Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Adam

 

Nabi Adam

 

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:31 Allah mengajarkan kepada Adam sekalian nama barang barang. Kemudian dibawa barang barang itu kepada malaikat, lalu Allah berfirman: Khabarkanlah kepadaKu nama nama barang ini, jika kamu yang benar.

 

2:32 Jawab mereka, Mahasuci Engkau, tak adalah pengetahuan kami, melainkan apa apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

2:33 Berfirman Allah: Hai Adam, khabarkanlah kepada malaikat itu nama nama barang ini! Tatkala Adam menerangkan nama nama barang itu, Allah berfirman : Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa Aku mengetahui yang ghaib di langit dan di bumi, serta Ku ketahui apa apa yang kamu lahirkan dan apa apa yang kamu sembunyikan?

 

2:34 (Ingatlah) Ketika Kami berkata kepada malaikat: Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis, ia enggan, dan tekebur, dan ia termasuk orang2 kafir.

 

2:35 Berkata Kami: Hai Adam, tinggallah engkau bersama isteri engkau dalam syurga dan makanlah buah buahan dengan senang menurut kehendakmu; dan janganlah kamu dekati pohon kayu ini, nanti kamu termasuk orang orang aniaya.

 

2:36 Kemudian keduanya diperdayakan oleh syetan, sampai dikeluarkan dari (kesenangan) yang telah didapatinya. Berkata Kami: Turunlah kamu, sebahagian kamu dengan yang lain bermusuh musuhan; dan untukmu tempat kediaman di atas bumi dan kesenangan, hingga seketika (sampai ajalnya).

 

2:37 Kemudian Adam memperoleh beberapa kalimat dari Tuhannya (Ia minta ampun), lalu Allah menerima taubatnya, sesungguhnya Dia Penerima taubat lagi Penyayang.

 

2:38 Berkata Kami: Turunlah kamu sekalian dari syurga. Jika datang petunjukKu kepadamu, maka barang siapa mengikut petunjukKu itu, niscaya tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:33 Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, Keluarga Ibrahim dan keluarga Imran, di atas orang orang dalam alam.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

5:27 Bacakanlah (ya Muhammad) kepada mereka itu perkhabaran dua orang anak Adam, (Habil dan Qabil) dengan sebenarnya, ketika keduanya berkorban dengan satu pengorbanan, lalu diterima korban itu dari salah seorang keduanya (Habil) dan tiada diterima dari yang lain (Qabil). Berkata ia (Qabil): Demi, akan kubunuh engkau. Berkata Habil: Hanya Allah menerima korban dari orang orang yang taqwa.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

7:10 Sesungguhnya telah Kami tempatkan kamu di bumi dan Kami adakan bagimu sebab sebab penghidupan di atasnya, tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih.

 

7:19 Hai Adam, tinggallah engkau bersama isterimu (Hawa) dalam surga dan makanlah kamu berdua sebagaimana kamu kehendaki dan janganlah kamu hampiri pohon kayu ini, nanti kamu termasuk orang orang yang aniaya.

 

7:20 Lalu iblis memperdayakan keduanya, supaya terbuka bagi keduanya kemaluannya yang tertutup, serta ia berkata: Tiadalah Tuhanmu melarang menghampiri pohon itu melainkan supaya jangan kamu menjadi malaikat (raja) atau tetap kekal (dalam syurga)

 

7:21  Ia bersumpah terhadap keduanya : Sesungguhnya aku memberi nasihat kepadamu.

 

7:22 Lalu ia menjatuhkan keduanya dengan segala tipu daya. Setelah keduanya merasai (buah) pohon itu; terbukalah bagi keduanya kemaluannya, sehingga keduanya menutupinya dengan daun pohon syurga. Kemudian Tuhan menyeru keduanya: Apa tiadakah Ku larang kamu menghampiri pohon itu dan ku katakan kepadamu, bahwa syetan itu musuh yang nyata bagimu?

 

7:23 Keduanya berkata: Ya Tuhan Kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika tidak Engkau ampuni kesalahan kami dan tidak Engkau mengasihi kami, tentulah kami orang yang merugi.

 

7:24 Allah berfirman : Turunlah kamu , setengah kamu dengan yang lain bermusuh musuhan. Untuk kamu di bumi tempat tinggal dan kesenangan, hingga seketika (sampai ajalmu).

 

7:25  Allah berfirman : Di bumi itulah kamu hidup, dan di sanalah kamu mati dan daripadanya kamu akan dikeluarkan nanti (berbangkit).

 

7:26 Hai segala anak Adam; Sesungguhnya telah kami turunkan pakaian kepadamu untuk menutupi kemaluanmu, begitu pula pakaian perhiasan. Tetapi pakaian taqwa terlebih baik. Demikianlah ayat ayat Allah (tanda kekuasaanNya), mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

7:27 Hai anak anak Adam, janganlah kamu terpedaya oleh syetan, sebagaimana ia telah mengeluarkan ibu bapamu dari dalam syurga, sedang ia menangggalkan pakaian keduanya, supaya terbuka kemaluannya. Sesungguhnya syetan itu dan bala tenteranya melihat kamu sedang kamu tiada melihatnya. Sesungguhnya Kami angkat syetan2 itu menjadi wali bagi orang2 yang tiada beriman.

 

7:28 Apabila mereka memperbuat yang keji, mereka berkata: Kami dapati bahawa bapak bapak kami memperbuat demikian dan Allah menyuruh kami dengan dia. Katakanlah: Sesungguhnya Allah tiada menyuruh memperbuat yang keji keji itu. Apakah kamu berani mengatakan terhadap Allah sesuatu yang tiada kamu ketahui?

 

7:29 Katakanlah: Tuhanku menyuruh dengan keadilan. Hadapkanlah mukamu lurus lurus tiap tiap sembahyang dan mintalah kepadaNya serta mengikhlaskan agama kepadaNya. Sebagaimana Allah telah memulai kejadianmu, begitu pula kamu kembali kepadaNya.

 

7:30 Satu golongan mendapat petunjuk dan satu golongan jadi sesat, kerana mereka itu mengangkat syetan menjadi wali bukan Allah, sedang mereka mengira, bahwa mereka itu mendapat petunjuk.

 

7:31 Hai anak anak Adam, pakailah perhiasanmu ketika tiap tiap sembahyang. Makanlah dan minumlah, tetapi jangan berlebih lebihan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang berlebih lebihan (melampaui batas).

 

7:32 Katakanlah: Siapakah yang mengharamkan (memakai) perhiasan Allah yang dikeluarkanNya untuk hambaNya dan rezeki (makanan) yang baik baik ? Katakanlah: Semuanya itu untuk orang orang yang beriman waktu hidup di dunia dan khusus untuk mereka pada hari kiamat. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu untuk kaum yang mau mengetahuinya.

 

7:33 Katakanlah: Sesungguhnya yang diharamkan Tuhanku, hanya segala yang keji, baik yang lahir, ataupun yang batin, maksiat dan melampaui batas tanpa kebenaran dan kamu persekutukan Allah dengan sesuatu yang tiada diberi keterangan kepadanya, dan kamu katakan terhadap Allah sesuatu yang tiada kamu ketahui.

 

7:34 Bagi tiap2 umat ada ajalnya. Apabila datang ajal mereka itu , tiada dapat mereka minta mengundurkannya dan tiada pula minta mendahulukannya sesaat juapun.

 

7:35 Hai anak anak Adam, jika datang kepadamu beberapa rasul di antara kamu yang menceritakan ayat ayatKu kepadamu, maka barang siapa bertaqwa dan berbuat kebaikan, maka mereka itu tiada takut dan tiada berdukacita.

 

7:140  Musa berkata: Adakah akan kucarikan Tuhan bagimu, selain dari Allah, sedang ia memuliakan kamu daripada semesta alam?

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman : Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya : Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

 

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

13:38 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul sebelum engkau dan Kami adakan bagi mereka isteri isteri dan anak anak . Tidak ada hak bagi seorang rasul mendatangkan ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Untuk tiap tiap ajal ada kitab (hukum yang sesuai dengan dia).

 

15:26 Sesunguhnya telah Kami ciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:28  Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat : Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:29  Apabila Aku sempurnakan kejadiannya, dan Kutiupkan ke dalamnya daripada ruhKu, lalu meniaraplah mereka sujud kepadanya (Adam).

 

15:30 Maka sujudlah malaikat2 semuanya.

 

15:31  Kecuali iblis, ia enggan sujud bersama malaikat2 yang sujud.

 

15:32  Allah berfirman : Hai iblis! Mengapakah engkau tidak mau sujud bersama malaikat2 yang sujud itu?

 

15:33  Sahutnya : Aku tiada patut sujud kepada manusia yang Engkau ciptakan dari tanah kering, tanah hitam yang telah berubah.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

17:70 Sesungguhnya telah Kami muliakan Bani (anak anak) Adam dan Kami angkut mereka dengan kenderaan di darat dan di laut serta Kami beri rezeki mereka dengan yang baik baik dan Kami lebihkan mereka dari kebanyakkan makhluk yang Kami jadikan dengan kelebihan (yang sempurna).

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

18:50  Ketika Kami berkata kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam! Lalu mereka sujud, kecuali iblis, ia dari golongan jin, lalu ia mendurhakai perintah Tuhannya. Adakah kamu angkat dia dan anak cucunya menjadi wali, selain daripadaKu, sedang mereka itu musuhmu? Amat jahat gantiKu bagi orang2 yang aniaya.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

20:115 Sesungguhnya telah Kami janjikan kepada Adam sebelumnya, lalu ia lupa dan tiada Kami peroleh baginya cita cita yang tetap.

 

20:116 Ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, lalu mereka sujud, kecuali iblis, dia enggan.

 

20:117 Lalu Kami berfirman: Hai Adam! inilah musuhmu dan musuh isterimu (Hawa), sebab itu jangan dia mengeluarkan kamu berdua dari dalam syurga, nanti engkau celaka.

 

20:118 Sesungguhnya engkau tiada lapar di dalamnya dan tiada pula bertelanjang.

 

20:119 Dan sesungguhnya engkau tiada haus di dalamnya dan tiada pula (panas) waktu matahari naik.

 

20:120 Kemudian syetan mengwas waskan (memperdayakannya), katanya : Hai Adam!  Maukah ku tunjukkan kepadamu sepohon kayu khuldi (kekal) (siapa memakannya buahnya, niscaya kekal dalam syurga) dan kerajaan yang tiada akan habis.

 

20:121 Lalu keduanya memakan buah itu, maka kelihatanlah kemaluan (aurat) keduanya, lalu keduanya menutupinya dengan daun pohon kayu syurga. Dan Adam mendurhakai Tuhannya, lalu ia jahil (tersesat).

 

20:122 Kemudian Tuhan memilihnya dan menerima taubatnya serta menunjukinya.

 

20:123 Allah berfirman : Keluarlah kamu berdua bersama sama dari dalam syurga, setengah kamu dengan yang lain bermusuh musuhan. Jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, maka barang siapa mengikut petunjukKu itu, niscaya ia tiada sesat dan tiada pula celaka (sengsara).

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

35:11  Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

38:71 Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat malaikat : Sesungguhnya Aku mencipta manusia daripada tanah.

 

38:72 Apabila Aku sempurnakan kejadiannya, dan Kutiupkan rohKu (kepunyaanKu) kepadanya, maka meniaraplah mereka sujud kepadanya.

 

38:73 Lalu sujud malaikat semuanya, sekaliannya.

 

38:74 Kecuali iblis, ia sombong, lalu menjadi kafir.

 

38:75 Berfirman Allah : hai iblis, mengapakah engkau tidak mau sujud kepada orang yang Kuciptakan dengan kedua tanganKu, (kekuasaan Ku), sombongkah engkau atau engkau termasuk orang orang yang tinggi ?

 

38:76 Sahut iblis : saya lebih baik daripadanya, saya Engkau ciptakan daripada api dan dia Engkau ciptakan dari tanah.

 

38:77 Berfirman Allah : Keluarlah engkau dari dalam syurga, sesungguhnya engkau terusir (dibuang).

 

38:78 Sesungguhnya diatasmu kutukKu sampai hari pembalasan.

 

38:79 Sahut iblis : Ya Tuhanku, berilah aku tempoh sampai hari berbangkit.

 

38:80 Berkata Allah : Sesungguhnya engkau diberi tempoh.

 

38:81 Sampai hari waktu yang ditentukan.

 

38:82 Berkata iblis : Demi kekuasaanMu, sungguh akan kusesatkan mereka (Adam dan anak anaknya) semuanya.

 

38:83 Kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas di antara mereka.

 

38:84 Berfirman Allah : Demi kebenaran, hanya kebenaran Kukatakan,

 

38:85 Sesungguhnya akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan engkau dan orang2 yang mengikut engkau sekalian.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

40:67 Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu; dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan (dari tidak ada menjadi ada), dan yang Merupakan (Membentuk rupa dengan indah) , bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Maha Perkasa lagi Mahabijaksana.

 

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik baik bentuk.

 

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.