mengetahui.

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

21:78 (Ingatlah) akan Daud dan Sulaiman, ketika keduanya menghukumkan (memberi putusan) tentang tanam tanaman (seorang Peladang), ketika kambing kaum lepas (masuk) kedalamnya (lalu dimakannya) dan adalah Kami menjadi saksi atas hukumannya itu.

 

21:79 Lalu Kami fahamkan (terangkan) hukuman itu kepada Sulaiman; masing masingnya Kami berikan hukum (putusan) dan ilmu pengetahuan. Kami tundukkan gunung gunung dan burung kepada Daud; semuanya tasbih mensucikan Tuhan. Dan Kamilah yang memperbuatnya.

 

21:81 (Kami tundukkan) kepada Sulaiman angin badai, yang bertiup dengan perintahnya, menuju bumi yang telah Kami berkati di dalamnya dan Kami mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

21:82 (Kami tundukkan) di antara syetan syetan mereka yang menyelam masuk laut untuk (keperluan) Suleiman dan mengerjakan pekerjaan yang lain daripada itu dan adalah Kami memeliharakan mereka.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

27:15 Sesungguhnya telah Kami berikan ilmu pengetahuan kepada Daud dan Sulaiman, lalu keduanya berkata: Puji pujian bagi Allah yang melebihkan kami dari kebanyakkan hamba2Nya yang beriman. 

 

27:16 Sulaiman itu mempusakai (menggantikan bapaknya) Daud dan berkata: Hai sekalian manusia, telah diajarkan kepada kami bahasa (perkataan) burung burung dan telah diberikan kepada kami tiap tiap sesuatu (bermacam macam nikmat). Sesungguhnya ini adalah kurnia yang nyata.

 

27:17 Telah dikumpulkan bagi Sulaiman tenteranya, iaitu jin, manusia dan burung, sedang mereka  berkelompok kelompok (hendak pergi berperang).

 

27:18 Sehingga apabila mereka sampai ke lembah semut, lalu berkata Raja Semut: Hai sekalian semut, masuklah kamu ke dalam rumahmu, supaya kamu tidak dihancurkan oleh Sulaiman dan tenteranya, sedang mereka tiada sedar (terhadapmu).

 

27:19 Lalu Sulaiman tersenyum serta tertawa, kerana mendengarkan perkataannya dan berkata: Ya Tuhanku, tetapkanlah hatiku untuk mensyukuri nikmatmu yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku serta ku kerjakan amalan salih, yang Engkau sukai dan masukkanlah aku dengan rahmatmu ke dalam hamba hambamu yang solih solih.

 

27:20 Kemudian Sulaiman memeriksa burung burung’ lalu ia berkata: Mengapa aku tidak melihat burung hud hud atau ia ghaib?

 

27:21 Demi, akan ku siksa dia dengan siksaan yang keras atau aku sembelih atau ia mengunjukkan alasan yang terang.

 

27:22 Maka tidak berapa lamanya (datanglah hud hud) lalu berkata: Saya mengetahui apa yang belum kamu ketahui dan saya bawa kepadamu perkabaran yang yakin dari Sabak.

 

27:23 Sesungguhnya aku dapati seorang perempuan (Ratu) yang memerintahi mereka (Namanya Bulqis) sedang dia mempunyai segala sesuatu dan tahkta kerajaan yang besar.

 

27:24 Saya dapati dia dan kaumnya, sujud (menyembah) matahari, bukan Allah, sedang syetan menghiaskan kepada mereka (mengatakan baik) pekerjaannya itu, lalu ia menghalangi mereka (melalui) jalan yang lurus sampai mereka tidak mendapat petunjuk.

 

27:25 (Begitu juga menghalangi mereka) supaya jangan sujud kepada Allah yang mengeluarkan apa yang tersembunyi, di langit dan di bumi dan mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:27 Bersabda Sulaiman: Akan kami perhatikan apa benar perkataan engkau atau engkau dusta.

 

27:28 Pergilah engkau (membawa) surat ku ini, lalu jatuhkan kepada mereka, kemudian berpalinglah dari mereka, lalu lihatlah apa jawapan mereka.

 

27:29 Ratu Sabak berkata: (Setelah menerima surat itu). Hai orang orang cerdik pandai, telah dijatuhkan kepadaku selembar surat yang mulia.

 

27:30 Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman dan dengan nama Allah yang Mahapengasih dan Penyayang,

 

27:31 Bahwa janganlah kamu sombong terhadapku dan datanglah tunduk kepadaku.

 

27:32 Berkata Ratu: Hai tuan tuan yang mulia, apakah fikiranmu tentang urusanku ini? Aku tidak akan memutuskan suatu urusan, sebelum kamu hadir (untuk bermusyawarah).

 

27:33 Sahut mereka itu: Kita mempunyai kekuatan dan mempunyai keberanian yang sangat dan urusan ini terserah kepada baginda, sebab itu baginda pikirkan lah , apa yang akan baginda perintahkan.

 

27:34 Ratu berkata: Sesungguhnya raja raja bila masuk ke dalam sebuah negeri, niscaya dibinasakannya negeri itu dan dijadikannya penduduk yang mulia mulia menjadi hina dina, begitulah mereka memperbuat.

 

27:35 Sesungguhnya aku akan mengirimkan sebuah hadiah kepada mereka, kemudian kita lihat bagaimana perjawaban yang dibawa utusan kita (Sahut mereka : Betul sekali buah pikiran baginda itu).

 

27:36 Tatkala sampai hadiah itu kepada Sulaiman, ia bersabda: Apakah kamu menolongku dengan harta benda? Apa yang diberikan Allah kepadaku terlebih baik dari (harta benda) yang diberikan kepadamu, bahkan kamu gembira dengan hadiahmu itu.

 

27:37 Kembalilah engkau kepada mereka, nanti kami akan menyerang mereka dengan tentera yang tidak bisa mereka hadapi dan kami akan mengusir mereka dari dalam negerinya menjadi orang hina sedang mereka mendapat kehinaan.

 

27:38 Bersabda Sulaiman: Hai orang orang mulia, siapakah di antara mu yang bisa membawa kepadaku takhta kerajaan Ratu Sabak itu, sebelum mereka datang tunduk kepadaku?

 

27:39 Berkata ‘ifrit (seorang syetan) di antara jin: Saya bisa membawanya kepadamu, sebelum baginda berdiri dari majlis ini, sungguh saya kuat lagi jujur.

 

27:40 Berkata orang yang di sisinya ada ilmu dari Kitab: Saya bisa membawanya kepadamu, dalam sekejap mata. Tatkala Sulaiman melihat tahkta kerajaan itu tetap di hadapannya, ia berkata: Inilah kurnia Tuhanku, supaya Dia mencobaiku, apa adakah aku berterima kasih (kepadaNya) atau aku kafir (tiada berterima kasih)? Barang siapa berterima kasih (kepadaNya), maka hanya ia berterima kasih untuk dirinya sendiri. Barang siapa yang kafir (ingkar akan nikmat Allah), maka sungguh Tuhanku Mahakaya lagi Pemurah.

 

27:41 Berkata Sulaiman: Ubahlah bentuknya tahkta kerajaan itu, nanti kita lihat apa dapatkah ia mengetahuinya atau tidak dapat mengetahuinya.

 

27:42 Tatkala Ratu itu datang, lalu dikatakan kepadanya: Seperti inikah tahkta kerajaan mu? Sahutnya: Seolah olahnya inilah dia. Kami telah mengetahui (kekuasaan Tuhan) sebelum ini dan kami tunduk kepadaNya.

 

27:43 Hanya yang menghalanginya (beriman) ialah barang yang telah disembahnya, selain daripada Allah. Sungguh dia dari kaum yang kafir.

 

27:44 (Kemudian) dikatakan kepadanya (Ratu itu): Masuklah ke ruangan istana. Tatkala dilihatnya (lantai) ruangan itu, disangkanya penuh oleh air, lalu disingsingkannya (kainnya) dari betisnya (supaya jangan basah oleh air itu). Berkata Sulaiman: (Ini bukan air). Ini ruangan dilicinkan (diperbuat) dari kaca. Ratu berkata: Ya Tuhanku: sesungguhnya aku telah aniaya kepada diriku dan aku Islam (tunduk) bersama Sulaiman, kepada Tuhan semesta alam.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:12 (Kami tundukkan) angin untuk Sulaiman, perjalanan paginya sama dengan sebulan (perjalanan) dan perjalanan petangnya sebulan pula. Kami alirkan baginya mata air (tambangan) tembaga. Di antara jin ada yang berkerja di hadapannya (Sulaiman) dengan izin Tuhannya. Barang siapa yang berpaling di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya siksa api yang bernyala.

 

34:13 Mereka itu (jin jin) mengerjakan apa apa yang dikehendaki Sulaiman, seperti masjid masjid, patung patung, mangkok mangkok besar, seperti kolam kolam dan periuk periuk yang tetap (di tungkunya). Ber’amallah kamu, hai keluarga Daud, serta berterima kasih. Sedikit antara hamba hambaKu yang berterima kasih.

 

34:14 Setelah Sulaiman Kami wafatkan, maka tiadalah yang menunjukkan atas kematiannya, melainkan binatang bumi (anai anai) yang memakan tongkatnya. Setelah ia tertelungkup, barulah terang bagi jin jin, bahwa kalau mereka mengetahui barang yang gaib, tentu mereka tiada tinggal dalam siksaan yang menghinakan itu.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

38:29 (Inilah) kitab yang kami turunkan kepada engkau lagi diberkati, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan orang orang yang berakal.

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

 

https://fb.watch/55EpCVC6jN/

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.