Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Angel and Gabrael

 

Jibril dan Malaikat

 

 

 

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:31 Allah mengajarkan kepada Adam sekalian nama barang barang. Kemudian dibawa barang barang itu kepada malaikat, lalu Allah berfirman: Khabarkanlah kepadaKu nama nama barang ini, jika kamu yang benar.

 

2:32 Jawab mereka, Mahasuci Engkau, tak adalah pengetahuan kami, melainkan apa apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

2:33 Berfirman Allah: Hai Adam, khabarkanlah kepada malaikat itu nama nama barang ini! Tatkala Adam menerangkan nama nama barang itu, Allah berfirman: Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa Aku mengetahui yang ghaib di langit dan di bumi, serta Ku ketahui apa apa yang kamu lahirkan dan apa apa yang kamu sembunyikan?

 

2:87 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami ikuti kemudiannya dengan beberapa rasul; dan Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan, (bahawa ia menjadi rasul) dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Adakah tiap tiap rasul yang datang kepadamu membawa sesuatu yang tiada diingini oleh hawa nafsumu, lalu kamu sombong; maka segolongan, kamu dustakan dan segolongan lagi kamu bunuh.

 

2:97 Katakanlah: Barang siapa menjadi musuh bagi Jibril, maka sesungguhnya Jibril itu menurunkan Quran ke dalam hati engkau (ya Muhammad) dengan izin Allah, serta membenarkan (kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk dan khabar gembira bagi orang2 beriman.

 

2:98 Barang siapa menjadi musuh bagi Allah, malaikatNya, rasul2Nya, Jibril dan Mikail, maka sesungguhnya Allah musuh bagi orang2 kafir itu.

 

2:102 Mereka mengikuti apa yang dibacakan syetan (ketua tukang sihir) pada masa kerajaan Sulaiman; dan Sulaiman itu bukan orang kafir, tetapi syetanlah yang kafir. Mereka ajarkan ilmu sihir kepada manusia, dan apa apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut di negeri Babil. Keduanya tiada mengajarkan sihir kepada seseorang melainkan lebih dahulu berkata: Kami ini hanya mendatangkan cobaan, sebab itu, janganlah engkau kafir. Lalu mereka mempelajari dari keduanya apa apa yang akan menceraikan antara suami dan isterinya. Mereka itu tiada memberi melarat kepada seorang juapun, kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari apa apa yang melarat kepada mereka dan tiada bermanfaat bagi mereka. Sesungguhnya mereka itu telah tahu, siapa yang membeli sihir (mengerjakannya) tak adalah untuknya bahagian di akhirat. Sesungguhnya amat jahat orang orang yang menjual dirinya dengan sihir, jika mereka mengetahui.

 

2:161 Sesungguhnya orang orang yang kafir dan mati dalam kekafirannya, untuk mereka itu kutuk Allah, malaikat malaikat dan manusia sekaliannya.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:248 Berkata Nabi mereka kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaannya ialah bahawa datang kepadamu sebuah peti, yang membawa ketenangan hati dari Tuhanmu dan peninggalan yang ditinggalkan keluarga Musa dan keluarga Harun, sedang peti itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

2:285 Rasul itu telah beriman kepada apa yang diturunkan Tuhannya, begitu pula orang orang mukmin. Semuanya beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab kitabNya dan rasul rasulNya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga di antara rasul rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami minta ampunan Engkau ya Tuhan kami dan kepada Engkau tempat kembali.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:45 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya, Maryam, sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan kalimat daripadaNya (yakni seorang anak), namanya Almasih Isa anak Maryam, yang mempunyai kebesaran di dunia dan di akhirat dan termasuk orang2 yang dekat kepada Tuhan.

 

3:125 Ya, (mencukupi), jika kamu sabar dan taqwa dan datang orang orang kafir itu bersegera kepadamu, Tuhanmu menolongmu dengan lima ribu malaikat yang mempunyai tanda.

 

4:97 Sesungguhnya orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka menganiaya dirinya, malaikat berkata: Dalam apakah kamu berada? Mereka menjawab: Kami adalah orang lemah (tiada sanggup mengerjakan agama) di tanah air kami. Berkata malaikat: Tiadakah bumi Allah itu lapang, lalu kamu berhijrah kepadanya? Maka tempat mereka itu neraka jahannam dan itulah sejahat jahat tempat tinggal.

 

4:172 Al masih tiada akan takbur, bahwa ia hamba Allah, dan tiada pula malaikat malaikat muqarrabun (yang dekat disisi Allah). Barang siapa takbur terhadap menyembah Allah dan sombong, nanti Allah akan menghimpunkan mereka sekelian kepadaNya.

 

 

 

6:7 Kalau Kami turunkan kepada engkau Kitab dikertas, sehingga mereka pegang dengan tangan mereka sendiri, niscaya orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang terang.

 

6:8 Mereka berkata: Mengapakah tidak diturunkan bersamanya (Muhammad) seorang malaikat? Kalau Kami turunkan seorang malaikat, niscaya dibinasakanlah mereka itu dan tiadalah mereka diberi tempoh.

 

6:9 Jikalau Kami utus seorang malaikat, tentu Kami jadikan malaikat itu serupa seorang laki laki, dan mereka menaruh keraguan juga apa yang mereka ragukan.

 

6:10 Sesungguhnya telah diperolok olokkan rasul rasul sebelum engkau, kemudian turunlah kepada mereka yang memperolok olokkan itu (azab) yang mereka perolok olokkan.

 

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

6:61 Dia yang Mahakuasa atas segala hambaNya dan mengutus kepadamu para penjaga (malaikat), sehingga apabila datang maut kepada salah seorang kamu, lalu utusan2 Kami mewafatkannya (mengambil ruhnya), sedang mereka itu tiada lengah (taksir).

 

6:62 Kemudian mereka itu dikembalikan kepada Allah, Tuhan mereka yang hak. Ingatlah, bagi Allah ketentuan hukum dan Dia selekas lekas menghisab.

 

6:158 Tiadalah yang mereka tunggu, melainkan kedatangan malaikat (maut) atau kedatangan (siksaan) Tuhanmu atau kedatangan sebahagian tanda tanda hari kiamat. Pada hari datang sebahagian tanda tanda hari kiamat itu, tiadalah berguna keimanan seseorang yang belum beriman dari dahulu atau belum mengerjakan kebaikan dalam keimanannya. Katakanlah: Kamu tunggulah dan Kami menunggu pula.

 

7:44 Orang orang syurga menyeru orang orang neraka : Kami telah memperoleh apa apa yang dijanjikan Tuhan kami dengan sebenarnya. Adakah kamu memperoleh apa yang dijanjikan Tuhan kamu dengan sebenarnya? Mereka itu menyahut; Ya. Lalu menyeru yang menyeru (malaikat) di antara mereka itu : Sesungguhnya kutuk Allah di atas orang2 yang aniaya.

 

7:83 Kami selamatkan dia bersama keluarganya, kecuali perempuannya, ia termasuk orang orang yang tinggal dalam siksaan.

 

7:84 Kami tumpahkan atas mereka itu hujan batu. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berdosa.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:12 Ketika Tuhanmu mewahyukan kepada malaikat: Sesungguhnya Aku beserta kamu, sebab itu, tetapkanlah (hati) orang orang yang beriman. Nanti akan Ku tumpahkan ke dalam hati orang orang kafir ketakutan, sebab itu pukullah di atas kuduk dan pukullah jari jari tangan mereka.

 

8:50 Jika engkau lihat, ketika malaikat mewafatkan orang2 yang kafir, lalu malaikat memukul muka dan punggung mereka, serta katanya: Rasailah olehmu siksaan neraka, (niscaya...).

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

10:23 Berkata temannya (malaikat), Inilah apa yang ada di sisiku telah hadir.

 

11:77 Tatkala datang utusan Kami kepada Luth, lalu Luth merasa tidak senang terhadap mereka dan sempit dadanya, dan ia berkata : Inilah hari yang amat sulit.

 

11:78 Datang kepadanya, kaumnya dengan bersegera. Sebelum itu mereka telah memperbuat kejahatan. Berkata Luth: Hai kaumku, mereka ini anak perempuanku, mereka lebih suci untuk kamu (kahwini), sebab itu takutlah kamu kepada Allah dan janganlah memberi malu terhadap tamuku. Apa tidak adakah diantaramu laki laki yang cerdik (yang dapat petunjuk)?

 

11:79 Sahut mereka itu: Sesungguhnya engkau telah tahu,bahawa kami tiada berhajat kepada anak anak perempuan mu dan engkau mengetahui apa yang kami kehendaki, (mencintai laki laki bukan puteri).

 

11:80 Berkata Luth: Jika ada kekuatan bagiku melawan kamu, atau aku berlindung kepada orang yang kuat, (tentu kamu ku usir dari sini).

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

12:31 Tatkala perempuan itu mendengar umpat mereka, lalu diundangnya mereka itu, serta disediakannya tempat bersandar. (Setelah mereka hadir), masing masing mereka diberinya sebuah pisau (untuk memotong makanan) lalu ia berkata (kepada Yusuf) : Keluarlah engkau menemui perempuan perempuan itu! Tatkala mereka melihatnya, lalu mereka membesarkannya (serta tercengang), sehingga terpotong tangan mereka  (sedang mereka tiada sadar, kerana melihat kecantikan Yusuf), lalu mereka berkata : MahaSuci Allah, ini bukan manusia. Ini tidak lain, hanya malaikat yang mulia.

 

13:11 Bagi manusia ada (malaikat) yang berganti ganti mengintipnya, dihadapannya dan dibelakangnya, mereka itu menjaganya dari perintah Allah. Sesungguhnya Allah tiada mengubah keadaan suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Apabila Allah menghendaki kejahatan pada suatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolakkannya dan tidak ada bagi mereka wali, selain daripadaNya.

 

13:13 Bertasbih guruh serta memujiNya, dan malaikat malaikat kerana takut kepadaNya. Dia kirim petir, lalu mengenai siapa yang dikehendakiNya, sedang mereka itu berbantah bantah tentang Allah, dan Dia sangat menyiksa.

 

15:6 Berkata mereka itu: Hai orang yang diturunkan Quran kepadanya! Sesungguhnya engkau orang gila.

 

15:7 Mengapa engkau tiada mendatangkan malaikat kepada kami, jika engkau orang yang benar?

 

15:8 Kami tiada menurunkan malaikat, melainkan dengan kebenaran dan ketika itu (turun malaikat) mereka tiada diberi tempoh.

 

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

 

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

 

15:11 Tiada datang seorang rasul kepada mereka, melainkan mereka perolok olokan.

 

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

 

15:13 Mereka itu tiada beriman kepada Nabi, pada hal telah lalu sunnah (peraturan Allah) terhadap orang orang dahulukala.

 

15:30 Maka sujudlah malaikat2 semuanya.

 

15:31  Kecuali iblis, ia enggan sujud bersama malaikat2 yang sujud.

 

15:32  Allah berfirman : Hai iblis! Mengapakah engkau tidak mau sujud bersama malaikat2 yang sujud itu?

 

15:33  Sahutnya : Aku tiada patut sujud kepada manusia yang Engkau ciptakan dari tanah kering, tanah hitam yang telah berubah.

 

15:51 Khabarkanlah kepada mereka tentang tamu Ibrahim.

 

15:52 Ketika mereka masuk kepadanya, lalu berkata Selamat! Berkata Ibrahim: Sesungguhnya kami takut kepadamu.

 

15:53 Sahut mereka: Janganlah engkau takut, sesungguhnya kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak yang alim.

 

15:54 Berkata Ibrahim: Betulkah kamu memberi khabar gembira kepadaku, sedang aku telah sangat tua? Maka dengan apakah kamu memberi khabar gembira itu?

 

15:55   Sahut mereka: Kami beri engkau khabar gembira dengan benar. Sebab itu janganlah engkau termasuk orang-orang yang putus asa.

 

15:57 Berkata Ibrahim: Apakah urusanmu, hai utusan utusan (Allah)?

 

15:58 Jawab mereka itu: Kami diutus Allah kepada kaum yang berdosa (kaum Luth),

 

15:59 Kecuali keluarga Luth. Sesungguhnya Kami melepaskan mereka itu semuanya.

 

15:60 Kecuali isterinya, Kami tentukan, bahwa dia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksaan).

 

15:61 Tatkala utusan utusan itu datang kepada keluarga Luth,

 

15:62 Lalu Luth berkata: Sesungguhnya kamu kaum yang tiada kami kenal.

 

15:63 Mereka menjawab: Bahkan kami datang kepada engkau, sebab mereka itu ragu tentang siksaan Allah

 

15:64 Dan Kami datang kepadamu dengan (membawa) kebenaran, sesungguhnya kami orang yang benar.

 

15:65 Sebab itu berjalanlah engkau bersama keluarga mu waktu malam dan ikutlah mereka itu dari belakang, dan janganlah seseorang di antara kamu menoleh ke belakang dan berjalan teruslah kamu, sebagaimana yang diperintahkan kepadamu.

 

15:66 Telah Kami wahyukan kepadanya perintah itu, bahawa semua mereka akan rusak binasa waktu subuh.

 

15:67 Datanglah penduduk kota dengan bersuka ria (kerana hendak berbuat jahat).

 

15:68 Berkata Luth: Sesungguhnya mereka ini, menjadi tamuku, sebab itu janganlah kamu member malu kepadaku.

 

15:69 Dan takutlah kamu kepada Allah dan jangan kamu menghinakanku.

 

15:70 Berkata mereka itu: Tiadakah kami melarang engkau menerima tamu orang orang ‘alam (yang lain)?

 

15:71 Berkata Luth: Inilah anak anak puteriku, jika kamu suka mengahwininya.

 

15:72 Demi se’umur engkau, sesungguhnya mereka itu bimbang dalam kemabukannya.

 

15:73 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras (petir) waktu matahari terbit.

 

15:74 Lalu Kami jadikan negeri mereka yang di atas jadi ke bawah (roboh) dan Kami turunkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras.

 

15:75 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi dalil bagi orang orang yang memperhatikannya.

 

15:76 Sesungguhnya kota Luth itu menjadi jalan yang tetap (bukan kota lagi).

 

15:77 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran)  bagi orang orang yang beriman.

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:32 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan oleh malaikat, sedang mereka itu orang orang baik. Berkata malaikat: Salam atas kamu, masuklah kamu ke dalam syurga, sebab (amalan yang) kamu kerjakan.

 

17:78 Dirikanlah sembahyang dari condong matahari sampai gelap malam dan Quran fajar (sembahyang subuh). Sesungguhnya Quran fajar itu dipersaksikan (oleh malaikat).

 

18:50  Ketika Kami berkata kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam! Lalu mereka sujud, kecuali iblis, ia dari golongan jin, lalu ia mendurhakai perintah Tuhannya. Adakah kamu angkat dia dan anak cucunya menjadi wali, selain daripadaKu, sedang mereka itu musuhmu? Amat jahat gantiKu bagi orang2 yang aniaya.

 

19:17 Lalu dibuatnya dinding antaranya dengan mereka. Kemudian Kami utus kepadanya ruh Kami (Jibril), lalu ia merupakan dirinya sebagai manusia yang sempurna.

 

19:18 Berkata Maryam : Sesungguhnya aku berlindung kepada yang Mahapengasih  daripada (kejahatan) engkau, jika engkau orang taqwa.

 

19:19 Dia berkata: Aku hanya utusan Tuhanmu, supaya ku beri engkau seorang anak yang suci.

 

19:20 Dia (Maryam) berkata: Bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang aku belum pernah disentuh manusia dan aku bukan pula orang jahat?

 

19:21 Dia berkata : Demikianlah (akan terjadi). Tuhanmu berfirman: Ia mudah bagiKu, dan supaya Kami jadikan dia suatu tanda (kekuasaan Kami) untuk manusia dan satu rahmat daripada Kami dan adalah kejadian itu suatu perkara yang telah diputuskan.

 

19:22 Kemudian Maryam mengandungnya, lalu ia berpindah ke tempat yang jauh.

 

19:23 Lalu ia berlindung ke pohon kurma, kerana sakit melahirkan anak, ia berkata: Aduh hai kiranya matilah aku sebelum ini dan adalah aku lupa yang dilupakan.

 

19:24 Kemudian Jibril menyerunya dari bawah pohon itu: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah mengadakan di bawah engkau air sungai.

 

19:25 Goyanglah pohon korma itu, niscaya dijatuhkanNya kepada engkau buah yang masak.

 

20:116 Ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, lalu mereka sujud, kecuali iblis, dia enggan.

 

21:19 KepunyaanNya siapa yang di langit dan di bumi. Siapa yang di sisiNya (Malaikat) tiada sombong buat menyembahNya dan tiada berasa lelah.

 

21:20 Mereka tasbih malam dan siang dengan tiada berhenti.

 

21:26 Mereka berkata: (Tuhan) Yang Mahapengasih mempunyai anak (dari malaikat). Mahasuci Tuhan (daripadanya). Bahkan (malaikat itu) hamba hamba (Allah) yang dimuliakan.

 

21:101 Sesungguhnya orang orang yang telah memperoleh kebaikan dari Kami, mereka terhindar daripada neraka.

 

21:102 Mereka tiada mendengar bunyinya, sedang mereka kekal dalam apa yang diingini oleh nafsunya.

 

21:103 Mereka tiada berdukacita oleh kegemparan yang amat besar (bunyi suara yang menghalau manusia ke dalam neraka) dan mereka disambut oleh malaikat, (katanya): Inilah hari kamu yang telah dijanjikan kepadamu.

 

25:21 Berkata orang orang yang tidak mengharap akan menemui Kami: “Mengapakah tidak diturunkan malaikat kepada kami atau dapat kami melihat Tuhan kami?” Sesungguhnya amat sombong mereka itu dalam hatinya dan mereka aniaya sebesar besarnya aniaya.

 

25:22 Pada hari mereka melihat malaikat , tak adalah kegembiraan bagi orang2 yang berdosa pada hari itu, dan mereka berkata : larangan yang terlarang (perlindungan yang dilindungi)

 

25:25 Pada hari (kiamat) langit beserta awannya pecah belah dan malaikat-malaikat diturunkan sebenar benarnya turun.

 

29:31 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Ibrahim, dengan (membawa) khabar gembira, mereka berkata: Kami akan membinasakan penduduk negeri ini (negeri Luth), sungguh penduduknya orang orang aniaya.

 

29:32 Berkata Ibrahim: Sesungguhnya dalam negeri itu ada Luth. Jawab mereka itu: Kami lebih mengetahui siapa siapa yang ada di dalamnya. Demi akan kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:33 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Luth, lalu Luth berduka cita, dan sempit dadanya. Mereka berkata: Janganlah engkau takut dan jangan pula berdukacita. Sesungguhnya kami akan menyelamatkanmu dan keluargamu, kecuali isterimu, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:34 Sesungguhnya Kami akan menurunkan siksa dari langit kepada penduduk negeri ini, kerana mereka orang orang fasik (durhaka).

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

34:40 Pada hari, Allah menghimpunkan mereka semuanya, kemudian Ia berkata kepada malaikat: Adakah mereka ini yang telah menyembah kamu?

 

34:41 Sahut malaikat : Maha suci Engkau (ya Allah), Engkaulah wali kami, bukan mereka, bahkan mereka itu menyembah jin, kebanyakkan mereka percaya kepadanya.

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat2 jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua dua, tiga tiga dan empat empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

37:150 Atau adakah Kami ciptakan malaikat itu perempuan, sedang mereka hadir (dekatnya).

 

39:71 Orang orang yang kafir dihalaukan ke dalam neraka dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana, dibukakan pintu pintunya dan berkata kepada mereka malaikat malaikat yang menjaganya: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul diantaramu yang membacakan ayat ayat Tuhanmu kepadamu dan memberi peringatan kepadamu buat menemui harimu ini? Sahut mereka itu: Ya, tetapi tetaplah perkataan siksa terhadap orang orang yang kafir.

 

39:73 Orang orang yang taqwa terhadap Tuhannya dihalau ke dalam syurga dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana dan dibukakan pintu pintunya dan berkata malaikat malaikat penjaganya kepada mereka: Selamat untukmu, kamu telah suci, maka masuklah kamu ke dalam syurga serta kekal (di dalamnya).

 

40:45 Kemudian Allah memeliharakannya (orang yang beriman itu) dari kejahatan tipu daya mereka, sedang keluarga Fir’aun ditimpa oleh sejahat jahat siksa.

 

40:46 Neraka didatangkan kepada mereka pagi pagi dan petang petang dan pada hari kiamat dikatakan: Masukkanlah keluarga Firaun ke dalam siksa yang sekeras kerasnya.

 

40:47 Ketika mereka berbantah bantah dalam neraka, lalu berkata orang orang yang lemah kepada orang orang yang sombong (ketua):  Sesungguhnya kami pengikut kamu, apa dapatkah kamu menolakkan daripada kami sebahagian siksa neraka?

 

40:48 Berkata orang orang sombong: Sesungguhnya kita masing masing dalam neraka, kerana Allah telah menghukum antara segala hambaNya.

 

40:49 Berkata orang orang yang dalam neraka kepada malaikat penjaga neraka: Tolonglah mintakan kepada Tuhanmu, supaya diringankanNya siksa daripada kami, meskipun sehari saja.

 

40:50 Berkata malaikat: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul dengan (membawa) keterangan? Sahut mereka itu: Ya, (ada). Berkata malaikat: Maka mintalah olehmu sendiri. Dan tiadalah permintaan orang orang yang kafir itu, melainkan dalam kesesatan (sia sia saja).

 

41:30 Sesungguhnya orang orang yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus (dalam amalannya), niscaya turunlah kepada mereka malaikat, (katanya): Janganlah kamu takut, dan janganlah berduka cita dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan kepadamu.

 

43:77 Mereka berseru: Hai Malik (Malaikat penjaga neraka), hendaklah Tuhanmu mematikan kami. Sahut Malik: Sesungguhnya kamu mesti diam (tetap di sini).

 

43:80 Bahkan adakah mereka mengira, bahwa Kami tiada mendengar rahsia dan bisikan2 mereka? Ya. (Kami dengar) sedang utusan utusan (malaikat) Kami menuliskannya disisi mereka.

 

50:17 ( Ingatlah ketika ) mencatat dua (malaikat) yang mencatat, duduk di sebelah kanan dan di sebelah kiri.

 

50:18 Tiadalah perkataan yang dikeluarkan seseorang, melainkan di sisinya ada (malaikat) pengawas yang hadir.

 

50:21 Tiap tiap manusia datang, bersama sama (malaikat) yang menghalaunya dan (malaikat) yang menjadi saksinya.

 

52:38 Bahkan adakah bagi mereka tangga (buat naik ke langit), sehingga mereka mendengarkan (perkataan malaikat)? Kalau ada hendaklah si pendengar di antara mereka mengunjukkan dalil yang nyata!

 

53:5 Yang mengajarkannya, ialah yang sangat kuat(Jibril),

 

53:6 Yang mempunyai akal yang benar, lalu ia berdiri (seperti rupa aslinya),

 

53:7 Sedang dia diufuk yang tertinggi.

 

53:8 Kemudian ia hampir, lalu bertambah hampir (kepada nabi).

 

53:9 Maka adalah (jaraknya dari nabi) sekadar dua buah panah atau lebih hampir (dari pada itu).

 

53:10 Kemudian ia mewahyukan kepada hambaNya (Muhammad) apa apa yang diwahyukannya.

 

53:11 Tiadalah hatinya mendustakan (mengingkari) apa apa yang dilihat (matanya).

 

53:12 Adakah kamu membantahnya tentang apa apa yang dilihatnya?

 

53:13 Sesungguhnya dia telah melihatnya (malaikat itu) pada kali yang lain,

 

53:14 (Iaitu) di sisi Sidratul Muntaha

 

53:26  Berapa banyaknya malaikat di langit, tiada bermanfaat syafaat (pertolongan) mereka sedikitpun, kecuali sesudah diizinkan Allah bagi siapa yang dikehendakiNya dan disukaiNya.

 

53:27 Sesungguhnya orang orang yang tiada percaya kepada akhirat, mereka menamakan malaikat malaikat itu dengan nama perempuan.

 

53:28 (Pada hal) tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang demikian itu. Mereka tiada mengikut, kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak bermanfaat sedikitpun untuk (menetapkan) kebenaran.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

66:4 Kalau kamu berdua (hai Hafsah dan Aisyah) taubat kepada Allah, maka sesungguhnya telah miring hatimu (maka taubatmu diterima). Jika kamu bertolong tolongan (menentang) Nabi, maka sesungguhnya Allah menolongnya, serta Jibril dan orang orang Mukmin yang salih; sedang malaikat malaikat sesudah itu menolong pula.

 

66:6 Hai orang2 yang beriman, peliharakanlah dirimu dan keluargamu daripada neraka, yang bahan bakarnya manusia dan batu batu, sedang penjaganya malaikat malaikat yang kasar lagi keras, mereka tiada mendurhakai Allah tentang apa apa yang disuruhNya dan mereka memperbuat apa apa yang diperintahkan kepadanya.

 

67:6 Untuk orang orang yang kafir (menyangkal) Tuhannya, siksa neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

67:7 Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya, mereka dengar tarikan nafas (suara keji), sedang neraka itu tengah mendidih (menggelegak).

 

67:8 Neraka itu hampir pecah belah, kerana kemarahan. Tiap tiap dilemparkan sebagian kaum ke dalamnya lalu (malaikat malaikat) penjaganya bertanya: Tiadakah datang kepadamu pemberi peringatan (rasul)?

 

67:9 Sahut mereka itu: Ya, sungguh telah datang rasul itu kepada kami, lalu kami dustakan dan kami katakan: Allah tiada menurunkan suatu apapun. Kamu tidak lain, hanya dalam kesesatan yang besar. (kata malaikat).

 

67:10 Mereka berkata: Kalau sekiranya kami dahulu mendengar atau memikirkan, niscaya kami tiada termasuk penghuni neraka.

 

67:11 Lalu mereka mengakui dosanya, maka jauhlah penghuni neraka (dari rahmat Allah)!

 

69:15 Maka pada hari itu terjadilah hari kiamat.

 

69:16 Dan langit pecah belah, lalu ia ketika itu jadi lemah (roboh),

 

69:17 Dan malaikat malaikat (berkeliaran) pada segala penjurunya. Dan yang memikul ‘arasy Tuhanmu di atas mereka pada hari itu adalah delapan (malaikat).

 

70.3 Daripada Allah, yang mempunyai tangga tangga tempat naik.

 

70.4 Malaikat malaikat dan roh naik kepadaNya dalam sehari, yang lamanya lima puluh ribu tahun.

 

72:26 (Dia) mengetahui yang ghaib, maka tiadalah dilahirkanNya yang ghaib itu kepada seorang jua pun,

 

72:27 Kecuali kepada orang yang disukaiNya di antara Rasul, maka sesungguhnya Allah memasukkan (mengadakan) beberapa penjaga (malaikat) di hadapan rasul itu dan di belakangnya,

 

72:28 Supaya Dia mengetahui, bahawa rasul rasul itu telah menyampaikan risalat Tuhannya dan Dia mengetahui apa apa yang di sisi mereka dan menghitung bilangan tiap tiap sesuatu.

 

74:30 Di atasnya ada sembilan belas (penjaga).

 

74:31 Kami tidak adakan penjaga neraka itu, melainkan malaikat malaikat dan Kami tidak adakan bilangan mereka (sembilan belas), melainkan untuk cubaan bagi orang orang yang kafir dan supaya yakin orang orang ahli kitab dan supaya bertambah keimanan orang orang yang beriman, sehingga tidak ragu ragu orang orang ahli kitab dan orang orang mukmin; dan lagi supaya berkata orang orang yang dalam hatinya ada penyakit (ragu ragu) dan orang orang kafir: Apakah maksud Allah dengan contoh ini? Demikianlah Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Tiadalah mengetahui tentera Tuhanmu, kecuali Dia sendiri. Dia (surat ini) tidak lain, hanya peringatan bagi manusia.

 

 

 

80:1 Dia (Muhammad) mengerutkan muka (masam mukanya) dan berpaling.

 

80:2 Kerana datang kepadanya seorang buta.

 

80:3 Apa tahukah engkau barangkali dia akan mencari kesucian.

 

80:4 Atau akan menerima peringatan, lalu bermanfaatlah baginya peringatan itu.

 

80:5 Adapun orang kaya itu,

 

80:6 Maka engkau menghadapnya,

 

80:7 Pada hal tiada berdosa engkau, jika ia tiada menyucikan (hatinya,  beriman).

 

80:8 Adapun orang yang datang kepada engkau dengan bersegera,

 

80:9 Sedang ia takut (kepada Allah),

 

80:10 Maka engkau berpaling daripadanya.

 

80:11 Sekali kali jangan begitu, sesungguhnya ayat ayat Allah jadi peringatan (pengajaran).

 

80:12 Barang siapa yang menghendaki, ia mengingat pengajaran itu.

 

80:13 (Ayat ayat itu) dalam kitab kitab yang dimuliakan.

 

80:14 Yang ditinggikan lagi disucikan,

 

80:15 (Dibawa) oleh tangan duta duta (perantara, malaikat),

 

80:16 Yang mulia mulia lagi baik baik.

 

81:19 Sesungguhnya Quran perkataan pesuruh yang mulia (Jibril),

 

81:20 Yang mempunyai kekuatan, di sisi (Tuhan) yang mempunyai arasy lagi mempunyai darjat,

 

81:23 Sesungguhnya ia telah melihat Jibril di ufuk yang nyata (tepi langit).

 

82:10 Dan sesungguhnya atas dirimu ada penjaga penjaga,

 

82:11 Yang mulia mulia lagi menuliskan (amalan kamu),

 

82:12 Mereka mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

96:18 Nanti akan Kami panggil Zabaniah (malaikat malaikat penjaga neraka),

 

97:4 Turun para malaikat dan ruh (Jibril) pada malam itu dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur tiap tiap urusan.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.