Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

The Peaceful Mecca

 

Mekah Aman Sentosa

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:125 (Ingatlah) ketika Kami jadikan Bait (kaabah) tempat pulang balik bagi manusia (tempat ziarah) serta aman. Dan ambillah makam Ibrahim jadi tempat sembahyang, dan Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail, supaya keduanya membersihkan rumahKu (kaabah Allah) untuk orang orang thawaf (mengelilinginya), orang orang iktikaf (duduk di masjid beribadat) dan orang orang rukuk dan sujud.

 

3:97 Di sana ada beberapa tanda yang nyata, (diantaranya) maqam Ibrahim. Barang siapa masuk ke negeri Makkah, niscaya aman sentosa. Allah mewajibkan atas manusia mengerjakan haji, iaitu orang yang kuasa berjalan kepadanya; dan barang siapa ingkar, sesungguhnya Allah Mahakaya dari sekalian alam.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu) , kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

14:37 Ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan anak anakku di lembah yang tiada bertanam tanaman (Makkah) di sisi rumah Engkau (Kaabah) yang suci. Ya Tuhan kami! Supaya mereka mendirikan sembahyang. Sebab itu hendaklah Engkau jadikan hati manusia rindu kepada mereka dan beri rezekilah mereka dengan buah buahan, mudah mudahan mereka berterimakasih.

 

26:84 Dan jadikanlah bagiku pujian yang benar dalam (generasi) yang kemudian,

 

87:8 Kami akan mudahkan bagimu jalan yang mudah.

 

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.