Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

No Sorrow, No Fear

 

Tak Takut, Tak Berdukacita

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:25 Berilah khabar gembira orang orang yang beriman dan beramal salih, bahawa sesungguhnya untuk mereka itu syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Tiap tiap mereka mendapat rezeki daripada buah buahannya, mereka berkata: Ini seperti rezeki yang diberikan kepada kita dahulu. Mereka diberi rezeki yang serupa serupa dan untuk mereka dalam syurga isteri isteri yang suci, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:38 Berkata Kami: Turunlah kamu sekalian dari syurga. Jika datang petunjukKu kepadamu, maka barang siapa mengikut petunjukKu itu, niscaya tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:62 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, Nasrani dan Shabiin (semacam ahli kitab), barang siapa yang beriman di antara mereka itu kepada Allah dan hari yang kemudian, serta beramal salih, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berdukacita.

 

2:82 Orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itu penghuni syurga, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:147 Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang bimbang.

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci ; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu , sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:262 Orang2 yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian tiada diperikutkannya apa yang dibelanjakannya itu dengan cercaan dan tiada pula menyakiti, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya, dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:277 Sesungguhnya orang2 yang beriman dan mengamalkan salih, lagi mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:60 Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah Engkau termasuk orang2 yang bimbang.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:185  Tiap2 diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Barang siapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah ia. Tiadalah hidup di dunia ini, melainkan kesenangan yang memperdayakan.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:19 Hai orang orang yang beriman, tiada halal bagimu mempusakai perempuan dengan paksaan, dan janganlah kamu susahkan mereka, kerana hendak mengambil kembali sebahagian (mas kawin) yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali jika mereka memperbuat keji yang nyata (zina). Bergaullah dengan mereka (isterimu) menurut patut. Kalau kamu benci kepada mereka (hendaklah kamu sabar), kerana boleh jadi kamu benci kepada sesuatu, sedang Allah menjadikan kebaikan yang banyak di dalamnya.

 

4:77 Tidakkah engkau ketahui orang2 yang dikatakan kepadanya: Tahanlah kedua tanganmu (dari memerangi orang2 kafir) dan dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat. Tatkala diperlukan peperangan atas mereka itu, tiba tiba segolongan diantara mereka takut kepada manusia, seperti ketakutan kepada Allah, atau lebih takut. Mereka itu berkata: Ya Tuhan kami, mengapakah Engkau perlukan peperangan di atas kami, mengapakah tidak Engkau undurkan (wafatkan) kami, sehingga waktu yang dekat? Katakanlah: Kesenangan dunia cuma sedikit  dan akhirat lebih baik bagi orang2 yang taqwa; sedang kamu tiada teraniaya sedikitpun.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Maha perkasa lagi Mahabijaksana.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

6:48 Kami tiada mengutus rasul rasul itu, melainkan supaya mereka memberi khabar gembira dan khabar takut. Barang siapa beriman dan memperbaiki (amalannya) maka tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berdukacita.

 

6:63 Katakanlah: Siapakah yang akan melepaskanmu dari kegelapan (kesengsaraan) daratan dan lautan, sedang kamu meminta kepadaNya dengan berterang terangan dan bersembunyi: Demi, jika Dia melepaskan kami dari (sengsara) ini, niscaya kami termasuk orang2 yang berterima kasih (kepadaNya).

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:127 Untuk mereka itu kampung keselamatan ( Syurga ) di sisi Tuhannya dan Dia wali mereka, kerana amalan yang mereka perbuat.

 

7:35 Hai anak anak Adam, jika datang kepadamu beberapa rasul di antara kamu yang menceritakan ayat ayatKu kepadamu, maka barang siapa bertaqwa dan berbuat kebaikan, maka mereka itu tiada takut dan tiada berdukacita.

 

7:49 Apakah mereka ini yang kamu bersumpah dahulunya, bahawa Allah tiada akan memberikan rahmat kepada mereka ? Masuklah kamu ke dalam syurga sedang kamu tiada takut dan tiada pula berduka cita.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:10 Allah tiada menjadikan demikian itu melainkan untuk khabar gembira dan supaya tenteram hatimu. Dan tidak ada kemenangan, melainkan dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:26 Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada rasulNya dan kepada orang2 beriman, serta menurunkan bala tentera yang tiada kamu lihat dan menyiksa orang2 yang kafir. Demikianlah balasan bagi orang2 yang kafir.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:44 Orang orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, tiada minta izin kepada engkau untuk meninggalkan perjuangan dengan harta dan dirinya. Allah Mahamengetahui orang orang yang taqwa.

 

9.45 Hanya yang minta izin pada engkau, ialah orang orang yang tiada beriman kepada Allah dan hari kemudian serta syak wasangka hatinya, sedang mereka dalam keraguan serta bimbang.

 

9.46 Jika mereka hendak keluar tentu mereka siapkan segala persiapan untuk keluar itu, tetapi Allah benci akan kepergian mereka, lalu ditahanNya dan dikatakan kepada mereka: Duduklah kamu bersama orang orang yang duduk (anak anak dan perempuan perempuan).

 

9.47 Kalau sekiranya mereka keluar bersama kamu, tiadalah mereka menambah selain daripada kebinasaan dan mereka bersegera di antara kamu membuat fitnah, sedang di antara kamu ada yang suka mendengarkan mereka. Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya itu.

 

9.48 Sesungguhnya mereka telah membuat fitnah sebelum itu dan memutar balikkan urusan urusan kepada engkau, sehingga datang kebenaran dan lahirlah perintah Allah, sedang mereka itu benci kepadanya.

 

9.49 Di antara mereka ada yang berkata: Izinkanlah saya (tiada pergi berjuang) dan janganlah saya difitnahkan. Ingatlah, sungguh mereka telah jatuh dalam fitnah itu. Sesungguhnya neraka jahannam meliputi orang orang yang kafir.

 

9.50 Jika engkau mendapat kebajikan, niscaya menyakitkan hati mereka, tetapi jika engkau ditimpa melapetaka, mereka berkata: Sesungguhnya kami telah waspada dari dahulu, lalu mereka berpaling dengan sukacita.

 

9.51 Katakanlah: Tiadalah akan menimpa kami, kecuali apa yang telah dituliskan oleh Allah bagi kami, Dia wali kami dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang yang beriman.

 

9.52 Katakanlah: Tiadalah yang kamu nanti pada kami, melainkan salah satu dari dua kebajikan (pertolongan atau mati syahid). Kami menanti pula pada kamu, bahwa Allah akan menimpakan siksaan kepadamu dari sisiNya, atau dengan tangan kami, sebab itu tunggulah olehmu, sesungguhnya kami menunggu pula bersama kamu.

 

9:120 Tidak patut bagi penduduk Madinah dan orang orang yang di kelilingnya, di antara orang orang Arab Badwi, bahawa mereka tinggal di belakang Rasul Allah (tiada pergi berperang) dan tiada pula patut, bahawa mereka sayang kepada diri mereka daripada diri Rasul itu. Demikian itu, disebabkan mereka, tiada ditimpa haus, tiada payah dan tiada pula kelaparan di jalan Allah dan tiada menginjak suatu tempat yang menimbulkan amarah orang orang kafir  dan tiada pula menderita sesuatu penderitaan dari musuh, melainkan semuanya itu dituliskan untuk mereka menjadi amal yang saleh. Sesungguhnya Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebajikan.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:12 Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:61 (Engkau) Muhammad tiada dalam satu urusan, dan tiada membaca Quran, dan kamu tiada mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atas kamu, ketika kamu memasuki pekerjaan itu. Tiada lenyap dari Tuhanmu seberat zarrah di bumi dan di langit dan tiada pula yang terlebih kecil daripada itu dan tiada pula yang terbesar, melainkan semuanya dalam kitab yang terang.

 

10:62 Ingatlah, sesungguhnya wali wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berduka cita.

 

10:63  Iaitu orang orang beriman dan taqwa.

 

10:64  Untuk mereka khabar gembira waktu hidup di dunia dan di akhirat. Tiada bertukar tukar kalimat Allah. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

10:67  Dia yang menjadikan malam untuk menyenangkan dirimu dan (menjadikan) siang untuk melihat (bekerja). Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mendengarkan.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:11 Kecuali orang2 yang sabar dan beramal salih. Untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

17:22 Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau jadi tercela dan terhina.

 

17:105 Dengan kebenaran Kami turunkan Quran dan dengan kebenaran ia turun. Kami tiada mengutus engkau, melainkan untuk memberi khabar gembira dan khabar takut.

 

18:6 Boleh jadi engkau membinasakan diri engkau sepeninggal mereka , jika mereka tiada percaya kepada berita (Quran) ini, kerana dukacita.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

19:76 Allah akan menambah petunjuk kepada orang2 yang mau menerima petunjuk. Segala (kebajikan) yang kekal dan baik baik, adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik tempat kembalinya.

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

20:123 Allah berfirman : Keluarlah kamu berdua bersama sama dari dalam syurga, setengah kamu dengan yang lain bermusuh musuhan. Jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, maka barang siapa mengikut petunjukKu itu, niscaya ia tiada sesat dan tiada pula celaka (sengsara).

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

22:54 Dan supaya mengetahui orang2 yang diberi pengetahuan, bahwa Quran sebenarnya daripada Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya dan tenteram hatinya. Sesungguhnya Allah menunjuki orang orang yang beriman ke jalan yang lurus.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

27:59 Katakanlah (Ya Muhammad)! Puji pujian bagi Allah dan keselamatan untuk hamba hambaNya yang telah dipilihNya. Adakah Allah yang terlebih baik atau (berhala berhala) yang mereka persekutukan (dengan Allah)?

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:66 Tetapi di akhirat mereka akan mengetahui (kebenaran rasul). Bahkan mereka dalam keraguan tentang kebenarannya. Bahkan mereka buta (tidak melihatnya).

 

27:70 Janganlah engkau berduka cita terhadap mereka dan jangan pula sempit dadamu (susah hati) kerana tipu daya mereka.

 

29:33 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Luth, lalu Luth berduka cita, dan sempit dadanya. Mereka berkata: Janganlah engkau takut dan jangan pula berdukacita. Sesungguhnya kami akan menyelamatkanmu dan keluargamu, kecuali isterimu, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

32:13 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami berikan petunjuk kepada tiap2 orang, tetapi telah tetaplah perkataanKu, bahawa akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:50 (Iaitu) syurga Aden yang dibukakan pintu pintunya untuk mereka.

 

38:51 Sedang mereka duduk bersandar di sana, sambil meminta buah buahan yang banyak dan minuman.

 

38:52 Disisi mereka ada (isteri isteri) yang rendah mata (bukan mata keranjang) lagi sebaya.

 

38:53 Inilah yang dijanjikan kepadamu pada hari berhisab (kiamat).

 

38:54 Sesungguhnya inilah rezeki Kami yang tidak habis habisnya.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

41:30 Sesungguhnya orang orang yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus (dalam amalannya), niscaya turunlah kepada mereka malaikat, (katanya): Janganlah kamu takut, dan janganlah berduka cita dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan kepadamu.

 

41:31 Kamilah wali wali kamu pada hidup di dunia dan di akhirat, dan untukmu di sana apa apa yang diingini oleh nafsumu dan untukmu di sana apa apa yang kamu minta.

 

41:32 Sebagai rezekimu dari yang Pengampun lagi Pengasih (Allah).

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:7 Hai orang2 yang beriman, jika kamu menolong Allah (agamaNya), niscaya Dia menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

52:17 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam syurga dan (dalam) nikmat.

 

52:18 Serta berlazat lazat (bersenang senang) dengan apa apa yang diberikan Tuhan kepada mereka, dan mereka dipeliharakan Tuhan dari siksa neraka.

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

55:46 Untuk orang yang takut akan berdiri (dihadapan) Tuhannya, ada dua kebun (syurga).

 

55:48 (Keduanya) mempunyai dahan dahan.

 

55:50 Dalam keduanya ada dua mata air yang mengalir.

 

55:52 Dalam keduanya ada bermacam macam buah buahan yang berpasang pasangan.

 

55:54 Mereka bersandar diatas hamparan, yang sebelah kedalamnya dari sutera. Dan buah kedua dua kebun itu rendah rendah, (mudah memetiknya).

 

55:56 Dalam syurga itu perempuan perempuan yang pendek pemandangan (bukan bermata keranjang), mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:58 Seolah olah perempuan perempuan itu permata yakut dan mutiara.

 

55:60 Tiadalah balasan kebaikan, melainkan kebaikan pula.

 

55:62 Selain daripada kedua kebun itu, ada lagi dua kebun yang lain.

 

55:64 (Keduanya) sangat hijau daun-daunnya.

 

55:66 Dalam keduanya ada dua buah mata air yang terpancar keduanya.

 

55:68 Dalam keduanya ada buah buahan, pohon kurma dan delima.

 

55:70 Didalam semuanya ada perempuan perempuan yang baik akhlak dan cantik parasnya.

 

55:72 (Iaitu) bidadari (perempuan yang putih) yang tertutup dalam khemah.

 

55:74 Mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:76 Mereka bersandar di atas bantal yang hijau warnanya dan permaidani yang cantik rupanya.

 

55:77 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

 

55:78 Mahasuci nama Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemurahan.

 

56:10 Dan orang orang dahulu yang terdahulu (masuk Islam).

 

56:11 Mereka itu orang yang hampir di sisi Tuhan.

 

56:12 Dalam syurga kesenangan.

 

56:13 Mereka itu banyak diantara orang orang dahulu,

 

56:14 Dan sedikit diantara orang orang yang kemudian.

 

56:15 Mereka di atas dipan ( peterana ) yang bertatahkan ( emas dan intan ).

 

56:16 Sedang mereka bersandar di atasnya, berhadap hadapan,

 

56:17 Mereka dikelilingi ( dilayani ) oleh anak anak yang berkekalan,

 

56:18 ( Menghidangkan ) cangkir-cangkir, kendi kendi dan gelas arak yang mengalir,

 

56:19 Mereka tiada pusing dan tidak pula mabuk, kerana minuman itu,

 

56:20 Dan buah-buahan di antara apa apa yang mereka sukai,

 

56:21 Dan daging burung yang mereka ingini.

 

56:22 ( Di samping ) mereka itu ada bidadari,

 

56:23 Seperti mutiara yang tersimpan rapi,

 

56:24 (Sebagai) balasan bagi amalan yang mereka kerjakan.

 

56:25 Mereka tiada mendengar di dalamnya omong kosong dan tidak pula yang mendosakan,

 

56:26 Melainkan ucapan: Selamat, selamat!

 

56:27 Golongan kanan, siapakah golongan kanan itu?

 

56:28 Mereka dalam (kebun) pohon sidr yang tidak berduri,

 

56:29 Dan pohon pohon pisang yang tersusun,

 

56:30 Dan naung yang terbentang,

 

56:31 Dan air yang mengalir terus,

 

56:32 Dan buah buahan yang banyak,

 

56:33 Yang tidak putus putus dan tidak pula terlarang,

 

56:34 Dan hamparan yang tinggi.

 

56:35 Sesungguhnya Kami adakan (untuk mereka) bidadari bidadari dengan suatu kejadian.

 

56:36 Lalu Kami jadikan mereka itu tetap perawan,

 

56:37 Cinta kepada suaminya, sebaya umurnya.

 

56:38 (Semuanya itu) untuk orang2 golongan kanan,

 

56:39 (Mereka itu) banyak di antara orang orang dahulu,

 

56:40 Dan banyak pula di antara orang orang yang kemudian.

 

57:21 Berlumbalah kamu kepada ampunan daripada Tuhanmu dan ke syurga, yang lebarnya seperti lebar langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya. Itulah kurnia Allah, diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

 

57:22 Tiadalah melapetaka (musibah) di bumi dan tiada pula pada dirimu, melainkan (telah termaktub) dalam kitab (lauh-mahfuz), sebelum Kami mengadakannya. Sungguh demikian itu mudah bagi Allah.

 

57:23 (Kami katakan demikian itu), supaya kamu jangan berdukacita atas sesuatu yang telah luput daripadamu dan supaya jangan bersukaria, kerana sesuatu yang kamu peroleh. Allah tiada mengasihi tiap tiap orang yang sombong dan bermegah megahan.

 

58:22 Engkau tiada memperoleh kaum yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, bahwa mereka mengasihi orang orang yang menentang Allah dan RasulNya, meskipun mereka itu bapa, anak, saudara atau kaum keluarga mereka. Mereka telah ditetapkan Allah keimanan dalam hati mereka dan dikuatkanNya mereka dengan ruh daripadaNya. Dan dimasukkanNya mereka ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Allah suka kepada mereka dan mereka suka pula kepadaNya. Mereka itulah golongan (pengikut) Allah. Ingatlah bahwa sesungguhnya pengikut Allah itu orang menang.

 

72:13 Dan sesungguhnya kami, tatkala kami mendengarkan petunjuk, kami beriman kepadanya. Barang siapa yang beriman kepada Tuhannya, maka ia tiada takut akan kekurangan dan tidak pula akan teraniaya.

 

75:22 Muka pada hari itu berseri seri,

 

75:23 Melihat pada Tuhannya.

 

76:10 Sesungguhnya kami takut dari pada Tuhan kami akan hari, (pada masa itu) orang orang bermuka masam sesangat sangat masamnya.

 

76:11 Kemudian Allah memeliharakan mereka dari kejahatan pada hari itu, dan menganugerahi mereka (muka) yang berseri seri dan (hati) yang gembira.

 

78:6 Bukankah Kami yang menjadikan bumi (sebagai) hamparan (tempat mereka),

 

78:7 Dua gunung gunung sebagai tiang tiangnya (pancang pancangnya).

 

78:8 Dan Kami ciptakan kamu berpasang pasangan ( laki laki dan perempuan).

 

78:9 Dan Kami jadikan tidurmu untuk beristirehat.

 

78:10 Dan Kami jadikan malam sebagai selimut (menutupi kamu dengan kegelapannya).

 

78:11 Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

78:12 Dan Kami bangunkan diatas kamu 7 (langit) yang kuat

 

78:13 Dan Kami adakan lampu yang terang benderang (matahari).

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau, apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

92:14 Maka aku beri peringatan kamu dengan neraka yang bernyala nyala.

 

92:15 Tiada akan memasukinya melainkan orang yang celaka,

 

92:16  Yang telah mendustakan dan berpaling.

 

92:17 Dan akan terhindar daripadanya, orang yang taqwa,

 

92:18 Yang memberikan hartanya, untuk menyucikan hatinya (kerana Allah).

 

92:19 Dan bukan kerana suatu pemberian di sisinya dari seseorang yang akan dibalasnya.

 

92:20 Melainkan kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya yang Mahatinggi.

 

92:21 Dan niscaya ia akan bersukacita.

 

98:7 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itulah, manusia yang sebaik baiknya.

 

98:8 Balasan untuk mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Allah redho kepada mereka dan mereka redho kepadaNya. (Syurga) Itu untuk orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.