Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Moses

Musa

 

 

2:49 (Ingatlah) Ketika Kami lepaskan kamu daripada keluarga Fir’aun, mereka menyiksa kamu dengan sejahat jahat siksaan; mereka sembelih anak anakmu yang lelaki dan mereka hidupi anak anakmu yang perempuan. Yang demikian cobaan yang besar daripada Tuhanmu.

 

2:50 (Ingatlah) Ketika Kami belah air laut untukmu, lalu Kami lepaskan kamu dan Kami tenggelamkan keluarga Fir’aun, sedang kamu melihat (mereka).

 

2:51 (Ingatlah) Ketika Kami janjikan kepada Musa empat puluh malam lamanya, kemudian kamu ambil anak sapi (menjadi Tuhan) sepeninggalnya padahal kamu aniaya.

 

2:52 Kemudian Kami maafkan kesalahanmu sesudah itu, mudah mudahan kamu berterima kasih (kepada Allah).

 

2:53 (Ingatlah) Ketika Kami berikan kepada Musa Kitab dan furqan (yang membezakan antara baik dan yang batil), mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

2:54 Ketika berkata Musa kepada kaumnya: Hai kaumku, sesungguhnya kamu telah menganiaya dirimu sendiri, kerana kamu mengambil anak sapi (menjadi Tuhan), sebab itu taubatlah kamu kepada Yang Menjadikan kamu dan bunuhlah dirimu! Demikian itu lebih baik bagimu disisi yang menjadikanmu. Lalu Tuhan menerima taubat mu. Sungguh Dia Penerima taubat lagi Penyayang.

 

2:55 Ketika kamu berkata: Ya Musa, kami tak akan percaya kepada engkau, sehingga kami melihat Allah berterang terang, lalu halilintar menyiksa kamu, sedang kamu melihatnya.

 

2:56 Kemudian Kami bangkitkan kamu sesudah matimu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

2:57 Kami lindungi kamu dengan awan dan Kami turunkan kepadamu almanna dan salwa: Makanlah rezeki baik yang Kami berikan kepadamu. Mereka itu tiada menganiaya Kami, tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.

 

2:58 Ketika Kami berkata: Masuklah kamu ke dalam negeri ini (Baiutu’lmukaddas) dan makanlah di dalamnya dengan bersenang senang sebagaimana kamu kehendaki dan masuklah ke pintunya dengan tunduk, dan bacalah hiththah (Ya Allah, ampunilah dosa kami), niscaya Kami ampuni kesalahanmu. Dan akan Kami tambah (pahala) orang orang yang berbuat kebaikan.

 

2:59 Tetapi orang orang yang aniaya mengubah perkataan dengan (perkataan) yang tiada dikatakan kepadanya, lalu Kami turunkan kepada orang orang yang aniaya itu siksaan dari langit, kerana mereka itu pasik.

 

2:60 (Ingatlah) ketika Musa minta air untuk kaumnya, lalu Kami berkata: Pukullah batu itu dengan tongkatmu! Lalu terpancarlah dua belas mata air daripadanya. Sesungguhnya tiap tiap orang telah mengetahui tempat minumnya masing masing. Makanlah dan minumlah dari rezeki Allah dan janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang jahat.

 

2:61 (Ingatlah) ketika kamu berkata: Ya Musa, kami tiada sabar, jika makanan itu semacam saja, sebab itu mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu, supaya ditumbuhkanNya untuk kami dari apa apa yang ditumbuhkan bumi (iaitu) sayur sayuran, mentimun, bawang putih (gandum), ‘adas dan bawang merah: Berkata Musa, maukah kamu menukar barang yang baik dengan yang buruk? Berangkatlah kamu ke kota, di sana kamu mendapat apa apa yang kamu minta, Lalu mereka itu ditimpa kehinaan dan kemiskinan dan mereka kembali mendapat kemarahan dari Allah. Demikian itu kerana mereka itu menyangkal ayat ayat Allah dan membunuh nabi nabi tanpa kebenaran. Demikian itu sebab mereka durhaka dan melampaui batas.

 

2:62 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, Nasrani dan Shabiin (semacam ahli kitab), barang siapa yang beriman di antara mereka itu kepada Allah dan hari yang kemudian, serta beramal salih, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berdukacita.

 

2:63 Ketika Kami ambil janji daripadamu dan Kami tinggikan bukit di atasmu: Ambillah apa apa yang Kami perintahkan kepadamu dengan kekuatan dan ingatlah apa apa yang di dalamnya (Taurat), mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:64 Kemudian kamu berpaling sesudah itu. Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu, niscaya kamu termasuk orang orang yang rugi.

 

2:67 (Ingatlah) ketika berkata Musa kepada kaumnya: Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyembelih sapi betina. Jawab mereka itu: Adakah engkau memperolok olokkan kami? Berkata Musa: Aku berlindung pada Allah, bahawa aku termasuk orang orang yang jahil (tiada berilmu).

 

2:68 Berkata mereka itu: Mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu, supaya diterangkanNya kepada kami, sapi apakah itu? Berkata Musa: Sesungguhnya Allah berkata, bahawa sapi itu tiada tua dan tiada pula terlalu muda, pertengahan antara itu, maka perbuatlah apa yang disuruh itu.

 

2:69 Berkata mereka itu: Mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu, supaya diterangkanNya kepada kami, apakah warnanya? Jawab Musa: Sesungguhnya Allah berkata: Sapi itu kuning tua warnanya, menggirangkan hati orang orang yang melihatnya.

 

2:70 Berkata mereka itu: Mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu, supaya diterangkanNya kepada kami, sapi apakah itu? Sungguh sapi itu telah meragukan kami. Insya Allah kami mendapat petunjuk (mencari sapi itu).

 

2:71 Berkata Musa: Allah berfirman: Sesungguhnya sapi itu bukan yang telah patuh untuk membajak bumi dan bukan pula menyirami ladang, lagi sejahtera, tidak belang warnanya sedikitpun. Berkata mereka itu: Sekarang telah engkau terangkan dengan sebenarnya. Lalu mereka sembelih sapi itu, hampir mereka tiada dapat memperbuatnya.

 

2:72 (Ingatlah) ketika kamu membunuh seseorang, lalu kamu berbantah bantah tentang siapa yang membunuhnya, sedang Allah melahirkan apa apa yang kamu sembunyikan.

 

2:73 Lalu Kami berkata: Pukullah orang yang mati itu dengan sebahagian anggota sapi itu. Demikianlah Allah menghidupkan orang orang mati dan memperlihatkan kepadamu ayat ayatNya (tanda tanda kekuasaanNya), mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

2:74 Kemudian hatimu menjadi keras sesudah itu, lalu ia seperti batu atau lebih keras. Sesungguhnya dari sebagian batu, terpancar air sungai daripadanya, dan di antara batu ada yang belah, lalu keluar air dari padanya, dan setengahnya pula jatuh, kerana takut kepada Allah. Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:75 Adakah kamu harap, bahawa mereka itu akan beriman kepadamu dan sesungguhnya segolongan di antara mereka mendengar perkataan Allah, kemudian mereka ubah setelah difikirkankannya, padahal mereka itu mengetahui.

 

2:76 Apabila mereka menemui orang orang yang beriman, mereka berkata: Kami telah beriman. Tetapi apabila mereka bersembunyi sesamanya, mereka berkata: Mengapa kamu beritakan kepada orang orang beriman (kurnia) yang dibukakan Allah kepadamu? (Mengapa kamu beritakan ilmu atau sifat sifat Muhammad yang dalam kitabmu)? Nanti mereka menghujah (mengalahkan) kamu dengan dia disisi Tuhanmu, tiadakah kamu memikirkan?

 

2:77 Tiadakah mereka itu tahu, bahawa Allah mengetahui apa apa yang mereka rahsiakan dan apa apa yang mereka lahirkan.

 

2:78 Di antara mereka itu ada orang yang ummi (awam), tiada mengetahui Kitab selain perkara yang bohong bohong dan mereka tiada lain, hanya mengira ngira saja.

 

2:79 Maka, celakalah bagi orang2 yang menulis kitab dengan tangannya, kemudian mereka berkata: Ini dari sisi Allah, supaya dapat mereka menjualnya dengan uang yang sedikit. Celakalah bagi mereka kerana tulisan tangannya dan celakalah bagi mereka kerana usahanya.

 

2:80 Berkata mereka: Kita tiada akan disentuh api neraka, melainkan beberapa hari saja. Katakanlah: Adakah kamu telah berjanji dengan Allah, tentu Allah tiada akan memungkiri janjiNya, atau kamu mengadakan bohong terhadap Allah dengan sesuatu yang tiada kamu ketahui?

 

2:81 Ya, barang siapa mengerjakan kejahatan dan telah meliputi kesalahan itu, maka mereka itu penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:82 Orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itu penghuni syurga, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:83 Ketika Kami ambil janji Bani Israil, bahawa tidak boleh kamu sembah, selain Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa, karib kirabat, anak anak yatim dan orang orang miskin; dan katakanlah kepada manusia perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat, kemudian kamu berpaling (tiada menurut perintah itu), kecuali sedikit di antara mu, sedang kamu tetap berpaling.

 

2:84 Ketika Kami ambil janjimu, (iaitu) tidak boleh kamu menumpahkan darahmu (setengah kamu membunuh yang lain) dan tidak boleh kamu mengusir saudaramu dari kampungnya, kemudian kamu telah ikrar dan kamu mengakuinya.

 

2:85 Kemudian sebahagian kamu membunuh yang lain, dan kamu usir satu golongan diantaramu dari kampungnya, bertolong tolongan kamu atas berbuat dosa dan aniaya; kalau datang kepadamu orang orang tawanan, tebus menebusi kamu dengan mereka, sedang telah diharamkan atas kamu mengusir mereka. Adakah kamu percaya kepada sebahagian Kitab dan ingkar akan sebahagiannya? Maka tiadalah balasan bagi orang yang memperbuat demikian diantaramu, melainkan kehinaan dalam kehidupan dunia; dan pada hari kiamat mereka dimasukkan dalam siksaan yang keras. Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:86 Mereka itu ialah orang orang yang membeli (menukar) kehidupan di dunia dengan akhirat, maka tiadalah diringankan siksaan dari mereka dan tiada pula mereka mendapat pertolongan.

 

2:87 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami ikuti kemudiannya dengan beberapa rasul; dan Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan, (bahawa ia menjadi rasul) dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Adakah tiap tiap rasul yang datang kepadamu membawa sesuatu yang tiada diingini oleh hawa nafsumu, lalu kamu sombong; maka segolongan, kamu dustakan dan segolongan lagi kamu bunuh.

 

2:88 Berkata mereka itu: Hati kami tertutup, (tidak mau menerimanya) tetapi Allah mengutuki mereka sebab kekafirannya, maka sedikitlah yang beriman di antara mereka.

 

2:89 Tatkala datang kitab (Quran) kepada mereka dari sisi Allah, yang membenarkan kitab yang ada pada mereka (Taurat) dan adalah mereka pada masa dahulu meminta pertolongan dengan dia buat melawan orang orang kafir; tetapi tatkala datang kepada mereka apa yang mereka ketahui (Muhammad), mereka mengingkarinya; maka kutuk Allah atas orang orang yang kafir itu.

 

2:90 Amat jahat, mereka itu menjual dirinya menjadi ingkar akan (Kitab) yang diturunkan Allah, kerana dengki (irihati), sebab Allah melimpahkan kurniaNya kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba hambaNya; maka mereka kembali dengan mendapat dua kali kemarahan. Untuk orang orang kafir itu azab yang menghinakan.

 

2:91 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu kepada (kitab) yang diturunkan Allah, berkata mereka: Kami beriman kepada (kitab) yang diturunkan kepada kami, sedang mereka ingkar akan (kitab) yang diturunkan kemudiannya, padahal kitab itu sebenarnya (dari Allah) serta membenarkan (kitab) yang ada pada mereka. Katakanlah: Mengapakah kamu bunuh nabi nabi Allah masa dahulu, jika kamu sebenarnya beriman?

 

2:92 Sesungguhnya telah datang Musa kepadamu dengan membawa keterangan keterangan kemudian kamu ambil anak sapi (menjadi Tuhan) sepeninggalnya, sedang kamu orang aniaya.

 

2:93 (Ingatlah) ketika Kami ambil janjimu dan Kami tinggikan bukit di atas kamu, (seraya Kami berkata): Kerjakanlah apa apa yang Kami perintahkan kepadamu dengan bersungguh sungguh dan dengarkanlah! Mereka berkata: Kami dengarkan dan kami durhakai. Telah lekat di hati mereka mencintai anak sapi itu disebabkan kekafirannya. Katakanlah, amat jahat apa yang diperintahkan oleh keimananmu, jika kamu sebenarnya orang beriman.

 

2:94 Katakanlah: Jika kampung akhirat khusus untukmu disisi Allah tanpa manusia yang lain, maka hendaklah kamu cita cita mati , jika kamu orang yang benar.

 

2:95 Mereka tiada akan mencita cita mati selama lamanya, sebab (dosa) yang telah mereka kerjakan dan Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya.

 

2:96 Sesungguhnya engkau dapati mereka seloba loba manusia untuk hidup (di dunia), sehingga dari orang2 yang muysrik: Salah seorang mereka menghendaki supaya berumur seribu tahun lamanya; dan ia tiada jauh dari azab, meskipun panjang usianya. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:97 Katakanlah: Barang siapa menjadi musuh bagi Jibril, maka sesungguhnya Jibril itu menurunkan Quran ke dalam hati engkau (ya Muhammad) dengan izin Allah, serta membenarkan (kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk dan khabar gembira bagi orang2 beriman.

 

2:134 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan, dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:135 Berkata mereka itu: Beragama Yahudilah kamu, atau beragama Nasrani, supaya kamu mendapat petunjuk. Katakanlah: Bahkan agama Ibrahim yang lurus (kami ikut), dan bukanlah dia termasuk orang orang musyrik.

 

2:136 Katakanlah: Kami telah beriman kepada Allah dan (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan apa apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya. (begitu juga kepada kitab) yang diturunkan kepada Musa dan Isa dan apa apa yang diturunkan kepada nabi nabi dari Tuhan mereka, tiadalah kami perbedakan seorang juga di antara mereka itu dan kami patuh kepada Allah.

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling (tiada beriman seperti keimananmu), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:138 (Iman yang seperti itu) ialah celupan (agama) Allah. Siapakah yang lebih baik celupannya dari pada Allah? Dan kami hanya menyembah padanya.

 

2:139 Katakanlah: Adakah kamu membantah kami tentang Allah? Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu; untuk kami amalan kami dan untukmu amalan kamu; dan kami hanya menyembah kepadaNya dengan tulus ikhlas.

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:248 Berkata Nabi mereka kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaannya ialah bahawa datang kepadamu sebuah peti, yang membawa ketenangan hati dari Tuhanmu dan peninggalan yang ditinggalkan keluarga Musa dan keluarga Harun, sedang peti itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Yaqub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka ; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:47 Hai orang orang ahli kitab, berimanlah kamu kepada (Quran) yang Kami turunkan, sedang ia membenarkan (Kitab) yang ada serta kamu (Taurat), sebelum Kami hapus mukamu, lalu Kami jadikan dia (seperti kuduk) yang di belakangmu, atau Kami kutuki mereka itu, sebagaimana Kami telah mengutuki orang orang (yang menangkap ikan) pada hari Sabtu. Dan perintah Allah itu mesti kejadian.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

5:24 Mereka itu berkata: Ya Musa, kami tiada akan masuk ke dalamnya selama lamanya, selama mereka itu masih berada di dalamnya, sebab itu pergilah engkau dan Tuhan engkau, lalu berperanglah engkau berdua dan kami duduk di sini.

 

5:25 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku tiada memiliki (menguasai), kecuali diriku sendiri dan saudaraku (Harun), sebab itu ceraikanlah antara kami dan antara kaum yang fasik itu.

 

5:26 Allah berfirman: Sesungguhnya tanah suci itu diharamkan atas mereka (memasukinya) empat puluh tahun lamanya, sedang mereka sesat (kesasar) di muka bumi. Sebab itu janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

6:154 Kemudian Kami anugerahkan sebuah Kitab kepada Musa, untuk menyempurnakan nikmat bagi orang yang berbuat kebaikan dan menerangkan tiap tiap sesuatu, serta menjadi petunjuk dan rahmat; mudah mudahan mereka beriman akan menemui Tuhannya.

 

7:101 Negeri itu Kami ceritakan riwayatnya kepada engkau. Sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul rasul dengan membawa keterangan, tetapi mereka tiada juga mau beriman, disebabkan mereka telah mendustakan dahulunya. Demikianlah Allah mencap hati orang orang yang kafir.

 

7:102 Tiada Kami dapati kebanyakkan mereka yang menepati perjanjian, bahkan kebanyakkannya Kami dapati orang orang yang fasik.

 

7:103 Kemudian sesudah mereka, Kami utus Musa  dengan membawa keterangan keterangan kepada Firaun dan kaumnya, lalu mereka  aniaya terhadapnya, maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat bencana itu.

 

7:104 Berkata Musa: Hai Firaun, sesungguhnya aku seorang rasul daripada Tuhan semesta alam.

 

7:105 Layakkah aku tiada berkata terhadap Allah, melainkan dengan kebenaran. Sesungguhnya Aku datang kepadamu dengan (membawa) keterangan daripada Tuhanmu, sebab itu serahkanlah kepadaku Bani Israel.

 

7:106 Sahut Firaun: Kalau engkau datang dengan membawa ayat (mukjizat), cobalah perlihatkan, jika engkau orang yang benar.

 

7:107 Lalu dilemparkannya tongkatnya, sekonyong konyong tongkat itu menjadi ular yang nyata.

 

7:108 Dicabutnya tangannya, sekonyong konyong tangan itu putih berkilat kilat dipandang orang yang melihatnya.

 

7:109 Berkata orang orang bangsawan diantara kaum Fir’aun. Sesungguhnya ini seorang tukang sihir yang ‘alim.

 

7:110 Ia hendak mengeluarkan kamu dari negeri mu, apakah titahmu?

 

7:111 Mereka itu menjawab: Berilah janji ia bersama saudaranya, kemudian utuslah ke kota kota orang orang yang akan mengumpulkan (tukang tukang sihir).

 

7:112 Mereka bawa kepada engkau segala tukang sihir yang ‘alim.

 

7:113 Tukang tukang sihir itu datanglah menghadap Fir’aun, seraya sembahnya: Adakah kami akan menerima upah, jika kami menang?

 

7:114 Sahutnya: Ya, sesungguhnya kamu menjadi orang yang terdekat kepada kami (berpangkat tinggi).

 

7:115 Mereka itu berkata: Hai Musa, engkaukah akan memulai melempar atau kamikah akan memulai melempar lebih dahulu?

 

7:116 Jawab Musa: Lemparkanlah olehmu dahulu, Setelah mereka melemparkan, disihirnya mata orang banyak dan dipertakutinya mereka itu, sehingga mereka memperlihatkan sihir yang besar.

 

7:117 Kami wahyukan kepada Musa, supaya ia melemparkan tongkatnya, sekonyong konyong tongkat itu menelan apa apa yang mereka palsukan itu.

 

7:118 Maka nyatalah kebenaran dan batallah apa apa yng mereka perbuat.

 

7:119 Maka dikalahkan mereka itu disana dan kembali jadi orang orang hina.

 

7:120 Lalu tukang tukang sihir itu tersungkur sujud.

 

7:121 Mereka berkata: Kami telah beriman kepada Tuhan semesta alam.

 

7:122 Tuhan Musa dan Harun.

 

7:123 Firaun berkata: percayakah kamu kepadanya sebelum kuizinkan? Sesungguhnya ini tipu daya, yang telah kamu perdayakan dalam negeri, supaya dapat kamu mengeluarkan penduduknya, daripadanya; nanti akan kamu ketahui (siksaan yang akan kamu terima).

 

7:124 Demi, sesungguhnya akan ku potong tangan dan kaki mu dengan bertimbal balik (tangan kanan dengan kaki kiri), kemudian ku salib kamu sekalian.

 

7:125 Mereka itu menjawab: Sesungguhnya kami akan kembali pada Tuhan kami.

 

7:126 Tiadalah yang engkau mungkiri terhadap kami, melainkan kerana kami telah beriman kepada ayat ayat Tuhan kami, setelah ia sampai kepada kami. Ya Tuhan kami, tumpahkanlah kesabaran ke dalam hati kami dan matikanlah kami dalam keadaan kami muslimin.

 

7:127 Berkata orang orang bangsawan di antara kaum Fir’aun: Adakah akan engkau biarkan Musa dan kaumnya berbuat bencana di muka bumi dan ditinggalkannya engkau bersama tuhan engkau? Sahut Fir’aun: Akan kami bunuh anak anak laki lakinya dan kami hidupkan anak anak perempuannya, sesungguhnya kami berkuasa atas mereka itu.

 

7:128 Musa berkata kepada kaumnya: Mintalah pertolongan kepada Allah dan sabarlah, sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diberikannya kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya. Akibat yang baik itu adalah bagi orang orang yang taqwa.

 

7:129 Mereka berkata: Kami telah disakitinya sebelum engkau datang kepada kami dan sesudah engkau datang kepada kami. Musa berkata: Mudah mudahan Tuhanmu membinasakan musuh mu itu dan mengangkat kamu jadi khalifah di muka bumi, lalu Ia melihat bagaimana kamu bekerja.

 

7:130 Sesungguhnya telah Kami siksa keluarga Fir’aun dengan musim kemarau dan kekurangan buah buahan, mudah mudahan mereka itu mendapat peringatan.

 

7:131 Apabila datang kebaikan kepada mereka, mereka berkata: Kita sudah sepatutnya menerima kebaikan ini. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, mereka mengatakan sial, kerana Musa dan orang orang yang sertanya. Ingatlah hanya kesialan mereka itu disisi Allah, tetapi kebanyakkan mereka itu tiada mengetahui.

 

7:132 Mereka berkata: Bagaimana sekalipun ayat (keterangan) itu sampai kepada kami, hendak mensihir kami, dengan dia, niscaya kami tiada akan beriman kepada engkau.

 

7:133 Kemudian Kami datangkan kepada mereka tofan (air bah), belalang, ulat, katak dan darah sebagai ayat2 (tanda2) yang nyata. Lalu mereka berlaku sombong dan adalah mereka itu kaum yang berdosa.

 

7:134 Tatkala mereka itu ditimpa bahaya, mereka berkata: Ya Musa, mintalah kepada Tuhanmu untuk kami, apa yang telah dijanjikanNya kepada engkau. Demi, jika engkau hilangkan dari kami bahaya ini, niscaya kami akan beriman kepada engkau dan kami biarkan Bani Israel bersama engkau.

 

7:135 Tatkala Kami hilangkan bahaya dari mereka, hingga sampai waktunya, tiba tiba mereka melanggar janji itu.

 

7:136 Kemudian Kami siksa mereka, lalu Kami tenggelamkan mereka ke dalam laut, kerana mereka mendustakan ayat ayat Kami dan lengah daripadanya.

 

7:137 Kami wariskan (berikan) kepada kaum yang lemah itu bumi di sebelah timur dan di sebelah barat, yang telah kami berkati di dalamnya. Tamatlah perkataan Tuhanmu yang terbaik tentang Bani Israel, kerana mereka berhati sabar, dan Kami robohkan apa apa yang diperbuat Firaun dan kaumnya dan mahligai yang mereka dirikan.

 

7:138 Kami selamatkan bani Israel menyeberangi laut (Merah),  kemudian mereka berjumpa dengan satu kaum yang menyembah berhala, lalu mereka berkata: Ya Musa, adakanlah bagi kami satu Tuhan, sebagaimana bagi mereka itu ada beberapa Tuhan.  Sahut Musa: Sesungguhnya kamu kaum yang jahil (tiada berilmu).

 

7:139 Sesungguhnya mereka itu akan binasa dan akan lenyaplah apa apa yang mereka perbuat.

 

7:140 Musa berkata: Adakah akan kucarikan Tuhan bagimu, selain dari Allah, sedang ia memuliakan kamu daripada semesta alam?

 

7:141 Ingatlah, ketika Kami selamatkan kamu dari keluarga Fir’aun; mereka menyiksa kamu dengan siksaan yang jahat, mereka membunuh anak anak laki lakimu dan menghidupkan anak anak perempuanmu. Pada demikian itu cobaan yang besar daripada Tuhanmu.

 

7:142 Telah Kami janjikan kepada Musa tiga puluh malam, kemudian Kami sempurnakan dengan sepuluh malam, sehingga cukuplah perjanjian Tuhan itu empat puluh malam. Berkata Musa kepada saudaranya Harun:  Engkaulah menggantikan daku menjaga kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka); dan jangan engkau ikut jalan orang2 yang berbuat bencana.

 

7:143 Setelah datang Musa di waktu perjanjian Kami, dan Tuhan berfirman (berkata kata) dengan dia, lalu ia berkata: Ya Tuhanku perlihatkanlah (zat) Engkau kepadaku, supaya dapat aku melihatMu. Berkata Tuhan: Engkau tidak akan dapat melihatKu, tetapi lihatlah bukit ini, jika ia tetap di tempatnya, nanti Engkau akan melihatKu. Setelah terang sebahagian kecil Nur Tuhannya di bukit itu, lalu bukit itu menjadi pecah dan Musa jatuh pengsan ke bumi. Tatkala ia bangun dari pengsannya ia berkata: Mahasuci Engkau (Ya Allah) aku taubat kepadaMu dan aku orang yang mula mula beriman.

 

7:144 Allah berfirman : Ya Musa, sesungguhnya Aku telah memilihmu (menjadi rasul) bagi manusia dengan membawa risalatKu dan kalamKu. Sebab itu ambillah apa yang Aku anugerahkan kepadamu dan hendaklah engkau termasuk orang orang yang berterima kasih.

 

7:145 Telah Kami tuliskan baginya pada beberapa papan (Tourat) jadi pengajaran tentang tiap tiap sesuatu dan menerangkan tiap tiap sesuatu, sebab itu turutlah dengan bersungguh sungguh dan suruhlah kaummu mengambil yang sebaik baiknya. Nanti Aku perlihatkan kepadamu kampung orang orang fasik.

 

7:146 Nanti Aku palingkan daripada ayat ayatKu orang orang yang sombong di muka bumi tanpa kebenaran. Jika mereka melihat beberapa ayat, mereka tidak juga beriman kepadanya dan jika mereka melihat jalan kebenaran, mereka tidak mau menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kejahatan, mereka terus menempuhnya. Demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat ayat Kami dan mereka lengah daripadanya.

 

7:147 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami dan menemui akhirat, niscaya hapuslah (sia sialah) segala amalan mereka. Mereka tiada akan menerima balasan, selain dari apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

7:148 Kaum Musa, sepeninggalnya membuat perhiasannya menjadi anak sapi yang bertubuh lagi bersuara (menjadi Tuhan). Apa tiadakah mereka melihat, bahwa anak sapi itu tiada dapat berbicara dengan mereka dan tiada pula menunjuki mereka ke jalan kebenaran. Mereka ambil anak sapi itu menjadi Tuhan dan adalah mereka itu orang aniaya.

 

7:149 Tatkala mereka itu menyesal dan mereka tahu, bahawa mereka telah sesat, mereka berkata: Demi, jika Tuhan kami tiada memberi rahmat kepada kami, dan tiada mengampuni dosa kami niscaya kami menjadi orang2 yang merugi.

 

7:150 Tatkala Musa kembali kepada kaumnya dengan amarah dan bersedih hati, ia berkata: Amat jahat sekali, kamu menggantikan ku sepeninggal ku, adakah kamu dahului perintah Tuhanmu? Lalu diletakkannya beberapa papan (Taurat) dan dipegangnya kepala saudaranya Harun, lalu ditariknya. Berkata Harun (kepada Musa): Hai anak ibuku, sesungguhnya kaum itu melemahkan daku, hampir mereka membunuhku, maka janganlah engkau gembirakan hati musuh terhadapku dan jangan engkau jadikan daku bersama kaum yang aniaya.

 

7:151 Musa berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, dan Engkaulah sepenyayang yang penyayang.

 

7:152 Sesungguhnya orang orang yang mengangkat anak sapi menjadi Tuhan, mereka akan mendapat amarah daripada Tuhannya dan kehinaan waktu hidup di dunia. Demikianlah Kami balasi orang2 yang mengada adakan.

 

7:153 Orang orang yang mengerjakan kejahatan, kemudian mereka taubat sesudah itu dan beriman, sesungguhnya Tuhanku sesudah taubat itu pengampun lagi penyayang.

 

7:154 Setelah berhenti amarah Musa, diambilnya papan papan Taurat dan di dalam naskahnya ada petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

7:155 Musa memilih tujuh puluh orang laki laki di antara kaumnya untuk menemui perjanjian Kami (di bukit Thur Sina). Tatkala mereka menderita gempa yang hebat, Musa berkata: Ya Tuhanku, jika Engkau kehendaki, Engkau binasakan mereka itu bersama aku. Adakah Engkau binasakan kami disebabkan perbuatan orang orang yang bodoh di antara kami? Itu tidak lain hanya cobaan Engkau. Engkau sesatkan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau tunjuki orang yang Engkau kehendaki. Engkaulah wali kami; sebab itu ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami! Engkau sebaik baik yang mengampuni.

 

7:156 Tuliskanlah bagi kami kebajikan di dunia ini dan di akhirat; sesungguhnya kami taubat kepadaMu. Allah berfirman: SiksaanKu akan menimpa orang yang Kukehendaki dan rahmatKu meliputi tiap tiap sesuatu. Nanti akan Aku tuliskan rahmat itu bagi orang orang yang bertaqwa dan mengeluarkan zakat, dan orang orang yang beriman kepada ayat ayat Kami.

 

7:157 (Iaitu) orang orang yang mengikut Rasul Nabi yang Ummi, (namanya) mereka dapati termaktub disisi mereka dalam Taurat dan Injil, dia menyuruh mereka berbuat kebajikan dan melarang mengerjakan yang mungkar (haram), serta menghalalkan yang baik baik (lazat rasanya) dan mengharamkan yang keji keji lagi membuangkan beban mereka dan belenggu yang ada pada mereka. Maka orang orang yang beriman kepadaNya dan menguatkannya dan menolongnya dan mengkut cahaya (Quran) yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang orang yang menang.

 

7:159 Di antara kaum Musa ada satu umat yang menunjukkan dengan kebenaran dan dengan kebenaran itu mereka berlaku adil.

 

7:160 Kami bagi2 mereka itu menjadi dua belas suku (umat). Kami wahyukan kepada Musa, ketika kaumnya meminta air: Pukullah batu itu dengan tongkatmu. Lalu terpancarlah daripadanya dua belas mata air. Tiap tiap suku itu mengetahui tempat minumnya masing masing. Kami lindungkan awan di atas mereka, serta Kami turunkan (makanan) manna dan salwa. Makanlah yang baik baik, di antara rezeki, yang Kami anugerahkan kepadamu. Mereka tiada menganiaya Kami, tetapi mereka menganiaya diri sendiri.

 

7:196 Sesungguhnya waliku ialah Allah yang menurunkan Kitab, Dialah yang menjadi wali bagi orang2 yang saleh.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:75 Kemudian Kami utus sesudah mereka Musa dan Harun kepada Firaun dan kaumnya, dengan (membawa) keterangan Kami, lalu mereka berlaku sombong dan adalah mereka kaum yang berdosa.

 

10:76 Setelah datang kebenaran kepada mereka dari sisi Kami, mereka berkata: Sesungguhnya ini sihir yang nyata.

 

10:77 Berkata Musa: Patutkah kamu katakan kebenaran yang datang kepadamu? Inikah sihir? Tukang tukang sihir itu tiadalah menang.

 

10:78 Mereka berkata: Adakah engkau datang kepada kami, supaya engkau memalingkan kami dari apa apa yang telah kami dapati dari bapak bapak kami, dan supaya kamu bedua mendapat kebesaran di muka bumi? (Sebab itu) kami tiada percaya kepadamu berdua.

 

10:79 Firaun berkata: Bawalah kepadaku sekalian tukang sihir yang alim.

 

10:80 Tatkala tukang tukang sihir itu datang, lalu Musa berkata kepada mereka: Lemparkanlah olehmu apa apa yang hendak kamu lemparkan.

 

10:81 Tatkala mereka lemparkan (tali temalinya), Musa berkata: Yang kamu bawa ini ialah sihir. Sesungguhnya Allah akan membinasakannya. Sungguh Allah tiada memperbaiki pekerjaan orang orang yang berbuat bencana.

 

10:82 Allah menetapkan kebenaran dengan kalimatNya, meskipun benci orang orang yang berdosa.

 

10:83 Maka tiadalah yang beriman kepada Musa, selain dari anak anak kaumnya (Firaun) yang dalam ketakutan daripada Firaun dan pembesar pembesarnya kalau kalau kena cobaan mereka. Sesungguhnya Firaun amat sombong di muka bumi dan sungguh ia termasuk orang orang yang berlebih lebihan.

 

10:84 Berkata Musa: Hai kaumku, jika kamu beriman kepada Allah, hendaklah kamu bertawakal kepadaNya, jika kamu orang Islam (patuh).

 

10:85 Sahut mereka itu: Kami telah bertawakkal kepada Allah, ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami mendapat fitnah (cubaan) dari kaum yang aniaya.

 

10:86 Dan lepaskanlah kami dengan rahmatMu dari kaum yang kafir.

 

10:87 Telah kami wahyukan kepada Musa dan saudaranya: Hendaklah kamu ambil beberapa buah rumah di Mesir, untuk kaummu dan hendaklah kamu jadikan rumah itu sebagai kiblat (tempat sembahyang) dan dirikanlah sembahyang, serta berilah khabar gembira orang2 yang beriman.

 

10:88 Berkata Musa: Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberikan perhiasan dan harta benda kepada Firaun dan pembesar pembesarnya waktu hidup di dunia – ya Tuhan kami - , mereka hendak menyesatkan orang dari jalan Engkau, ya Tuhan kami, musnahkanlah harta benda mereka dan kokohkanlah cap hati mereka, maka mereka tiada beriman, sehingga mereka melihat siksaan yang pedih.

 

10:89 Firman Allah: Sesungguhnya telah diperkenankan permintaanmu berdua, sebab itu tetaplah (menyiarkan dakwah) dan jangan diturut jalan orang orang yang tiada berilmu.

 

10:90 Telah Kami selamatkan Bani Israil, menyeberangi laut, lalu Firaun serta bala tenteranya, mengikuti mereka, kerana aniaya dan melanggar batas. Sehingga apabila ia (Firaun) akan tenggelam, lalu berkata: Saya percaya bahawa tiada Tuhan, melainkan yang dipercayai Bani Israil (Allah) dan saya termasuk orang orang Islam.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

11:96 Sesungguhnya telah Kami utus Musa dengan ayat ayat Kami dan dengan dalil yang terang,

 

11:97 Kepada Firaun dan kaumnya, lalu mereka mengikut perintah Firaun, sedang perintah Firaun itu tiada betul.

 

11:98 Ia (Firaun) berjalan di muka kaumnya pada hari kiamat, lalu mereka dibawanya ke dalam neraka. Amat jahat tempat yang mereka datangi.

 

11:99 Mereka itu diikuti oleh kutuk (didunia) ini dan pada hari kiamat. Amat jahat pertolongan yang ditolongkan kepada mereka.

 

11:100 Demikian itulah riwayat (penduduk) beberapa negeri, Kami kisahkan kepada engkau; di antara mereka ada yang masih berdiri dan ada yang telah binasa.

 

11:101 Kami tiada menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya dirinya sendiri, maka tiadalah bermanfaat bagi mereka sedikitpun, Tuhan tuhan yang mereka sembah, selain dari Allah, tatkala datang siksaan Tuhanmu. Mereka tiada mendapat tambahan, selain kebinasaan.

 

11:102 Demikianlah siksaan Tuhanmu, bila Dia menyiksa (penduduk) negeri2 yang aniaya. Sungguh siksaanNya pedih sangat.

 

11:103 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran) bagi orang yang takut akan siksaan akhirat. Itulah hari yang dihimpunkan manusia pada hari itu dan itulah hari yang dihadirinya.

 

11:104 Kami tiada mengundurkan siksaan itu, melainkan hingga masa yang ditentukan.

 

11:105 Pada hari yang akan datang, tiada dapat seseorang berbicara, melainkan dengan izinNya. Di antara mereka ada yang celaka dan ada pula yang berbahagia.

 

11:110 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa, lalu diperselisihkan di dalamnya. Kalau tiadalah kalimat yang terdahulu dari Tuhanmu, niscaya dihukum (diputuskan) antara mereka. Dan sesungguhnya mereka itu dalam syak dan keraguan.

 

14:5 Sesungguhnya telah Kami utus Musa dengan (membawa) keterangan Kami: Hendaklah engkau keluarkan kaum engkau dari gelap gulita kepada terang benderang; dan ingatkanlah kepada mereka hari hari Allah (iaitu kejadian2 yang ditimpakanNya kepada umat umat dahulu). Sesungguhnya pada demikian itu, menjadi keterangan bagi tiap  tiap orang yang sabar lagi berterima kasih.

 

14:6 Ketika Musa berkata kepada kaumnya: Ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika Dia membebaskanmu dari keluarga Firaun, mereka menyiksa kamu dengan sejahat jahat siksaan dan menyembelih anak anak laki-lakimu dan menghidupkan anak anak perempuanmu. Demikian itu suatu cobaan yang besar dari Tuhanmu.

 

14:8 Berkata Musa: Jika kamu kafir (ingkar) bersama orang yang di atas bumi semuanya, sesungguhnya Allah Maha kaya lagi Maha terpuji.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:43 Kami tiada mengutus sebelum engkau (ya Muhammad), melainkan beberapa laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Sebab itu kamu tanyakanlah kepada orang2 ahli kitab (Taurat dan Injil), jika kamu tiada tahu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:2 Kami berikan kepada Musa Kitab dan Kami jadikan ia petunjuk bagi Bani Israil, supaya janganlah kamu angkat wakil selain daripadaKu.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

17:101 Sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa sembilan ayat (tanda tanda) yang nyata, sebab itu tanyakanlah kepada Bani – Israil, ketika Musa datang kepada mereka, lalu berkata Fir’aun kepadanya: Sesungguhnya aku menyangka engkau, hai Musa, seorang yang kena sihir.

 

17:102 Berkata Musa: Sesungguhnya engkau mengetahui, bahawa tiada yang menurunkan ayat ayat itu, melainkan Tuhan langit dan bumi sebagai keterangan (atas kebenaranku). Sesungguhnya aku menyangka engkau, hai Fir’aun, seorang yang binasa.

 

17:103 Fir’aun hendak mengusir mereka dari bumi (Mesir), kemudian Kami tenggelamkan dia dan orang yang sertanya sekalian,

 

17:104 Dan berkata Kami, sepeninggal Fir’aun kepada Bani Israil: Diamlah kamu di bumi ini, maka apabila datang janji akhirat, Kami kumpulkan kamu sekalian.

 

18:60 Ketika Musa berkata kepada pemudanya: Aku akan terus berjalan , sehingga aku sampai di pertemuan dua laut (laut Rome dengan laut Persie) atau aku teruskan perjalanan beberapa lamanya.

 

18:61 Tatkala keduanya sampai ke tempat pertemuan antara dua laut itu, keduanya telah melupakan ikan (yang dibawanya), lalu ikan itu mencari jalan ke laut dengan meluncur.

 

18:62 Setelah keduanya melampaui tempat itu, berkatalah Musa kepada pemudanya: Ambillah makanan kita kerana kita telah merasa payah dalam perjalanan kita ini.

 

18:63 Berkata pemuda itu: Adakah engkau lihat, ketika kita berada di atas batu besar tadi, lalu aku melupakan ikan itu, dan tiadalah yang melupakan daku untuk mengingatnya, melainkan syetan, sehingga ikan itu mencari jalan ke laut dengan ajaib.

 

18:64 Berkata Musa: Itulah yang kita cari. Lalu keduanya kembali mengikuti jejaknya sambil bercerita cerita.

 

18:65 (Setelah keduanya sampai di tempat itu), keduanya mendapati seorang hamba di antara hamba hamba Kami (Chidlir), yang telah Kami kurniakan kepadanya rahmat dari sisi Kami dan telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.

 

18:66 Berkata Musa kepadanya: Bolehkah aku mengikuti engkau, supaya engkau ajarkan kepadaku ilmu yang betul yang telah diajarkan kepada engkau.

 

18:67 Dia (Chidlir) berkata: Sesungguhnya engkau takkan kuasa sabar bersama samaku.

 

18:68 Bagaimanakah engkau akan sabar tentang sesuatu yang tiada engkau alami?

 

18:69 Berkata Musa: Nanti akan engkau dapati aku Insya Allah, orang yang sabar dan aku tiada akan mendurhakai perintahmu.

 

18:70 Dia berkata: Jika engkau mengikutku, maka janganlah engkau tanyakan kepadaku tentang sesuatu, sehingga ku terangkan kepadamu sebab sebabnya.

 

18:71 Lalu keduanya berjalan. Sehingga apabila keduanya menaiki perahu, lalu ia mengorek perahu itu. Berkata Musa: Adakah engkau korek perahu ini, supaya engkau mengaramkan penumpangnya? Sesungguhnya engkau memperbuat sesuatu yang besar (berbahaya).

 

18:72 Dia berkata: Bukankah sudah ku katakan, bahwa engkau takkan kuasa sabar bersamaku?

 

18:73 Berkata Musa: Janganlah engkau menyiksaku, kerana kelupaanku dan janganlah engkau memberatiku dengan kesukaran.

 

18:74 Lalu keduanya berjalan. Sehingga, apabila keduanya menjumpai seorang anak muda, lalu dibunuhnya. Berkata Musa: Mengapa engkau bunuh seorang anak yang suci, tanpa berdosa? Sesungguhnya engkau telah memperbuat suatu yang mungkar.

 

18:75 Dia berkata: Bukankah telah kukatakan kepadamu bahawa engkau takkan kuasa sabar bersamaku?

 

18:76 Berkata Musa: Jika aku bertanya kepada engkau tentang sesuatu sesudah ini, janganlah engkau bersahabat dengan ku, sesungguhnya telah cukuplah engkau menerima keuzuran daripada ku.

 

18:77 Lalu keduanya berjalan. Sehingga apabila keduanya sampai ke penduduk sebuah negeri, lalu keduanya minta makanan kepada penduduknya, tetapi mereka enggan menjamu keduanya. Kemudian keduanya mendapati dalam negeri itu sebuah dinding (rumah) yang hendak roboh, lalu dibetulkannya. Berkata Musa: Jika engkau kehendaki, ambillah upah daripadanya.

 

18:78 Dia berkata: Inilah perceraian antaraku dengan engkau. Nanti akan ku beritakan kepadamu takwil (keterangan) apa yang engkau tak sanggup sabar atasnya.

 

18:79 Adapun perahu itu adalah kepunyaan anak anak miskin, mereka bekerja di tengah laut, lalu aku hendak merosakkannya, kerana di sana ada seorang raja yang merampas tiap tiap perahu (yang baik) (jika telah rusak tiadalah dirampasnya).

 

18:80 Adapun anak muda itu, kedua ibu bapanya orang beriman, kami takut bahawa ia akan memaksa keduanya menjadi aniaya dan kufur.

 

18:81 Lalu kami kehendaki, supaya Tuhan menggantikan keduanya dengan anak yang lebih suci daripadanya dan lebih penyayang kepada orang tuanya.

 

18:82 Adapun dinding (rumah) itu adalah kepunyaan dua orang anak muda yatim dalam kota. Di bawah rumahnya ada harta simpanan. Sedang bapa keduanya orang saleh. Lalu Tuhanmu menghendaki, supaya keduanya sampai umur dewasa, lalu keduanya mengeluarkan harta simpanan itu, sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Bukanlah yang kuperbuat itu dengan kehendakku, (melainkan dengan wahyu dari Tuhan). Demikianlah takwilnya perkara yang tiada sanggup engkau sabar terhadapnya.

 

19:51 Perhatikanlah dalam Kitab (riwayat) Musa. Sesungguhnya dia seorang yang disucikan dan adalah dia seorang rasul (dan) seorang nabi.

 

19:52 Kami panggil dia dari sebelah bukit Thur yang sebelah kanan dan Kami hampirkan dia (kepada Kami) untuk berbisik bisik (bercakap cakap).

 

19:53 Kami kurniakan kepadanya dengan rahmat Kami seorang saudaranya, Harun menjadi nabi.

 

19:54 Perhatikanlah dalam kitab (riwayat) Ismail. Sesungguhnya dia seorang yang benar janjinya dan adalah dia seorang rasul dan seorang nabi.

 

19:55 Dia menyuruh keluarganya (mengerjakan) sembahyang dan (membayarkan) zakat; dan adalah dia seorang yang disukai di sisi Tuhannya.

 

19:56 Perhatikanlah dalam kitab (riwayat) Idris. Sesungguhnya dia seorang yang sangat benar dan seorang nabi.

 

19:57 Kami tinggikan dia ke tempat yang tinggi.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

19:74 Berapa banyaknya umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, sedang mereka amat baik perkakas rumah dan pemandangannya.

 

19:81 Mereka itu mengangkat Tuhan2 selain daripada Allah, supaya mereka mendapat kekuasaan.

 

19:98 Beberapa banyak umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka. Adakah engkau dapati seorang di antara mereka itu atau engkau dengar suaranya yang lembut (bisikannya)? (Tidak, kerana mereka telah musnah sama sekali).

 

20:9 Adakah sampai kepadamu berita Musa?

 

20:10 Ketika dia melihat api, lalu berkata kepada keluarganya (isterinya): Tinggallah kamu (disini), sesungguhnya aku melihat api, mudah mudahan aku bawa kepadamu sepotong api daripadanya atau aku dapat petunjuk (jalan) dengan api itu.

 

20:11 Setelah sampai Musa di sana, lalu ia dipanggil, ya Musa!

 

20:12 Sesungguhnya Aku, Akulah Tuhanmu, sebab itu bukalah terompahmu, sesungguhnya engkau berada di lembah suci, Thuwa.

 

20:13 Aku memilihmu, maka dengarlah apa yang diwahyukan (kepadamu).

 

20:14 Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada Tuhan kecuali Aku, sebab itu sembahlah Aku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingatKu.

 

20:15 Sesungguhnya kiamat, akan datang, hampir Aku sembunyikan dia, supaya dibalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya.

 

20:16 Maka janganlah engkau terhalang kerana orang yang tiada percaya kepadanya, dan ia mengikut hawa nafsunya: nanti engkau jadi binasa.

 

20:17 Apakah itu, di tangan kanan engkau, ya Musa?

 

20:18 Sahutnya, ialah tongkatku, aku berpegang diatasnya dan kugoyangkan (daun kayu) dengan dia untuk kambingku dan bagiku ada kebutuhan kebutuhan yang lain.

 

20:19 Allah berfirman: Lemparkanlah tongkat itu, hai Musa!

 

20:20 Lalu dilemparkannya, tiba tiba ia menjadi ular yang menjalar.

 

20:21 Allah berfirman: Ambillah dia dan janganlah engkau takut, nanti Kami kembalikan dia kepada keadaan yang semula.

 

20:22 Kepitkanlah tangan engkau ke rusuk engkau, niscaya ia keluar menjadi putih (berkilat kilat) bukan kerana penyakit, sebagai ayat (mukjizat) yang lain.

 

20:23 Supaya Kami perlihatkan kepada engkau tanda tanda (kekuasaan) Kami yang Mahabesar.

 

20:24 Pergilah engkau kepada Firaun, sungguh dia sangat durhaka (melampaui batas).

 

20:25 Berkata Musa: Ya Tuhanku ! Lapangkanlah dadaku,

 

20:26 Dan mudahkanlah bagiku urusanku,

 

20:27 Dan uraikanlah (hilangkanlah) telor dari lidahku,

 

20:28 Supaya mereka mengerti perkataanku.

 

20:29 Adakanlah bagiku seorang wazir (pembantu) dari keluargaku,

 

20:30 (Iaitu) Harun, saudaraku,

 

20:31 Kuatkanlah dengan dia tenagaku,

 

20:32 Dan jadikanlah dia serikatku dalam urusanku,

 

20:33 Supaya kami tasbih (menyucikan Engkau) banyak banyak,

 

20:34 Dan mengingat Engkau banyak banyak,

 

20:35 Sesungguhnya Engkau melihat kami.

 

20:36 Berfirman Allah: Sesungguhnya telah diperkenankan permintaan mu, hai Musa.

 

20:37 Sesungguhnya Kami telah memberi nikmat kepadamu pada kali yang lain,

 

20:38 (Iaitu) Ketika Kami mewahyukan kepada ibumu apa apa yang diwahyukan.

 

20:39 Masukkanlah dia (Musa waktu bayi) ke dalam sebuah peti, lalu lemparkanlah ke dalam laut (Sungai Nil), nanti sungai itu melemparkannya ke tepi sungai, kemudian dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya (iaitu Fir’aun). Aku tumpahkan kepada Engkau kasih sayang daripadaKu, dan supaya engkau dididik atas penjagaanKu.

 

20:40 Ketika saudara perempuan (Maryam) berjalan jalan, lalu ia berkata (kepada Fir’aun): Maukah kutunjukkan kepadamu, orang yang akan memeliharakannya (menyusukannya)? Lalu Kami kembalikan engkau kepada ibumu, supaya senang hatinya dan tiada berduka cita. Engkau bunuh seorang manusia (anak Kubti Mesir), lalu Kami lepaskan engkau daripada kedukaan dan Kami cobai engkau dengan bermacam macam cobaan, sampai engkau tinggal bersama penduduk Madyan beberapa tahun lamanya. Kemudian engkau datang membawa risalat) menurut waktu yang ditentukan, hai Musa.

 

20:41 Aku telah memilih engkau untuk (membawa risalat) Ku.

 

20:42 Pergilah engkau bersama saudara engkau dengan (membawa) ayat ayatKu (mukjizatKu) dan janganlah engkau lemah dalam mengingatKu.

 

20:43 Pergilah engkau berdua kepada Firaun, sungguh dia itu sangat durhaka (melewati batas).

 

20:44 Katakanlah kepadanya perkataan yang lemah lembut, mudah mudahan dia menerima peringatan atau takut (kepada Tuhan).

 

20:45 Keduanya menjawab: Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah: Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

20:47 Sebab itu pergilah kamu berdua kepadanya, lalu katakanlah: bahwa kami dua orang utusan Tuhanmu, sebab itu bebaskanlah (merdekakanlah) Bani Israil bersama kami dan janganlah engkau siksa mereka itu. Sesungguhnya kami datang kepada engkau dengan (membawa) ayat (mu’jizat) dari Tuhanmu. Keselamatanlah untuk orang yang mengikut petunjuk.

 

20:48 Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami, bahawa siksaan itu untuk orang yang mendustakan dan berpaling.

 

20:49 Dia (Firaun) berkata: Siapakah Tuhanmu hai Musa?

 

20:50 Sahut Musa: Tuhan kami ialah yang memberikan tiap tiap sesuatu kepada makhlukNya, kemudian ditunjukiNya.

 

20:51 Berkata Firaun: Bagaimanakah halnya umat dahulu kala?

 

20:52 Jawab Musa: Pengetahuannya adalah di sisi Tuhanku, di dalam kitab: tiada sesat Tuhanku dan tiada pula lupa.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

20:54 Makanlah dan gembalakanlah binatang2 ternakmu. Sungguh pada demikian itu menjadi tanda2 (dalil2) bagi orang orang yang berakal.

 

20:55 Kami ciptakan kamu dari bumi, dan Kami kembalikan (kuburkan) kamu kedalamnya dan akan Kami keluarkan kamu dari dalamnya sekali lagi (pada hari berbangkit).

 

20:56 Sesungguhnya telah Kami perlihatkan kepadanya (Fir’aun) ayat2 (mu’jizat) Kami semuanya, lalu didustakannya dan enggan menerimanya.

 

20:57 Berkata Fir’aun: Adakah engkau datang kepada kami, supaya engkau mengeluarkan kami dari negeri kami dengan sihir engkau, hai Musa.

 

20:58 Demi, akan kami datangkan kepada engkau sihir seumpamanya, sebab itu adakanlah perjanjian antara kami dengan engkau yang tak dapat dimungkiri oleh kami dan tidak pula oleh engkau di satu tempat yang pertengahan.

 

20:59 Sahut Musa: Waktu perjanjian itu pada hari raya (perhiasan) dan dihimpunkan manusia, waktu matahari naik.

 

20:60 Lalu Fir’aun pergi lalu dihimpunkannya (segala) tipu dayanya ( orang orang pandai sihir ), kemudian ia datang.

 

20:61 Berkata Musa kepada mereka itu: Celakalah kamu, janganlah kamu mengada adakan dusta terhadap Allah, nanti kamu dibinasakanNya dengan siksaan. Sungguh merugilah orang2 yang mengada adakan dusta itu.

 

20:62 Lalu mereka berbantah bantah sesamanya tentang urusannya dan mereka rahsiakan perkataan itu.

 

20:63 Berkata mereka: Sungguhnya kedua orang ini tukang sihir. Keduanya hendak mengeluarkan kamu dari negerimu (Mesir) dengan sihirnya dan hendak menghapuskan jalan (agama) kamu yang terbaik.

 

20:64 Sebab itu, perkuatkanlah tipu dayamu, kemudian datanglah kamu berbaris baris. Pada hari ini beroleh kemenanganlah (sukseslah) siapa yang mengalahkan.

 

20:65 Berkata mereka itu (ahli sihir) : Hai Musa! Adakalanya engkau melemparkan (tongkat engkau) dan adakalanya kami yang memulai melemparkan lebih dahulu.

 

20:66 Sahut Musa: Bahkan lemparkanlah oleh mu ( lebih dahulu ), lalu mereka lemparkan, tiba tiba tali tali dan tongkat tongkat mereka dikhayalkan ( dibayang bayangkan ) kepada Musa, bahwa ia (menjadi ular) yang menjalar, kerana sihir mereka.

 

20:67 Lalu Musa menyembunyikan ketakutan dalam hatinya.

 

20:68 Berfirman Kami: Janganlah engkau takut (hai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang akan menang.

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

20:71 Berkata Fir’aun: Percayakah kamu kepadanya, sebelum aku izinkan kepadamu? Sesungguhnya dia seorang pembesarmu yang mengajarkan sihir kepadamu. Demi akan ku potong tangan dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan bersama kaki kiri) dan akan ku salib (pakukan) kamu di pohon kurma, supaya kamu tahu, siapa di antara kami yang lebih sangat siksaannya dan lebih kekal.

 

20:72 Sahut mereka itu:  Kami tiada akan mengutamakan engkau dari pada keterangan yang telah datang kepada kami dan (daripada Allah), yang menjadikan kami, maka hukumlah apa yang akan engkau hukumkan. Engkau hanya menghukum semasa hidup di dunia ini.

 

20:73 Sesungguhnya kami telah beriman kepada Tuhan kami, supaya Dia mengampuni kesalahan kami dan sihir yang telah engkau paksakan kepada kami. Allah terlebih baik dan terlebih kekal.

 

20:77 Sesungguhnya telah Kami wahyukan kepada Musa: Berjalanlah malam hari bersama hamba hambaKu (dari negeri Mesir), lalu ambillah jalan yang kering dalam laut, janganlah engkau takut akan dapat (dikejar Fir’aun) dan jangan pula khawatir (akan tenggelam).

 

20:78 Kemudian Fir’aun mengejar mereka itu bersama bala tenteranya, lalu mereka ditutupi oleh apa yang menutupi mereka, yaitu air laut.

 

20:79 Fir’aun telah menyesatkan kaumnya dan tiada menunjukinya.

 

20:80 Hai Bani Israil! Sesungguhnya telah Kami selamatkan kamu dari musuhmu dan Kami janjikan kepadamu di sebelah kanan bukit Thur dan Kami turunkan untukmu manna dan salwa.

 

20:81 Makanlah rezeki yang baik yang Kami berikan kepadamu dan janganlah kamu melampaui batas, nanti kamu ditimpa kemarahanKu. Barang siapa yang ditimpa kemarahanKu, niscaya jatuhlah ia ( ke dalam neraka).

 

20:82 Sesungguhnya Aku amat pengampun bagi orang yang taubat dan beriman serta mengerjakan yang baik baik, kemudian ia mendapat petunjuk.

 

20:83 Mengapakah engkau bersegera (lebih dahulu) daripada kaummu, hai Musa?

 

20:84 Sahut Musa: Mereka itu adalah di belakangku, aku bersegera kepadaMu, ya Tuhanku, supaya Engkau suka (kepadaku).

 

20:85 Berfirman Allah. Sesungguhnya Kami telah mencobai kaum engkau sepeninggalmu dan mereka telah disesatkan oleh As Samiriy (nama seorang ketua) (sampai mereka menyembah anak sapi).

 

20:86 Kemudian Musa kembali kepada kaumnya dengan amarah dan berdukacita. Dia berkata: Hai kaumku! Tiadakah Tuhanmu menjanjikan kepadamu dengan perjanjian yang baik? Sudah lamakah masa (perceraianku) dengan kamu, atau kamu kehendaki, supaya kamu ditimpa kemarahan dari Tuhanmu, lalu kamu mungkiri janjiku?

 

20:87 Sahut mereka itu: Bukanlah kami memungkiri janjimu dengan kemauan kami, tetapi telah dipikulkan kepada kami beban yang berat di antara perhiasan kaum ( dari emas dan perak ), lalu kami lemparkan ( ke dalam api ), begitu juga Samiriy melemparkannya.

 

20:88 Kemudian Samiriy mengeluarkan untuk mereka seekor anak sapi (yang ditempanya dari logam itu) dengan bertubuh dan bersuara, lalu mereka berkata: Inilah Tuhanmu dan Tuhan Musa, tetapi Musa terlupa.

 

20:89 Tiadakah mereka tahu, bahwa anak sapi itu tiada dapat mengembalikan (menjawab) perkataan kepada mereka dan tiada pula berkuasa (mendatangkan) kemelaratan dan tiada pula kemanfaatan untuk mereka?

 

20:90 Sesungguhnya Harun telah berkata kepada mereka sebelum itu: Hai kaumku! Sesungguhnya kamu dicobai dengan dia (anak sapi) dan sesungguhnya Tuhan kamu ialah yang Mahapengasih, sebab itu ikutlah aku dan patuhilah perintahku.

 

20:91 Jawab mereka itu: Kami senantiasa akan tetap menyembahnya (anak sapi itu), hingga kembali Musa kepada kami.

 

20:92 (Sesampai Musa di sana) Hai Harun! Apakah yang menghalangi engkau (buat mencegah mereka) ketika engkau melihat mereka telah sesat?

 

20:93 Bahwa engkau tiada mengikutiku? Adakah engkau mendurhakai perintahku?

 

20:94 Sahut Harun: Hai anak ibuku! Janganlah engkau tarik janggutku dan jangan pula kepala ku (kerana amarah). Sesungguhnya aku khawatir, bahwa engkau katakan: Engkau telah memecah belah antara Bani Israil, dan engkau tiada memperhatikan perkataanku.

 

20:95 Musa berkata: Bagaimanakah hal engkau hai Samiriy?

 

20:96 Dia berkata: Aku mengetahui apa yang tiada mereka ketahui, lalu ku gengam segengam dari (tanah) bekas Rasul, lalu ku lempar kan ke dalam patung anak sapi itu; demikianlah hawa nafsuku menghiaskan (memandang cantik) kepadaku.

 

20:97 Berkata Musa: Sebab itu pergilah engkau, sungguh selama engkau hidup, (harus) engkau katakan (kepada orang yang engkau jumpai): Janganlah engkau sentuh (dekati) aku dan sesungguhnya untuk engkau ada janji (siksaan) yang tak’kan dapat engkau mungkiri. Lihatlah Tuhan engkau, yang selalu engkau tetap menyembahnya. Demi ia akan kami bakar, kemudian kami taburkan ke dalam laut, menjadi debu.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:99 Demikianlah Kami kissahkan kepada engkau beberapa perkhabaran apa yang telah terdahulu. Sesungguhnya telah Kami berikan kepadamu dari sisi Kami peringatan (Quran).

 

20:100 Barang siapa yang berpaling daripadanya, niscaya ia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat.

 

20:101 Sedang mereka kekal di dalamnya. Amat jahat pikulan mereka pada hari kiamat.

 

20:102 Pada hari ditiup sangkakala (terompet) dan Kami himpunkan orang orang yang berdosa pada hari itu dalam keadaan buta (biru matanya).

 

20:111 Segala muka tunduk kepada Yang hidup dan Yang berdiri (menjaga alam). Sesungguhnya rugilah orang yang memikul dosa.

 

23:44 Kemudian Kami utus beberapa orang rasul Kami dengan berganti ganti. Tatkala rasul itu datang kepada umatnya, mereka mendustakannya, kemudian kami perikutkan setengah mereka dengan yang lain dan kami jadikan mereka itu warta berita, maka binasalah kaum yang tiada beriman.

 

23:45 Kemudian Kami utus Musa dan saudaranya Harun dengan (membawa) ayat ayat Kami dan dalil yang terang.

 

23:46 (Iaitu) kepada Firaun dan pembesar pembesarnya, lalu mereka itu sombong dan adalah mereka kaum yang sombong.

 

23:47 Lalu mereka berkata: Patutkah kami percaya kepada dua orang manusia seumpama kami, sedang kaum keduanya tunduk kepada kami?

 

23:48 Lalu mereka mendustakan keduanya, lalu mereka dibinasakan.

 

23:49 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa, mudah mudahan mereka mendapat petunjuk.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

25:35 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami adakan sertanya saudaranya, Harun sebagai pembantunya.

 

25:36 Lalu Kami berfirman: Pergilah kamu berdua kepada kaum yang mendustakan ayat ayat (keterangan2) Kami. Lalu Kami binasakan mereka itu sebenar benarnya binasa.

 

26:10 (Ingatlah) ketika Tuhanmu menyeru Musa: Hendaklah engkau pergi kepada kaum yang aniaya,

 

26:11 (Iaitu) kaum Firaun, Tiadakah mereka takut (kepada Allah)?

 

26:12 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku khuatir, bahawa mereka akan mendustakan daku.

 

26:13 Dan sempit dadaku, dan tak lancar lidahku, sebab itu utuslah Harun (bersamaku).

 

26:14 Dan lagi aku berdosa terhadap mereka, sebab itu aku khuatir, bahawa mereka akan membunuhku.

 

26:15 Allah berfirman: Tidak sekali kali tidak. Sebab itu pergilah kamu berdua dengan (membawa) ayat ayat (keterangan keterangan) Kami, sesungguhnya Kami mendengar bersama kamu.

 

26:16 Pergilah kamu berdua kepada Firaun, lalu katakanlah kepadanya: Sesungguhnya kami utusan Tuhan sekalian alam.

 

26:17 Hendaklah serahkan kepada kami Bani Israil (kaum yang sebangsa dengan Musa).

 

26:18 Firaun berkata: Bukankah kami yang mendidik engkau, waktu engkau masih kanak kanak dan engkau tinggal bersama kami beberapa tahun lamanya?

 

26:19 Kemudian engkau perbuat perbuatan yang telah engkau perbuat (membunuh orang Mesir) dan engkau ingkar (akan nikmat kami).

 

26:20 Berkata Musa: Aku perbuat demikian ketika itu, sedang aku tiada berilmu.

 

26:21 Lalu aku lari daripadamu, kerana takut kepadamu, kemudian Tuhanku memberikan kepadaku ilmu pengetahuan, dan mengangkat aku menjadi rasul.

 

26:22 Itu nikmat yang engkau bilang bilang kepadaku, bahawa engkau memperhamba Bani Israil.

 

26:23 Berkata Firaun : Siapakah Tuhan sekalian alam itu?

 

26:24 Berkata Musa : Ialah Tuhan (yang mengatur ) langit dan bumi beserta apa apa yang di antara keduanya, jika kamu berhati yakin.

 

26:25 Berkata Firaun kepada orang2 yang dikelilingnya : Tiadakah kamu dengar (perjawabannya itu)?

 

26:26 Berkata Musa : (Dia itulah) Tuhan kamu dan Tuhan bapa2mu yang dahulu kala.

 

26:27 Berkata Firaun : Sesungguhnya rasul yang diutus kepadamu ialah orang gila.

 

26:28 Berkata Musa : (Tuhan itu) ialah Tuhan (yang mengatur) Timur dan Barat dan apa apa yang di antara keduanya, jika kamu memikirkannya.

 

26:29 Berkata Firaun : Demi, jika engkau angkat Tuhan selain daripadaku, niscaya aku masukkan engkau ke dalam penjara.

 

26:30 Berkata Musa : Meskipun aku unjukkan kepadamu suatu keterangan yang nyata (atas kebenaranku)?

 

26:31 Berkata Firaun: Unjukkanlah keterangan itu, jika engkau orang benar?

 

26:32 Kemudian Musa melemparkan tongkatnya, tiba tiba ia menjadi ular yang terang.

 

26:33 Dan dikeluarkannya tangannya, tiba tiba ia menjadi putih, bagi orang orang yang melihatnya.

 

26:34 Berkata Firaun kepada pembesar2 di kelilingnya : Sungguh ini tukang sihir yang alim.

 

26:35 Dia hendak mengeluarkan kamu dari dalam negerimu dengan sihirnya. Apakah fikiranmu?

 

26:36 Mereka menjawab : Berilah dia tempoh serta saudaranya, dan utuslah kedalam negeri2 orang yang akan mengumpulkan (ahli sihir).

 

26:37 Mereka akan membawa kepada engkau orang orang yang pandai sihir yang alim.

 

26:38 Kemudian berkumpullah ahli ahli sihir itu pada waktu hari yang ditentukan.

 

26:39 Dikatakan kepada semua manusia : Sudahkah kamu berkumpul semuanya, (melihat perlumbaan antara Musa dengan ahli ahli sihir)?

 

26:40 Mudah mudahan kita mengikuti ahli sihir, jika mereka yang menang.

 

26:41 Setelah datang ahli ahli sihir, mereka berkata kepada Fir’aun : Adakah untuk kami upah (hadiah), jika kami yang menang?

 

26:42 Sahut Fir’aun : Ya, tentu, sesungguhnya kamu ketika itu akan mendapat pangkat yang tinggi.

 

26:43 Berkata Musa kepada mereka: Lemparkanlah (perlihatkanlah) apa yang hendak kamu perlihatkan (iaitu sihirmu).

 

26:44 Lalu mereka melepaskan tali temali dan tongkat tongkatnya, dan berkata: Atas nama kekuatan Fir’aun, kami akan menang.

 

26:45 Kemudian Musa melemparkan tongkatnya, tiba tiba ia (menjadi ular), lalu ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka bikin palsu itu.

 

26:46 Kemudian ahli ahli sihir itu meniarap sujud.

 

26:47 Mereka berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan semesta alam.

 

26:48 (Iaitu) Tuhan Musa dan Harun.

 

26:49 Berkata Fir’aun: Adakah kamu terus beriman sebelum aku izinkan kepada mu? Sesungguhnya Musa itu pembesar kamu, yang mengajarkan sihir kepadamu, nanti akan kamu ketahui (siksaku yang akan menimpamu). Demi akan kupotong tanganmu dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan dan kaki kiri) dan akan kusalib kamu sekaliannya.

 

26:50 Sahut mereka itu: (Itu) tidak melarat, kerana kami akan kembali kepada Tuhan kami.

 

26:51 Sesungguhnya kami mengharap, bahwa Tuhan kami akan mengampuni kesalahan kami, kerana kami orang yang mula mula beriman.

 

26:52 Kami wahyukan kepada Musa: Hendaklah engkau berjalan pada malam hari bersama hamba hambaKu, sedang kamu akan diikuti (oleh Fir’aun dan balatenteranya).

 

26:53 Kemudian Fir’aun mengutus ke dalam negeri orang orang yang akan mengumpulkan (tentera).

 

26:54 (Lalu katanya): Sesungguhnya mereka ini (Bani Israil) kaum yang sedikit (tidak banyak).

 

26:55 Sungguh mereka memarahkan hati kami.

 

26:56 Kita sekalian harus berjaga (waspada).

 

26:57 Kemudian Kami keluarkan mereka itu dari kebun kebun dan sungai sungainya.

 

26:58 Dan dari harta bendanya dan pangkatnya yang mulia.

 

26:59 Begitulah keadaannya. Kemudian Kami berikan peninggalan mereka (pusakanya) kepada Bani Israel.

 

26:60 (Setelah berangkat Musa dan kaumnya) lalu mereka (Fir’aun dan tenteranya) mengikuti mereka (dari belakang) pada waktu terbit matahari.

 

26:61 Tatkala kedua jema’ah berdekatan, (melihat satu sama lain) berkata sahabat Musa: Sungguh kita akan ditangkap oleh Fir’aun.

 

26:62 Berkata Musa: Tidak, sekali kali tidak. Sesungguhnya Tuhanku bersamaku. Ia akan menunjuki aku (untuk melepaskan kamu).

 

26:63 Kemudian Kami wahyukan kepada Musa: Pukullah laut itu dengan tongkatmu! Lalu belah laut itu, hingga tiap tiap bahagiannya seperti bukit yang besar tampaknya.

 

26:64 Kemudian hampirlah ke sana orang orang yang lain (Firaun serta tenteranya) (lalu masuk laut itu).

 

26:65 Kami lepaskan Musa dan orang orang yang bersama dengan dia sekaliannya.

 

26:66 Kemudian Kami tenggelamkan orang orang yang lain (Firaun dan tenteranya).

 

26:67 Sungguh tentang demikian itu, suatu tanda (keterangan atas kekuasaan Allah), tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

26:68 Sungguhnya Tuhanmu Maha perkasa dan Pengasih.

 

27:7 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada isterinya: Aku melihat api (tinggallah disini), nanti ku beri khabar kepadamu (ke arah mana kita akan pergi) atau ku bawa sepotong obor daripadanya, supaya kamu memanaskan badan mu.

 

27:8 Setelah Musa sampai ke tempat api itu, lalu didengarnya seruan: Beroleh berkatlah orang yang dekat api dan orang yang dikelilingnya. Maha suci Allah Tuhan semesta alam.

 

27:9 Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah yang Mahaperkasa lagi Maha bijaksana.

 

27:10 Dan lemparkanlah tongkatmu! Tatkala dilihatnya tongkat itu bergerak gerak seolah olahnya ular, lalu ia berpaling ke belakang (kerana ketakutan) dan tidak mau kembali.(Allah berfirman): Hai Musa janganlah engkau takut kerana rasul rasul itu tidak takut di sisiKu.

 

27:11 Tetapi orang yang aniaya, kemudian diperbuatnya kebaikan sesudah kejahatan, maka Aku Pengampun lagi Pengasih (kepadanya).

 

27:12 Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, niscaya keluar ia menjadi putih berkilat kilat, bukan kerana penyakit. (Aku utus engkau) dengan (membawa) sembilan ayat (mukjizat) kepada Fir’aun dan kaumnya, sesungguhnya mereka kaum yang fasik.

 

27:13 Tatkala sampai kepada mereka mukjizat mukjizat Kami yang terang, mereka berkata: Ini sihir yang terang.

 

27:14 Mereka mengingkarinya padahal hati mereka meyakininya, kerana aniaya dan sombong. Maka perhatikanlah bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat bencana.

 

28:3 Kami bacakan kepadamu di antara perkhabaran Musa dan Firaun dengan sebenarnya untuk kaum yang beriman.

 

28:6 Dan Kami tetapkan mereka di muka bumi (di Mesir dan Syam) dan Kami perlihatkan kepada Firaun dan Haman serta tenteranya, apa apa yang mereka takuti (jatuh kerajaannya).

 

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

 

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

 

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

 

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

 

28:11 Ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

 

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

 

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

28:14 Setelah Musa berusia dewasa dan telah matang fikirannya, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami balasi orang2 yang memperbuat kebaikan.

 

28:15 (Pada suatu hari), Musa masuk ke dalam kota, ketika sunyi penduduknya, lalu didapatinya dua orang lelaki yang berkelahi, seorang dari golongannya (bangsa Israil), dan yang lain musuhnya (bangsa Qibthy), Kemudian minta tolong orang yang dari golongannya melawan musuhnya, lalu Musa meninjunya, lantas mati. Berkata Musa: Ini pekerjaan syetan. Sungguh syetan itu musuh yang menyesatkan lagi terang.

 

28:16 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah aniaya kepada diriku, sebab itu ampunilah aku. Lalu Allah mengampuninya. Sungguh Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

28:17 Berkata Musa: Ya Tuhanku, kerana engkau telah memberi nikmat kepadaku, maka aku tiada akan menolong orang orang yang berdosa.

 

28:18 Lalu Musa merasa ketakutan dalam kota, serta menunggu2, tiba tiba orang yang minta tolong kepadanya kelmarin, (datang lagi) minta tolong kepadanya. Berkata Musa kepadanya: Sungguh engkau orang jahil yang terang.

 

28:19 Tatkala Musa menarik (memegang) musuh keduanya, orang yang minta tolong itu berkata: Hai Musa, adakah engkau hendak membunuhku, sebagaimana engkau telah membunuh orang kelmarin? Engkau tiada menghendaki melainkan jadi orang ganas di muka bukti dan engkau tiada hendak melakukan perbaikan.

 

28:20 Seorang laki laki dari ujung kota datang dengan bersegera, katanya: Hai Musa, sesungguhnya pembesar2 bermusyawarah hendak membunuh engkau, sebab itu hendaklah engkau keluar dari (dalam kota), sungguh aku memberi nasihat kepadamu.

 

28:21 Lalu Musa keluar dari kota dengan ketakutan, mengintip intip (apa yang akan terjadi) ia berkata: Ya Tuhanku: lepaskanlah aku dari kaum yang aniaya.

 

28:22 Tatkala ia menuju ke arah Madyan ia berkata: Mudah mudahan Tuhanku menunjuki aku ke jalan yang lurus.

 

28:23 Tatkala ia sampai di telaga (air sumur) Madyan, di sana di dapatinya jemaah manusia memberi minum binatang binatang ternaknya. Selain mereka itu didapatinya dua orang perempuan yang menghalangi kambingnya (mendekati telaga). Berkata Musa: Mengapa engkau berdua di sini? Sahut keduanya: Kami tidak sanggup memberi minum (ternak kami), melainkan bila telah kembali (selesai) orang orang gembala itu, sedang bapa kami seorang yang sangat tua.

 

28:24 Lalu Musa memberi minum ternak keduanya, kemudian ia berpaling ke tempat perlindungan (di bawah pohon) lalu katanya: Ya Tuhanku sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.

 

28:25 Kemudian salah seorang kedua perempuan itu datang kepada Musa, berjalan serta kemalu maluan, katanya: Bapaku mengundang tuan, supaya ia membalasi tuan, sebagai balasan atas tuan telah memberi minum ternak kami. Tatkala Musa tiba di hadapan bapanya, (Syuaib) dan mengisahkan kepadanya akan kisahnya, lalu bapanya berkata: Janganlah engkau takut, engkau telah terlepas dari kaum yang aniaya.

 

28:26 Berkata salah seorang anaknya; Hai bapaku, ambillah dia (Musa), jadi pekerja (mengembalakan ternak kita), kerana yang sebaik baik pekerja ialah  yang kuat lagi jujur.

 

28:27 Berkata bapanya (kepada Musa): Sesungguhnya aku hendak mengawinkan engkau kepada salah seorang anakku ini dengan (emas kawinnya), engkau bekerja bersamaku delapan tahun lamanya. Jika engkau sempurnakan sepuluh tahun, maka hal itu terserah kepada engkau. Aku tiada hendak menyusahkan engkau. Engkau akan mendapatiku seorang yang baik. Insha Allah (jika dikehendaki Allah).

 

28:28 Berkata Musa: Itulah (perjanjian) antaraku dan antaramu. Yang mana di antara 2 perjanjian itu, aku tunaikan, maka aku tidak aniaya, allah menjadi wakil (saksi) atas apa yang kita katakan itu.

 

28:29 Setelah Musa menunaikan perjanjian itu, dan berjalan malam bersama isterinya, ia melihat api, di sebelah bukit Thur, ia berkata kepada isterinya: Tinggallah engkau (disini) aku melihat api, mudah mudahan ku bawa perkhabaran kepada mu (dari hal jalan yang akan kita tempoh) atau ku bawa sepotong api, mudah2an kamu memanaskan badanmu (berdiang).

 

28:30 Tatkala Musa sampai ke tempat api itu, lalu dia diseru dari tepi lembah yang sebelah kanan, di tempat yang berkat dari arah pohon kayu (katanya): Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah, Tuhan semesta alam.

 

28:31 Lemparkanlah tongkat engkau! Tatkala dilihatnya tongkat itu bergerak seolah olah ular, ia berpaling membelakang, dan tiada hendak kembali. (Berkata Allah): Hai Musa, menghadaplah dan janganlah engkau takut, sesungguhnya engkau akan aman.

 

28:32 Masukkanlah tangan engkau ke dalam lobang leher baju engkau, niscaya ia keluar menjadi putih yang berkilat, bukan kerana penyakit dan kepitkanlah tangan engkau kepada rusuk engkau, kerana ketakutan. Inilah dua keterangan (dalil) daripada Tuhanmu (engkau bawa) kepada Firaun dan pembesar pembesarnya. Sungguh mereka itu kaum yang fasik.

 

28:33 Berkata Musa: Ya Tuhanku, aku telah membunuh seseorang di antara mereka itu, sebab itu aku khuatir, kalau mereka membunuhku.

 

28:34 Saudaraku, Harun ia terlebih fasih lidahnya daripada ku, sebab itu utuslah dia bersamaku untuk menolong membenarkan ku, sungguh aku takut mereka Akan mendustakan ku.

 

28:35 Berkata Allah: Nanti akan Kami kuatkan engkau dengan saudara engkau (Harun) dan Kami berikan hujah (alasan) untuk kamu berdua, sehingga mereka tidak sampai membinasakan kamu. (Pergilah) dengan (membawa) ayat ayat Kami (mukjizat). Kamu beserta orang orang yang mengikutmu akan mendapat kemenangan.

 

28:36 Setelah Musa datang kepada mereka dengan (membawa) ayat ayat Kami yang terang, mereka berkata: ini tidak lain, hanya sihir yang diada adakan (bohong) dan kami tidak pernah mendengar ini dari bapa bapa kami yang dahulu kala.

 

28:37 Berkata Musa: Tuhanku lebih tahu, siapa yang membawa petunjuk dari sisiNya dan siapa yang mempunyai akibat kampung (Surga). Sesungguhnya tiada menang orang orang yang aniaya.

 

28:38 Berkata Fir’aun: Hai pembesar2, aku tiada tahu, bahawa bagimu ada pula Tuhan, selain daripadaku. Sebab itu buatlah batu tembok, hai Haman, lalu bangunkanlah istana yang tinggi, mudah2an ku tengok Tuhan Musa. Sesungguhnya ku sangka Musa itu orang dusta.

 

28:39 Firaun ini takbur (menyombongkan diri) beserta tenteranya, di muka bumi tanpa kebenaran, dan mereka mengira, bahawa mereka tiada akan kembali kepada Kami.

 

28:40 Kemudian Kami siksa Firaun dan tenteranya, lalu Kami lemparkan mereka ke dalam laut. Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang aniaya.

 

28:41 Kami jadikan mereka (yang aniaya itu) jadi ikutan (kepala syirik), mereka menyeru (orang) ke dalam neraka. Pada hari kiamat mereka tidak mendapat pertolongan.

 

28:42 Kami perikutkan kutuk kepada mereka di dunia ini, dan pada hari kiamat mereka termasuk orang orang yang keji (terjauh dari rahmat Allah).

 

28:43 Sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa kitab, sesudah kami binasakan umat umat yang dahulunya, sebagai pelita hati bagi manusia dan petunjuk serta rahmat, mudah mudahan mereka mendapat peringatan (daripadanya).

 

28:44 Engkau (Ya Muhammad) tidak berada di sebelah barat (dari Musa), ketika kami mewahyukan urusan kepada Musa dan engkau tidak pula termasuk orang orang yang hadir (bersama Musa).

 

28:45 Tetapi telah Kami adakan beberapa umat, sampai terlalu panjang umurnya. Engkau bukan pula tinggal bersama penduduk Madyan untuk membacakan ayat ayat Kami kepada mereka, tetapi engkau Kami utus menjadi rasul.

 

28:46 Engkau bukan pula berada di sebelah Bukit Thur, ketika Kami menyeru Musa, tetapi semata mata rahmat daripada Tuhanmu, supaya engkau memberi peringatan kepada kaum yang belum ada pemberi peringatannya sebelum engkau, mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

28:47 Kalau tiadalah, kerana mereka ditimpa malapetaka (bala), sebab usaha tangannya, lalu mereka berkata: Ya Tuhan kami, mengapa Engkau tidak mengutus seorang rasul kepada kami, supaya kami mengikut ayat ayatMu, dan kami termasuk orang orang yang beriman, (niscaya Kami tiada mengutus engkau, Ya Muhammad).

 

28:48 Setelah kebenaran (rasul) datang kepada mereka dari sisi Kami, mereka berkata: Mengapa tidak diberikan kepadanya (Muhammad) seumpama yang diberikan kepada Musa? Apa adakah mereka kafir (ingkar) akan apa yang diberikan kepada Musa masa dahulu? Mereka berkata: (Musa dan Harun) dua orang tukang sihir yang tolong menolong. Dan mereka berkata: Sesungguhnya kami tidak percaya kepada masing masing keduanya.

 

28:49 Katakanlah (Ya Muhammad): Maka kamu unjukkanlah sebuah kitab dari sisi Allah, yang terlebih baik dari keduanya (Torat dan Quran). (Jikalau ada) niscaya aku ikut akan dia, jika kamu orang yang benar.

 

29:39 Dan (telah Kami binasakan pula) Qarun, Firaun dan Haman. Sesungguhnya telah datang Musa kepada mereka, dengan (membawa) keterangan keterangan, lalu mereka menyombongkan diri di muka bumi, sedang mereka tidak akan terdahulu (terlepas dari siksa Kami).

 

32:23 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab kepada Musa, maka janganlah engkau dalam keraguan tentang menerimanya (Quran), dan Kami jadikan kitab itu petunjuk untuk Bani Israel.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

37:72 Sesungguhnya telah Kami utus kepada mereka orang orang yang memberi peringatan.

 

37:73 Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang diberi peringatan itu.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

37:117 Kami berikan kepada keduanya kitab yang terang (Taurat).

 

37:118 Kami tunjukkan kepada keduanya jalan yang lurus.

 

37:119 Dan Kami tinggalkan untuk keduanya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:120 Keselamatanlah untuk Musa dan Harun!

 

37:121 Sesungguhnya demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:122 Sungguh keduanya termasuk hamba hamba Kami yang mukmin.

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

43:46 Sesungguhnya telah Kami utus Musa dengan (membawa) ayat ayat (mujizat) Kami kepada Fir’aun dan pembesar pembesarnya, lalu katanya: Sesungguhnya aku Rasul (utusan) Tuhan semesta alam.

 

43:47 Maka tatkala ia datang kepada mereka dengan (membawa) ayat ayat Kami itu, sekonyong konyong mereka itu tertawa tawa melihatnya.

 

43:48 Tiap tiap ayat (mujizat) yang Kami perlihatkan kepada mereka adalah lebih besar (hebat) dari saudaranya (ayat yang sebelumnya) dan Kami siksa mereka itu dengan siksaan, mudah mudahan mereka kembali (bertaubat).

 

43:49 Mereka berkata: Hai tukang sihir (Musa), mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu dengan apa yang telah dijanjikanNya di sisimu (melenyapkan siksaan daripada kami), sesungguhnya kami menerima petunjuk.

 

43:50 Maka tatkala Kami lenyapkan siksaan itu daripada mereka, tiba tiba mereka itu mungkir (akan janjinya).

 

43:51 Firaun menyeru pada kaumnya, katanya: Hai kaumku, bukankah kepunyaan ku kerajaan Mesir, dan sungai ini mengalir di bawahku, apa tidakkah kamu melihatnya?

 

43:52 Bahkan akulah lebih baik dari (orang) yang hina ini (Musa) sedang perkataannya kurang terang.

 

43:53 Mengapakah tidak dikalungkan kepadanya gelang tangan dari emas, atau datang malaikat sertanya untuk menemaninya.

 

43:54 Lalu Firaun memperbodoh (menyesatkan) kaumnya, lalu mereka mengikutnya. Sungguh mereka itu kaum yang pasik.

 

43:55 Tatkala mereka memarahkan Kami, lalu mereka Kami siksa dan Kami tenggelamkan mereka semuanya.

 

43:56 Lalu Kami jadikan mereka itu sebagai iktibar dan contoh bagi orang orang yang kemudian.

 

44:17 Sesungguhnya telah Kami cobai sebelum mereka kaum Firaun, dan telah datang kepada mereka rasul yang mulia.

 

44:18 (Katanya): Serahkanlah kepadaku hamba hamba Allah (kaum Bani Israil), sesungguhnya aku menjadi rasul yang jujur kepadamu.

 

44:19 Dan janganlah kamu takbur terhadap Allah, sesungguhnya aku memberikan kepadamu dalil yang terang.

 

44:20 Sesungguhnya aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu, bahawa kamu akan merajamku (membunuh dengan melemparkan batu).

 

44:21 Jika kamu tidak beriman kepadaku, maka tinggalkanlah aku (jangan menyakitiku).

 

44:22 Kemudian ia memohon kepada Tuhannya bahawa sesungguhnya mereka ini kaum yang berdosa.

 

44:23 (Firman Allah): Berjalanlah engkau bersama dengan hamba hambaKu pada malam hari, sesungguhnya kamu akan diikuti oleh mereka itu.

 

44:24 Tinggalkanlah laut itu tenang (terbelah dua), (sehingga masuk ke dalamnya Fir’aun serta tenteranya). Sesungguhnya mereka itu tentera yang tenggelam.

 

44:25 Berapa banyaknya mereka itu meninggalkan kebun kebun dan mata air.

 

44:26 Dan tanam tanaman dan darjat (majlis) yang mulia.

 

44:27 Dan (juga) kesukaan yang mereka itu bersuka ria di dalamnya.

 

44:28 Demikianlah, dan Kami pusakakan semuanya itu untuk kaum yang lain.

 

44:29 Maka tiadalah menangis (kasihan) langit dan bumi terhadap mereka, dan mereka tiada diberi tempoh.

 

44:30 Sesungguhnya telah Kami selamatkan Bani Israel dari siksaan yang menghinakan.

 

44:31 (Iaitu): dari Firaun. Sesungguhnya dia sombong lagi berlebih lebihan.

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

51:38 Dalam (riwayat) Musa (ada pula satu ayat), ketika Kami mengutusnya kepada Fir’aun dengan (membawa) dalil yang nyata.

 

51:39 Lalu Fir’aun berpaling (tiada mau beriman) beserta tenteranya, dan berkata: (Musa ini) tukang sihir atau orang gila.

 

51:40 Kemudian Kami siksa dia dan tenteranya, lalu Kami buangkan mereka ke dalam laut, sedang dia tercela.

 

54:41 Sesungguhnya telah datang khabar takut (peringatan) kepada keluarga Fir’aun.

 

54:42 Lalu mereka mendustakan ayat ayat (keterangan) Kami semuanya. Kemudian Kami siksa mereka itu sebagai siksaan Tuhan yang Mahaperkasa lagi Mahakuasa.

 

54:43 Adakah orang orang kafir kamu (sekarang) terlebih baik daripada mereka itu (kaum Nuh sampai kaum Firaun), atau adakah bagimu surat tanda kebebasan (dari siksa) dalam kitab kitab?

 

54:44 Bahkan mereka berkata: Kami jama’ah yang dapat pertolongan (kemenangan).

 

54:45 Nanti akan dikalahkan jama’ah itu dan akan mengundurkan diri.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.