Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Noah

 

Nuh

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

7:59 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku sembahlah Allah. Tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Sesungguhnya aku takut, jika kamu (ditimpa) azab pada hari yang besar.

 

7:60 Berkata orang orang bangsawan diantara kaumnya: Sesungguhnya kami melihat engkau dalam kesesatan yang nyata.

 

7:61 Nuh menjawab: Hai kaumku, bukanlah aku sesat, tetapi aku seorang rasul (utusan) daripada Tuhan semesta alam.

 

7:62 Aku sampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan kuberi kamu nasihat dan kuketahui daripada Allah apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

7:63 Apa herankah kamu, kerana datang kepadamu peringatan dari Tuhanmu (dibawa) oleh seorang laki laki di antara kamu, supaya ia memberi peringatan kepadamu dan supaya kamu bertaqwa dan mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

7:64 Maka mereka itu mendustakannya, lalu Kami selamatkan dia dan orang2 yang bersama2 dengan dia dalam perahu dan Kami tenggelamkan orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka itu kaum yang buta.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:71 Bacakanlah kepada mereka riwayat Nuh, ketika ia berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, jika kamu keberatan kerana tinggalku bersama kamu dan peringatanku dengan ayat ayat Allah, maka aku bertawakkal kepada Allah. Sebab itu hendaklah kamu tetapkan urusanmu, bersama sekutu sekutumu, kemudian janganlah kamu sembunyikan urusan kamu itu, kemudian kamu sampaikan (cita citamu yang jahat itu) kepadaku dan janganlah kamu tangguhkan.

 

10:72 Jika kamu berpaling, maka aku tiada minta upah (gaji) kepadamu. Upahku tidak lain hanya dari Allah dan aku disuruh supaya aku salah seorang Muslimin.

 

10:73 Lalu mereka mendustakannya, maka Kami selamatkan Nuh dan orang orang yang bersama dengan dia dalam kapal, dan Kami angkat mereka itu jadi khalifah (dimuka bumi) dan Kami tenggelamkan orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang diberi peringatan itu.

 

10:74 Kemudian Kami utus sesudah Nuh Rasul2 kepada kaumnya, lalu rasul rasul itu datang kepada mereka dengan keterangan, tetapi mereka tiada mau beriman kepada apa yang mereka dustakan dahulu. Demikianlah Kami mencapkan hati orang orang yang melanggar batas.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

11:8 Demi, jika Kami undurkan siksaan bagi mereka, sampai kepada beberapa waktu yang ditentukan, niscaya mereka berkata: Apakah yang menghalangi turunnya siksaan itu? Ingatlah pada hari datang siksaan itu, tiada dapat dielakkan dari mereka, dan turunlah siksaan yang mereka perolok olokkan itu.

 

11:25 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, (ia berkata): Sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu,

 

11:26 (Yakni) janganlah kamu sembah kecuali Allah. Sesungguhnya aku takut, kalau kamu ditimpa siksa hari yang pedih.

 

11:27 Berkata orang orang bangsawan yang kafir di antara kaumnya: Kami tiada melihat engkau, melainkan seorang manusia seumpama kami dan kami tiada melihat orang yang mengikut engkau, melainkan orang orang yang hina diantara kami, (lagi) pendek fikirannya dan kami tiada melihat kamu mempunyai kelebihan diatas kami, tetapi kami mengira bahawa kamu orang yang bohong.

 

11:28 Berkata Nuh : Hai kaumku, adakah kamu fikirkan, jika aku mendapat keterangan dari Tuhanku dan dianugerahiNya aku rahmat dari sisiNya, lalu tersembunyi demikian itu atas kamu. Adakah kami memaksa kamu menerimanya, sedang kamu benci kepadanya?

 

11:29 Hai kaumku, aku tiada minta harta kepadamu atas urusan ini. Tidak ada upahku, melainkan dari pada Allah, dan aku tiada akan mengusir orang2 yang beriman. Sesungguhnya mereka menemui Tuhannya, tetapi aku melihatmu kaum yang jahil.

 

11:32 Berkata mereka: Hai Nuh, sungguh engkau membantah kami, banyak benar bantahan engkau terhadap kami, sebab itu cobalah engkau datangkan kepada kami siksaan yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

11:33 Sahut Nuh : Hanya Allah mendatangkannya kepada kamu, jika dikehendakiNya, dan kamu tiada dapat menolakkannya.

 

11:36 Telah diwahyukan kepada Nuh, bahawa tiada akan beriman diantara kaummu, kecuali orang yang telah beriman itu, sebab itu janganlah engkau berdukacita, kerana apa yang mereka perbuat.

 

11:37 Hendaklah engkau buat perahu dengan penjagaan dan wahyu Kami dan janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang orang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan ditenggelamkan.

 

11:38 Lalu Nuh memperbuat perahu. Tatkala liwat satu golongan diantara kaumnya , mereka itu memperolok olokkannya. Lalu Nuh berkata: jika kamu memperolok olokkan kami, kami akan memperolok olokkan kamu, sebagaimana kamu memperolok olokkan.

 

11:39 Maka nanti kamu akan tahu, siapa akan mendapat siksaan yang akan menghinakannya dan ditimpa siksaan yang tetap.

 

11:40 Hatta apabila datang perintah Kami, dan telah terbit air topan dari tungku (tempat memasak roti), lalu Kami berfirman: Bawalah ke dalam perahu tiap tiap pasang pasang dua (jantan dan betina) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kalimat (kebinasaan) terhadapnya dan (juga bawalah) orang yang beriman. Dan tiadalah yang beriman bersamanya, melainkan sedikit saja.

 

11:41 Berkata Nuh : Naiklah kamu ke atas perahu dengan nama Allah ketika berlayarnya dan berlabuhnya. Sesungguhnya Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

11:42 Belayarlah perahu itu bersama mereka dengan gelombang seperti gunung, lalu Nuh memanggil anaknya yang terpisah daripadanya. Hai anakku! Naiklah engkau bersama kami, dan janganlah engkau bersama orang orang yang kafir.

 

11:43 Ia menjawab: Aku akan berlindung ke gunung, yang akan memeliharakan daku daripada air. Sahut Nuh: Tiada seorang pun yang terpelihara pada hari ini dari siksaan Allah, kecuali orang yang dikasihiNya. Lalu gelombang membatas antara keduanya, sehingga ia termasuk orang orang yang tenggelam.

 

11:44 Dikatakan : Hai bumi, telanlah air kau dan hai langit tahanlah (hujan daripada kau)! Kemudian surutlah air itu, dan diputuskan Allah perkara itu, sedang perahu Nuh terkandas di atas (bukit) Judy (dekat Mausoul sekarang), lalu dikatakan : Binasalah kaum yang aniaya itu.

 

11:45 Kemudian Nuh menyeru Tuhannya, lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku dari keluargaku, sungguh janjiMu benar dan Engkau seadil adil hakim.

 

11:46 Allah berfirman: Hai Nuh, sesungguhnya anakmu itu bukanlah  dari keluargamu, kerana ia mengerjakan pekerjaan yang tiada baik. Sebab itu, janganlah engkau minta kepadaKu sesuatu yang tiada engkau ketahui. Sesungguhnya Aku mengajari engkau, supaya jangan engkau termasuk orang orang yang jahil.

 

11:47 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, bahwa ku minta kepadaMu barang yang tiada ku ketahui . Jika Engkau tiada mengampuniku dan (tiada) mengasihiku, niscaya aku termasuk orang2 yang merugi.

 

11:48 (Lalu) dikatakan kepadanya: Hai Nuh! Turunlah engkau (dari perahu) dengan selamat (salam) dari Kami dan keberkatan atas engkau dan atas umat yang bersama engkau. Ada pula umat nanti akan Kami senangkan ia (di dunia), kemudian Kami timpakan kepadanya siksaan yang pedih (di akhirat).

 

11:49 (Kisah Nuh) itu adalah perkabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (ya Muhammad), sedang engkau tiada mengetahuinya dan tiada pula kaum engkau sebelum ini. Sebab itu, sabarlah. Sesungguhnya akibat (yang baik) bagi orang orang yang taqwa.

 

11:89 Hai kaumku! Janganlah kamu tertarik berbuat dosa oleh kerana memusuhi ku, bahawa kamu akan ditimpa (melapetaka) seumpama yang menimpa kaum Nuh, Kaum Hud atau Kaum Shalih. Dan kaum Luth tidak jauh daripadamu.

 

14:15 Lalu Rasul2 itu minta kemenangan dan merugilah tiap tiap orang yang sombong lagi ingkar.

 

14:16 Di belakangnya ada neraka jahanam dan diberi minum dengan air nanah,

 

14:17 Diteguknya air itu, tetapi hampir tiada mudah menelannya dan datang kepadanya maut dari tiap tiap tempat, tetapi bukanlah ia mati; dan dibelakangnya ada siksaan yang besar.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:63 Demi Allah, sesungguhnya telah Kami utus (beberapa Rasul kepada beberapa umat sebelum engkau, lalu syetan menghiaskan (memandangkan baik) kepada mereka perbuatannya (yang jahat), sebab itu, dialah wali mereka pada hari ini (dunia) dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:3 Hai anak anak orang yang Kami tumpangkan serta Nuh! Sesungguhnya dia (Nuh) seorang hamba yang berterima kasih.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

21:76 (Ingatlah) akan Nuh, ketika dia meminta dahulu,  lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dan keluarganya dari kesusahan yang besar.

 

21:77 Kami tolong dia dari (bahaya) kaum yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka kaum yang jahat, lalu Kami tenggelamkan mereka itu semuanya.

 

23:23 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

23:24 Lalu berkata pembesar pembesar yang kafir di antara kaumnya : Ini tidak lain, hanya manusia seumpama kamu, dia hendak lebih mulia daripadamu. Jikalau Allah menghendaki, niscaya diturunkanNya malaikat. Kami tidak pernah mendengar (seruan) ini dari bapa bapa kami yang dahulu.

 

23:25 Dia tidak lain, hanya seorang laki laki yang gila, maka tunggulah dia, hingga seketika (mati).

 

23:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, tolonglah aku kerana mereka mendustakan daku.

 

23:27 Lalu Kami wahyukan kepadanya: Buatlah perahu dengan penjagaan dan perintah Kami. Maka apabila telah datang perintah Kami, dan mendidih air di dapur, masuklah engkau ke dalam perahu sepasang sepasang (lelaki dan perempuan) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kata (siksaan) untuk mereka. Janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang2 yang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan tenggelam.

 

23:28 Apabila engkau telah tetap di atas perahu, engkau dan orang yang bersama engkau, bacalah: Puji pujian bagi Allah yang telah melepaskan kami daripada kaum yang aniaya.

 

23:29 Katakanlah: Ya Tuhanku, tempatkanlah aku di tempat yang berkat dan Engkau sebaik baik yang memberi tempat.

 

23:30 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (dalil2 kekuasaan Allah) dan sesungguhnya Kami memberi cobaan (kepada mereka itu).

 

23:33 Sahut pembesar2 di antara kaumnya yang kafir dan mendustakan menemui akhirat dan yang telah Kami mewahkan hidup mereka di dunia: Ini tidak lain hanya manusia seumpama kamu, ia memakan apa yang kamu makan dan meminum apa yang kamu minum.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

25:37 Dan kaum Nuh tatkala mereka mendustakan rasul rasul (Nuh), lalu mereka Kami tenggelamkan dan Kami jadikan mereka jadi ibrah (pengajaran) untuk manusia. Kami sediakan siksa yang pedih untuk orang orang yang aniaya itu.

 

26:105 Kaum Nuh telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:106 Ketika berkata saudara mereka, Nuh kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:107 Sesungguhnya aku menjadi rasul (utusan) yang jujur untukmu.

 

26:108 Sebab itu takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

 

26:109 Aku tidak minta upah (gaji) kepadamu atas usaha ku ini. Tidak adalah upahku, melainkan dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:110 Sebab itu takutlah kepada Allah dan ikutlah aku.

 

26:111 Mereka berkata: Adakah kami akan beriman (percaya) kepada engkau sedang yang mengikut engkau orang orang yang hina dina?

 

26:112 Berkata Nuh: Tidak adalah pengetahuanku tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

26:113 Perhitungan mereka tidak lain, hanya (di tangan) Tuhanku, jika kamu sedar.

 

26:114 Aku tidak akan mengusir orang orang yang beriman (meskipun mereka hina dina atau miskin).

 

26:115 Aku tidak lain, hanya memberi peringatan yang nyata.

 

26:116 Mereka berkata: Demi, jika engkau tidak berhenti (menyeru kami) hai Nuh, niscaya engkau akan direjam (dilempar dengan batu sampai mati).

 

26:117 Berkata Nuh: Ya Tuhanku! Sesungguhnya kaumku telah mendustakan daku.

 

26:118 Sebab itu hukumlah antaraku dan antara mereka dengan suatu hukuman dan lepaskanlah aku dan orang orang yang bersamaku di antara orang orang yang beriman.

 

26:119 Lalu Kami lepaskan dia dan orang orang yang bersama dengan dia dalam perahu yang dipenuhi (dengan penumpang).

 

26:120 Kemudian Kami tenggelamkan sesudah itu orang orang yang tinggal.

 

26:121 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda. Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

29:14 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia tinggal bersama mereka seribu tahun, kurang lima puluh tahun. Kemudian mereka disiksa oleh taufan, sedang mereka aniaya.

 

29:15 Lalu Kami selamatkan Nuh dan penumpang penumpang dalam perahunya, dan Kami jadikan demikian itu menjadi (ayat) tanda bagi orang orang dalam alam.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

37:72 Sesungguhnya telah Kami utus kepada mereka orang orang yang memberi peringatan.

 

37:73 Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang diberi peringatan itu.

 

37:75 Sesungguhnya Nuh telah memohon kepada Kami, maka Kamilah, sebaik-baik yang memperkenankannya.

 

37:76 Kami selamatkan dia dan keluarganya dari kedukaan yang besar (topan).

 

37:77 Dan Kami jadikan anak cucunya (keturunannya) orang orang yang tinggal di dunia.

 

37:78 Dan Kami tinggalkan untuknya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:79 Keselamatan untuk Nuh di antara semesta alam.

 

37:80 Sesungguhnya demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:81 Sesungguhnya dia salah seorang di antara hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:82 Kemudian Kami tenggelamkan orang orang yang lain.

 

37:83 Sesungguhnya di antara golongannya ialah Ibrahim.

 

38:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, ‘Ad dan Fir’aun yang mempunyai kekuasaan (pancang),

 

38:13 Dan Tsamut, kaum Luth dan yang mempunyai kebun (kaum Syu’aib); mereka itulah beberapa golongan.

 

38:14 Masing masing (mereka) tidak lain, hanya mendustakan rasul rasul, sebab itu mereka berhak mendapat siksaanKu.

 

38:15 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang tidak dapat ditarik kembali.

 

38:16 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, segerakanlah sebahagian siksa itu, sebelum (tiba) hari berhisab.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, kaum yang mempunyai telaga, dan Tsamud (kaum Shalih),

 

50:13 Dan ‘Ad (kaum Hud), Firaun dan kaum Luth,

 

50:14 Dan (kaum) yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) dan kaum Tubba (Raja Yaman). Masing masing mereka itu mendustakan rasul rasul, sebab itu (mereka) berhak mendapat siksaKu.

 

51:46 Kami binasakan kaum Nuh sebelum itu, kerana mereka kaum yang pasik.

 

54:9 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, lalu mereka mendustakan hamba Kami (Nuh), dan mereka berkata: (Dia) orang gila, lalu dia dihardik (dilarang menyiarkan agama).

 

54:10 Kemudian Nuh memohon kepada Tuhannya (katanya) : Sesungguhnya aku telah dikalahkan, sebab itu tolonglah aku.

 

54:11 Kemudian Kami bukakan pintu pintu langit dengan air yang tertumpah (hujan yang lebat).

 

54:12 Dan Kami pancarkan beberapa mata air di bumi, lalu bertemulah air itu (air langit dengan air bumi) menurut urusan yang telah diaturkan (lantas mereka tenggelam).

 

54:13 Dan Kami bawa Nuh (ke atas perahu) yang mempunyai (dibikin dari) beberapa bilah papan dan paku paku.

 

54:14 Perahu itu berlayar dengan pemandangan (penjagaan) Kami, sebagai balasan bagi orang yang telah disangkal (Nuh).

 

54:15 Sesungguhnya Kami tinggalkan demikian itu menjadi ayat (tanda kekuasaan Kami). Adakah orang yang mengambil peringatan (daripadanya)?

 

54:43 Adakah orang orang kafir kamu (sekarang) terlebih baik daripada mereka itu (kaum Nuh sampai kaum Firaun), atau adakah bagimu surat tanda kebebasan (dari siksa) dalam kitab kitab?

 

54:44 Bahkan mereka berkata: Kami jama’ah yang dapat pertolongan (kemenangan).

 

54:45 Nanti akan dikalahkan jama’ah itu dan akan mengundurkan diri.

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

66:10 Allah memberikan contoh bagi orang orang yang kafir, (iaitu) isteri Nuh dan isteri Luth. Keduanya di bawah (penjagaan) dua orang hamba yang salih di antara hamba hamba Kami, lalu keduanya berkhianat kepada suaminya, maka suami keduanya tidak dapat mempertahankan keduanya daripada (siksa) Allah sedikitpun, dan dikatakan ( kepada keduanya ) : Masuklah kamu ke dalam neraka bersama sama orang orang yang masuk.

 

69:11 Sesungguhnya, tatkala air (tofan) naik (pada masa Nuh), Kami angkut kamu (saudaramu sesama mukmin) dalam (perahu) yang belayar laju.

 

71:1 Sesungguhnya Kami mengutus Nuh kepada kaumnya, (Firman Kami): Engkau berilah peringatan kaum engkau, sebelum tiba kepada mereka siksa yang pedih.

 

71:2 Berkata ia: Hai kaumku, sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu.

 

71:3 Iaitu sembahlah Allah dan takutlah kepadaNya dan turutlah aku.

 

71:4 Niscaya Allah mengampuni dosamu dan memberi tempoh kepadamu, sampai waktu yang ditentukan. Sungguh janji Allah bila datang, tiada dapat diundurkan, jika kamu mengetahui.

 

71:5 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sungguh aku telah menyeru kaumku pada malam dan siang.

 

71:6 Maka seruanku tiada menambah mereka, melainkan lari (daripadaku).

 

71:7 Sesungguhnya aku tiap tiap ku seru mereka, supaya Engkau ampuni dosa mereka, mereka tutup telinga mereka dengan anak jarinya dan mereka tutup (kepalanya) dengan kainnya, dan mereka berkekalan (dalam kekafirannya) dan mereka sombong sesombong sombongnya

 

71:8 Kemudian, sesungguhnya kuseru mereka dengan berterang terang.

 

71:9 Kemudian, kukeraskan perkataanku, kepada mereka dan ada pula ku lembutkan selembut lembutnya.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:15 Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

71:16 Dan mengadakan di dalamnya bulan bercahaya dan mengadakan matahari jadi pelita?

 

71:17 Allah menumbuhkan kamu dari bumi sebagai tumbuh tumbuhan.

 

71:18 Kemudian mengembalikan kamu kepadaNya dan akan mengeluarkan kamu (dari dalamnya) sebenar benar keluar.

 

71:19 Allah mengadakan bumi untukmu sebagai hamparan (senang diduduki dan dijalani)

 

71:20 Supaya kamu di sana melalui jalan jalan yang luas.

 

71:21 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka mendurhakaiku dan mengikut orang (ketua) yang harta dan anaknya, tiada menambahinya, kecuali kerugian.

 

71:22 Mereka menipu dengan tipuan yang sangat besar.

 

71:23 Mereka berkata: Janganlah kamu tinggalkan tuhan tuhan kamu dan janganlah pula kamu tinggalkan Wad, Suwa’, Jaghuts, Yauq dan Nasr (kesemuanya nama berhala).

 

71:24 Sesungguhnya mereka itu telah menyesatkan kebanyakkan manusia. Dan janganlah engkau tambahi orang orang yang aniaya kecuali kesesatan.

 

71:25 Oleh kerana kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan, kemudian dimasukkan ke dalam neraka, maka mereka tiada memperoleh pembantu pembantu selain daripada Allah.

 

71:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, janganlah Engkau tinggalkan di atas bumi seorangpun di antara orang orang kafir itu.

 

71:27 Sesungguhnya, jika Engkau tinggalkan mereka, niscaya mereka akan menyesatkan hamba hambaMu, dan mereka tiada akan melahirkan anak, kecuali (anak) yang durhaka lagi kafir.

 

71:28 Ya Tuhanku, ampunilah bagiku dan bagi dua orang ibu bapaku dan bagi orang Mukmin yang masuk rumahku dan bagi orang Mukmin laki laki dan Mukmin perempuan. Dan janganlah Engkau tambahi orang orang yang aniaya, kecuali kebinasaan.

 

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.