Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Muhammad

 

 

Muhammad

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:89 Tatkala datang kitab (Quran) kepada mereka dari sisi Allah, yang membenarkan kitab yang ada pada mereka (Taurat) dan adalah mereka pada masa dahulu meminta pertolongan dengan dia buat melawan orang orang kafir; tetapi tatkala datang kepada mereka apa yang mereka ketahui (Muhammad), mereka mengingkarinya; maka kutuk Allah atas orang orang yang kafir itu.

 

2:91 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu kepada (kitab) yang diturunkan Allah, berkata mereka: Kami beriman kepada (kitab) yang diturunkan kepada kami, sedang mereka ingkar akan (kitab) yang diturunkan kemudiannya, padahal kitab itu sebenarnya (dari Allah) serta membenarkan (kitab) yang ada pada mereka. Katakanlah: Mengapakah kamu bunuh nabi nabi Allah masa dahulu, jika kamu sebenarnya beriman?

 

2:119 Sesungguhnya telah Kami utus engkau dengan sebenarnya, untuk memberi khabar gembira dan khabar takut, dan engkau tiada diperiksa tentang orang orang penghuni neraka.

 

2:120 Orang orang Yahudi dan Nasrani tiada suka kepada engkau, kecuali kalau engkau turut agama mereka. Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah ialah sebenarnya petunjuk. Demi, jika engkau turut kemauan mereka, setelah engkau mendapat pengetahuan, tak adalah bagi engkau wali dan penolong dari (siksa) Allah.

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:252 Demikian itulah ayat ayat Allah, Kami bacakan kepada engkau (Ya Muhammad) dengan sebenarnya, dan sesungguhnya engkau salah seorang di antara rasul rasul.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

2:285 Rasul itu telah beriman kepada apa yang diturunkan Tuhannya, begitu pula orang orang mukmin. Semuanya beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab kitabNya dan rasul rasulNya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga di antara rasul rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami minta ampunan Engkau ya Tuhan kami dan kepada Engkau tempat kembali.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia 3 hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:132 Taatlah kepada Allah dan rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

3:144 Muhammad itu tidak lain, hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya. Jika rasul itu mati atau terbunuh, adakah kamu kembali menjadi kafir? Barang siapa kembali menjadi kafir, tiadalah ia mendatangkan bahaya kepada Allah sedikitpun ; dan Allah akan memberi balasan bagi orang orang yang berterima kasih (kepadanya).

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

3:161 Bukanlah nabi itu berkhianat (tentang membahagikan harta rampasan). Barang siapa berkhianat, datanglah ia pada hari kiamat bersama barang yang dikhianatinya; kemudian disempurnakan (balasan) tiap tiap manusia menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

3:179 Allah tiada membiarkan orang2 yang beriman menurut keadaan kamu (sekarang), sehingga Ia membezakan orang yang jahat dari orang yang baik. Dan bukanlah Allah hendak memperlihatkan yang gaib kepadamu, tetapi Allah memilih di antara rasul rasulNya siapa yang dikehendakiNya; maka berimanlah kamu kepada Allah dan rasul2Nya; dan jika kamu beriman dan bertaqwa , maka untukmu pahala yang besar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:79 Apa apa kebaikan yang kamu peroleh adalah dari Allah; dan apa apa kejahatan yang menimpamu, adalah dari sebab dirimu sendiri. Kami telah mengutus engkau (ya Muhammad) kepada manusia sebagai rasul. Cukuplah Allah menjadi saksinya.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:115 Barang siapa menentang rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang orang mukmin, niscaya Kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan Kami masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

4:127 Mereka minta petua kepada engkau (ya, Muhammad) dari hal perempuan. Katakanlah: Allah mempetuakan kepadamu dari hal mereka itu, dan apa apa yang dibacakan kepada mu dalam Kitab, tentang anak anak yatim perempuan yang tiada kamu berikan (pusaka) yang ditentukan untuk mereka, sedang kamu tiada ingin mengahwininya dan tentang orang orang yang lemah di antara anak anak dan supaya kamu menjaga anak anak yatim dengan keadilan. Apa apa kebaikan yang kamu perbuat, sesungguhnya Allah Mahamengetahuinya.

 

4:152 Orang2 yang beriman kepada Allah dan rasul2Nya dan tiada memperbezakan seorangpun diantara rasul rasul itu, nanti Allah akan memberikan pahala kepada mereka. Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

5:15 Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul Kami yang menerangkan kepadamu kebanyakkan yang kamu sembunyikan dari pada Kitab (Taurat dan Injil), serta memaafkan dari pada kebanyakkan yang lain. Sesungguhnya telah datang kepadamu dari Allah nur (cahaya) dan Kitab yang menerangkan;

 

5:16 Dengan Kitab itu Allah menunjuki orang yang mengharapkan keredhaanNya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka dari gelap gulita kepada terang benderang dengan izinNya, serta menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

 

6:7 Kalau Kami turunkan kepada engkau Kitab dikertas, sehingga mereka pegang dengan tangan mereka sendiri, niscaya orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang terang.

 

6:8 Mereka berkata: Mengapakah tidak diturunkan bersamanya (Muhammad) seorang malaikat? Kalau Kami turunkan seorang malaikat, niscaya dibinasakanlah mereka itu dan tiadalah mereka diberi tempoh.

 

6:9 Jikalau Kami utus seorang malaikat, tentu Kami jadikan malaikat itu serupa seorang laki laki, dan mereka menaruh keraguan juga apa yang mereka ragukan.

 

6:10 Sesungguhnya telah diperolok olokkan rasul rasul sebelum engkau, kemudian turunlah kepada mereka yang memperolok olokkan itu (azab) yang mereka perolok olokkan.

 

6:25 Di antara mereka, ada orang yang mendengarkan (pengajaran) engkau dan Kami adakan tutup atas (mata) hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti apa apa dan (Kami adakan) pekak di telinga mereka. Jika mereka lihat beberapa ayat (keterangan), mereka tiada beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepada engkau hendak membantahmu, maka orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya khabar dongeng orang orang dahulu.

 

6:33 Sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa engkau (ya Muhammad) berdukacita kerana perkataan mereka, sesungguhnya mereka tiada mendustakan engkau (dalam hatinya), tetapi orang orang yang aniaya menyangkal ayat ayat Allah.

 

6:35 Jika berat bagimu, kerana mereka berpaling daripadamu, jika engkau  kuasa menembus lubang ke dalam bumi atau membuat tangga ke langit, lalu engkau berikan keterangan kepada mereka, (niscaya  mereka tiada juga beriman). Jikalau Allah menghendaki, niscaya dhimpunkanNya mereka atas petunjuk, sebab itu, janganlah engkau termasuk orang orang yang jahil (tiada berpengetahuan).

 

6:42 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang rasul) kepada umat umat sebelum engkau, (tetapi mereka mendustakan rasul rasul itu), lalu Kami siksa mereka itu dengan kesengsaraan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka itu tunduk (berhina diri kepada Allah).

 

6:48 Kami tiada mengutus rasul rasul itu, melainkan supaya mereka memberi khabar gembira dan khabar takut. Barang siapa beriman dan memperbaiki (amalannya) maka tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berdukacita.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

6:124 Apabila datang suatu ayat (keterangan) kepada mereka, lalu mereka berkata: Kami tiada akan beriman, sehingga diunjukkan kepada kami (mukjizat) seumpama yang diunjukkan oleh rasul2 Allah dahulukala. Allah lebih mengetahui tempat meletakkan risalatNya. Nanti orang orang yang berdosa itu akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan siksaan yang keras, sebab mereka itu menipu.

 

6:162 Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

7:6 Demi, akan Kami periksa orang orang yang telah diutus rasul rasul kepada mereka dan akan Kami periksa pula rasul rasul itu ( tentang apa apa yang disampaikannya) .

 

7:67 Hud menjawab: Hai kaumku, bukanlah aku bodoh, tetapi aku seorang rasul daripada Tuhan semesta alam.

 

7:68 Aku sampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan aku seorang penasihat yang jujur bagimu.

 

7:69 Apa herankah kamu, kerana datang peringatan kepadamu daripada Tuhanmu dibawa oleh seorang laki laki di antara kamu, supaya ia memberi peringatan kepadamu? Ingatlah ketika Allah mengangkat kamu menjadi khalifah sesudah kaum Nuh dan ditambahNya kamu dengan kejadian tubuh yang kuat. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah, mudah mudahan kamu mendapat kemenangan.

 

7:157 (Iaitu) orang orang yang mengikut Rasul Nabi yang Ummi, (namanya) mereka dapati termaktub disisi mereka dalam Taurat dan Injil, dia menyuruh mereka berbuat kebajikan dan melarang mengerjakan yang mungkar (haram), serta menghalalkan yang baik baik (lazat rasanya) dan mengharamkan yang keji keji lagi membuangkan beban mereka dan belenggu yang ada pada mereka. Maka orang orang yang beriman kepadaNya dan menguatkannya dan menolongnya dan mengikut cahaya (Quran) yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang orang yang menang. 

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

8:13 Demikian itu, kerana mereka mendurhakai Allah dan rasulNya. Barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, maka sesungguhnya Allah amat keras siksaanNya (terhadap mereka itu).

 

8:41 Ketahuilah bahawa sesuatu yang kamu rampas (di medan peperangan), seperlimanya untuk Allah, rasul rasulNya. Karib kirabat, anak anak yatim, orang orang miskin dan orang musafir (berjalan), Jika kamu beriman kepada Allah dan apa apa yang kami turunkan kepada hamba kami, pada hari perceraian (peperangan di Badr) pada hari bertermpur dua kaum (Muslimin dan Kafirin). Allah Maha kuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

8:65 Hai nabi ajaklah orang orang beriman itu berperang. Jika ada dua puluh orang di antara mu yang berhati sabar, niscaya dapat mereka mengalahkan dua ratus orang kafir. Jika ada seratus di antara kamu dapat mengalahkan seribu orang kafir, kerana mereka itu kaum yang tiada mengerti.

 

8:66 Sekarang Allah telah meringankan daripadamu dan Dia mengetahui, bahawa di antara kamu ada yang lemah. Jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, mereka dapat mengalahkan dua ratus orang kafir, dan jika ada di antara kamu seribu orang, dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah. Allah beserta orang orang yang sabar.

 

8:70 Hai Nabi (Muhammad), katakanlah kepada orang yang di tanganmu di antara orang orang tawanan, jika Allah mengetahui, bahawa ada kebajikan dalam hatimu (iman dan ikhlas), niscaya Dia menganugerahimu kebajikan yang terlebih baik daripada yang diambil daripadamu (iaitu tebusan) dan Dia mengampuni kesalahanmu. Allah Pengampun lagi  Penyayang.

 

9:13 Apa tidakkah patut kamu perangi kaum yang melanggar sumpah setianya, dan mereka bercita cita hendak mengusir rasul (dari negeri Mekkah), sedang mereka itu memulai memerangi kamu pada pertama kali. Takutkah kamu kepada mereka itu? Allah yang lebih patut kamu takuti, jika kamu orang beriman.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

 

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:101 Di antara orang yang di kelilingmu, di antara orang orang badwi ada orang orang munafik: begitu juga di antara penduduk kota. Mereka tetap atas kemunafikkannya. Engkau tiada mengetahui mereka, tetapi Kami mengetahuinya. Nanti akan Kami siksa mereka dua kali, kemudian mereka dikembalikan ke dalam siksaan yang besar.

 

9:120 Tidak patut bagi penduduk Madinah dan orang orang yang di kelilingnya, di antara orang orang Arab Badwi, bahawa mereka tinggal di belakang Rasul Allah (tiada pergi berperang) dan tiada pula patut, bahawa mereka sayang kepada diri mereka daripada diri Rasul itu. Demikian itu, disebabkan mereka, tiada ditimpa haus, tiada payah dan tiada pula kelaparan di jalan Allah dan tiada menginjak suatu tempat yang menimbulkan amarah orang orang kafir  dan tiada pula menderita sesuatu penderitaan dari musuh, melainkan semuanya itu dituliskan untuk mereka menjadi amal yang saleh. Sesungguhnya Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebajikan.

 

9:128 Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari bangsamu, yang amat berat baginya kesusahan kamu serta harap akan keimanmu, lagi sangat kasihan dan penyayang kepada orang orang yang beriman.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:13 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa umat sebelum kamu, tatkala mereka aniaya dan telah datang beberapa rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, tetapi mereka tiada hendak beriman. Begitulah Kami balasi kaum yang berdosa.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

10:15 Apabila dibacakan ayat ayat Kami yang terang kepada mereka, berkata orang orang yang tiada mengharapkan menemui Kami: Cobalah engkau datangkan Quran, lain daripada ini atau tukarlah. Katakanlah: Aku tiada berhak menukarnya dari diriku sendiri, tiada ku ikut, selain dari apa yang diwahyukan kepadaku, sesungguhnya aku takut, – jika aku mendurhakai Tuhanku – akan siksaan hari yang besar.

 

10:17 Siapakah yang lebih aniaya dari pada  orang yang mengadakan bohong terhadap Allah, atau mendustakan ayat ayatNya? Sesungguhnya tiada menang orang orang yang berdosa.

 

10:18 Mereka menyembah selain dari Allah, barang yang tiada melarat dan tiada pula bermanfaat kepada mereka dan mereka berkata: Mereka ini (berhala) memberi syafaat (pertolongan) kepada kami di sisi Allah. Katakanlah: Patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yang tiada diketahuiNya di langit dan tiada pula di bumi ? Maha Suci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:19 Tiadalah manusia itu, melainkan suatu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tiada kalimat yang terdahulu daripada Tuhanmu, niscaya dihukum antara mereka tentang apa yang mereka perselisihkan.

 

10:20 Mereka berkata: Mengapa tiada diturunkan ayat (mu’jizat) kepadanya (Muhammad) dari Tuhannya? Maka katakanlah: Hanya yang ghaib itu kepunyaan Allah, sebab itu tunggulah olehmu, sesungguhnya aku bersama kamu, menunggu pula.

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

10:61 (Engkau) Muhammad tiada dalam satu urusan, dan tiada membaca Quran, dan kamu tiada mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atas kamu, ketika kamu memasuki pekerjaan itu. Tiada lenyap dari Tuhanmu seberat zarrah di bumi dan di langit dan tiada pula yang terlebih kecil daripada itu dan tiada pula yang terbesar, melainkan semuanya dalam kitab yang terang.

 

10:94 Jika engkau syak wasangka, tentang apa yang Kami turunkan kepada engkau, (ya Muhammad), hendaklah engkau tanyakan kepada orang orang yang membaca kitab sebelum engkau. Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu daripada Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang syak wasangka.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

11:13 Bahkan adakah mereka berkata: Dia (Muhammad) mengada-adakan Quran. Katakanlah: Cobalah kamu unjukkan 10 surat seumpama Quran itu dari ciptaan kamu dan panggillah orang yang sanggup mengadakannya, selain daripada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

11:49 (Kisah Nuh) itu adalah perkabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (ya Muhammad), sedang engkau tiada mengetahuinya dan tiada pula kaum engkau sebelum ini. Sebab itu, sabarlah. Sesungguhnya akibat (yang baik) bagi orang orang yang taqwa.

 

11:120 Masing masing riwayat Kami kissahkan kepadamu di antara perkhabaran Rasul rasul, supaya Kami tenteramkan hatimu dengan dia; dan telah datang kepadamu kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang orang yang beriman.

 

12:109 Kami tiada mengutus rasul sebelum engkau, melainkan beberapa orang laki laki, Kami wahyukan kepada mereka, di antara penduduk negerinya. Tiadakah mereka berjalan di muka bumi, lalu mereka perhatikan bagaimana akibatnya orang orang sebelum mereka? Sungguh kampung akhirat lebih baik bagi orang orang yang taqwa. Tiadakah kamu memikirkan?

 

13:27 Berkata orang orang kafir: Mengapakah tidak diturunkan kepadanya (Muhammad) satu ayat (mukjizat) dari Tuhannya? Katakanlah : Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki orang yang kembali (taubat) kepadaNya.

 

13:38 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul sebelum engkau dan Kami adakan bagi mereka isteri isteri dan anak anak . Tidak ada hak bagi seorang rasul mendatangkan ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Untuk tiap tiap ajal ada kitab (hukum yang sesuai dengan dia).

 

13:40 Jika Kami perlihatkan kepada engkau sebahagian (siksaan) yang Kami janjikan kepada mereka, atau Kami wafatkan engkau (sebelum itu), maka hanya kewajipan engkau menyampaikan dan atas Kami menghisab (menghukum) mereka.

 

13:42 Sesungguhnya telah menipu orang orang yang sebelum mereka, maka (balasan) tipuan semuanya bagi Allah. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh tiap tiap manusia. Nanti akan tahu orang orang kafir, bagi siapakah akibat kampung (akhirat).

 

13:43 Berkata orang orang yang kafir: Bukankah engkau (Ya Muhammad) diutus (Tuhan). Katakanlah: Cukuplah Allah menjadi saksi antara aku dan antara kamu dan orang yang mengetahui kitab suci.

 

14:15 Lalu Rasul2 itu minta kemenangan dan merugilah tiap tiap orang yang sombong lagi ingkar.

 

14:16 Di belakangnya ada neraka jahanam dan diberi minum dengan air nanah,

 

14:17 Diteguknya air itu, tetapi hampir tiada mudah menelannya dan datang kepadanya maut dari tiap tiap tempat, tetapi bukanlah ia mati; dan dibelakangnya ada siksaan yang besar.

 

15:6 Berkata mereka itu: Hai orang yang diturunkan Quran kepadanya! Sesungguhnya engkau orang gila.

 

15:7 Mengapa engkau tiada mendatangkan malaikat kepada kami, jika engkau orang yang benar?

 

15:8 Kami tiada menurunkan malaikat, melainkan dengan kebenaran dan ketika itu (turun malaikat) mereka tiada diberi tempoh.

 

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

 

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

 

15:11 Tiada datang seorang rasul kepada mereka, melainkan mereka perolok olokan.

 

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

 

15:13 Mereka itu tiada beriman kepada Nabi, pada hal telah lalu sunnah (peraturan Allah) terhadap orang orang dahulukala.

 

15:22 Kami tiupkan angin untuk mengawenkan (tumbuh tumbuhan) (atau pembawa awan). Lalu Kami turunkan air dari langit dan Kami beri minum kamu dengan dia dan bukanlah kamu yang menyimpannya (bendaharanya).

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:43  Kami tiada mengutus sebelum engkau (ya Muhammad), melainkan beberapa laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Sebab itu kamu tanyakanlah kepada orang2 ahli kitab (Taurat dan Injil), jika kamu tiada tahu.

 

16:63 Demi Allah, sesungguhnya telah Kami utus (beberapa Rasul kepada beberapa umat sebelum engkau, lalu syetan menghiaskan (memandangkan baik) kepada mereka perbuatannya (yang jahat), sebab itu, dialah wali mereka pada hari ini (dunia) dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

16:80 Allah menjadikan rumahmu tempat kediaman dan menjadikan bagimu rumah dari kulit binatang ternak, supaya ringan kamu membawanya ketika kamu berangkat dan ketika tetap; dan dari bulu (biri biri dan bulu (unta) dan bulu (kambing) (kamu perbuat) perkakas rumah tangga dan untuk kesukaan hingga seketika (sampai buruk dan koyak).

 

16:81 Allah menjadikan naung (bayang bayang) bagimu dari apa yang diciptakanNya, (sebagai payung) dan Dia menjadikan bagimu gunung gunung tempat berlindung dan menjadikan bagimu baju untuk memeliharakan kamu dari panas dan baju (besi) untuk memeliharakan kamu dalam peperangan. Demikianlah Allah menyempurnakan nikmatNya kepadamu, mudah mudahan kamu patuh mengikutNya.

 

16:82 Jika mereka berpaling, maka kewajipan engkau hanya menyampaikan (dengan) terang.

 

16:83 Mereka mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakkan mereka kafir.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:120 Sesungguhnya Ibrahim seorang ikutan yang taat (patuh) kepada Allah, lagi cenderung kepada agama yang lurus dan bukan dia termasuk orang2 musyrik.

 

16:121 Yang berterima kasih atas nikmat Allah. Allah telah memilihnya dan menunjukinya ke jalan yang lurus.

 

16:122 Kami berikan kepadanya kebajikan di dunia. Sesungguhnya dia di akhirat, termasuk orang2 yang saleh.

 

16:123 Kemudian Kami wahyukan kepada engkau (ya Muhammad) (Iaitu) : Ikutlah agama Ibrahim yang lurus. Bukanlah dia termasuk orang2 yang musyrik.

 

17:55 Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang di langit dan di bumi. Sesungguhnya Kami lebihkan setengah nabi nabi daripada yang lain; dan Kami berikan Zabur kepada Daud.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

18:65 (Setelah keduanya sampai di tempat itu), keduanya mendapati seorang hamba di antara hamba hamba Kami (Chidlir), yang telah Kami kurniakan kepadanya rahmat dari sisi Kami dan telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.

 

18:66 Berkata Musa kepadanya: Bolehkah aku mengikuti engkau, supaya engkau ajarkan kepadaku ilmu yang betul yang telah diajarkan kepada engkau.

 

19:41 Perhatikanlah (riwayat) Ibrahim dalam Kitab (Quran). Sesungguhnya dia seorang yang sangat benar dan seorang nabi.

 

19:49 Tatkala Ibrahim meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka Kami anugerahkan kepadanya Ishak dan Ya’qub. Masing masing Kami jadikan nabi.

 

19:50 Kami kurniakan kepada mereka rahmat Kami dan Kami adakan untuk mereka pujian yang baik lagi termasyur.

 

19:51 Perhatikanlah dalam Kitab (riwayat) Musa. Sesungguhnya dia seorang yang disucikan dan adalah dia seorang rasul (dan) seorang nabi.

 

19:52 Kami panggil dia dari sebelah bukit Thur yang sebelah kanan dan Kami hampirkan dia (kepada Kami) untuk berbisik bisik (bercakap cakap).

 

19:53 Kami kurniakan kepadanya dengan rahmat Kami seorang saudaranya, Harun menjadi nabi.

 

19:54 Perhatikanlah dalam kitab (riwayat) Ismail. Sesungguhnya dia seorang yang benar janjinya dan adalah dia seorang rasul dan seorang nabi.

 

19:55 Dia menyuruh keluarganya (mengerjakan) sembahyang dan (membayarkan) zakat; dan adalah dia seorang yang disukai di sisi Tuhannya.

 

19:56 Perhatikanlah dalam kitab (riwayat) Idris. Sesungguhnya dia seorang yang sangat benar dan seorang nabi.

 

19:57 Kami tinggikan dia ke tempat yang tinggi.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

21:6 Tiada beriman (penduduk) suatu negeri, yang telah Kami binasakan sebelum mereka; adakah mereka itu akan beriman?

 

21:7 Kami tiada mengutus sebelum engkau, (Ya Muhammad), melainkan beberapa orang laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka, maka tanyakanlah kepada orang orang ahli kitab, jika kamu tiada tahu.

 

21:8 Bukan Kami jadikan mereka tubuh yang tiada makan makanan dan bukan pula mereka itu kekal abadi.

 

21:9 Kemudian Kami tepati janji Kami kepada mereka, lalu Kami selamatkan mereka bersama orang yang Kami kehendaki dan Kami binasakan orang2 yang berlebihan.

 

21:41 Sesungguhnya telah diperolok olokkan orang rasul2 sebelum engkau , lalu orang2 yang memperolok olokkan itu ditimpa oleh apa apa yang mereka perolok olokkan (iaitu siksaan Allah).

 

21:45 Katakanlah: Aku hanya memberi peringatan kepadamu dengan wahyu. Orang yang pekak tiada mendengar seruan, bila mereka diberi peringatan.

 

21:107 Kami tiada mengutus engkau (Ya Muhammad), melainkan menjadi rahmat untuk semesta alam.

 

22:15 Siapa orang yang mengira, bahawa Allah tiada akan menolongnya (Muhammad) di dunia dan akhirat, hendaklah ia mengikatkan tali ke loteng (rumahnya), kemudian hendaklah ia menggantung dirinya, lalu hendaklah ia perhatikan, adakah tipu dayanya itu dapat melenyapkan apa yang dimurkainya? ( iaitu kemenangan Muhammad ).

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagi mu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan malam ini (Quran) supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:39 Berkata Rasul: Ya Tuhanku, tolonglah aku, kerana mereka mendustakan daku.

 

23:44 Kemudian Kami utus beberapa orang rasul Kami dengan berganti ganti. Tatkala rasul itu datang kepada umatnya, mereka mendustakannya, kemudian kami perikutkan setengah mereka dengan yang lain dan kami jadikan mereka itu warta berita, maka binasalah kaum yang tiada beriman.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

25:4 Berkata orang orang kafir: (Quran) ini tidak lain, hanya semata mata bohong yang diada-adakan (oleh Muhammad) dan dibantu oleh kaum yang lain. Sesungguhnya merekalah yang mendatangkan keaniayaan dan kebohongan.

 

25:5 Mereka berkata: (Quran ini) khabar khabar dongeng orang orang dahulu kala, yang dituliskan oleh Muhammad dan dibacakan (didiktekan) orang kepadanya pagi pagi dan petang.

 

25:6 Katakanlah: Quran ini diturunkan oleh (Tuhan) yang mengetahui rahsia di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

25:60 Apabila dikatakan kepada mereka: Sujudlah kamu kepada Yang Mahapengasih, mereka berkata: Siapakah Yang Mahapengasih itu? Adakah kami akan bersujud kepada apa yang engkau perintahkan kepada kami? Mereka bertambah lari (dari kebenaran).

 

27:59 Katakanlah (Ya Muhammad)! Puji pujian bagi Allah dan keselamatan untuk hamba hambaNya yang telah dipilihNya. Adakah Allah yang terlebih baik atau (berhala berhala) yang mereka persekutukan (dengan Allah)?

 

27:66 Tetapi di akhirat mereka akan mengetahui (kebenaran rasul). Bahkan mereka dalam keraguan tentang kebenarannya. Bahkan mereka buta (tidak melihatnya).

 

27:70 Janganlah engkau berduka cita terhadap mereka dan jangan pula sempit dadamu (susah hati) kerana tipu daya mereka.

 

27:92 Dan supaya aku bacakan Quran (kepadamu). Barang siapa mendapat petunjuk, maka ia mendapat petunjuk hanya untuk (kebaikan) dirinya. Barang siapa yang sesat, (tidak mendapat petunjuk), maka katakanlah (Ya Muhammad) : Aku hanya memberi peringatan (kepadamu).

 

28:44 Engkau (Ya Muhammad) tidak berada di sebelah barat (dari Musa), ketika kami mewahyukan urusan kepada Musa dan engkau tidak pula termasuk orang orang yang hadir (bersama Musa).

 

28:45 Tetapi telah Kami adakan beberapa umat, sampai terlalu panjang umurnya. Engkau bukan pula tinggal bersama penduduk Madyan untuk membacakan ayat ayat Kami kepada mereka, tetapi engkau Kami utus menjadi rasul.

 

28:49 Katakanlah (Ya Muhammad): Maka kamu unjukkanlah sebuah kitab dari sisi Allah, yang terlebih baik dari keduanya (Torat dan Quran). (Jikalau ada) niscaya aku ikut akan dia, jika kamu orang yang benar.

 

28:58 Berapa banyaknya Kami binasakan (penduduk) negeri, yang mengagumkan penghidupannya, Itulah rumah rumah mereka, tidak didiami lagi sesudah mereka, kecuali sedikit (orang2 yang lalu lintas), Kamilah mempusakai mereka (kerana telah putus keturunannya).

 

28:59 Tuhanmu tiada membinasakan (penduduk) negeri negeri, melainkan lebih dahulu diutusNya seorang Rasul diibu negerinya yang membacakan ayat ayat Kami kepada mereka. Dan Kami tiada membinasakan negeri negeri itu melainkan bila penduduknya aniaya.

 

28:56 Sesungguhnya engkau (Ya Muhammad) tiada dapat menunjuki orang yang engkau kasihi, tetapi Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya dan Dia lebih mengetahui orang2 yang menerima petunjuk.

 

28:71 Katakanlah (Ya Muhammad): Adakah kamu lihat, jika Allah menjadikan malam untukmu, terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan lain daripada Allah, yang sanggup memberikan cahaya kepadamu?  Apa tiadakah kamu mendengar?

 

28:72 Katakanlah: Adakah kamu lihat, jika Allah menjadikan siang untukmu, terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan lain daripada Allah, yang sanggup mengadakan malam, untukmu bersenang senang?  Apa tiadakah kamu melihat?

 

29:45 Bacakanlah (Ya Muhammad) apa apa yang diwahyukan kepada mu di antara kitab, dan dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang itu melarang memperbuat yang keji dan yang mungkar. Sesungguhnya mengingat Allah terlebih besar (faedahnya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

29:47 Demikianlah Kami turunkan Kitab kepada engkau (Ya Muhammad). Di antara orang orang yang Kami berikan Kitab kepada mereka, mereka beriman kepadanya, dan di antara mereka ini (penduduk Makkah) ada pula yang beriman kepadanya. Dan tiadalah yang menyangkal ayat ayat Kami, kecuali orang orang yang kafir.

 

29:48 Engkau (Ya Muhammad) tidak pernah membaca kitab sebelumnya (turun Quran) dan tidak pernah pula menulisnya dengan tangan kanan engkau. (Kalau ada) tentu menjadi ragu orang orang yang membatalkan (Quran).

 

29:52 Katakanlah (ya Muhammad): Cukuplah Allah menjadi saksi antara ku dan antara kamu, Dia mengetahui apa apa yang di langit dan di bumi. Orang orang yang percaya kepada yang bathil, (yang bukan bukan) dan kafir (ingkar) akan Allah, mereka itulah orang orang yang merugi.

 

32:3 Bahkan adakah mereka berkata: Dia (Muhammad) mengada adakannya. Tetapi Kitab itu sebenarnya daripada Tuhanmu, supaya engkau memberi peringatan kepada kaum yang belum datang kepada mereka pemberi peringatan sebelum engkau, mudah mudahan mereka menerima petunjuk.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

33:28 Hai Nabi, katakanlah kepada isteri isterimu: Jika kamu menghendaki hidup di dunia dan perhiasannya, maka marilah kamu, aku berikan pemberian kepadamu dan kuceraikan kamu dengan perceraian yang baik.

 

33:29 Jika kamu menghendaki (keredhaan) Allah dan RasulNya, serta kampung akhirat, maka sungguh Allah telah menyediakan pahala yang besar untuk wanita wanita yang berbuat baik di antara kamu.

 

33:30 Hai perempuan perempuan Nabi, barang siapa di antara kamu yang memperbuat kejahatan yang terang, maka dilipat gandakan siksaan baginya dua kali lipat. Demikian itu mudah bagi Allah.

 

33:31 Barang siapa yang taat (patuh) di antara kamu kepada Allah dan RasulNya serta beramal salih, maka Kami berikan pahala kepadanya dua kali (lipat) dan Kami sediakan untunya rezeki yang mulia.

 

33:36 Tidak ada bagi laki laki mukmin dan perempuan mukminah (hak) memilih dalam urusan mereka, bila Allah dan RasulNya telah memutuskan urusan itu. Barang siapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.

 

33:37 Ingatlah, ketika engkau (ya Muhammad) berkata kepada orang yang Allah telah memberi nikmat kepadanya dan engkau telah memberi  nikmat pula kepadanya iaitu Zaid: Peganglah isteri engkau (jangan engkau thalak) dan takutlah kepada Allah. Sedang engkau menyembunyikan dalam hati engkau sesuatu yang Allah akan melahirkannya dan engkau takut kepada manusia, padahal Allah terlebih patut engkau takuti. Setelah Zaid menunaikan hajatnya (telah bergaul dengan isterinya kemudian diceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengan perempuan itu, supaya tidak ada kesempitan bagi orang orang mukmin, untuk mengahwini (bekas) isteri anak angkatnya, bila ia telah menunaikan hajatnya. (Semua) urusan Allah itu mesti terjadi.

 

33:38 Tidak ada kesempitan bagi Nabi, tentang sesuatu yang telah diperlukan (diaturkan) Allah baginya. Itulah sunnah (peraturan) Allah pada orang orang yang terdahulu sebelum itu. (Semua) urusan Allah menurut kadar yang ditentukan.

 

33:39 (Iaitu) orang orang (nabi) yang menyampaikan risalah agama Allah dan mereka takut kepadaNya dan mereka tidak takut kepada seorang juapun, kecuali kepada Allah. Cukuplah Allah memperhitungkan (hambaNya).

 

33:40 Muhammad itu bukan bapa salah seorang di antara laki laki kamu, tetapi dia rasul Allah dan kesudah sudahan Nabi. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.  

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:53 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam rumah nabi, kecuali jika kamu telah diizinkan untuk makan, tanpa menunggu nunggu masak makanan, tetapi apabila kamu diundang hendaklah kamu masuk, dan apabila sudah makan, hendaklah kamu keluar tanpa beramah tamah dengan percakapan (omong kosong). Sesungguhnya demikian itu menyakiti hati nabi, tetapi ia malu (mencegah) kamu, dan Allah tidak malu (menerangkan) kebenaran. Apabila kamu meminta suatu hajat kepada isteri isteri nabi itu, hendaklah minta dari balik dinding (layar). Demikian itu lebih menyucikan hatimu dan hati mereka. Kamu tiada boleh menyakiti Rasullullah dan tidak pula mengahwini isteri isterinya sesudah wafatnya selama lamanya. Sesungguhnya demikian itu (dosa) besar di sisi Allah.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

33:57 Sesungguhnya orang orang yang menyakiti (mendurhakai) Allah dan rasulNya, niscaya mereka dikutuki Allah di dunia dan akhirat dan disediakanNya untuk mereka siksa yang menghinakan(nya).

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

36:3 Sesungguhnya engkau (Ya Muhammad) salah seorang diantara rasul rasul,

 

36:4 Di atas jalan yang lurus.

 

36:21 Ikutlah orang yang tidak minta upah kepadamu, sedang mereka mendapat petunjuk.

 

36:69 Kami tiada mengajarkan syair (pantun) kepadanya (Muhammad), dan pantun itu tiada patut baginya. Dia tidak lain, hanya peringatan dan Quran yang terang.

 

36:70 Supaya ia (Muhammad) memberi peringatan kepada orang orang yang hidup dan tetaplah kalimat (siksa) bagi orang orang yang kafir.

 

37:72 Sesungguhnya telah Kami utus kepada mereka orang orang yang memberi peringatan.

 

37:73 Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang diberi peringatan itu.

 

37:74 Kecuali hamba hamba Allah yang disucikan.

 

37:108 Dan Kami tinggalkan untuknya pada orang orang yang kemudian (kalimat ini):

 

37:109 Keselamatanlah untuk Ibrahim.

 

37:110 Demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:111 Sesungguhnya dia salah seorang dari hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:128 Kecuali hamba hamba Allah yang disucikan.

 

37:129 Kami tinggalkan untuknya pada umat yang kemudian (doa ini):

 

37:130 Keselamatanlah untuk keluarga Ilyas.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

37:117 Kami berikan kepada keduanya kitab yang terang (Taurat).

 

37:118 Kami tunjukkan kepada keduanya jalan yang lurus.

 

37:119 Dan Kami tinggalkan untuk keduanya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:120 Keselamatanlah untuk Musa dan Harun!

 

37:121 Sesungguhnya demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:122 Sungguh keduanya termasuk hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:181 Keselamatanlah bagi orang2 yang diutus (rasul rasul).

 

38:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, ‘Ad dan Fir’aun yang mempunyai kekuasaan (pancang),

 

38:13 Dan Tsamut, kaum Luth dan yang mempunyai kebun (kaum Syu’aib); mereka itulah beberapa golongan.

 

38:14 Masing masing (mereka) tidak lain, hanya mendustakan rasul rasul, sebab itu mereka berhak mendapat siksaanKu.

 

38:15 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang tidak dapat ditarik kembali.

 

38:16 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, segerakanlah sebahagian siksa itu, sebelum (tiba) hari berhisab.

 

38:17 Sabarlah engkau ( Ya Muhammad ) atas apa yang mereka katakan, dan ingatlah akan hamba Kami, Daud yang mempunyai kekuatan, sungguh dia banyak kembali kepada keredaan Allah.

 

38:18 Sesungguhnya Kami tundukkan gunung gunung kepadanya. Semuanya tasbih pada petang petang dan pagi pagi.

 

38:19 Dan (Kami tundukkan pula ) burung burung yang dikumpulkan, masing masingnya banyak kembali kepada keredaan Allah.

 

38:20 Kami kuatkan kerajaannya dan Kami berikan kepadanya hikmah dan lidah yang fasih (kata putus).

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:86 Katakanlah (ya Muhammad): Aku tidak minta upah kepadamu, atas usaha ku ini dan aku bukan berbuat bohong.

 

39:36 Bukankah Allah mencukupi (memeliharakan) hambaNya (Muhammad)? Mereka mempertakuti engkau dengan orang orang (berhala berhala) selain daripadaNya. Siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah baginya orang yang menunjuki.

 

39:37 Siapa yang ditunjuki Allah, maka tak adalah baginya orang yang menyesatkan. Bukankah Allah Mahaperkasa lagi mempunyai siksa?

 

39:41 Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab kepada engkau, untuk manusia dengan (membawa) kebenaran. Barang siapa yang mendapat petunjuk (dengan dia), maka (faedahnya) untuk dirinya, dan barang siapa yang sesat, maka hanya ia sesat (kemelaratannya) atas dirinya pula. Engkau bukan menjadi wakil terhadap mereka itu.

 

40:50 Berkata malaikat: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul dengan (membawa) keterangan? Sahut mereka itu: Ya, (ada). Berkata malaikat: Maka mintalah olehmu sendiri. Dan tiadalah permintaan orang orang yang kafir itu, melainkan dalam kesesatan (sia sia saja).

 

43:40 Dapatkah engkau (ya Muhammad) memperdengarkan (Quran)  kepada orang pekak (tuli), atau menunjuki orang yang buta dan orang yang dalam kesesatan yang nyata?

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

42:48 Jika mereka berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk mengawasi mereka. Tiadalah kewajipanmu kecuali menyampaikan. Sungguh apabila Kami rasakan suatu rahmat dari Kami kepada manusia, ia berhati gembira dengan dia. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, sebab perbuatan tangan mereka, lalu manusia itu menyangkal (rahmat yang telah diterimanya).

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

48:6 Dan supaya Dia menyiksa orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan dan orang orang musyrik laki laki dan orang orang musyrik perempuan yang menyangka terhadap Allah dengan persangkaan yang jahat, (bahawa Dia tidak akan menolong Muhammad). Kepada mereka itulah peredaran kejahatan. Dan Allah marah kepada mereka dan mengutuki mereka dan menyediakan neraka jahanam untuk mereka. (Itulah) tempat kembali yang amat jahat.

 

48:8 Sesungguhnya Kami utus engkau (ya Muhammad) sebagai saksi dan memberi khabar gembira dan memberi peringatan.

 

48:9 Supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNYa, dan supaya kamu kuatkan Dia (agamaNya) dan kamu besarkan Dia dan kamu sucikan Dia pada pagi pagi dan petang petang.

 

48:29 Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang orang yang bersama dengan dia (Mukminin) sangat keras terhadap orang orang kafir, berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang orang yang menanamnya. (Begitu pula orang orang Islam, pada mula mulanya sedikit serta lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat) supaya Allah memarahkan orang2 kafir sebab mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang orang yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu.

 

49:2 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu tinggikan suaramu di atas suara Nabi, dan jangan kamu keraskan perkataanmu kepadanya, seperti kekerasan (perkataan) setengah kamu kepada yang lain (kerana takut) akan hapus (pahala) amalanmu sedang kamu tiada sadar.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:39 Maka sabarlah engkau (Ya Muhammad) (mendengarkan) apa apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya.

 

51:8 Sesungguhnya kamu (mengeluarkan) perkataan yang bermacam macam (ada yang mengatakan Muhammad gila, tukang sihir dan sebagainya),

 

51:9 Berpaling daripadanya siapa yang telah berpaling.

 

51:10 Terkutuklah orang orang pendusta,

 

51:11 Yang mereka itu lupa (lalai) dalam kejahilannya,

 

51:12 Sedang mereka bertanya, bilakah hari pembalasan?

 

51:13 (Ialah) pada hari, mereka akan disiksa dalam neraka.

 

51:14 (Dikatakan kepadanya): Rasailah olehmu siksa kamu itu. Inilah (siksa) yang kamu minta segerakan dahulu.

 

52:30 Bahkan adakah mereka berkata: (Dia) tukang syair (pantun), kita tunggulah waktu mautnya.

 

52:32 Bahkan adakah akal fikiran mereka menyuruh dengan ini (mengatakan Muhammad tukang sihir, syair, gila dsbnya?) Tetapi mereka itu kaum yang melewati batas.

 

52:33 Bahkan mereka berkata: Dia (Muhammad) mengada adakan Quran ini, tetapi mereka itu tiada beriman.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad) (menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

53:5 Yang mengajarkannya, ialah yang sangat kuat(Jibril),

 

53:6 Yang mempunyai akal yang benar, lalu ia berdiri (seperti rupa aslinya),

 

53:7 Sedang dia diufuk yang tertinggi.

 

53:8 Kemudian ia hampir, lalu bertambah hampir (kepada nabi).

 

53:9 Maka adalah (jaraknya dari nabi) sekadar dua buah panah atau lebih hampir (dari pada itu).

 

53:10 Kemudian ia mewahyukan kepada hambaNya (Muhammad) apa apa yang diwahyukannya.

 

53:11 Tiadalah hatinya mendustakan (mengingkari) apa apa yang dilihat (matanya).

 

53:12 Adakah kamu membantahnya tentang apa apa yang dilihatnya?

 

53:13 Sesungguhnya dia telah melihatnya (malaikat itu) pada kali yang lain,

 

53:14 (Iaitu) di sisi Sidratul Muntaha

 

53:26  Berapa banyaknya malaikat di langit, tiada bermanfaat syafaat (pertolongan) mereka sedikitpun, kecuali sesudah diizinkan Allah bagi siapa yang dikehendakiNya dan disukaiNya.

 

53:56 Ini (Muhammad) seorang pemberi peringatan (rasul) di antara pemberi pemberi peringatan yang dahulu.

 

57:19 Orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya, mereka itulah orang orang yang sangat benar dan jadi saksi di sisi Tuhannya. Untuk mereka itu pahala dan cahaya mereka. Dan orang orang yang kapir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

59:7 Apa apa (harta rampasan) yang diberikan Allah kepada rasulNya, dari penduduk negeri (orang orang kafir), maka adalah untuk Allah, untuk rasul, untuk karib kerabat (rasul), anak anak yatim, orang orang miskin dan orang berjalan, supaya jangan harta itu beredar antara orang kaya saja diantara kamu. Apa apa yang diberikan rasul kepadamu, hendaklah kamu ambil dan apa apa yang dilarangnya, hendaklah kamu hentikan, dan takutlah kepada Allah. Sungguh Allah amat keras siksaanNya.

 

61:6  Ingatlah, ketika Isa anak Maryam berkata: Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata: Ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya (Quran) yang Kami turunkan (kepadanya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

66:1 Hai Nabi, mengapakah engkau haramkan sesuatu yang dihalalkan Allah bagimu, kerana menuntut keredhaan isteri isterimu? Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

66:2 Sesungguhnya Allah memerlukan bagimu menghalalkan sumpahmu (melepaskannya dengan membayar kifarat sumpah), dan Allah walimu dan Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

66:3 (Ingatlah) ketika Nabi merahsiakan suatu berita kepada setengah isteri isterinya (Hafsah). Maka tatkala isterinya itu mengabarkan (membukakan rahsia itu kepada madunya Aishah) dan Allah memberitahukan yang demikian itu kepada Nabi, lalu Nabi menerangkan sebahagiannya kepada isterinya itu (Hafsah) dan meninggalkan sebagian yang lain. Tatkala Nabi mengabarkan demikian kepadanya (Hafsah), ia berkata: Siapakah yang mengabarkan ini kepadamu? Sahut Nabi: Yang mengabarkan kepadaku ialah (Allah) yang Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

66:4 Kalau kamu berdua (hai Hafsah dan Aisyah) taubat kepada Allah, maka sesungguhnya telah miring hatimu (maka taubatmu diterima). Jika kamu bertolong tolongan (menentang) Nabi, maka sesungguhnya Allah menolongnya, serta Jibril dan orang orang Mukmin yang salih; sedang malaikat malaikat sesudah itu menolong pula.

 

66:5 Mudah mudahan Tuhannya, jika Nabi menceraikan kamu, bahwa Tuhan mengganti kamu dengan isteri isteri lain, yang lebih baik daripadamu, iaitu perempuan perempuan, muslimat, mukminat, yang ta’at, yang taubat, yang beribadat, yang berpuasa, janda dan perawan.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

69:44 Kalau sekiranya ia (Muhammad) mengada adakan sebahagian perkataan terhadap Kami,

 

69:45 Niscaya Kami pegang tangan kanannya,

 

69:46 Kemudian Kami potong tali jantungnya (artinya Kami bunuh).

 

69:47 Maka tak seorang pun di antara kamu yang dapat menghalanginya.

 

72:1 (Katakanlah) Ya Muhammad; Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya serombongan di antara Jin telah mendengar (Quran) lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengar Quran yang ajaib.

 

80:1 Dia (Muhammad) mengerutkan muka (masam mukanya) dan berpaling.

 

80:2 Kerana datang kepadanya seorang buta.

 

80:3 Apa tahukah engkau barangkali dia akan mencari kesucian.

 

80:4 Atau akan menerima peringatan, lalu bermanfaatlah baginya peringatan itu.

 

80:5 Adapun orang kaya itu,

 

80:6 Maka engkau menghadapnya,

 

80:7 Pada hal tiada berdosa engkau, jika ia tiada menyucikan (hatinya,  beriman).

 

80:8 Adapun orang yang datang kepada engkau dengan bersegera,

 

80:9 Sedang ia takut (kepada Allah),

 

80:10 Maka engkau berpaling daripadanya.

 

80:11 Sekali kali jangan begitu, sesungguhnya ayat ayat Allah jadi peringatan (pengajaran).

 

80:12 Barang siapa yang menghendaki, ia mengingat pengajaran itu.

 

80:13 (Ayat ayat itu) dalam kitab kitab yang dimuliakan.

 

80:14 Yang ditinggikan lagi disucikan,

 

80:15 (Dibawa) oleh tangan duta duta (perantara, malaikat),

 

80:16 Yang mulia mulia lagi baik baik.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

88:21 Maka berilah (mereka) peringatan, engkau hanya memberi peringatan.

 

88:22 Engkau bukan memaksa mereka.

 

88:23 Tetapi siapa yang berpaling (tiada mengikut peringatan itu) dan ingkar,

 

88:24 Maka Allah akan menyiksanya dengan siksa yang lebih besar

 

88:25 Sesungguhnya kepada Kami mereka kembali,

 

88:26 Kemudian Kamilah memperhitungkan (amalan) mereka.

 

93:3 Tuhanmu tidaklah meninggalkan engkau (ya Muhammad), dan tiada pula membenci (engkau).

 

93:4 Sesungguhnya akhirat lebih baik bagi engkau daripada dunia.

 

94:1 Bukankah Kami (Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad),

 

94:2 Dan telah Kami ringankan bebanmu yang berat,

 

94:3 Yang memberati punggungmu,

 

94:4 Dan Kami tinggikan (muliakan) namamu ?

 

94:5 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:6 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:7 Apabila engkau telah selesai, (mengerjakan suatu pekerjaan), maka bersusah payahlah (mengerjakan yang lain),

 

94:8 Dan kepada Tuhanmu, berharaplah.

 

 

 

 

 

Sifat Wajib Muhammad

 

Fathonah (Bijaksana)

Amanah (Dipercayai)

Shiddiq (Benar)

Tabligh (Menyampaikan)

 

Sifat Mustahil Muhammad

 

Khianat (Berbuat curang)

Kizbun (Pendusta)

Kitman (Sembunyikan wahyu)

Jahlun (Bodoh)

 

Sifat Harus Muhammad

 

Memiliki sifat seperti manusia biasa

 

 

 

"Sesungguhnya Allah dan Malaikat sama berselawat untuk Nabi,Wahai orang-orang yang beriman, berselawat dan salamlah ke atasnya" (Surah Al-Ahzab:56)

 

 

 

https://www.facebook.com/540856839306680/posts/3542123002513367/?vh=e&extid=0&d=w

 

https://youtu.be/U5N8CO_ZxqY

 

https://fb.watch/52IRn0tI_L/

 

https://fb.watch/557Epgc1h6/

 

 

 

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

 

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.