Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

The Straight Man ( Orang Lurus )

 

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/      

 

 

2:2 Kitab itu tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang orang-orang yang taqwa.

 

2:3 Iaitu orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

 

2:4 Dan orang-orang yang beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum engkau, sedang mereka itu yakin akan adanya akhirat.

 

2:5 Mereka itu atas petunjuk daripada Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang menang.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:42 Dan janganlah kamu campurkan kebenaran dengan yang batil dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:46 (Yaitu) orang orang yang yakin, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan mereka akan kembali kepadaNya.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:277 Sesungguhnya orang2 yang beriman dan mengamalkan salih, lagi mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar; dan mereka itulah yang menang.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:198 Tetapi orang orang yang takut kepada Tuhannya, untuk mereka itu syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya, serta mendapat hidangan dari sisi Allah, dan apa yang di sisi Allah, lebih baik bagi orang orang yang baik.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

4:125 Siapakah yang terlebih baik agamanya dari orang yang menundukkan mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat kebaikan dan mengikut agama Ibrahim yang lurus? Allah telah mengangkat Ibrahim itu sebagai tolan.

 

4:135 Hai orang orang yang beriman, hendaklah tegakkan keadilan, serta menjadi saksi bagi Allah, meskipun atas dirimu sendiri atau ibu bapamu dan karib kerabat mu. Jika pesakitan itu orang kaya atau miskin, maka Allah lebih mengetahui keadaan keduanya. Maka janganlah kamu turut hawa nafsu, sehingga kamu tiada berlaku adil. Jika kamu berputar atau berpaling, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:146 Kecuali orang orang yang telah taubat dan memperbaiki (amalannya) serta berpegang teguh kepada Allah dan mengikhlaskan agama bagi Allah. Maka mereka itu adalah bersama orang orang beriman. Nanti Allah akan memberi orang orang beriman itu pahala yang besar.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:83 Itulah hujah (keterangan) Kami, Kami anugerahkan kepada Ibrahim untuk kaumnya. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:86 Dan (begitu juga) Ismail (anak Ibrahim), Ilyasa, Yunus dan Luth. Semuanya itu Kami lebihkan (darjatnya) atas orang orang dalam alam.

 

6:87 Dan (begitupun) di antara bapak bapak mereka dan anak anak cucu mereka dan saudara saudara mereka, dan Kami pilih mereka itu dan Kami tunjuki ke jalan yang lurus.

 

6:88 Demikian itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan petunjuk itu siapa yang dkehendakiNya di antara hamba hambaNya. Kalau mereka itu mempersekutukan (Allah), niscaya hapuslah (pahala) apa apa yang mereka amalkan.

 

6:89 Kepada mereka itu telah Kami anugerahkan kitab, hukum dan pangkat kenabian, jika mereka itu kafir (tiada beriman) kepadanya, maka Kami telah sediakan kaum lain yang bukan orang orang kafir.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

8:2 Sesungguhnya orang orang beriman ialah orang orang bila disebut Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat ayat Allah kepadanya, bertambah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.

 

8:3 (Dan) orang orang yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

10:105 (Serta disuruh juga) hendaklah engkau luruskan mukamu (hatimu) kepada agama yang lurus dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

11:111  Sesungguhnya masing2 orang akan disempurnakan Tuhan (balasan) amalan mereka. Sesungguhnya Dia amat mengetahui apa apa yang mereka kerjakan.

 

11:112 Sebab itu berlaku luruslah engkau sebagaimana yang di perintahkan, serta orang yang taubat bersama engkau dan janganlah melampaui batas. Sesungguhnya Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

12:23 Kemudian yang empunya rumah tempat tinggalnya (Zalikha) mengajak Yusuf berbuat jahat, lalu ditutupnya segala pintu, serta katanya: Marilah engkau ! Jawab Yusuf : Berlindung aku kepada Allah, sesungguhnya suami kau tuan saya, telah membaikkan kedudukan saya ( maka tak patut saya berkhianat kepadanya ). Sesungguhnya tiada menang orang orang aniaya.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Yaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

21:16 Bukanlah Kami jadikan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya sebagai bermain main.

                                             

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

25:61 MahaSuci Yang menjadikan buruj (bintang bintang) di langit, dan mengadakan di sana pelita yang besar (matahari) dan bulan yang menerangi.

 

25:62 Dia yang menjadikan malam dan siang berganti ganti untuk (keterangan) bagi orang yang hendak mendapat peringatan atau orang yang hendak berterima kasih (kepadaNya).

 

25:63 Hamba hamba Yang Mahapengasih, ialah orang orang yang berjalan di muka bumi dengan tenang (tidak sombong), jika mereka dicela oleh orang orang jahil (jahat), mereka berkata: Selamat !

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

25:65 Dan orang orang yang berkata : Ya Tuhan kami, hindarkanlah siksa neraka daripada kami. Sungguh siksanya itu mesti menimpa (orang orang yang kafir).

 

25:67 Dan orang orang yang menafkahkan (hartanya) tanpa berlebih lebihan dan tiada pula kikir, melainkan pertengahan antara keduanya.

 

25:68 Dan orang orang yang tiada menyembah Tuhan yang lain bersama Allah, dan tiada pula membunuh manusia yang diharamkan Allah, kecuali dengan kebenaran dan tidak pula mereka berzina. Barang siapa yang memperbuat demikian, niscaya akan menemui dosa (siksa).

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

25:71 Barang siapa yang taubat dan beramal salih, maka sesungguhnya ia bertaubat kepada Allah sebenar benarnya taubat.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

 

25:74 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami isteri isteri dan anak anak yang mengirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang orang yang taqwa.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

28:22 Tatkala ia menuju ke arah Madyan ia berkata: Mudah mudahan Tuhanku menunjuki aku ke jalan yang lurus.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

61:2 Hai orang orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat?

 

61:3 Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.

 

61:4 Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berperang pada jalanNya, dengan berbaris baris, seolah olah mereka bangunan tembok yang sangat rapat (menjadi satu).

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:6 Ingatlah ketika Isa anak Maryam berkata; Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata : ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

67:12 Sesungguhnya orang orang yang takut kepada Tuhannya, dalam keadaan gaib (sendirian), untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

79:35 Pada hari (itu) teringatlah manusia apa apa yang telah dikerjakannya.

 

79:36 Dan diperlihatkan neraka kepada orang yang melihat,

 

79:37 Maka barang siapa yang durhaka,

 

79:38 Dan mengutamakan hidup di dunia.

 

79:39 Maka sesungguhnya nerakalah tempat diamnya.

 

79:40 Adapun orang yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan dirinya daripada nafsunya,

 

79:41 Maka sesungguhnya syurgalah tempat diamnya.

 

90:4 Sesungguhnya Kami menciptakan manusia padahal ia dalam kesusahan.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya, dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

98:7 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itulah, manusia yang sebaik baiknya.

 

98:8 Balasan untuk mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Allah redho kepada mereka dan mereka redho kepadaNya. (Syurga) Itu untuk orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.