Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Taqwa Yusuf

 

Taqwa Yusuf

 

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

12:4 Ketika Yusuf berkata kepada bapaknya (Ya’qub) : Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan, semuanya ku lihat sujud kepadaku.

 

12:5 Berkata bapaknya : Hai anakku ! Janganlah engkau kisahkan mimpimu itu kepada saudara saudaramu, nanti mereka akan memperdayakanmu dengan segala tipu daya. Sesungguhnya syetan musuh yang nyata bagi manusia.

 

12:6 Demikianlah Tuhanmu memilihmu dan mengajarkan takwil mimpi kepadamu serta menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Ya’qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatNya kepada dua orang bapamu sebelumnya, Ibrahim dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanmu Maha mengetahui lagi Maha bijaksana.

 

12:7 Sesungguhnya dalam (riwayat) Yusuf dan saudara saudaranya menjadi keterangan (ibrah) bagi orang orang yang bertanya.

 

12:8 Ketika mereka itu berkata: Sesungguhnya Yusuf dan saudaranya (Bunyamin) lebih dicintai oleh bapak kita daripada kita, sedang kita satu jama’ah. Sesungguhnya bapak kita dalam kesesatan yang nyata.

 

12:9 Kamu bunuhlah Yusuf itu atau buanglah dia ke negeri yang jauh, supaya muka bapamu menghadap kepadamu, dan kamu sesudah itu menjadi kaum yang salih.

 

12:10 Berkata salah seorang di antara mereka (Yahuda): Janganlah kamu bunuh Yusuf itu, tetapi lemparkanlah dia ke dalam dasar telaga, nanti diambil oleh orang musafir jika kamu melakukannya.

 

12:11 Mereka itu berkata: Hai bapak kami! Mengapa engkau tiada mempercayai kami terhadap Yusuf, sesungguhnya kami akan memberi nasihat kepadanya.

 

12:12 Biarkanlah dia pergi bersama kami esok hari untuk makan makan dan bermain main dan sesungguhnya kami akan menjaganya.

 

12:13 Sahut bapaknya: Sesungguhnya aku berdukacita, jika kamu pergi dengan dia (membawanya) dan aku takut, kalu ia dimakan serigala, sedang kamu lalai daripadanya.

 

12:14 Jawab mereka: Demi, jika dia dimakan serigala, sedang kami satu jama’ah, sungguh kami orang yang merugi.

 

12:15 Tatkala mereka pergi dengan dia, dan mereka telah sepakat hendak melemparkannya ke dalam dasar telaga (lalu dilemparknnya). Kami telah mewahyukan kepadanya, demi engkau akan mengabarkan kepada mereka tentang urusan (perbuatan) mereka itu, sedang mereka tiada sadar.

 

12:16 Kemudian mereka datang kepada bapaknya petang hari sedang mereka menangis.

 

12:17 Mereka berkata: Hai bapak kami ! Sesungguhnya kami pergi berlomba lomba dan kami tinggalkan Yusuf dekat pakaian kami, lalu ia dimakan oleh serigala, tentu bapak tiada percaya kepada kami, meskipun kami orang yang benar.

 

12:18 Mereka datang membawa baju Yusuf (yang berlumur) dengan darah dusta. Berkata bapanya: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu. Sabarlah yang lebih baik. Kepada Allah minta pertolongan, tentang apa yang kamu terangkan itu.

 

12:19 Kemudian orang orang musafir datang (dari negeri Madjan, hendak ke Mesir), lalu mereka suruh seorang di antara mereka mengambil air, lalu diulurkannya (dijatuhkannya) timbanya ke dalam telaga itu, (tiba tiba Yusuf berpegang kepadanya). Berkata orang mengambil air itu: Ya khabar gembira! Ini seorang pemuda! Kemudian mereka sembunyikan Yusuf dalam barang perniagaan, sedang Allah Mahamengetahui apa yang mereka perbuat.

 

12:20 Kemudian mereka jual Yusuf itu dengan harga murah, beberapa dirham saja, sedang mereka itu orang yang Zuhud (kurang suka kepadanya).

 

12:21 Berkata orang yang membelinya di Mesir kepada perempuannya (Zalikha) : Muliakanlah kedudukannya, mudah mudahan dia bermanfaat kepada kita, atau kita ambil dia menjadi anak. Demikianlah Kami tempatkan Yusuf di bumi (Mesir) dan supaya Kami ajarkan kepadanya takwil mimpi. Allah Mahamenang (kuasa) atas urusanNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

12:22 Setelah Yusuf sampai dewasa (tiga puluh tahun) kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu. Begitulah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

12:23 Kemudian yang empunya rumah tempat tinggalnya (Zalikha) mengajak Yusuf berbuat jahat, lalu ditutupnya segala pintu, serta katanya: Marilah engkau ! Jawab Yusuf : Berlindung aku kepada Allah, sesungguhnya suami kau tuan saya, telah membaikkan kedudukan saya ( maka tak patut saya berkhianat kepadanya ). Sesungguhnya tiada menang orang orang aniaya.

 

12:24 Sesungguhnya perempuan itu telah suka kepada Yusuf dan Yusuf telah suka pula kepadanya, kalau sekiranya Yusuf tiada melihat dalil Tuhannya, (niscaya didekatinya perempuan itu). Demikianlah Kami lepaskan Yusuf dari kejahatan dan perbuatan yang keji. Sesungguhnya dia seorang hamba Kami yang tulus ikhlas.

 

12:25 Keduanya berlari ke pintu, lalu perempuan itu memegang baju Yusuf dari belakang, hingga koyak. Setiba di pintu, keduanya bertemu dengan tuannya (suami Zalikha), lalu perempuan itu berkata : Apakah balasan orang yang hendak berbuat jahat dengan isterimu? (Lain tiada), melainkan supaya dipenjarakan atau disiksa dengan siksaan yang pedih.

 

12:26 Berkata Yusuf : Dia yang mengajak saya dan menjadi saksi seorang saksi di antara keluarga perempuan itu : Jika baju Yusuf koyak di muka, maka perempuan itu yang benar, dan Yusuf yang dusta.

 

12:27 Tetapi jika bajunya koyak di belakang, maka perempuan yang dusta dan Yusuflah yang benar.

 

12:28 Tatkala suaminya melihat baju Yusuf koyak di belakang, ia berkata : Sesungguhnya ini tipu daya kamu. Sesungguhnya tipu daya kamu (bahaya) besar.

 

12:29 Yusuf! Tinggalkanlah persoalan ini ! Kau (ya Zalikha!) minta ampunlah kerana dosamu! Sesungguhnya engkau orang yang salah.

 

12:30 Berkata perempuan perempuan dalam Kota ( Mesir ketika mendengar kejadian itu) : Isteri pembesar itu mengajak hambanya (Yusuf): Sesungguhnya telah mendalam cinta hatinya. Sesungguhnya kita melihatnya dalam kesesatan yang nyata.

 

12:31 Tatkala perempuan itu mendengar umpat mereka, lalu diundangnya mereka itu, serta disediakannya tempat bersandar. (Setelah mereka hadir), masing masing mereka diberinya sebuah pisau (untuk memotong makanan) lalu ia berkata (kepada Yusuf) : Keluarlah engkau menemui perempuan perempuan itu! Tatkala mereka melihatnya, lalu mereka membesarkannya (serta tercengang), sehingga terpotong tangan mereka  (sedang mereka tiada sadar, kerana melihat kecantikan Yusuf), lalu mereka berkata : MahaSuci Allah, ini bukan manusia. Ini tidak lain, hanya malaikat yang mulia.

 

12:51 Berkata Raja (kepada perempuan perempuan itu): Bagaimana hal kamu, ketika kamu mengajak Yusuf, (adakah ia cenderung kepadamu? ) Jawab mereka itu : Maha Suci Allah ! Kami tiada mengetahui bahawa ia seorang yang jahat (berdosa). Berkata perempuan pembesar (Zalikha): Sekarang telah teranglah kebenaran; saya yang mengajaknya, sedang ia orang yang benar.

 

12:53 Aku tiada melepaskan hawa nafsunya, kerana nafsu itu menyuruh berbuat kejahatan, kecuali siapa yang disayangi Tuhanku. Sungguh Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

12:90 Jawab mereka itu: Engkau inikah Yusuf? Sahutnya : (Ya) aku Yusuf dan ini saudaraku. Sungguh Allah telah memberi nikmat kepada kami. Barang siapa yang bertaqwa dan berhati sabar, maka Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

12:101 Ya Tuhanku! Sungguh Engkau telah menganugerahkan kerajaan kepadaku dan Engkau telah mengajarkan kepadaku dari hal takwil mimpi, (Engkau) yang menciptakan langit dan bumi, Engkau waliku di dunia dan di akhirat. Wafatkanlah aku sebagai seorang Muslim dan perhubungkanlah aku dengan orang orang yang salih.

 

12:102 Demikian itu perkhabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (hai Muhammad), pada hal engkau tidak ada di sisi mereka, ketika mereka semufakat tentang urusannya ( membuang Yusuf ), sedang mereka itu menipunya.

 

12:103 Kebanyakkan manusia bukan orang orang beriman, meskipun engkau harapkan.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

33:39 (Iaitu) orang orang (nabi) yang menyampaikan risalah agama Allah dan mereka takut kepadaNya dan mereka tidak takut kepada seorang juapun, kecuali kepada Allah. Cukuplah Allah memperhitungkan (hambaNya).

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.