Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Pemimpin korupsi & Zalim

 

Pemimpin korupsi & Zalim

 

 

 

2:41 Dan berimanlah kamu kepada (Kitab) yang Kuturunkan, yang membenarkan (Kitab) yang ada serta kamu (Taurat) dan janganlah kamu orang yang mula mula kafir dengan dia, dan janganlah kamu jual ayat ayatKu dengan uang sedikit, dan takutlah kepadaKu.

 

2:42 Dan janganlah kamu campurkan kebenaran dengan yang batil dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedang kamu mengetahuinya.

 

4:105 Sesungguhnya telah Kami turunkan Kitab kepada engkau dengan (membawa) kebenaran, supaya engkau menghukum antara manusia dengan apa yang diperlihatkan Allah kepada engkau. Janganlah engkau pembela bagi orang orang khianat.

 

4:107 Janganlah engkau membela orang orang yang khianat kepada diri mereka sendiri; sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang pengkhianat lagi berdosa.

 

5:38 Orang pencuri laki laki dan pencuri perempuan, hendaklah dipotong tangan keduanya , sebagai balasan pekerjaan keduanya dan sebagai siksaan dari Allah, Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

5:43 Bagaimanakah mereka itu meminta hukum kepada engkau, sedang disisi mereka ada Taurat, di dalamnya ada hukum Allah, kemudian mereka berpaling sesudah itu. Bukanlah mereka itu orang orang beriman.

5:44 Sesungguhnya Kami telah menurunkan Taurat, di dalamnya ada petunjuk dan nur (cahaya), sedang nabi nabi yang tunduk (kepada Allah) menghukum dengan Taurat itu terhadap orang orang Yahudi dan (begitu pula) ulama dan ketua ketua agama sebab mereka menghafal Kitab Allah dan mereka itu menjadi saksi atas demikian itu. Sebab itu, janganlah kamu takut kepada manusia dan takutlah kepadaKu dan janganlah kamu jual ayat ayatKu dengan wang yang sedikit. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang kafir.

5:45 Kami telah perlukan kepada mereka dalam Taurat, bahawa sesungguhnya jiwa dibalas dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka ada pula qisasnya. Barang siapa bersedekah (memaafkan) qisas itu, maka demikian itu penutup bagi dosanya. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang aniaya.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

7:50 Orang orang penghuni neraka menyeru orang orang penghuni syurga: Tumpahkanlah air untuk kami, atau sebahagian rezeki yang di anugerahkan Allah kepadamu. Mereka itu menjawab: Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya atas orang orang kafir.

 

7:51 (Yaitu) Orang orang yang menjadikan agamanya sebagai permainan  dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

7:86 Janganlah kamu duduk di jalan jalan, kamu pertakuti (orang) dan kamu halangi orang beriman dari pada jalan Allah dan kamu cari jalan yang bengkok. Ingatlah ketika kamu masih sedikit, kemudian kamu telah menjadi banyak dan perhatikanlah bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat kebinasaan.

 

7:103 Kemudian sesudah mereka, Kami utus Musa  dengan membawa keterangan keterangan kepada Firaun dan kaumnya, lalu mereka  aniaya terhadapnya, maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat bencana itu.

 

26:179 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:180 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku, upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:181 Sempurnakanlah sukatan, dan janganlah  kamu kurangkan!

 

26:182 Timbanglah (suatu barang) dengan timbangan (neraca) yang betul.

 

26:183 Janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:4 Sesungguhnya orang2 yang tidak beriman kepada akhirat, Kami hiaskan kepada mereka pekerjaannya (dipandangnya baik, meskipun sangat buruknya), sedang mereka dalam keraguan.

 

27:5 Untuk mereka sejahat jahat siksa, dan mereka itu amat merugi di akhirat,

 

30:29 Tetapi orang orang yang aniaya mengikut hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan. Maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan Allah? Tidak ada untuk mereka itu orang yang menolong.

 

38:26 Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan engkau Khalifah di muka bumi, maka hukumlah antara manusia dengan keadilan, dan janganlah engkau turut hawa nafsu, nanti ia menyesatkan engkau dari jalan (Agama) Allah. Sesungguhnya orang orang yang sesat dari jalan Allah, untuk mereka itu siksa yang keras, kerana mereka lupa akan hari yang berhisab.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.