Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Jesus Is NOT God

 

Jesus BUKAN Tuhan

 

Jesus BUKAN anak Tuhan

 

Jesus Not God

 

Jesus adalah manusia

 

Jesus adalah Pesuruh Allah

 

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:87 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami ikuti kemudiannya dengan beberapa rasul; dan Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan, (bahawa ia menjadi rasul) dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Adakah tiap tiap rasul yang datang kepadamu membawa sesuatu yang tiada diingini oleh hawa nafsumu, lalu kamu sombong; maka segolongan, kamu dustakan dan segolongan lagi kamu bunuh.

 

2:91 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu kepada (kitab) yang diturunkan Allah, berkata mereka: Kami beriman kepada (kitab) yang diturunkan kepada kami, sedang mereka ingkar akan (kitab) yang diturunkan kemudiannya, padahal kitab itu sebenarnya (dari Allah) serta membenarkan (kitab) yang ada pada mereka. Katakanlah: Mengapakah kamu bunuh nabi nabi Allah masa dahulu, jika kamu sebenarnya beriman?

 

2:111 Berkata mereka itu: Tiadalah yang akan masuk syurga, melainkan orang2 Yahudi atau orang2 Nasrani. Demikianlah angan angan mereka. Katakanlah: Unjukkanlah dalil (alasanmu), jika kamu orang yang benar.

 

2:116 Berkata mereka itu: Allah mempunyai anak. Maha suci Allah daripada itu. Bahkan kepunyaanNya apa apa yang di langit dan di bumi, semuanya tunduk kepadaNya.

 

2:134 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan, dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:135 Berkata mereka itu: Beragama Yahudilah kamu, atau beragama Nasrani, supaya kamu mendapat petunjuk. Katakanlah: Bahkan agama Ibrahim yang lurus (kami ikut), dan bukanlah dia termasuk orang orang musyrik.

 

2:136 Katakanlah: Kami telah beriman kepada Allah dan (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan apa apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya. ( begitu juga kepada kitab) yang diturunkan kepada Musa dan Isa dan apa apa yang diturunkan kepada nabi nabi dari Tuhan mereka, tiadalah kami perbedakan seorang juga di antara mereka itu dan kami patuh kepada Allah.

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:138 ( Iman yang seperti itu ) ialah celupan (agama) Allah. Siapakah yang lebih baik celupannya dari pada Allah? Dan kami hanya menyembah padanya.

 

2:139 Katakanlah: Adakah kamu membantah kami tentang Allah? Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu; untuk kami amalan kami dan untukmu amalan kamu; dan kami hanya menyembah kepadaNya dengan tulus ikhlas.

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:163 Tuhanmu Tuhan yang Esa, tak ada Tuhan melainkan Dia. Ia Maha Pengasih lagi Penyayang.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya / kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

 

3:31 Katakanlah: Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:32 Katakanlah: Ikutlah Allah dan rasul, jika kamu berpaling (tidak hendak mengikut), sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang kafir.

 

3:33 Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, Keluarga Ibrahim dan keluarga Imran, di atas orang orang dalam alam.

 

3:34 (Mereka itu) satu keturunan, setengahnya anak dari yang lain, dan Allah Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:35 (Ingatlah) ketika perempuan Imran (Hannah) berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku nazarkan anak yang dalam kandunganku kepada Engkau, (jika ia laki laki) untuk dimerdekakan (dijadikan khadam Baitul Mukaddas), sebab itu terimalah dia daripadaku, sesungguhnya Engkau Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:36 Tatkala ia melahirkan anak itu seorang perempuan, berkatalah ia: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan - Sedang Allah mengetahui yang dilahirkannya itu - dan bukanlah laki laki seperti perempuan dan ku namai Maryam dan ku perlindungkan dia dan anak anaknya pada Engkau dari syetan yang direjam.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:43 Ya Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujudlah dan rukuklah, bersama orang orang yang rukuk.

 

3:44 Demikian itu ialah perkabaran ghaib ( tiada kelihatan oleh engkau). Kami wahyukan kepada engkau, sedang engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka menjatuhkan kalam (undiannya), (supaya nyata) siapa akan memelihara Maryam; dan lagi engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka itu berbantah bantah.

 

3:45 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya, Maryam, sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan kalimat daripadaNya (yakni seorang anak), namanya Almasih Isa anak Maryam, yang mempunyai kebesaran di dunia dan di akhirat dan termasuk orang2 yang dekat kepada Tuhan.

 

3:46 Dia bercakap cakap dengan manusia ketika dalam buaian (ketika masih bayi) dan ketika dewasa dan dia termasuk orang orang salih.

 

3:47 Maryam berkata: Ya, Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, padahal aku belum pernah disentuh laki laki. Allah berkata: Demikianlah, Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya: apabila Ia hendak memutuskan suatu pekerjaan, Ia hanya berkata : Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

3:48 Allah mengajarkan kepada Isa kitab, hikmah (ilmu), Taurat dan Injil.

 

3:49 Dan menjadi rasul kepada Bani Israil, (lalu ia berkata): Sesungguhnya aku datangkan kepadamu tanda (aku menjadi rasul) dari Tuhanmu. Aku perbuat dari tanah serupa bentuk burung, lalu ku tiup padanya, lalu jadi burunglah ia dengan izin Allah dan ku sembuhkan orang buta dan orang kena penyakit sopak (kusta) dan kuhidupkan orang yang mati dengan izin Allah dan ku khabarkan kepadamu apa apa yang kamu makan dan apa apa yang kamu simpan dalam rumahmu. Sesungguhnya pada demikian itu suatu tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

3:50 Dan lagi kubenarkan (Kitab) yang di hadapanku, (iaitu) Taurat dan supaya ku halalkan bagimu sebahagian barang2 yang diharamkan atas mu, dan ku datangkan kepadamu keterangan dari Tuhanmu, maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

 

3:51 Sesungguhnya Allah Tuhanku dan Tuhanmu, maka kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.    

 

3:52 Tatkala Isa mengetahui kekafiran di antara mereka itu, ia berkata: Siapa yang menolongku kepada Allah? Sahabat sahabat hawariyun berkata: Kami menolong (agama) Allah; kami beriman kepada Allah dan menjadi saksilah engkau (ya Isa), bahawa kami orang Islam (patuh kepada Allah).

 

3:53 Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada (Kitab) yang Engkau turunkan dan kami ikut rasul itu, maka tuliskanlah kami bersama orang orang yang shahadat (mengakui, bahawa Allah esa, dan rasul itu benar).

 

3:54 Mereka itu menipu dan Allah menipu mereka pula (membalas tipuannya) dan Allah sebaik baik (membalas) orang orang menipu.

 

3:55 (Ingat) ketika Allah berkata: Ya Isa, sesungguhnya Aku mewafatkan engkau dan meninggikan (derajat) engkau kepadaKu dan menyucikan engkau dari orang orang kafir dan menjadikan orang orang yang mengikut engkau di atas dari mereka yang kafir, sampai hari kiamat. Kemudian tempat kembali kamu kepadaKu, lalu Aku hukum antara kamu tentang apa apa yang kamu perselisihkan.

 

3:56 Adapun orang orang yang kafir, akan Aku siksa dengan siksaan yang keras di dunia dan akhirat dan tidak ada bagi mereka orang yang menolong.

 

3:57 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, disempurnakan Allah pahala mereka, dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:60 Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah Engkau termasuk orang2 yang bimbang.

 

3:61 Barang siapa membantah engkau tentang kebenaran itu, sesudah datang kepada engkau ilmu pengetahuan, maka katakanlah (kepadanya) : Marilah kamu, kami panggil anak anak kami dan anak anakmu, perempuan perempuan kami dan perempuan perempuanmu dan diri kami dan dirimu, kemudian kita bersungguh sungguh berdoa, lalu kita jadikan kutuk Allah atas orang2 yang berdusta.

 

3:62 Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar: Dan tiada Tuhan kecuali Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:64 Katakanlah: Hai, ahli kitab, marilah kamu kepada kalimat yang bersamaan antara kami dan antara kamu, (iaitu) bahwa tiada yang kita sembah, kecuali Allah dan tiada kita mempersekutukanNya dengan suatupun dan tiada setengah kita mengangkat yang lain menjadi Tuhan, selain dari Allah. Kalau mereka berpaling, kamu katakanlah (kepadanya): Jadi saksilah kamu, bahwa kami orang2 Islam.

 

3:80 Dan Dia tiada menyuruh kamu mengangkat malaikat dan nabi2 menjadi Tuhan. Adakah ia menyuruh kamu menjadi kafir, setelah kamu menjadi Muslim?

 

3:84 Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa2 yang diturunkan kepada kami dan apa2 yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Yaqub dan anak2nya dan apa2 yang  diberikan kepada Musa, Isa dan nabi2 dari Tuhan mereka ; tidaklah kami perbezakan seorang juga di antara mereka itu dan kami tunduk kepada Allah.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:93 Semua makanan itu halal untuk Bani Israil, kecuali makanan yang diharamkan oleh Israil atas dirinya sebelum diturunkan Taurat. Katakanlah: Cubalah kamu unjukkan Taurat itu, lalu bacalah, jika kamu orang yang benar.

 

3:98 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapakah kamu kafir terhadap ayat ayat Allah, sedangkan Allah menjadi saksi atas apa apa yang kamu kerjakan?

 

3:99 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapa kamu halangi orang yang beriman dari jalan (agama) Allah, kamu kehendaki jalan yang bengkok, sedangkan kamu mengetahui? Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:100 Hai orang2 yang beriman, jika kamu ikut segolongan orang orang ahli kitab, niscaya mereka mengembalikan kamu menjadi kafir sesudah kamu beriman.

 

3:137 Sesungguhnya telah lalu beberapa peraturan (Allah) sebelum kamu, maka berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang mendustakan (agama).

 

3:144 Muhammad itu tidak lain, hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya. Jika rasul itu mati atau terbunuh, adakah kamu kembali menjadi kafir? Barang siapa kembali menjadi kafir, tiadalah ia mendatangkan bahaya kepada Allah sedikitpun ; dan Allah akan memberi balasan bagi orang orang yang berterima kasih (kepadanya).

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:107 Janganlah engkau membela orang2 yang khianat kepada diri mereka sendiri; Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang pengkhianat lagi berdosa.

 

4:108 Mereka bersembunyi dari pada manusia, tetapi mereka tiada dapat bersembunyi dari Allah, sedangkan Dia beserta mereka itu, ketika mereka menyembunyikan dalam hatinya perkataan yang tiada disukai Allah. Allah meliputi (pengetahuanNya) apa apa yang mereka kerjakan.

 

4:115 Barang siapa menentang rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang orang mukmin, niscaya Kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan Kami masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

4:123 Bukanlah semata mata angan angan kamu saja dan bukan pula semata mata angan angan ahli kitab. Barang siapa mengerjakan kejahatan, niscaya akan dibalas dengan kejahatan pula, sedang ia tiada memperoleh wali dan tiada pula penolong selain dari Allah.

 

4:126 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, Allah meliputi (ilmunya) tiap tiap sesuatu.

 

4:150 Sesungguhnya orang2 yang kafir kepada Allah dan rasul2Nya dan hendak memperbedakan antara Allah dan rasulNya, mereka berkata; Kami beriman kepada setengah (rasul), dan kafir kepada yang lain dan mereka hendak mengambil jalan tengah antara demikian itu (neutral).

 

4:151 Mereka itu ialah orang2 kafir yang sebenarnya; dan Kami sediakan untuk orang2 kafir itu siksaan yang menghinakan.

 

4:152 Orang2 yang beriman kepada Allah dan rasul2Nya dan tiada memperbezakan seorangpun diantara rasul rasul itu, nanti Allah akan memberikan pahala kepada mereka. Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

4:153 Ahli kitab (Yahudi) meminta kepada engkau (ya Muhammad) supaya engkau turunkan sebuah Kitab dari langit kepada mereka, sesungguhnya mereka itu telah meminta kepada Musa sesuatu yang lebih besar daripada itu, mereka berkata: Perlihatkanlah kepada kami Allah itu berterang terang. Lalu mereka itu disambar petir, kerana keaniayaan mereka sendiri. Kemudian mereka itu mengambil anak sapi menjadi Tuhan, setelah datang kepada mereka keterangan. Lalu Kami maafkan (kesalahan) mereka itu, dan Kami anugerahkan Musa kekuasaan yang nyata.

 

4:154 Kami tinggikan bukit (Tur) di atas mereka untuk (menguatkan) perjanjian mereka dan Kami katakan kepada mereka itu : Masuklah kamu ke dalam pintu (negeri) itu dengan tunduk; dan juga Kami katakan kepada mereka : Janganlah kamu melampaui batas pada (hari) Sabtu; dan telah Kami terima dari mereka itu perjanjian yang teguh.

 

4:155 (Mereka itu Kami kutuki), kerana mereka melanggar perjanjiannya dan kerana kekafiran mereka kepada ayat ayat Allah, dan sebab mereka membunuh beberapa orang Nabi dengan tiada hak dan lagi kerana perkataan mereka: “Hati kami telah tertutup” Bahkan Allah telah mencap (hati) mereka, sebab kekafirannya, maka tiadalah mereka itu beriman, kecuali sedikit sekali.

 

4:156 Dan kerana kekafiran mereka dan perkataan mereka terhadap Maryam dengan kebohongan yang besar.

 

4:157 Dan kerana perkataan mereka: Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa anak Maryam, seorang rasul Allah. Padahal bukanlah mereka membunuhnya dan bukan pula menyalibnya, melainkan orang yang serupa dengan dia. Sesungguhnya, orang2 yang bersalah salahan tentang Isa itu dalam keraguan, bukanlah dengan pengetahuan, melainkan menurut dugaan saja; dan tidaklah mereka itu membunuh Isa dengan yakin.

 

4:158 Bahkan Allah mengangkat Isa itu kepadaNya, Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:159 Tidak adalah di antara ahli kitab, melainkan beriman kepada Isa sebelum matinya; dan pada hari kiamat, Isa menjadi saksi atas mereka itu.

 

4:160 Oleh kerana keaniayaan orang2 Yahudi, Kami haramkan atas mereka (makanan) yang baik baik yang telah dihalalkan bagi mereka, dan kerana mereka kerapkali menghalangi orang dari jalan Allah.

 

4:161 Dan kerana mereka mengambil riba, pada hal mereka dilarang mengambilnya dan kerana memakan harta orang dengan jalan yang batil. Kami sediakan untuk orang2 kafir itu siksaan yang pedih.

 

4:164 Ada beberapa orang rasul, telah Kami kisahkan kepada engkau sebelum itu, dan ada beberapa rasul (yang lain) tiada Kami kisahkan kepada engkau, Allah telah bercakap cakap dengan Musa sebenarnya bercakap cakap.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

4:171 Hai ahli Kitab, janganlah kamu berlebih lebihan dalam agamamu dan janganlah kamu berkata terhadap Allah, melainkan dengan kebenaran. Sesungguhnya Al Masih, Isa anak Maryam, hanya rasul Allah dan kalimatNya, disampaikannya kalimat itu kepada Maryam beserta roh daripadaNya; sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu katakan (Tuhan itu) bertiga. Berhentilah kamu, itu lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah, hanya Tuhan yang Esa. Mahasuci Dia, bahwa ada bagiNya seorang anak. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang dibumi. Cukuplah Allah menjadi wakil.

 

4:172 Al masih tiada akan takbur, bahwa ia hamba Allah, dan tiada pula malaikat malaikat muqarrabun (yang dekat disisi Allah). Barang siapa takbur terhadap menyembah Allah dan sombong, nanti Allah akan menghimpunkan mereka sekelian kepadaNya.

 

4:175 Adapun orang2 yang beriman kepada Allah, dan berpegang teguh kepadaNya, Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya dan menunjuki mereka ke jalan lurus (yang menyampaikan) kepadaNya.

 

5:17 Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih anak Maryam. Katakanlah (ya Muhammad): Siapakah yang akan mempertahankan dari (azab) Allah, jika Ia hendak membinasakan Al Masih, anak Maryam dan ibunya serta orang2 yang di muka bumi semuanya? Bagi Allah kerajaan langit dan bumi dan apa2 yang ada di antara keduanya. Ia menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

5:18 Berkata orang2 Yahudi dan Nasrani: Kami anak2 Allah dan kekasihNya. Katakanlah (ya Muhammad): Mengapakah Allah menyiksamu, kerana dosamu? Bahkan kamu manusia di antara mahkluk Allah. Ia mengampuni orang yang dikehendakiNya dan menyiksa orang yang dikehendakiNya. Bagi Allah kerajaan langit dan bumi dan apa2 yang ada di antara keduanya, dan kepadaNya tempat kembali.

 

5:45 Kami telah perlukan kepada mereka dalam Taurat, bahawa sesungguhnya jiwa dibalas dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka ada pula qisasnya. Barang siapa bersedekah (memaafkan) qisas itu, maka demikian itu penutup bagi dosanya. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang aniaya.

 

5:46 Kami perikutkan bekas mereka dengan (mengutus) ‘Isa anak Maryam yang membenarkan (Kitab) yang di hadapannya, iaitu Taurat, dan Kami berikan kepadanya Injil, di dalamnya ada petunjuk dan Nur (cahaya), serta membenarkan (Kitab) yang di hadapannya, iaitu Taurat dan menjadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

5:72 Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih anak Maryam. Sedangkan Al Masih berkata ; Hai Bani Israil, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Sesungguhnya siapa mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya Allah telah mengharamkan syurga baginya dan tempat tinggalnya dalam neraka; dan tidak adalah penolong bagi orang2 aniaya.

 

5:73  Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata : Sesungguhnya Allah, (Tuhan) yang ketiga dari tiga. Padahal tak adalah Tuhan, kecuali Tuhan yang Esa. Jika mereka tiada berhenti dari perkataan mereka itu, niscaya mereka yang kafir itu akan disiksa dengan siksaan yang pedih.

 

5:75 Al Masih anak Maryam tidak lain, hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya, sedang ibunya seorang perempuan yang benar. Keduanya memakan makanan. Perhatikanlah bagaimana Kami menerangkan kepada mereka beberapa tanda, kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari kebenaran).

 

5:78 Telah dikutuki orang2 yang kafir di antara Bani Israil di atas lidah Daud dan Isa anak Maryam. Demikian itu disebabkan mereka durhaka dan aniaya (melampaui batas).

 

5:79 Mereka tiada melarang suatu yang mungkar yang mereka perbuat. Sungguh amat jahat apa yang mereka perbuat.

 

5:110 Ingatlah ketika Allah berfirman: Hai Isa anak Maryam, ingatlah akan nikmatKu kepadamu dan kepada ibumu, ketika Aku menguatkan engkau dengan roh suci (Jibril), engkau bercakap cakap dengan manusia dalam buaian (masih bayi) dan ketika dewasa; dan ketika Aku mengajarkan kitab, hikmah, Taurat dan injil kepadamu, dan ketika engkau perbuat bentuk burung, daripada tanah dengan izinKu, kemudian engkau tiup ke padanya lalu ia menjadi burung dengan izinKu; dan engkau sembuhkan orang yang buta dan orang yang terkena penyakit sopak (kusta) dengan izin Ku; dan ketika engkau keluarkan orang mati (dari dalam kuburnya hidup kembali) dengan izinku; dan ketika Aku tahan bani Israel hendak membunuhmu, ketika engkau memberikan keterangan kepada mereka, lalu berkata oleh orang yang kafir antara mereka: Ini tidak lain hanya sihir yang terang.

 

5:116 Ingatlah ketika Allah berfirman: Ya ‘Isa anak Maryam, adakah engkau katakan kepada manusia: Ambillah aku dan ibuku menjadi Tuhan, selain daripada Allah. Ia menjawab: Mahasuci Engkau (Ya Allah), Tak pantas bagiku, bahawa ku katakan sesuatu, yang bukan hakku. Jika ku katakan demikian, tentu Engkau mengetahuinya. Engkau mengetahui apa2 yang dalam diriku dan aku tiada mengetahui apa  yang ada pada diri (zat) Engkau. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui segala yang gaib.

 

5:117 Tiadalah ku katakan kepada mereka, melainkan apa2 yang Engkau perintahkan kepadaku iaitu: Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu dan aku menjadi saksi atas mereka, selama aku hidup bersama mereka. Tatkala Engkau mewafatkan ku, Engkaulah mengawas mereka. Engkau menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

6:2 Dia yang menciptakan kamu daripada tanah, kemudian Ia menetapkan ajalmu, dan ajal yang ditentukan di sisiNya, kemudian kamu bimbang ( juga kepadaNya ).

 

6:3 Dialah Allah di langit dan di bumi. Dia mengetahui yang kamu rahsiakan dan yang kamu lahirkan dan mengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

6:13 Bagi Allah apa apa yang terdapat pada malam dan siang. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

6:34 Sesungguhnya telah didustakan rasul2 sebelum engkau, lalu mereka berhati sabar atas apa yang didustakan itu dan mereka disakiti orang, sehingga dating pertolongan Kami kepada mereka. Tidak adalah yang menukar kalimat Allah. Sesungguhnya telah sampai kepadamu berita rasul2 itu.

 

6:42 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang rasul) kepada umat umat sebelum engkau, (tetapi mereka mendustakan rasul rasul itu), lalu Kami siksa mereka itu dengan kesengsaraan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka itu tunduk (berhina diri kepada Allah).

 

6:54 Apabila datang kepada engkau orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami, maka ucapkanlah kepada mereka Salamun ‘alaikum (Keselamatan atas kamu). Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Sesungguhnya siapa mengerjakan kejahatan diantaramu, sebab kejahilannya (tiada berilmu), kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:94 Sesungguhnya kamu akan datang kepada Kami (Allah), seorang demi seorang sebagaimana Kami telah menciptakan kamu pertama kali dan kamu tinggalkan apa apa yang Kami anugerahkan kepadamu, di belakang punggungmu, dan kami tiada melihat bersama kamu (berhala berhala) penolong penolongmu, yang kamu anggap, bahwa mereka sekutu Allah. Sesungguhnya telah putuslah pertalian antara kamu dan lenyaplah dari padamu apa apa yang kamu anggap itu.

 

6:100 Mereka mengangkat Jin menjadi sekutu Allah, padahal Allah menciptakan jin itu dan mereka mengadakan anak laki laki dan perempuan bagi Allah, tanpa ilmu. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

6:112 Demikian kami adakan musuh, bagi tiap tiap nabi, iaitu Syetan manusia dan jin; setengah mereka membisikkan perkataan yang manis kepada yang lain, untuk memperdayakannya. Kalau Tuhanmu  menghendaki, niscaya tiadalah mereka itu memperbuatnya, sebab itu biarkanlah mereka bersama apa apa yang diada adakannya.

 

7:33 Katakanlah: Sesungguhnya yang diharamkan Tuhanku, hanya segala yang keji, baik yang lahir, ataupun yang batin, maksiat dan melampaui batas tanpa kebenaran dan kamu persekutukan Allah dengan sesuatu yang tiada diberi keterangan kepadanya, dan kamu katakan terhadap Allah sesuatu yang tiada kamu ketahui.

 

7:140  Musa berkata: Adakah akan kucarikan Tuhan bagimu, selain dari Allah, sedang ia memuliakan kamu daripada semesta alam?

 

7:143 Setelah datang Musa di waktu perjanjian Kami, dan Tuhan berfirman (berkata kata) dengan dia, lalu ia berkata: Ya Tuhanku perlihatkanlah (zat) Engkau kepadaku, supaya dapat aku melihatMu. Berkata Tuhan: Engkau tidak akan dapat melihatKu, tetapi lihatlah bukit ini, jika ia tetap di tempatnya, nanti Engkau akan melihatKu. Setelah terang sebahagian kecil Nur Tuhannya di bukit itu, lalu bukit itu menjadi pecah dan Musa jatuh pengsan ke bumi. Tatkala ia bangun dari pengsannya ia berkata: Mahasuci Engkau (Ya Allah) aku taubat kepadaMu dan aku orang yang mula mula beriman.

 

9:30 Orang Yahudi berkata: Uzair anak Allah. Orang Nasrani berkata pula: Al Masih anak Allah. Demikianlah perkataan mereka dengan mulutnya, menyerupai perkataan orang2 kafir sebelumnya. Allah mengutuki mereka. Bagaimanakah mereka berpaling (daripada kebenaran)?

 

9:31 Mereka mengangkat pendeta2 dan alim ulamanya menjadi Tuhan, selain daripada Allah, begitu juga Al Masih anak Maryam, sedang mereka tiada disuruh, melainkan supaya menyembah Tuhan yang Esa, tiada Tuhan kecuali Dia. Mahasuci Tuhan daripada apa yang mereka persekutukan itu.

 

9:33 Dia yang mengutus rasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar, supaya ditinggikanNya agama itu diatas segala agama, sekalipun benci orang2 musyrik.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

 

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:74 Mereka bersumpah dengan Allah tentang apa yang dikatakannya. Sesungguhnya mereka mengatakan perkataan kufur dan mereka menjadi kafir sesudah Islam; dan mereka bercita cita dengan sesuatu yang tak dapat mereka capai (iaitu membunuh Nabi). Mereka tiada mengingkari selain Allah dan rasulNya yang mengayakan mereka dengan kurniaNya. Jika mereka taubat, itulah lebih baik bagi mereka, tetapi jika mereka berpaling, niscaya Allah menyiksa mereka dengan siksaan yang pedih di dunia dan di akhirat, dan tidak ada bagi mereka di bumi wali dan tiada pula pembantu.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:37 Quran ini bukanlah diada-adakan oleh yang lain daripada Allah, bahkan ia membenarkan yang dihadapannya (kitab Taurat, Injil, Zabur) dan menerangkan kitab itu; tiada keraguan di dalamnya, dari Tuhan semesta Alam.

 

10:38 Bahkan adakah mereka mengatakan Dia (Muhammad) mengada-adakannya. Katakanlah: Cobalah kamu perbuat satu surat seumpamanya dan panggillah orang yang kamu sanggupi, selain daripada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

10:66 Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah siapa yang di langit dan siapa yang dibumi. Orang2 yang menyembah selain daripada Allah, bukanlah mengikut sekutu2 Allah. Mereka tiada mengikut , melainkan persangkaan saja. Mereka tidak lain, hanya semata mata berdusta.

 

10:68 Mereka berkata: Allah mempunyai seorang anak. Maha suci Allah. Dia Mahakaya. KepunyaanNya apa apa yang dilangit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada di sisimu dalil tentang ini. Adakah kamu berkata terhadap Allah tentang apa yang tiada kamu ketahui?

 

10:69 Katakanlah :Sesungguhnya orang2 yang mengada2kan dusta terhadap Allah, mereka tiada menang.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:104 Katakanlah : Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang agamaku, maka aku tiada akan menyembah barang yang kamu sembah, selain daripada Allah, tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu dan aku disuruh, supaya aku termasuk orang orang yang beriman.

 

10:106 Janganlah engkau sembah - selain daripada Allah - sesuatu yang tiada bermanfaat dan tiada pula melarat kepada engkau. Jika engkau perbuat (demikian itu), niscaya engkau termasuk orang2 yang aniaya.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

10:109 Ikutlah apa apa yang diwahyukan kepadamu, dan sabarlah, sehingga Allah menghukum antara kamu; dan Dia sebaik baik hakim.

 

11:13 Bahkan adakah mereka berkata: Dia (Muhammad) mengada-adakan Quran. Katakanlah: Cobalah kamu unjukkan 10 surat seumpama Quran itu dari ciptaan kamu dan panggillah orang yang sanggup mengadakannya, selain daripada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

11:14 Jika mereka itu tiada memperkenankan permintaan kamu, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Quran itu diturunkan dengan pengetahuan Allah, dan bahawa tiada Tuhan kecuali dia. Adakah kamu orang muslimin (patuh mengikutnya)?

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya, heran! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suamiku ini tua pula (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

12:40 Kamu tiada menyembah, selain dari Allah, melainkan nama2 (berhala) yang kamu namakan saja, kamu dan bapak bapakmu, sedang Allah tiada menurunkan keterangan kepadanya. Hukum itu tidak lain hanya bagi Allah. Dia menyuruh, supaya kamu jangan menyembah, melainkan kepadaNya. Demikian itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:43  Kami tiada mengutus sebelum engkau (ya Muhammad), melainkan beberapa laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Sebab itu kamu tanyakanlah kepada orang2 ahli kitab (Taurat dan Injil), jika kamu tiada tahu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:40 Adakah Tuhanmu menentukan anak laki laki untukmu dan Dia mengambil malaikat menjadi anak perempuan? Sesungguhnya kamu mengeluarkan perkataan yang besar.

 

17:41 Sesungguhnya telah Kami terangkan (semuanya) dalam Quran ini, supaya mereka mendapat peringatan. Tetapi yang demikian tiada menambah mereka melainkan lari (dari kebenaran).

 

17:42 Katakanlah: Kalau sekiranya ada beberapa Tuhan serta Allah, seperti perkataan mereka, niscaya mereka itu menuntut suatu jalan kepada Yang mempunyai ‘arasy (Allah).

 

17:43 Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa yang mereka katakan, sebenar benarnya tinggi dan sebenar benarnya besar.

 

17:56 Katakanlah: Panggillah orang2 yang kamu sangka Tuhan, selain daripada Allah, maka mereka tidak berkuasa menghilangkan kemelaratan daripadamu dan tiada pula memisahkannya.

 

17:70 Sesungguhnya telah Kami muliakan bani (anak anak) Adam dan Kami angkut mereka dengan kenderaan di darat dan di laut serta Kami beri rezeki mereka dengan yang baik baik dan Kami lebihkan mereka dari kebanyakkan makhluk yang Kami jadikan dengan kelebihan (sempurna).

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

17:111 Katakanlah, (Segala) puji bagi Allah yang tiada mempunyai anak dan tak ada baginya sekutu dalam kerajaanNya, dan tak ada baginya wali (penolong) kerana (mendapat) kehinaan & besarkanlah Dia sebesar besarnya.

 

18:1 (Segala) puji bagi Allah yang telah menurunkan kitab kepada hambaNya (Muhammad) dan tak ada di dalamnya bengkok (perselisihan).

 

18:4 Dan memberi khabar takut kepada orang2 yang mengatakan Allah itu mempunyai anak.

 

18:5 Padahal tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang itu dan tidak pula bagi bapak bapak mereka. Besar sekali kata kata yang keluar dari mulut mereka. Mereka tiada mengatakan demikian, melainkan semata mata dusta.

 

18:6 Boleh jadi engkau membinasakan diri engkau sepeninggal mereka , jika mereka tiada percaya kepada berita (Quran) ini, kerana dukacita.

 

18:7 Sesungguhnya Kami jadikan apa yang di muka bumi sebagai perhiasannya, supaya Kami uji, manakah di antara mereka, orang yang lebih baik amalannya.

 

18.8 Sesungguhnya Kami jadikan pula di muka bumi tanah yang kering (tak ada tumbuh tumbuhannya).

 

18:9 Adakah engkau kira bahawa penduduk gua dan batu bersurat, suatu tanda (kekuasaan) Kami yang ajaib?

 

18:10 Ketika berdiam (berlindung) pemuda pemuda ke dalam gua, lalu mereka berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat dari sisiMu dan siapkanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan kami.

 

18:11  Lalu Kami tidurkan mereka dalam gua beberapa tahun lamanya.

 

18:12 Kemudian mereka itu Kami bangunkan, supaya Kami ketahui, manakah di antara dua golongan yang lebih tepat perhitungannya tentang lama mereka diam dalam gua itu.

 

18:13 Kami kisahkan kepada engkau perkhabaran mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda pemuda yang beriman kepada Tuhan dan Kami tambahi mereka itu dengan petunjuk.

 

18:14 Kami perkokoh (keimanan) dalam hati mereka, ketika mereka berdiri (di hadapan rajanya), lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan langit dan bumi, kami tiada akan menyembah Tuhan selain daripadaNya. (Jika kami sembah), tentu kami berkata dengan perkataan yang jauh (dari kebenaran).

 

18:102 Adakah orang orang kafir mengira, bahawa mereka mengangkat hamba hambaKu ( malaikat, Isa dll ) jadi wali (Tuhan), selain daripadaKu? Sesungguhnya Kami sediakan neraka jahanam untuk tempat tinggal orang2 kafir itu.

 

18:110 Katakanlah, Sesungguhnya aku seorang manusia seumpama kamu, diwahyukan kepadaku, bahawa Tuhan kamu Tuhan yang Esa. Barang siapa mengharap akan menemui Tuhannya, hendaklah ia beramal dengan amalan salih dan janganlah ia mempersekutukan dalam menyembah Tuhannya dengan suatu apa pun.

 

19:7 Hai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak, namanya Yahya yang belum pernah Kami berikan nama seperti itu sebelumnya.

 

19:8 Dia berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang perempuanku mandul dan aku telah sampai usia sangat tua?

 

19:9 Berkata Allah: Demikianlah (akan terjadi). Berfirman Tuhanmu : Ia mudah bagiKu, sesungguhnya telah Kujadikan engkau sebelumnya sedang engkau belum ada suatu apa pun.

 

19:10 Berkata Zakaria: Ya Tuhanku! Unjukkanlah kepada ku tandanya. Berfirman Allah. Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga malam, sedang engkau masih sihat.

 

19:16 Ingatlah (riwayat) Maryam dalam Kitab, ketika ia berpisah dari keluarganya ke tempat sebelah timur.

 

19:17 Lalu dibuatnya dinding antaranya dengan mereka. Kemudian Kami utus kepadanya ruh Kami (Jibril), lalu ia merupakan dirinya sebagai manusia yang sempurna.

 

19:18 Berkata Maryam : Sesungguhnya aku berlindung kepada yang Mahapengasih  daripada (kejahatan) engkau, jika engkau orang taqwa.

 

19:19 Dia berkata: Aku hanya utusan Tuhanmu, supaya ku beri engkau seorang anak yang suci.

 

19:20 Dia (Maryam) berkata: Bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang aku belum pernah disentuh manusia dan aku bukan pula orang jahat?

 

19:21 Dia berkata : Demikianlah (akan terjadi). Tuhanmu berfirman: Ia mudah bagiKu, dan supaya Kami jadikan dia suatu tanda (kekuasaan Kami) untuk manusia dan satu rahmat daripada Kami dan adalah kejadian itu suatu perkara yang telah diputuskan.

 

19:22 Kemudian Maryam mengandungnya, lalu ia berpindah ke tempat yang jauh.

 

19:23 Lalu ia berlindung ke pohon kurma, kerana sakit melahirkan anak, ia berkata: Aduh hai kiranya matilah aku sebelum ini dan adalah aku lupa yang dilupakan.

 

19:24 Kemudian Jibril menyerunya dari bawah pohon itu: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah mengadakan di bawah engkau air sungai.

 

19:25 Goyanglah pohon korma itu, niscaya dijatuhkanNya kepada engkau buah yang masak.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

19:27 Kemudian Maryam membawa anaknya kepada kaumnya dengan menggendongnya. Mereka berkata: Hai Maryam! Sesungguhnya kau telah membawa sesuatu yang ajaib.

 

19:28 Hai saudara Harun! Bapa engkau bukan seorang yang jahat dan ibu engkau bukan pula perempuan jahat (penzina).

 

19:29 Lalu Maryam mengisyaratkan kepada anaknya. Mereka berkata: Bagaimanakah kami akan berbicara dengan bayi yang masih dalam buaian?

 

19:30  Dia berkata: Sesungguhnya aku seorang hamba Allah. DiberikanNya kepadaku Al kitab (Injil) dan dijadikanNya aku seorang nabi,

 

19:31 Dan dijadikanNya aku seorang yang diberkati (berguna untuk manusia), di mana aku berada dan diwasiatkanNya kepadaku (mengerjakan) sembahyang dan (membayarkan) zakat selama aku masih hidup.

 

19:32 Dan berbuat baik kepada ibuku dan bukanlah aku dijadikanNya seorang yang sombong dan derhaka.

 

19:33 Selamat sejahtera bagiku pada hari aku dilahirkan, pada hari aku diwafatkan dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali.

 

19:34 Itulah Isa anak Maryam dan itulah kata kebenaran yang mereka ragu ragukan (kebenaran)nya.

 

19:35 Bukanlah Allah mengambil (mempunyai) anak, Dia Mahasuci daripadanya. Apabila Dia hendak mengadakan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: Jadilah engkau! Maka jadilah ia.

 

19:36 Sesungguhnya Allah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

19:37 Beberapa golongan di antara mereka telah berbantah bantah, sebab itu celakalah untuk orang orang yang kafir, ketika melihat (siksaan) hari yang besar.

 

19:38 Alangkah nyaring pendengaran mereka dan alangkah terang penglihatannya pada hari mereka datang kepada Kami, tetapi orang orang aniaya pada hari ini di dalam kesesatan yang nyata.

 

19:39 Pertakutilah mereka dengan hari penyesalan (kiamat), ketika di hukum perkara mereka, sedang mereka dalam kelalaian dan mereka tiada beriman.

 

19:58 Mereka itulah orang orang yang telah diberi nikmat oleh Allah (iaitu) nabi nabi dari keturunan Adam dan dari orang yang Kami bawa bersama Nuh dan dari keturunan Ibrahim dan Israil dan lagi dari orang yang telah Kami berikan petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Yang Mahapengasih mereka meniarap sujud dan menangis.

 

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

19:86 Dan Kami halaukan orang orang yang berdosa ke dalam neraka dalam kehausan.

 

19:87 Mereka tiada berhak mendapat syafaat (pertolongan), kecuali orang yang telah mengambil janji disisi Yang Mahapengasih.

 

19:88 Mereka itu berkata: Yang Mahapengasih mempunyai seorang anak.

 

19:89 Sesungguhnya kamu telah datang dengan suatu yang mungkar besar.

 

19:90 Hampir langit pecah pecah kerananya dan bumi belah belah dan gunung gunung gugur pecah belah.

 

19:91 Oleh kerana mereka mengatakan Yang Mahapengasih mempunyai anak.

 

19:92 Tiada patut Yang Mahapengasih mempunyai anak.

 

19:93 Tak ada tiap2 yang di langit dan di bumi, melainkan semuanya, datang kepada Yang Mahapengasih menjadi hambanya.

 

19:94 Sesungguhnya Dia (Allah) telah menghitung mereka dan membilangnya dengan bilangan (yang betul).

 

19:95 Semua mereka datang kepadaNya pada hari kiamat dengan seorang dirinya.

 

19:98 Beberapa banyak umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka. Adakah engkau dapati seorang di antara mereka itu atau engkau dengar suaranya yang lembut (bisikannya)? (Tidak, kerana mereka telah musnah sama sekali).

 

21:6 Tiada beriman (penduduk) suatu negeri, yang telah Kami binasakan sebelum mereka; adakah mereka itu akan beriman?

 

21:7 Kami tiada mengutus sebelum engkau, (Ya Muhammad), melainkan beberapa orang laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka, maka tanyakanlah kepada orang orang ahli kitab, jika kamu tiada tahu.

 

21:8 Bukan Kami jadikan mereka tubuh yang tiada makan makanan dan bukan pula mereka itu kekal abadi.

 

21:9 Kemudian Kami tepati janji Kami kepada mereka, lalu Kami selamatkan mereka bersama orang yang Kami kehendaki dan Kami binasakan orang2 yang berlebihan.

 

21:16 Bukanlah Kami jadikan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya sebagai bermain main.

 

21:17 kalau sekiranya Kami hendak mengadakan permainan, niscaya Kami adakan dari sisi Kami, jika Kami memperbuatnya.

 

21:18 Bahkan Kami lemparkan kebenaran di atas yang batil (yang tiada benar), lalu dipecahkannya, tiba tiba yang batil itu lenyap. Untuk kamu kecelakaan sebab Kamu mensifatkan (Allah dengan sifat yang tada baik).

 

21:19 KepunyaanNya siapa yang di langit dan di bumi. Siapa yang di sisiNya (Malaikat) tiada sombong buat menyembahNya dan tiada berasa lelah.

 

21:20 Mereka tasbih malam dan siang dengan tiada berhenti.

 

21:21 Bahkan adakah (patut) mereka mengangkat beberapa Tuhan dari bumi, yang dapat menghidupkan?

 

21:22 Kalau sekiranya ada beberapa Tuhan di langit dan bumi, selain Allah, niscaya binasalah keduanya. Maka Mahasuci Allah Tuhan ‘arsy, dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

21:23 Dia (Allah) tiada ditanyai tentang apa apa yang diperbuatNya, sedang merekalah yang ditanyaiNya.

 

21:24 Bahkan adakah (patut) mereka mengangkat beberapa Tuhan, selain daripadaNya? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu (keteranganmu). Ini (Quran) adalah peringatan bagi orang orang yang bersamaku dan peringatan bagi orang orang yang sebelumku. Tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui kebenaran, sedang mereka berpaling (daripadanya).

 

21:25 Tiada Kami utus seorang rasul sebelum engkau, melainkan Kami wahyukan kepadanya, bahawa sesungguhnya, tidak ada Tuhan, kecuali Aku, sebab itu, sembahlah Aku.

 

21:26 Mereka berkata: (Tuhan) Yang Mahapengasih mempunyai anak (dari malaikat). Mahasuci Tuhan (daripadanya). Bahkan (malaikat itu) hamba hamba (Allah) yang dimuliakan.

 

21:29 Barang siapa berkata di antara mereka; Sesungguhnya aku Tuhan, bukan Allah, maka demikian itu, Kami balasi dengan neraka jahanam. Demikianlah Kami balasi orang orang aniaya.

 

21:91 (Ingatlah) akan (Maryam) yang memeliharakan kehormatannya. Lalu Kami tiupkan kepadanya dari ruh Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya suatu ayat dalil atas kekuasaan Kami untuk sekalian alam.

 

23:50 Kami jadikan anak Maryam (Isa) dan ibunya suatu tanda (kekuasaan Kami) dan Kami tempatkan keduanya di tanah tinggi yang datar lagi bermata air (bersungai).

 

23:91  Allah tiada mempunyai anak dan tak ada Tuhan (yang lain) sertanya. Kalau ada tentu masing masing Tuhan berpisah bersama makhluk yang dijadikanNya dan tentu setengahnya mengalahkan yang lain. Mahasuci Allah dari apa2 yang mereka sifatkan itu.

 

23:92 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, maka Dia Maha tinggi dari apa yang mereka persekutukan.

 

25:2 Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi dan tiada mempunyai anak dan tidak ada bagiNya sekutu dalam kerajaanNya dan Dia menjadikan tiap tiap sesuatu, lalu mengaturkannya menurut aturan tertentu.

 

25:3 Mereka mengangkat Tuhan Tuhan selain daripadaNya, Tuhan Tuhan yang tiada dapat menjadikan sesuatu, sedang merekalah yang dijadikan orang, dan mereka tiada kuasa menolakkan kemelaratan dari dirinya dan tiada kuasa pula mengambil manfaat untuk dirinya, dan mereka tiada kuasa mematikan, tiada pula menghidupkan dan tiada pula membangkitkan (dari dalam kubur).

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:61 Bahkan siapakah yang mengadakan bumi untuk tempat tinggal dan menjadikan sungai sungai di sela selanya dan menjadikan gunung gunung di atasnya, serta mengadakan batas (dinding) antara dua macam laut? (Iaitu laut yang berair tawar dan laut yang berair masin). Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui.

 

27:62 Bahkan siapakah yang memperkenankan orang yang melarat, bila ia meminta dan menghilangkan kemelaratannya dan mengangkat kamu jadi Khalifah di muka bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Sedikit (di antara) kamu yang menerima peringatan.

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

28:88 Janganlah engkau sembah Tuhan yang lain, bersama Allah. Tidak ada Tuhan melainkan Dia. Tiap tiap sesuatu akan binasa kecuali zatNya.  BagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

29:46 Janganlah kamu berdebat (berbantah) dengan ahli kitab (Yahudi, Nasrani dan seumpamanya), melainkan dengan (jalan) terbaik, kecuali orang2 yang aniaya di antara mereka itu, dan katakanlah: Kami percaya kepada (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, sedangkan Tuhan kami, dan Tuhan kamu hanya satu, dan kami patuh kepadaNya.

 

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

31:13 (Perhatikanlah), ketika berkata Luqman kepada anaknya, sedang dia memberi pengajaran kepadanya, (katanya): Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya mempersekutukan itu adalah aniaya yang besar.

31:20 Tiadakah kamu perhatikan, bahwa Allah menundukkan (memudahkan) untukmu apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan menyempurnakan untukmu nikmat nikmatNya lahir dan batin. Di antara manusia ada yang membantah tentang (keesaan) Allah tanpa ilmu, tanpa petunjuk dan tanpa kitab yang terang.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

36:61 Kamu sembahlah Aku! Inilah jalan yang lurus.

 

37:4 Sesungguhnya Tuhanmu hanya satu.

 

37:5 Tuhan langit dan bumi dan apa apa yang ada antara keduanya dan Tuhan beberapa timur.

 

37:6 Sesungguhnya Kami menghiasi langit yang hampir ke dunia dengan perhiasan bintang bintang.

 

37:149 Maka tanyakanlah kepada mereka ( orang2 yang kafir ), adakah untuk Tuhanmu anak2 perempuan dan untuk mereka anak2 lelaki?

 

37:150 Atau adakah Kami ciptakan malaikat itu perempuan, sedang mereka hadir (dekatnya).

 

37:151 Ingatlah, sesungguhnya mereka kerana kebohongannya berkata:

 

37:152 Allah mempunyai anak. Sungguh mereka orang dusta,

 

37:153 Adakah Allah memilih (menyukai) anak anak perempuan dari anak anak laki laki?

 

37:154 Mengapakah kamu? Bagaimanakah kamu menetapkan hukum?

 

37:155 Tidakkah kamu mendapat peringatan?

 

37:156 Atau adakah bagimu dalil yang nyata?

 

37:157 Maka bawalah kitabmu, jika kamu orang benar.

 

37:158 Mereka mengadakan pertalian darah antara Allah dan antara jin jin (malaikat malaikat). Sesungguhnya malaikat itu mengetahui bahawa mereka yang mengatakan demikian, akan dihadirkan (dalam neraka).

 

37:159 Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

39:4 Kalau Allah menghendaki mengambil anak, niscaya dipilihNya apa yang dikehendakiNya di antara makhlukNya. Mahasuci Dia (daripada itu). Dialah Allah yang Mahaesa lagi Mahaperkasa.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

43:57 Tatkala dijadikan anak Maryam (Isa) sebagai contoh (iaitu dia disembah oleh Nasrani), lalu kaum engkau rebut (mendengarkannya).

 

43:58 Mereka berkata: Adakah tuhan tuhan kami terlebih baik atau dia (Isa)? Mereka itu tiadalah mengumpamakannya kepada engkau, melainkan untuk membantah. Bahkan mereka itu kaum yang suka membantah.

 

43:59 Dia (Isa) itu, tidak lain, hanya seorang hamba yang Kami berikan nikmat (pangkat nabi) kepadanya dan Kami jadikan dia sebagai contoh yang ajaib bagi Bani Israel.

 

43:61  Sesungguhnya Isa itu memberi tahukan hari kiamat, sebab itu janganlah kamu ragu ragu tentang itu  dan ikutlah aku. Inilah jalan yang lurus.

 

43:63 Tatkala Isa datang dengan (membawa) keterangan2 (ayat2) katanya : Sungguh aku datang kepadamu dengan (membawa) hikmah (ilmu),  dan supaya ku terangkan kepadamu sebahagian apa yang kamu perselisihkan; maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

 

43:64  Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

43:65 Kemudian berbantah bantah beberapa golongan di antara mereka, maka celakalah untuk orang2 yang aniaya (iaitu) siksa hari yang pedih.

 

43:66 Tiadalah yang mereka nanti melainkan hari kiamat, yang akan datang kepada mereka dengan sekonyong konyong, sedang mereka itu tiada sedar.

 

43:67 Pada hari itu (kiamat) orang2 berteman, setengah mereka bermusuh musuhan terhadap yang lain, kecuali orang yang taqwa.

 

43:78 (Firman Allah): Sesungguhnya Kami telah mendatangkan kebenaran kepadamu, tetapi kebanyakkan kamu benci akan kebenaran itu.

 

43:79 Bahkan adakah mereka menetapkan suatu urusan (rencana terhadap Muhammad), sesungguhnya Kami menetapkan pula (balasannya).

 

43:80 Bahkan adakah mereka mengira, bahwa Kami tiada mendengar rahsia dan bisikan2 mereka? Ya. (Kami dengar) sedang utusan utusan (malaikat) Kami menuliskannya disisi mereka.

 

43:81 Katakanlah (Ya Muhammad): Jika ada anak bagi Rahman, maka akulah yang mula mula menyembahnya.

 

43:82  Mahasuci Tuhan langit dan bumi, Tuhan arasy dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

43:83 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan dan bermain main (diatas dunia), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

51:51 Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain bersama Allah. Sungguh aku memberi peringatan yang terang kepadamu daripadaNya.

 

52:39 Bahkan, adakah bagiNya (Allah) anak perempuan dan bagi kamu anak laki laki?

 

53:21 Adakah untukmu anak laki laki, dan untukNya (Allah) anak perempuan?

 

56:62 Sesungguhnya kamu telah mengetahui kejadian yang pertama, maka kenapakah kamu tidak mengambil peringatan (daripadanya tentang kejadian yang kedua)?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:3 Dia yang awal dan yang akhir, yang lahir dan yang batin, dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan (dari tidak ada menjadi ada), dan yang Merupakan (Membentuk rupa dengan indah), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Maha Perkasa lagi Mahabijaksana.

 

61:6 Ingatlah ketika Isa anak Maryam berkata; Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata : ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya yang Kami turunkan. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

 

66:9 Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang orang kafir dan orang orang munafik, dan keraslah engkau terhadap mereka itu. Tempat mereka dalam neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

66:12 Dan (lagi) Maryam binti Imran, yang menjaga kehormatannya, kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga ia melahirkan Isa) dan ia membenarkan kalimat Tuhan dan kitab kitabNya, dan ia termasuk orang orang yang taat.

 

72:3 Dan sesungguhnya Maha tinggi kebesaran Tuhan kami, Dia tiada mempunyai isteri dan tidak pula anak.

 

72:18 Sesungguhnya masjid masjid bagi Allah, sebab itu janganlah kamu sembah satu juapun bersama Allah.

 

72:20 Katakanlah : Hanya aku menyembah Tuhanku dan aku tiada mempersekutukanNya dengan satu jua pun.

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

112:1 Katakanlah (ya Muhammad): Dialah Allah yang Mahaesa.

 

112:2 Allah yang dituju (untuk meminta hajat)

 

112:3 Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan (berbapa).

 

112:4 Dan tidak ada satupun yang menyerupaiNya.

 

 

 

Jika anda mengatakan Nabi Isa itu Tuhan maka bagaimana pula anda menaksirkan serta memahami kejadian di bawah ini?

Ø NABI ADAM – Allah jadikan dari tanah dan tiada ibu yang menghamilkannya.

Ø SITI HAWA – Allah jadikan dari tulang rusuk Nabi Adam dan tiada ibu yang menghamilkannya.

Ø KIBAS YANG ALLAH GANTIKAN PADA NABI ISMAIL - Kibas tersebut di datang dengan izin Allah.

Ø UNTA NABI SOLEH – Unta tersebut keluar dari batu dengan izin Allah Azzawajal.

 

 

https://fb.watch/5NXagblV2g/

 

https://fb.watch/6kO-c2Rslh/

 

https://fb.watch/5y3TZKoBWv/

 

https://fb.watch/5BcpmkvDlt/

 

https://fb.watch/5Doslpm_fk/

 

https://fb.watch/5DpcmNKSv_/

 

https://fb.watch/5DoUgpvDfy/

 

https://fb.watch/54llNoQW3m/

 

https://fb.watch/53YOWadfoY/

 

https://fb.watch/55DeC6Acbu/

 

https://fb.watch/5575ah-C0k/

 

https://www.facebook.com/1825017094438836/posts/2554918754781996/?vh=e&extid=0&d=w

 

https://fb.watch/5FDMw0YRQ5/

 

https://www.youtube.com/watch?v=T5ZlSSOhbzQ  

https://www.youtube.com/watch?v=cbKExwgQVEY 

https://www.youtube.com/watch?v=ob7Z6Sw5fwM

https://www.youtube.com/watch?v=VKszGDKhlCo

https://www.youtube.com/watch?v=wiorqHPNo0k

https://www.youtube.com/watch?v=FGnmXHtbw6o

 

All prophets are Muslim

https://fb.watch/78CDwBrEsW/

.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.