Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Peace be upon you

 

Selamat Salam Sejahtera

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

7:81 Sesungguhnya kamu ingin kepada laki laki, bukan kepada perempuan, bahkan kamu kaum yang berlebih lebihan.

 

7:82 Maka tidak ada jawapan kaumnya, selain berkata: Usirlah mereka (Luth dan pengikutnya) dari negerimu, kerana mereka itu manusia yang suci.

 

7:83 Kami selamatkan dia bersama keluarganya, kecuali perempuannya, ia termasuk orang orang yang tinggal dalam siksaan.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

11:43 Ia menjawab: Aku akan berlindung ke gunung, yang akan memeliharakan daku daripada air. Sahut Nuh: Tiada seorang pun yang terpelihara pada hari ini dari siksaan Allah, kecuali orang yang dikasihiNya. Lalu gelombang membatas antara keduanya, sehingga ia termasuk orang orang yang tenggelam.

 

11:44 Dikatakan : Hai bumi, telanlah air kau dan hai langit tahanlah (hujan daripada kau)! Kemudian surutlah air itu, dan diputuskan Allah perkara itu, sedang perahu Nuh terkandas di atas (bukit) Judy (dekat Mausoul sekarang), lalu dikatakan : Binasalah kaum yang aniaya itu.

 

11:47  Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, bahwa ku minta kepadaMu barang yang tiada ku ketahui . Jika Engkau tiada mengampuniku dan (tiada) mengasihiku, niscaya aku termasuk orang2 yang merugi.

 

11:48 (Lalu) dikatakan kepadanya: Hai Nuh! Turunlah engkau (dari perahu) dengan selamat (salam) dari Kami dan keberkatan atas engkau dan atas umat yang bersama engkau. Ada pula umat nanti akan Kami senangkan ia (di dunia), kemudian Kami timpakan kepadanya siksaan yang pedih (di akhirat).

 

11:58 Setelah tiba siksaan Kami, Kami selamatkan Hud dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat daripada Kami, dan Kami lepaskan mereka dari siksaan yang besar.

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu) , kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

20:47 Sebab itu pergilah kamu berdua kepadanya, lalu katakanlah: bahwa kami dua orang utusan Tuhanmu, sebab itu bebaskanlah (merdekakanlah) Bani Israil bersama kami dan janganlah engkau siksa mereka itu. Sesungguhnya kami datang kepada engkau dengan (membawa) ayat (mu’jizat) dari Tuhanmu. Keselamatanlah untuk orang yang mengikut petunjuk.

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

33:57 Sesungguhnya orang orang yang menyakiti (mendurhakai) Allah dan rasulNya, niscaya mereka dikutuki Allah di dunia dan akhirat dan disediakanNya untuk mereka siksa yang menghinakan(nya).

 

37:102 Setelah anak itu sanggup berusaha bersamanya, berkata Ibrahim kepadanya: Hai anakku, sesunggguhnya, aku bermimpi dalam tidur, bahawa aku menyembelih engkau, maka perhatikanlah, bagaimana fikiran engkau? Sahut anaknya: Hai bapaku, perbuatlah apa yang diperintahkan itu, bapa akan mendapatiku berhati sabar, Insya Allah.

 

37:103 Tatkala keduanya patuh (menurut perintah Allah) dan telah digulingkannya anaknya (ketanah) atas pipinya.

 

37:104 Lalu dia Kami seru : Hai Ibrahim!

 

37:105 Sesungguhnya telah engkau turut mimpi itu, sesungguhnya begitulah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:106 Sesungguhnya itu adalah cobaan yang nyata.

 

37:107 Kami tebusi anaknya itu dengan sembelihan yang besar (seekor kibas).

 

37:108 Dan Kami tinggalkan untuknya pada orang orang yang kemudian (kalimat ini):

 

37:109 Keselamatanlah untuk Ibrahim.

 

37:110 Demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:111 Sesungguhnya dia salah seorang dari hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:112 Kami gembirakan dia dengan Ishaq, seorang nabi, serta termasuk orang orang yang salih.

 

37:113 Kami berkati Ibrahim dan Ishaq itu. Diantara anak anak cucu keduanya (keturunannya), ada yang berbuat baik dan ada pula yang aniaya kepada dirinya dengan seterang terangnya.

 

39:73 Orang orang yang taqwa terhadap Tuhannya dihalau ke dalam syurga dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana dan dibukakan pintu pintunya dan berkata malaikat malaikat penjaganya kepada mereka: Selamat untukmu, kamu telah suci, maka masuklah kamu ke dalam syurga serta kekal (di dalamnya).

 

50:34 (Maka dikatakan kepadanya): Masuklah kamu ke dalam syurga dengan selamat. Itulah hari yang kekal selama lamanya.

 

50:35  Untuk mereka apa yang mereka kehendaki dalam syurga dan di sisi Kami ada tambahannya.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.