Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

RAHMAT

 

Rahmat Allah

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:63 Ketika Kami ambil janji daripadamu dan Kami tinggikan bukit di atasmu: Ambillah apa apa yang Kami perintahkan kepadamu dengan kekuatan dan ingatlah apa apa yang di dalamnya (Taurat), mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:64 Kemudian kamu berpaling sesudah itu. Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu, niscaya kamu termasuk orang orang yang rugi.

 

2:155 Demi, sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu (cubaan), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah khabar gembira orang2 yang sabar (atas cubaan itu).

 

2:156 (Iaitu) orang2, apabila mereka ditimpa musibah (melapetaka), mereka berkata: Inna lillahi wainna ilaihi radji’un. ( Bahwa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).

 

2:157 Untuk mereka itu selawat (berkat) dari Tuhannya serta rahmat, dan mereka itu mendapat petunjuk.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:218 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang yang berhijrah dan berjuang pada jalan Allah, mereka itu mengharap rahmat Allah. Allah pengampun lagi Penyayang.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:107 Adapun orang2 yang putih mukanya, mereka dalam rahmat Allah (syurga), serta kekal di dalamnya.

 

3:132 Taatlah kepada Allah dan rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

3:157 Demi, jika kamu terbunuh pada jalan Allah atau kamu mati, sesungguhnya ampunan dan rahmat dari Allah, lebih baik dari apa apa yang mereka kumpulkan.

 

3:158 Demi, jika kamu mati atau terbunuh, sesungguhnya kamu hanya kepada Allah dihimpunkan.

 

3:159 Maka dengan rahmat Allah, menjadi lunaklah hati engkau (ya Muhammad) terhadap mereka. Kalau sekiranya engkau berbudi jahat, berhati kasar, niscaya bercerai berailah mereka menjauhi engkau, maka maafkanlah mereka dan minta ampunkanlah untuk mereka dan bermesyuarahlah dengan mereka tentang urusan itu. Apabila engkau telah bercita cita (yang tetap), maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang tawakkal.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:79 Apa apa kebaikan yang kamu peroleh adalah dari Allah; dan apa apa kejahatan yang menimpamu, adalah dari sebab dirimu sendiri. Kami telah mengutus engkau (ya Muhammad) kepada manusia sebagai rasul. Cukuplah Allah menjadi saksinya.

 

4:83 Apabila mereka ditimpa suatu hal, keamanan atau ketakutan, mereka siarkan (kepada musuh). Kalau mereka serahkan hal itu kepada rasul atau kepada yang mempunyai urusan di antara mereka, niscaya orang orang yang meneliti di antara mereka mengetahui hal itu. Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya kamu mengikut syetan, kecuali sedikit (di antara kamu).

 

4:95 Tiada sama orang orang yang duduk di antara orang orang Mukmin dengan orang orang yang berjuang pada jalan Allah dengan harta dan jiwanya, kecuali mereka yang ditimpa kemelaratan. Allah melebihkan satu darjat orang orang yang berjuang dengan harta dan jiwanya, dari orang orang yang duduk (tiada pergi kerana uzur). Untuk masing masingnya Allah menjanjikan kebaikan. Allah melebihkan orang orang yang berjuang dari orang orang yang duduk (tanpa uzur) dengan pahala yang besar.

 

4:96 (Iaitu) beberapa darjat, serta (mendapat) ampunan dan rahmat. Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

4:113 Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepada engkau, niscaya bercita cita satu golongan di antara mereka itu hendak menyesatkan engkau. Padahal tiadalah mereka akan menyesatkan, melainkan diri mereka sendiri; Dan mereka tiada akan membahayakan kepada engkau sedikitpun. Allah telah menurunkan kitab dan hikmah kepada engkau dan mengajarkan kepada engkau apa apa yang tiada engkau ketahui. Adalah kurnia Allah Mahabesar terhadap engkau.

 

4:175 Adapun orang2 yang beriman kepada Allah, dan berpegang teguh kepadaNya, Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya dan menunjuki mereka ke jalan lurus (yang menyampaikan) kepadaNya.

 

6:12 Katakanlah: Bagi siapakah apa apa yang di langit dan di bumi? Katakanlah: Bagi Allah. Dia telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Demi sesungguhnya Dia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat, yang tidak ada keraguan padanya. Orang2 yang merugikan dirinya sendiri, mereka tiada mau beriman.

 

6:54 Apabila datang kepada engkau orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami, maka ucapkanlah kepada mereka Salamun ‘alaikum (Keselamatan atas kamu). Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Sesungguhnya siapa mengerjakan kejahatan diantaramu, sebab kejahilannya (tiada berilmu), kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

6:147 Jika mereka mendustakan engkau, katakanlah: Tuhanmu mempunyai rahmat yang luas dan tak dapat ditolakkan siksaanNya dari kaum yang berdosa.

 

6:153 Sesungguhnya ini jalanku yang lurus: Sebab itu, kamu turutlah jalan ku itu, dan janganlah kamu turut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai-berai kamu daripada jalanNya. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah2an kamu bertaqwa.

 

6:154 Kemudian Kami anugerahkan sebuah Kitab kepada Musa, untuk menyempurnakan nikmat bagi orang yang berbuat kebaikan dan menerangkan tiap tiap sesuatu, serta menjadi petunjuk dan rahmat; mudah mudahan mereka beriman akan menemui Tuhannya.

 

6:155 Inilah Kitab yang Kami turunkan lagi diberkati; sebab itu ikutlah dia dan bertaqwalah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

6:157 Atau (supaya jangan) kamu berkata: Kalau sekiranya diturunkan Kitab kepada kami, niscaya kami lebih mendapat petunjuk dari pada mereka. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu, serta petunjuk dan rahmat. Maka siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mendustakan ayat ayat Allah dan berpaling daripadanya? Nanti akan Kami balasi orang2 yang berpaling daripada ayat2 Kami dengan sejahat jahat siksaan, sebab mereka itu berpaling.

 

7:49 Apakah mereka ini yang kamu bersumpah dahulunya, bahawa Allah tiada akan memberikan rahmat kepada mereka ? Masuklah kamu ke dalam syurga sedang kamu tiada takut dan tiada pula berduka cita.

 

7:52 Sesungguhnya telah kami datangkan Kitab kepada mereka, serta kami terangkan di dalamnya dengan ilmu Kami, menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

7:56  Janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi, sesudah baiknya. Mintalah kepadaNya dengan ketakutan dan harapan. Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat dari orang2 yang berbuat kebaikan.

 

7:63 Apa herankah kamu, kerana datang kepadamu peringatan dari Tuhanmu (dibawa) oleh seorang laki laki di antara kamu, supaya ia memberi peringatan kepadamu dan supaya kamu bertaqwa dan mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

7:94 Tiadalah kami utus seorang Nabi ke dalam suatu negeri, melainkan Kami siksa penduduknya dengan kemiskinan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka mereka merendahkan hati (bertunduk).

 

7:95 Kemudian Kami tukar tempat kejahatan dengan kebajikan, sehingga mereka berkembang biak dan mereka berkata: Bapak bapak kami telah ditimpa kemelaratan dan kesenangan. Lalu Kami siksa mereka dengan tiba tiba sedang mereka tiada sadar.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:97 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami kepada mereka malam hari, sedang mereka tengah tidur nyenyak?

 

7:98 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami, waktu matahari sedang naik (waktu dhuha), sedang mereka tengah bermain main?

 

7:99 Adakah mereka aman sentosa terhadap (balasan) tipu daya Allah, sedang tiadalah yang sentosa terhadap tipu daya Allah itu, selain kaum yang merugi.

 

7:149 Tatkala mereka itu menyesal dan mereka tahu, bahawa mereka telah sesat, mereka berkata: Demi, jika Tuhan kami tiada memberi rahmat kepada kami, dan tiada mengampuni dosa kami niscaya kami menjadi orang2 yang merugi.

 

7:151 Musa berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, dan Engkaulah sepenyayang penyayang yang penyayang.

 

7:154 Setelah berhenti amarah Musa, diambilnya papan papan Taurat dan di dalam naskahnya ada petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

7:156 Tuliskanlah bagi kami kebajikan di dunia ini dan di akhirat; sesungguhnya kami taubat kepadaMu. Allah berfirman: SiksaanKu akan menimpa orang yang Kukehendaki dan rahmatKu meliputi tiap tiap sesuatu. Nanti akan Aku tuliskan rahmat itu bagi orang orang yang bertaqwa dan mengeluarkan zakat, dan orang orang yang beriman kepada ayat ayat Kami.

 

7:203 Apabila engkau tiada mendatangkan ayat (tanda) kepada mereka, mereka berkata: Mengapakah tiada engkau bikin saja? Katakanlah: Hanya aku mengikut apa yang diwahyukan kepadaku dari Tuhanku. Ini (Quran) menjadi pelita hati dari Tuhanmu, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

7:204 Apabila dibaca orang Quran, hendaklah kamu dengarkan dan diamlah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

8:74 Orang orang yang beriman dan berhijrah, serta berjuang di jalan Allah dan orang orang yang memberi tempat tinggal dan menolong, mereka itulah orang orang beriman sebenarnya. Bagi mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

9:21 Tuhan mereka memberi khabar gembira bagi mereka dengan rahmat dan keredhaannya serta syurga, untuk mereka di dalamnya nikmat yang tetap (abadi),

 

9:22 Sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Sesungguhnya di sisi Allah pahala yang besar.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:71 Orang2 yang beriman laki laki dan orang2 yang beriman perempuan, setengahnya menjadi wali bagi yang lain. Mereka menyuruh dengan ma’ruf dan melarang daripada yang mungkar, lagi mereka mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat, serta patuh mengikut Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:99 Di antara orang orang Arab Badwi, ada yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, serta menafkahkan hartanya untuk menghampirkan diri kepada Allah dan doa rasulNya. Ingatlah sesungguhnya nafkah itu untuk menghampirkan diri bagi mereka. Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmatNya (syurga). Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

10:57 Hai segala manusia, sungguh telah datang kepadamu pengajaran dari Tuhanmu dan menyembuhkan apa yang dalam dada (hati) lagi petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang beriman.

 

10:58 Katakanlah: Dengan kurnia Allah dan rahmatNya, maka dengan  demikian hendaklah mereka bergembira. Ia itu lebih baik dari (harta benda) yang mereka kumpulkan.

 

10:86 Dan lepaskanlah kami dengan rahmatMu dari kaum yang kafir.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

11:28 Berkata Nuh : Hai kaumku, adakah kamu fikirkan, jika aku mendapat keterangan dari Tuhanku dan dianugerahiNya aku rahmat dari sisiNya, lalu tersembunyi demikian itu atas kamu. Adakah kami memaksa kamu menerimanya, sedang kamu benci kepadanya?

 

11:63 Berkata Shalih: Hai kaumku! Adakah kamu fikirkan, jika aku atas keterangan dari Tuhanku, dan Dia memberikan rahmat kepadaku? Siapakah yang akan menolongku dari (siksaan) Allah, jika aku mendurhakaiNya? Kamu tiada menambahku, selain merugikan.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:73  Sahut mereka itu : Adakah kau takjub tentang perintah Allah? Rahmat Allah dan berkatNya atas kamu, hai ahli rumah. Sesungguhnya Tuhan itu Mahaterpuji dan Mahamulia.

 

11:94 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Syuaib dan orang orang yang beriman sertanya dengan rahmat dari Kami. Lalu orang2 yang aniaya itu, disambar teriakan keras (petir), lalu mereka tersungkur (mati) dalam rumahnya.

 

12:56 Demikianlah Kami tempatkan Yusuf di bumi (Mesir). Dia bertempat tinggal di mana yang dikehendakinya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada orang yang Kami kehendaki dan Kami tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebajikan.

 

12:87 Hai anak anakku! Pergilah kamu mencari Yusuf dan saudaranya dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

 

12:111 Sesungguhnya dalam kisah mereka itu ada ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang berakal. Bukanlah Quran ini perkabaran yang diada adakan saja. Bahkan ia membenarkan (kitab) yang dihadapannya dan menerangkan tiap tiap sesuatu, lagi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

14:23 Dimasukkan Allah orang orang yang beriman dan mengamalkan salih ke dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya, kekal mereka di dalamnya dengan izin Tuhan. Ucapan selamat mereka di dalamnya : Assalamu (‘alaikum).

 

15:55   Sahut mereka: Kami beri engkau khabar gembira dengan benar. Sebab itu janganlah engkau termasuk orang-orang yang putus asa.

 

15:56 Berfirman Allah; tiada yang berputus asa dari pada rahmat Tuhannya, melainkan orang-orang yang sesat.

 

16:89 Pada hari Kami bangkitkan pada tiap tiap umat seorang saksi atas mereka dari bangsa mereka dan Kami bawa engkau (ya Muhammad) menjadi saksi pula atas mereka ini. Kami turunkan kepada engkau kitab (Quran) untuk menerangkan tiap tiap sesuatu dan menjadi petunjuk dan rahmat, serta khabar gembira bagi orang orang Islam.

 

17:30 Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki buat orang yang dikehendakiNya dan Dia pula membataskannya (mengurangkannya). Sesungguhnya Dia Mahamengetahui dan Mahamelihat hambaNya.

 

17:31 Janganlah kamu bunuh anak anakmu, kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki mereka dan rezekimu. Sesungguhnya membunuh mereka itu satu dosa besar.

 

17:57 Orang orang yang mereka sembah mencari wasilah (jalan) kepada Tuhannya, mana yang lebih dekat (kepadaNya) dan mengharapkan rahmatNya dan takut akan azabNya. Sesungguhnya azab Tuhanmu amat ditakuti.

 

17:82 Kami turunkan di antara Quran sesuatu yang menyembuhkan (penyakit hati) dan rahmat untuk orang2 yang beriman, tetapi yang demikian tiada menambah orang2 yang aniaya, melainkan kerugian.

 

18:10 Ketika berdiam (berlindung) pemuda pemuda ke dalam gua, lalu mereka berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat dari sisiMu dan siapkanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan kami.

 

18:16 Ketika kamu memisahkan diri dari mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka berdiamlah (berlindunglah) kamu ke dalam gua, nanti Tuhanmu melimpahkan rahmatNya kepadamu dan menyediakan untukmu dari urusanmu barang barang keperluanmu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, karena usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

18:65 (Setelah keduanya sampai di tempat itu), keduanya mendapati seorang hamba di antara hamba hamba Kami (Chidlir), yang telah Kami kurniakan kepadanya rahmat dari sisi Kami dan telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.

 

18:82 Adapun dinding (rumah) itu adalah kepunyaan dua orang anak muda yatim dalam kota. Di bawah rumahnya ada harta simpanan. Sedang bapa keduanya orang saleh. Lalu Tuhanmu menghendaki, supaya keduanya sampai umur dewasa , lalu keduanya mengeluarkan harta simpanan itu, sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Bukanlah yang kuperbuat itu dengan kehendakku, (melainkan dengan wahyu dari Tuhan). Demikianlah takwilnya perkara yang tiada sanggup engkau sabar terhadapnya.

 

19:49 Tatkala Ibrahim meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka Kami anugerahkan kepadanya Ishak dan Ya’qub. Masing masing Kami jadikan nabi.

 

19:50 Kami kurniakan kepada mereka rahmat Kami dan Kami adakan untuk mereka pujian yang baik lagi termasyur.

 

19:53 Kami kurniakan kepadanya dengan rahmat Kami seorang saudaranya, Harun menjadi nabi.

 

21:83 Ingatlah akan Aiyub, ketika dia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku telah ditimpa kemelaratan, sedang Engkau lebih pengasih dari segala yang pengasih.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

21:85 (Ingatlah) akan Ismail, Idris dan Zulkifli. Masing masingnya termasuk orang orang yang sabar.

 

21:86 Kami masukkan mereka itu ke dalam rahmat Kami. Sesungguhnya mereka itu orang orang yang salih.

 

21:107 Kami tiada mengutus engkau (Ya Muhammad), melainkan menjadi rahmat untuk semesta alam.

 

24:10 Jikalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya (disiksanya kamu dengan segera). Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Mahabijaksana.

 

24:14 Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, di dunia dan akhirat, niscaya kamu ditimpa azab yang besar, kerana perbicaraan bohong itu.

 

24:20 Kalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, (niscaya kamu disiksanya dengan segera). Sesungguhnya Allah Penyantun, lagi Penyayang.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

27:8 Setelah Musa sampai ke tempat api itu, lalu didengarnya seruan: Beroleh berkatlah orang yang dekat api dan orang yang dikelilingnya. Maha suci Allah Tuhan semesta alam.

 

27:46 Berkata Shalih: Hai kaumku! Mengapa kamu minta segerakan kejahatan sebelum kebaikan? Mengapa kamu tidak minta ampun kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat (daripadaNya)?

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:77 Sungguh Quran ini jadi petunjuk dan rahmat untuk orang2 yang mukmin.

 

28:43 Sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa kitab, sesudah kami binasakan umat umat yang dahulunya, sebagai pelita hati bagi manusia dan petunjuk serta rahmat, mudah mudahan mereka mendapat peringatan (daripadanya).

 

28:73 Di antara rahmatNya, ialah mengadakan untukmu malam dan siang, supaya kamu bersenang senang malam hari dan mencari kurniaNya (penghidupan) (siang hari), mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

28:86 Engkau (Ya Muhammad) tiada mengharap, supaya Quran diturunkan kepada engkau, melainkan semata mata rahmat daripada Tuhanmu, sebab itu, janganlah engkau membantu (agama) orang2 yang kafir.

 

29:23 Orang orang yang kafir (ingkar) akan ayat ayat Allah dan (ingkar) akan menemuiNya, mereka itu berputus asa dari rahmatKu, dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

29:51 Tiadakah cukup bagi mereka, bahwa Kami telah menurunkan Kitab kepadamu, yang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi rahmat dan peringatan bagi kaum yang beriman.

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:33 Apabila manusia ditimpa kemelaratan, mereka mendoa (memohon) kepada Tuhannya serta bertaubat kepadaNya, kemudian apabila Allah merasakan rahmat kepada mereka, tiba tiba satu golongan di antara mereka mempersekutukan Allah.

 

30:36 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, mereka bergembira dengan dia, tetapi jika mereka ditimpa kesusahan (kejahatan) sebab usaha tangan mereka sendiri, tiba tiba mereka berputus asa.

 

30:46 Di antara tanda tandaNya, bahawa Dia mengirim angin sebagai khabar gembira dan supaya Dia merasakan rahmatNya kepadamu dan supaya berlayar kapal dengan perintahNya dan supaya kamu mencari rezekiNya, mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

30:50 Maka lihatlah bekas rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Dia menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

32:13 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami berikan petunjuk kepada tiap2 orang, tetapi telah tetaplah perkataanKu, bahawa akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

34:37 Hartamu dan anak anakmu, tiada dapat menghampirkan kamu di sisi Kami, kecuali orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka itu balasan yang berlipat ganda, kerana amalannya, sedang mereka aman sentosa dalam kamar kamar (bilik bilik syurga).

 

35:2 Apa apa rahmat yang dibukakan (diberikan) Allah bagi manusia, maka tak ada yang akan menahannya; dan apa apa yang ditahanNya, maka tak ada yang akan memberikannya pada kemudianNya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

 

35:32 Kemudian Kami pusakakan kitab itu untuk orang orang yang Kami pilih di antara hamba hamba Kami. Di antara mereka ada yang aniaya kepada dirinya (tidak menurut isi kitab itu) dan di antaranya ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan di antaranya ada yang maju (juara) memperbuat kebaikan dengan izin Allah. Itulah kurnia yang besar.

 

35:33 Syurga Aden, mereka akan masuk ke dalamnya, sedang mereka di dalamnya memakai gelang tangan dari emas dan mutiara, dan pakaian mereka dalam surga itu ialah sutera.

 

35:34 Mereka berkata: Puji pujian bagi Allah yang telah menghilangkan kedukaan daripada kami. Sesungguhnya Tuhan kami Pengampun lagi Berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

35:35 Yang telah menempatkan kami di kampung yang tetap (Syurga) dengan kurniaNya; kami di sana tiada disentuh kepayahan dan tidak pula disentuh kesusahan.

 

36:44 Kecuali dengan rahmat dari Kami dan untuk kesukaan, hingga seketika (sampai ajalnya).

 

36:45 Apabila dikatakan kepada mereka: Takutlah akan (siksa) yang dihadapanmu (didunia) dan yang akan datang (diakhirat); mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

37:117 Kami berikan kepada keduanya kitab yang terang (Taurat).

 

37:118 Kami tunjukkan kepada keduanya jalan yang lurus.

 

37:119 Dan Kami tinggalkan untuk keduanya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:120 Keselamatanlah untuk Musa dan Harun!

 

37:121 Sesungguhnya demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:122 Sungguh keduanya termasuk hamba hamba Kami yang mukmin.

 

38:9 Bahkan adakah di sisi mereka perbendaharaan rahmat Tuhanmu yang Mahaperkasa lagi banyak pemberian?

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya (sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah: Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

39:53 Katakanlah : Hai hamba hambaKu yang berlebih lebihan terhadap dirinya (dengan memperbuat dosa), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sungguh Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

40:9 Dan peliharakanlah mereka dari kejahatan. Barang siapa yang Engkau peliharakan dari kejahatan pada hari itu (kiamat), maka sesungguhnya Engkau telah memberi rahmat kepadanya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

41:50 Demi, jika Kami rasakan kepadanya rahmat dari Kami, sesudah ditimpa kemelaratan, niscaya ia berkata: Ini telah menjadi hakku, dan tidak kusangka hari kiamat itu akan ada berdiri), dan demi, jika aku kembali kepada Tuhanku, niscaya untukku ada kebaikan disisiNya. Demi akan Kami khabarkan kepada orang2 yang kafir itu, apa apa yang telah mereka kerjakan dan Kami rasakan kepada mereka siksa yang besar.

 

42:7 Begitulah Kami wahyukan kepada engkau Qur’an dalam bahasa ‘Arab, supaya engkau memberi peringatan kepada (penduduk) ibu negeri (Makkah) dan orang orang yang di kelilingnya, dan (supaya) engkau memberi peringatan dengan hari penghimpunan (kiamat), yang tidak ragu ragu tentang (kebenaran)nya. Segolongan dalam syurga dan segolongan lagi dalam neraka.

 

42:8 Kalau Allah menghendaki, niscaya dijadikanNya mereka suatu umat, tetapi dimasukkanNya siapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya. Dan orang-orang yang aniaya tidak ada untuk mereka wali dan tidak pula penolong.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:48 Jika mereka berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk mengawasi mereka. Tiadalah kewajipanmu kecuali menyampaikan. Sungguh apabila Kami rasakan suatu rahmat dari Kami kepada manusia, ia berhati gembira dengan dia. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, sebab perbuatan tangan mereka, lalu manusia itu menyangkal (rahmat yang telah diterimanya).

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : Mahasuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

45:11 Inilah petunjuk. Orang orang yang kafir tidak percaya kepada ayat ayat Tuhannya, untuk mereka itu siksa yang pedih dari sekeras keras siksaan.

 

45:12 Allah yang menundukkan laut untukmu, supaya kapal berlayar di sana dengan izinNya dan supaya kamu mencari kurniaNya (rezekiNya) dan mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

45:13 Dia menundukkan untukmu apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi semuanya, (sebagai kurnia) daripadaNya. Sungguh pada demikian itu beberapa ayat (keterangan) bagi kaum yang berfikir.  

 

43:32 Adakah mereka membagi rahmat Tuhanmu? Kami membagi penghidupan mereka di antara mereka itu pada hidup di dunia dan Kami tinggikan setengah mereka di atas yang lain beberapa darjat, supaya setengah mereka mengambil yang lain jadi pembantu (khadam). Dan rahmat Tuhanmu lebih baik dari harta yang mereka kumpulkan.

 

44:6 Sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui,

 

45:30 Adapun orang2 yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dimasukkan Tuhan ke dalam rahmatNya (syurga). Itulah kemenangan yang terang.

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

49:9 Jika dua golongan di antara orang orang mukmin berperang perangan, hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. Maka jika salah satu keduanya aniaya kepada yang lain, hendaklah kamu perangi (golongan) yang aniaya, sehingga ia kembali kepada perintah Allah. Jika ia kembali, hendaklah perdamaikan antara keduanya dengan keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang Adil.

 

49:10 Orang orang mukmin itu adalah bersaudara, sebab itu perdamaikanlah antara dua orang saudaramu, dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

 

 

52:17 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam syurga dan (dalam) nikmat.

 

52:18 Serta berlazat lazat (bersenang senang) dengan apa apa yang diberikan Tuhan kepada mereka, dan mereka dipeliharakan Tuhan dari siksa neraka.

 

52:19 (Dikatakan kepadanya): Makanlah kamu dan minumlah dengan selazat lazatnya, kerana (amalan) yang telah kamu kerjakan.

 

52:20 Sedang mereka bersandar di atas dipan (peterana, balai balai), yang berbaris baris, dan Kami kahwinkan mereka dengan bidadari.

 

52:21 Orang orang yang beriman dan diikuti oleh anak cucunya (keturunannya) dengan keimanan, Kami perhubungkan (kumpulkan) kepada mereka anak cucunya itu dan tiadalah Kami kurangkan (pahala) amalan mereka sedikitpun. Tiap tiap manusia tergadai (terikat) oleh usahanya masing masing.

 

52:22 Dan Kami tambah untuk mereka dengan buah buahan dan daging yang mereka ingini.

 

52:23 Di dalamnya (syurga) mereka berebut (berganti ganti) gelas arak, tak ada omong kosong dan berbuat dosa kerana meminumnya.

 

52:24 Dan mereka dikelilingi (dilayani) oleh budak budak (yang cantik), seolah olah mereka mutiara yang tersimpan.

 

52:25 Setengah mereka berhadap hadapan dengan yang lain, seraya tanya bertanya (bercakap cakap).

 

52:26 Mereka berkata: Sesungguhnya kita dahulu dalam keluarga kita (di atas dunia) berhati takut (kepada Allah).

 

52:27 Lalu Allah memberi kurnia kepada kita dan memeliharakan kita dari pada siksa neraka.

 

52:28 Sesungguhnya kita dahulu menyembahnya. Sungguh Dia berbuat baik lagi penyayang.

 

53:15 Di dekatnya syurga tempat diam (bagi orang orang yang taqwa).

 

54:54 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam beberapa kebun dan sungai (syurga).

 

54:55 Di majlis (tempat) yang benar, di sisi Maharaja ( Allah ) yang berkuasa.

 

55:46 Untuk orang yang takut akan berdiri (dihadapan) Tuhannya, ada dua kebun (syurga).

 

55:48 (Keduanya) mempunyai dahan dahan.

 

55:50 Dalam keduanya ada dua mata air yang mengalir.

 

55:52 Dalam keduanya ada bermacam macam buah buahan yang berpasang pasangan.

 

55:54 Mereka bersandar diatas hamparan, yang sebelah kedalamnya dari sutera. Dan buah kedua dua kebun itu rendah rendah, (mudah memetiknya).

 

55:56 Dalam syurga itu perempuan perempuan yang pendek pemandangan (bukan bermata keranjang), mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:58 Seolah olah perempuan perempuan itu permata yakut dan mutiara.

 

55:60 Tiadalah balasan kebaikan, melainkan kebaikan pula.

 

55:62 Selain daripada kedua kebun itu, ada lagi dua kebun yang lain.

 

55:64 (Keduanya) sangat hijau daun-daunnya.

 

55:66 Dalam keduanya ada dua buah mata air yang terpancar keduanya.

 

55:68 Dalam keduanya ada buah buahan, pohon kurma dan delima.

 

55:70 Didalam semuanya ada perempuan perempuan yang baik akhlak dan cantik parasnya.

 

55:72 (Iaitu) bidadari (perempuan yang putih) yang tertutup dalam khemah.

 

55:74 Mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:76 Mereka bersandar di atas bantal yang hijau warnanya dan permaidani yang cantik rupanya.

 

56:10 Dan orang orang dahulu yang terdahulu (masuk Islam).

 

56:11 Mereka itu orang yang hampir di sisi Tuhan.

 

56:12 Dalam syurga kesenangan.

 

56:13 Mereka itu banyak diantara orang orang dahulu,

 

56:14 Dan sedikit diantara orang orang yang kemudian.

 

56:15 Mereka di atas dipan (peterana) yang bertatahkan (emas dan intan).

 

56:16 Sedang mereka bersandar di atasnya, berhadap hadapan.

 

56:17 Mereka dikelilingi (dilayani) oleh anak anak yang berkekalan.

 

56:18 (Menghidangkan) cangkir cangkir, kendi kendi dan gelas arak yang mengalir,

 

56:19 Mereka tiada pusing dan tidak pula mabuk, kerana minuman itu.

 

56:20 Dan buah buahan di antara apa apa yang mereka sukai.

 

56:21 Dan daging burung yang mereka ingini.

 

56:22 (Di samping) mereka itu ada bidadari,

 

56:23 Seperti mutiara yang tersimpan rapi,

 

56:24 (Sebagai) balasan bagi amalan yang mereka kerjakan.

 

56:25 Mereka tiada mendengar di dalamnya omong kosong dan tidak pula yang mendosakan,

 

56:26 Melainkan ucapan: Selamat, selamat!

 

56:27 Golongan kanan, siapakah golongan kanan itu?

 

56:28 Mereka dalam (kebun) pohon sidr yang tidak berduri,

 

56:29 Dan pohon pohon pisang yang tersusun,

 

56:30 Dan naung yang terbentang,

 

56:31 Dan air yang mengalir terus,

 

56:32 Dan buah buahan yang banyak,

 

56:33 Yang tidak putus putus dan tidak pula terlarang,

 

56:34 Dan hamparan yang tinggi.

 

56:35 Sesungguhnya Kami adakan (untuk mereka) bidadari bidadari dengan suatu kejadian.

 

56:36 Lalu Kami jadikan mereka itu tetap perawan,

 

56:37 Cinta kepada suaminya, sebaya umurnya.

 

56:38 (Semuanya itu) untuk orang2 golongan kanan,

 

56:39 (Mereka itu) banyak di antara orang orang dahulu,

 

56:40 Dan banyak pula di antara orang orang yang kemudian.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:12 Pada hari (kiamat) engkau lihat orang orang Mukmin laki laki dan Mukminat perempuan berlari (bersinar) cahaya mereka di hadapan dan di kanan mereka (dikatakan kepadanya): Kabar gembira untuk mu pada hari ini, ialah surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang kamu kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.

 

57:13 Pada hari berkata orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan kepada orang orang Mukmin; Tunggulah kami, kami ambil sedikit cahayamu. Dikatakan (kepada mereka): Mundurlah kamu ke belakang, lalu carilah olehmu cahaya itu. Kemudian diadakan antara mereka suatu pagar (dinding) yang mempunyai pintu. Didalamnya rahmat (masuk orang orang Mukmin ke dalamnya) dan disebelah luarnya siksa (untuk orang orang munafik).

 

57:28  Hai orang orang yang beriman ( di antara ahli kitab ), takutlah kepada Allah dan berimanlah kepada rasulNya ( Muhammad ), nanti Dia memberikan kepadamu dua bahagian dari rahmatNya, dan mengadakan untukmu cahaya, sehingga dapat kamu berjalan padanya, dan Dia mengampunimu; dan Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

67:6 Untuk orang orang yang kafir (menyangkal) Tuhannya, siksa neraka. (Itulah) sejahat jahat tempat kembali.

 

67:7 Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya, mereka dengar tarikan nafas (suara keji), sedang neraka itu tengah mendidih (menggelegak).

 

67:8 Neraka itu hampir pecah belah, kerana kemarahan. Tiap tiap dilemparkan sebagian kaum ke dalamnya lalu (malaikat malaikat) penjaganya bertanya: Tiadakah datang kepadamu pemberi peringatan (rasul)?

 

67:9 Sahut mereka itu: Ya, sungguh telah datang rasul itu kepada kami, lalu kami dustakan dan kami katakan: Allah tiada menurunkan suatu apapun. Kamu tidak lain, hanya dalam kesesatan yang besar. (kata malaikat).

 

67:10 Mereka berkata: Kalau sekiranya kami dahulu mendengar atau memikirkan, niscaya kami tiada termasuk penghuni neraka.

 

67:11 Lalu mereka mengakui dosanya, maka jauhlah penghuni neraka (dari rahmat Allah)!

 

72:13 Dan sesungguhnya kami, tatkala kami mendengarkan petunjuk, kami beriman kepadanya. Barang siapa yang beriman kepada Tuhannya, maka ia tiada takut akan kekurangan dan tidak pula akan teraniaya.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

76:31 Dia memasukkan siapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya, dan untuk orang orang aniaya Dia sediakan siksa yang pedih.

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.