Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Shalih & Camel of Tsamud

 

Shalih & Unta Kaum Tsamud

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

7:73 Kepada (kaum) Tsamud, (Kami utus) seorang saudaranya, Shalih.  Ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Inilah unta Allah menjadi ayat (tanda) bagimu, sebab itu biarkanlah ia makan di bumi Allah dan jangan kamu menyentuhnya dengan kejahatan, nanti kamu ditimpa siksaan yang pedih.

 

7:74 Ingatlah ketika Ia mengangkatmu jadi khalifah, sesudah (kaum) Ad’ dan Ia menempatkan kamu di muka bumi. Kamu dirikan mahligai di lembahnya dan kamu pahat bukit bukitnya menjadi rumah. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di muka bumi sebagai orang orang penjahat.

 

7:75 Berkata orang orang bangsawan yang sombong di antara kaumnya kepada orang orang yang lemah, yang beriman di antara mereka: Adakah kamu mengetahui bahawa Shalih itu seorang yang diutus dari pada Tuhannya. Mereka menjawab : Sesungguhnya kami percaya kepada apa yang dutuskan Tuhan kepadanya.

 

7:76 Berkata orang orang yang sombong itu: Sesungguhnya kami kafir (tidak percaya) kepada apa yang kamu percayai itu.

 

7:77 Lalu mereka menyembelih unta itu dan mendurhakai perintah Tuhannya, mereka berkata: Hai Shalih, datangkanlah kepada kami, apa apa yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang diutus Tuhan.

 

7:78 Kemudian mereka ditimpa gempa bumi, sehingga mereka mati dalam kampungnya.

 

7:79 Ia (Shalih) berpaling daripada mereka seraya berkata: Hai kaumku, sesungguhnya aku telah menyampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan aku telah memberi nasihat kepadamu, tetapi kamu tiada mengasihi orang orang yang memberi nasihat.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

11:8 Demi, jika Kami undurkan siksaan bagi mereka, sampai kepada beberapa waktu yang ditentukan, niscaya mereka berkata: Apakah yang menghalangi turunnya siksaan itu? Ingatlah pada hari datang siksaan itu, tiada dapat dielakkan dari mereka, dan turunlah siksaan yang mereka perolok olokkan itu.

 

11:61 (Telah Kami utus) kepada Tsamud, seorang saudaranya Shalih. Ia berkata: Hai kaumku! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Dia menjadikan kamu dari bumi, serta memakmurkanmu, sebab itu minta ampunlah kamu, kemudian taubatlah kepadaNya. Sesungguhnya Tuhanku Mahadekat, lagi memperkenankan (permintaan).

 

11:62 Sahut mereka itu: Hai Shalih! Sesungguhnya engkau tempat harapan kami sebelum ini. Patutkah engkau melarang kami menyembah Tuhan yang telah disembah bapa bapa kami? Sesungguhnya kami dalam keraguan, tentang apa yang engkau serukan kepada kami serta curiga.

 

11:63 Berkata Shalih: Hai kaumku! Adakah kamu fikirkan, jika aku atas keterangan dari Tuhanku, dan Dia memberikan rahmat kepadaku? Siapakah yang akan menolongku dari (siksaan) Allah, jika aku mendurhakaiNya? Kamu tiada menambahku, selain merugikan.

 

11:64 Hai kaumku! Inilah unta Allah, menjadi tanda bagimu, sebab itu biarkanlah ia makan di bumi Allah dan janganlah kamu sakiti, nanti kamu menderita siksaan yang dekat.

 

11:65 Kemudian mereka menusuk (menyembelih) unta itu, lalu Shalih berkata: Bersuka rialah kamu di rumah mu 3 hari. (Siksaan) itu adalah janji yang tiada dapat didustakan.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:67 Orang orang yang aniaya itu disambar teriakan keras (petir), lalu mereka waktu pagi tersungkur (mati) dalam rumahnya.

 

11:68 Seolah olah mereka itu tiada tinggal di dalamnya. Ingatlah, sesungguhnya Tsamud mengingkari Tuhannya. Ingatlah, binasalah Tsamud itu!

 

11:89 Hai kaumku! Janganlah kamu tertarik berbuat dosa oleh kerana memusuhi ku, bahawa kamu akan ditimpa (melapetaka) seumpama yang menimpa kaum Nuh, Kaum Hud atau Kaum Shalih. Dan kaum Luth tidak jauh daripadamu.

 

15:80 Sesungguhnya penduduk lembah Hijr (kaum Tsamud) telah mendustakan Rasul rasul,

 

15:81 Dan Kami datangkan keterangan Kami kepada mereka, tetapi mereka itu berpaling daripadanya.

 

15:82 Adalah mereka itu memahat bukit bukit untuk jadi rumah dengan aman sentosa.

 

15:83 Kemudian mereka itu disambar teriakan keras (petir) waktu subuh.

 

15:84 Maka tidak bermanfaat bagi mereka apa apa yang mereka usahakan.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

26:141 Kaum Tsamud telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:142 Ketika saudara mereka, Shalih berkata kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:143 Sesungguhnya aku menjadi rasul yang jujur untukmu.

 

26:144 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:145 Aku tidak minta upah (balasan) kepadamu atas usahaku. Tidak ada balasanku, kecuali dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:146 Adakah kamu akan ditinggalkan di sini (di dunia) dengan aman sentosa?

 

26:147 Dalam kebun kebun dan sungai (mata air)?

 

26:148 Dan tanam tanaman dan pohon kurma yang lunak lembut mayangnya?

 

26:149 Dan kamu korek (pahat) bukit bukit untuk membuat rumah dengan kepintaranmu?

 

26:150 Sebab itu takutlah kamu kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:151 Janganlah kamu turut urusan orang orang yang berlebih lebihan (melewati batas).

 

26:152  (Iaitu) orang orang yang memperbuat bencana di muka bumi dan tiada memperbuat kebaikan.

 

26:153 Mereka berkata: Engkau hanya seorang yang kena sihir.

 

26:154 Engkau tidak lain, hanya manusia seperti kami, sebab itu hendaklah unjukkan suatu ayat (mukjizat), jika engkau orang yang benar.

 

26:155 Berkata Shalih: Inilah seekor unta, untuknya ada minuman (air) dan untukmu ada pula minuman pada hari yang ditentukan.

 

26:156 Janganlah unta itu kamu sentuh dengan kejahatan, nanti kamu akan ditimpa siksa hari yang besar.

 

26:157 Kemudian mereka sembelih unta itu, lalu mereka menyesal.

 

26:158 Kemudian mereka di timpa siksa. Sungguh tentang demikian itu suatu keterangan (atas kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

27:45 Sesungguhnya telah Kami utus kepada Tsamud saudara mereka, Shalih (katanya): Sembahlah Allah! Kemudian mereka menjadi dua golongan yang bermusuh musuhan.

 

27:46 Berkata Shalih: Hai kaumku! Mengapa kamu minta segerakan kejahatan sebelum kebaikan? Mengapa kamu tidak minta ampun kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat (daripadaNya)?

 

27:47 Berkata mereka: Kami menjadi sial (celaka) kerana engkau dan orang yang bersama engkau. Berkata Shalih: Kesialan (kecelakaan) kamu itu adalah di sisi Allah, bahkan kamu kaum yang dicobai (Allah).

 

27:48 Di dalam negeri ada sembilan orang laki laki yang memperbuat bencana di muka bumi dan tidak berbuat kebaikan.

 

27:49 Mereka berkata: Bersumpahlah kamu dengan Allah: Demi kami akan membunuh Shalih pada malam hari dan keluarganya. Kemudian kami katakan kepada walinya, bahwa kami hadir, bukanlah untuk membinasakan keluarganya dan sungguh kami orang yang benar.

 

27:50 Mereka menipu dengan suatu tipuan, dan Kami (Allah) membalas tipuannya itu dengan suatu tipuan pula, sedang mereka tiada sadar.

 

27:51 Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya tipuan mereka itu, sesungguhnya Kami binasakan mereka dan kaumnya sekalian.

 

27:52 Itulah rumah rumah mereka telah kosong (roboh), kerana mereka aniaya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda untuk kaum yang mengetahui.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

41:17 Adapun Tsamud, maka telah Kami tunjuki mereka, tetapi mereka menyukai buta (kesesatan) daripada petunjuk, lalu mereka disiksa dengan petir siksaan yang menghinakan, kerana (dosa) yang telah mereka kerjakan.

 

50:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, kaum yang mempunyai telaga, dan Tsamud (kaum Shalih),

 

50:13  Dan ‘Ad (kaum Hud), Firaun dan kaum Luth,

 

50:14  Dan (kaum) yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) dan kaum Tubba (Raja Yaman). Masing masing mereka itu mendustakan rasul rasul, sebab itu (mereka) berhak mendapat siksaKu.

 

51:43 Dan (begitu pula) dalam (riwayat kaum) Tsamud, ketika di katakan kepada mereka: Bersuka rialah kamu, hingga seketika (sementara waktu).

 

51:44 Lalu mereka takbur (mendurhakai) perintah Tuhan, kemudian mereka disiksa oleh petir (gelodok), sedang mereka melihatnya.

 

51:45 Lalu mereka tiada kuasa bangun dan tidak pula mendapat pertolongan.

 

 

 

 

 

54:21 Maka bagaimanakah siksaanKu dan peringatanKu (kepada mereka)?

 

54:23 Tsamud telah mendustakan peringatan.

 

54:24 Lalu mereka berkata: Adakah akan kami ikut seorang manusia di antara kami? (Kalau kami ikut), niscaya kami dalam kesesatan dan kegilaan.

 

54:25 Adakah akan dijatuhkan peringatan (wahyu) kepadanya di antara kami? Bahkan dia seorang pendusta lagi pembohong.

 

54:26 Nanti mereka akan mengetahui besok, siapa yang sebenarnya pendusta dan sombong.

 

54:27 Sesungguhnya Kami mengirim unta sebagai cobaan bagi mereka, sebab itu tunggulah  (apa yang akan kejadian pada mereka) dan sabarlah.

 

54:28 Kabarkanlah kepada mereka, bahwa air terbagi antara mereka (dan antara unta), masing masing minuman dihadirinya.

 

54:29 Kemudian mereka memanggil seorang temannya, lalu teman itu mengambil pedang dan membunuh unta itu.

 

54:30 Maka bagaimanakah siksaanKu dan peringatanKu? (Tentu sangat keras).

 

54:31 Sesungguhnya Kami telah mengirimkan kepada mereka suatu teriakan (suara siksa), lalu mereka (hancur) seperti rumput kering yang lumat (yang dikumpulkan) oleh orang yang punya kandang ternak.

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

69:1 (Hari) yang haq (hari kiamat),

 

69:2 Apakah hari kiamat?

 

69:3 Tahukah engkau apakah hari kiamat itu ?

 

69:4 (Kaum) Tsamud dan ‘Ad telah mendustakan hari kiamat itu?

 

69:5 Adapun Tsamud telah dibinasakan dengan (teriakan) yang sangat keras.

 

91.8 Lalu diilhamkan (Allah) kepadanya mana yang buruknya dan mana yang baiknya.

 

91.9 Sesungguhnya telah menanglah orang yang membersihkan (jiwanya).

 

91:10 Dan merugilah orang yang mengotorkannya.

 

91:11 Tsamud telah mendustakan (rasul), kerana durhakanya,

 

91:12 (Iaitu)  ketika bangkit seorang yang amat celaka di antaranya,

 

91:13 Lalu berkata Rasul Allah kepada mereka : (Awas) unta Allah dan minumannya.

 

91:14 Kemudian mereka mendustakannya, dan membunuh unta itu, lalu Tuhan membinasakan mereka, kerana dosanya, dan meratakan semuanya.

 

91:15 Dan Tuhan tidak takut akan akibatnya.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.