Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

The Victorious

 

Orang yang menang

 

https://quran.com/    

 

 

2:2 Kitab itu tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang orang-orang yang taqwa.

 

2:3 Iaitu orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

 

2:4 Dan orang-orang yang beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum engkau, sedang mereka itu yakin akan adanya akhirat.

 

2:5 Mereka itu atas petunjuk daripada Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang menang.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:42 Dan janganlah kamu campurkan kebenaran dengan yang batil dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:46 (Yaitu) orang orang yang yakin, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan mereka akan kembali kepadaNya.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:155 Demi, sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu (cubaan), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah khabar gembira orang2 yang sabar (atas cubaan itu).

 

2:156 (Iaitu) orang2, apabila mereka ditimpa musibah (melapetaka), mereka berkata: Inna lillahi wainna ilaihi radji’un. (Bahwa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).

 

2:157 Untuk mereka itu selawat (berkat) dari Tuhannya serta rahmat, dan mereka itu mendapat petunjuk.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:195 Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:277 Sesungguhnya orang2 yang beriman dan mengamalkan salih, lagi mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar; dan mereka itulah yang menang.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:142 Bahkan adakah kamu kira, bahwa kamu akan masuk syurga saja, sedangkan Allah tiada mengetahui orang orang yang berjuang di antara kamu, serta mengetahui orang orang yang sabar.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah megasihi orang orang yang sabar.

 

3:185 Tiap2 diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Barang siapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah ia. Tiadalah hidup di dunia ini, melainkan kesenangan yang memperdayakan.

 

3:200 Hai orang2 yang beriman, sabarlah kamu dan sabarlah melawan musuhmu dan berjagalah (diperbatasan negerimu) dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:29 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu makan harta orang lain dengan jalan yang batil, kecuali dengan perniagaan (jual beli)  dengan suka sama suka di antara kamu. Janganlah kamu bunuh dirimu (saudaramu). Sesungguhnya Allah penyayang kepada mu.

 

4:69 Barang siapa mentaati Allah dan Rasul, maka mereka itu bersama orang2 yang diberikan Allah nikmat kepada mereka, iaitu nabi2, orang2 yang benar, orang2 syahid dan orang2 yang salih. Alangkah baiknya berteman dengan mereka itu!

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

4:125 Siapakah yang terlebih baik agamanya dari orang yang menundukkan mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat kebaikan dan mengikut agama Ibrahim yang lurus? Allah telah mengangkat Ibrahim itu sebagai tolan.

 

4:135 Hai orang orang yang beriman, hendaklah tegakkan keadilan, serta menjadi saksi bagi Allah, meskipun atas dirimu sendiri atau ibu bapamu dan karib kerabat mu. Jika pesakitan itu orang kaya atau miskin, maka Allah lebih mengetahui keadaan keduanya. Maka janganlah kamu turut hawa nafsu, sehingga kamu tiada berlaku adil. Jika kamu berputar atau berpaling, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

4:146 Kecuali orang orang yang telah taubat dan memperbaiki (amalannya) serta berpegang teguh kepada Allah dan mengikhlaskan agama bagi Allah. Maka mereka itu adalah bersama orang orang beriman. Nanti Allah akan memberi orang orang beriman itu pahala yang besar.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

6:16 Barang siapa dijauhkan azab daripadanya pada hari itu, sesungguhnya Allah telah mengasihinya. Dan itulah kemenangan yang nyata.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

6:162 Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

7:8 Pada hari itu ada neraca yang hak (adil). Barang siapa yang berat timbangan (pahalanya), mereka itulah orang orang yang menang.

 

7:9 Barang siapa yang ringan timbangannya, mereka itulah orang orang yang merugikan dirinya, kerana mereka aniaya terhadap ayat ayat kami (membantahnya).

 

7:69 Apa hairankah kamu, kerana datang peringatan kepadamu daripada Tuhanmu dibawa oleh seorang laki laki di antara kamu, supaya ia memberi peringatan kepadamu? Ingatlah, ketika Allah mengangkat kamu menjadi khalifah sesudah kaum Nuh dan ditambahnya kamu dengan kejadian tubuh yang kuat. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah, mudah mudahan kamu mendapat kemenangan.

 

8:2 Sesungguhnya orang orang beriman ialah orang orang bila disebut Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat ayat Allah kepadanya, bertambah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.

 

8:3 (Dan) orang orang yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

9:21 Tuhan mereka memberi khabar gembira bagi mereka dengan rahmat dan keredhaannya serta syurga, untuk mereka di dalamnya nikmat yang tetap (abadi),

 

9:22 Sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Sesungguhnya di sisi Allah pahala yang besar.

 

9:72 Allah telah menjanjikan untuk orang2 mukmin laki laki dan orang2 mukmin perempuan syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya dan beberapa tempat kediaman yang indah dalam syurga Aden, dan keredhaan dari pada Allah yang amat besar. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

9:100 Orang orang dahulu yang pertama (masuk Islam) di antara orang orang Muhajirun dan Anshar, serta orang orang mengikut mereka dengan (berbuat) kebajikan, maka Allah suka kepada mereka dan mereka suka kepada Allah dan Allah menyediakan untuk mereka syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Itulah kemenangan yang besar.

 

9:111 Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang orang yang beriman, bahawa untuk mereka itu syurga. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Allah (yang termaktub) dalam Taurat, Injil dan Quran. Siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Sebab itu, bergembiralah kamu dengan penjualan yang kamu jual itu. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:5 Dia yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya serta mengaturnya pada beberapa tempat supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tiada menciptakan demikian itu, melainkan dengan kebenaran. Dia terangkan beberapa tanda bagi kaum yang mau mengetahui.

 

10:6 Sesungguhnya tentang pertikaian malam dan siang dan apa apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang taqwa.

 

10:62 Ingatlah, sesungguhnya wali wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berduka cita.

 

10:63 Iaitu orang orang beriman dan taqwa.

 

10:64 Untuk mereka khabar gembira waktu hidup di dunia dan di akhirat. Tiada bertukar tukar kalimat Allah. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

10:69 Katakanlah: Sesungguhnya orang2 yang mengada2kan dusta terhadap Allah, mereka tiada menang.

 

10:99 Jika Tuhanmu menghendaki, niscaya beriman sekalian orang yang dibumi semuanya. Adakah engkau memaksa manusia, supaya mereka beriman?

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

12:23 Kemudian yang empunya rumah tempat tinggalnya (Zalikha) mengajak Yusuf berbuat jahat, lalu ditutupnya segala pintu, serta katanya: Marilah engkau ! Jawab Yusuf: Berlindung aku kepada Allah, sesungguhnya suami kau tuan saya, telah membaikkan kedudukan saya ( maka tak patut saya berkhianat kepadanya ). Sesungguhnya tiada menang orang orang aniaya.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Yaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

13:22 Orang2 yang sabar, kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka dengan bersembunyi dan  berterang terang, dan mereka menolak kejahatan dengan kebajikan, untuk mereka itu akibat (yang baik) di kampung (akhirat),

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu) , kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

20:68 Berfirman Kami: Janganlah engkau takut (hai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang akan menang.

 

20:67 Lalu Musa menyembunyikan ketakutan dalam hatinya.

 

20:68 Berfirman Kami: Janganlah engkau takut (hai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang akan menang.

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

20:71 Berkata Fir’aun: Percayakah kamu kepadanya, sebelum aku izinkan kepadamu? Sesungguhnya dia seorang pembesarmu yang mengajarkan sihir kepadamu. Demi akan ku potong tangan dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan bersama kaki kiri) dan akan ku salib (pakukan) kamu di pohon kurma, supaya kamu tahu, siapa di antara kami yang lebih sangat siksaannya dan lebih kekal.

 

21:16 Bukanlah Kami jadikan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya sebagai bermain main.

 

23:1 Sesungguhnya telah menang orang2 yang beriman.

 

23:2 (Iaitu) mereka yang khusyu’ dalam sembahyangnya,

 

23:3 Dan mereka yang berpaling dari perkataan yang tiada berguna,

 

23:4 Dan mereka yang mengeluarkan zakat,

 

23:5 Dan mereka yang menjaga kehormatannya,

 

23:6 Kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, maka mereka itu tiada tercela.

 

23:8 Dan (yang menang juga), mereka yang memelihara amanah dan (menepati) janji,

 

23:9 Dan mereka yang memeliharakan sembahyangnya.

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

23:102 Barang siapa yang berat timbangan (kebajikannya), mereka itulah yang menang.

 

23:109 Sesungguhnya, segolongan di antara hamba hambaKu yang berkata: Ya Tuhan kami, kami telah beriman, sebab itu ampunilah (dosa) kami dan kasihanilah kami dan Engkau sebaik baik yang mengasihani.

 

23:110 Lalu kamu jadikan mereka itu untuk olok olokan, sehingga kamu lupa mengingatKu, sedang kamu mentertawakan mereka itu.

 

23:111 Sesungguhnya Aku membalasi mereka pada hari ini, sebab mereka sabar, sungguh mereka itu orang yang menang.

 

23:117 Barang siapa menyembah Tuhan yang lain bersama Allah tanpa dalil baginya, maka balasannya, hanya di sisi Tuhannya. Sungguh tiada menang orang2 kafir.

 

24:31 Katakanlah kepada orang orang beriman perempuan, supaya mereka merendahkan pemandangannya dan menjaga kehormatannya, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali apa yang biasa lahir daripadanya dan hendaklah mereka tutupkan kudungnya ke lehernya. Janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya kecuali kepada suaminya, bapaknya, bapak suaminya, anaknya, anak suaminya, saudaranya, anak saudaranya yang laki laki, anak saudaranya yang perempuan, perempuan muslimat, hamba sahayanya, orang orang yang mengikutnya di antara laki laki yang tiada berhajat (shahwat) kepada perempuan atau kanak kanak yang belum (ingin) melihat ‘orat perempuan. Janganlah mereka berjalan sambil menggoyangkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (gelang kaki). Bertaubat lah kamu sekalian kepada Allah, hai orang orang beriman, mudah mudahan kamu mendapat kemenangan.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

25:61 MahaSuci Yang menjadikan buruj (bintang bintang) di langit, dan mengadakan di sana pelita yang besar (matahari) dan bulan yang menerangi.

 

25:62 Dia yang menjadikan malam dan siang berganti ganti untuk (keterangan) bagi orang yang hendak mendapat peringatan atau orang yang hendak berterima kasih (kepadaNya).

 

25:63 Hamba hamba Yang Mahapengasih, ialah orang orang yang berjalan di muka bumi dengan tenang (tidak sombong), jika mereka dicela oleh orang orang jahil (jahat), mereka berkata: Selamat !

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

25:65 Dan orang orang yang berkata : Ya Tuhan kami, hindarkanlah siksa neraka daripada kami. Sungguh siksanya itu mesti menimpa (orang orang yang kafir).

 

25:67 Dan orang orang yang menafkahkan (hartanya) tanpa berlebih lebihan dan tiada pula kikir, melainkan pertengahan antara keduanya.

 

25:68 Dan orang orang yang tiada menyembah Tuhan yang lain bersama Allah, dan tiada pula membunuh manusia yang diharamkan Allah, kecuali dengan kebenaran dan tidak pula mereka berzina. Barang siapa yang memperbuat demikian, niscaya akan menemui dosa (siksa).

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

25:71 Barang siapa yang taubat dan beramal salih, maka sesungguhnya ia bertaubat kepada Allah sebenar benarnya taubat.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

 

25:74 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami isteri isteri dan anak anak yang mengirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang orang yang taqwa.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

28:35 Berkata Allah: Nanti akan Kami kuatkan engkau dengan saudara engkau (Harun) dan Kami berikan hujah (alasan) untuk kamu berdua, sehingga mereka tidak sampai membinasakan kamu. (Pergilah) dengan (membawa) ayat ayat Kami (mukjizat). Kamu beserta orang orang yang mengikutmu akan mendapat kemenangan.

 

28:37 Berkata Musa: Tuhanku lebih tahu, siapa yang membawa petunjuk dari sisiNya dan siapa yang mempunyai akibat kampung (Surga). Sesungguhnya tiada menang orang orang yang aniaya.

 

28:67 Adapun orang yang taubat dan beriman serta beramal salih, maka mudah mudahan ia termasuk orang2 yang menang.

 

28:83 Itulah kampung akhirat, Kami adakan untuk orang2 yang tiada menghendaki sombong di muka bumi dan tiada pula memperbuat bencana. Akibat (yang baik) untuk orang2 yang taqwa.

 

30:38 Maka berikanlah kepada karib kerabatmu akan haknya dan kepada fakir miskin dan orang musafir (berjalan). Demikian itu terlebih baik bagi orang2 yang menghendaki keredhaan Allah dan mereka itulah orang2 yang menang.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

32:28 Mereka berkata: Apabilakah (waktunya) kemenangan ini, jika kamu orang yang benar?

 

32:29 Katakanlah: Pada hari kemenangan itu, tidak bermanfaat keimanan bagi orang orang yang kafir, dan tidak pula mereka diberi tempoh.

 

32:30 Maka berpalinglah engkau daripada mereka, dan nantilah sedang mereka menanti pula.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

38:29 (Inilah) kitab yang kami turunkan kepada engkau lagi diberkati, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan orang orang yang berakal.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

39:61 Allah menyelamatkan orang orang yang taqwa dengan kemenangannya, mereka tiada ditimpa kejahatan dan tiada pula berdukacita.

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

40:9 Dan peliharakanlah mereka dari kejahatan. Barang siapa yang Engkau peliharakan dari kejahatan pada hari itu (kiamat), maka sesungguhnya Engkau telah memberi rahmat kepadanya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

45:30 Adapun orang2 yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dimasukkan Tuhan ke dalam rahmatNya (syurga). Itulah kemenangan yang terang.

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

48:5 Supaya Dia memasukkan orang orang yang beriman laki laki dan orang orang yang beriman perempuan ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya, dan supaya Dia mengampuni kejahatan mereka. Demikian itu di sisi Allah adalah kemenangan yang besar.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

58:22 Engkau tiada memperoleh kaum yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, bahwa mereka mengasihi orang orang yang menentang Allah dan RasulNya, meskipun mereka itu bapa, anak, saudara atau kaum keluarga mereka. Mereka telah ditetapkan Allah keimanan dalam hati mereka dan dikuatkanNya mereka dengan ruh daripadaNya. Dan dimasukkanNya mereka ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Allah suka kepada mereka dan mereka suka pula kepadaNya. Mereka itulah golongan (pengikut) Allah. Ingatlah bahwa sesungguhnya pengikut Allah itu orang menang.

 

59:9 Orang orang yang mendiami kampung (Madinah) dan beriman sebelum mereka (Al Anshar), mereka mengasihi orang orang yang hijrah (pindah) kepada mereka dan tidak ada dalam hati mereka iri hati (dengki) kerana orang orang al Muhajirun mendapat harta rampasan, bahkan mereka mengutamakan (Al Muhajirin) dari pada diri mereka sendiri, meskipun pada sesuatu yang mereka berhajat kepadanya. Barang siapa memeliharakan dirinya daripada kikir, maka mereka itulah orang yang menang.

 

59:20 Tiadalah sama orang orang penghuni neraka dengan orang orang penghuni syurga. Penghuni syurga itu adalah orang orang yang menang.

 

61:2 Hai orang orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat?

 

61:3 Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.

 

61:4 Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berperang pada jalanNya, dengan berbaris baris, seolah olah mereka bangunan tembok yang sangat rapat (menjadi satu).

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:6 Ingatlah ketika Isa anak Maryam berkata; Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata : ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

62:10 Maka apabila telah ditunaikan sembahyang, bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki) Allah dan ingatlah akan Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

63:9 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak anakmu daripada mengingat Allah. Barang siapa memperbuat demikian itu maka mereka orang merugi.

 

64:16 Takutlah kamu kepada Allah sekadar tenaga mu dan dengarkanlah dan ikutlah dan berdermalah, niscaya lebih baik bagi dirimu. Barang siapa yang memelihara dirinya dari kebakhilan, maka mereka itulah yang menang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

67:12 Sesungguhnya orang orang yang takut kepada Tuhannya, dalam keadaan gaib (sendirian), untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

79:35 Pada hari (itu) teringatlah manusia apa apa yang telah dikerjakannya.

 

79:36 Dan diperlihatkan neraka kepada orang yang melihat,

 

79:37 Maka barang siapa yang durhaka,

 

79:38 Dan mengutamakan hidup di dunia.

 

79:39 Maka sesungguhnya nerakalah tempat diamnya.

 

79:40 Adapun orang yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan dirinya daripada nafsunya,

 

79:41 Maka sesungguhnya syurgalah tempat diamnya.

 

85:11 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka surga, yang mengalir air sungai di bawahnya. Itulah kemenangan yang besar.

 

87:14 Sesungguhnya menanglah orang yang suci (hati),

 

87:15 Dan menyebut nama Tuhannya serta bersembahyang.

 

90:4 Sesungguhnya Kami menciptakan manusia padahal ia dalam kesusahan.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya, dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

91:1 Demi matahari dan sinarnya,

 

91:2 Demi bulan bila mengiringinya,

 

91:3 Demi siang bila melahirkan (cahayanya),

 

91:4 Demi malam bila menutupinya,

 

91:5 Demi langit dan Yang membangunnya (Allah),

 

91:6 Demi bumi dan Yang menghamparkannya (Allah),

 

91:7 Demi diri (manusia) dan Yang menyempurnakannya (Allah),

 

91.8 Lalu diilhamkan (Allah) kepadanya mana yang buruknya dan mana yang baiknya.

 

91.9 Sesungguhnya telah menanglah orang yang membersihkan (jiwanya).

 

91:10 Dan merugilah orang yang mengotorkannya.

 

91:11 Tsamud telah mendustakan (rasul), kerana durhakanya,

 

91:12 (Iaitu)  ketika bangkit seorang yang amat celaka di antaranya,

 

91:13 Lalu berkata Rasul Allah kepada mereka : (Awas) unta Allah dan minumannya.

 

91:14 Kemudian mereka mendustakannya, dan membunuh unta itu, lalu Tuhan membinasakan mereka, kerana dosanya, dan meratakan semuanya.

 

91:15 Dan Tuhan tidak takut akan akibatnya.

 

98:7 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itulah, manusia yang sebaik baiknya.

 

98:8 Balasan untuk mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Allah redho kepada mereka dan mereka redho kepadaNya. (Syurga) Itu untuk orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.