Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Man with Faith

 

Orang Beriman

 

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

2:2 Kitab itu tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang orang-orang yang taqwa.

 

2:3 Iaitu orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

 

2:4 Dan orang-orang yang beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum engkau, sedang mereka itu yakin akan adanya akhirat.

 

2:5 Mereka itu atas petunjuk daripada Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang menang.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:25 Berilah khabar gembira orang orang yang beriman dan beramal salih, bahawa sesungguhnya untuk mereka itu syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Tiap tiap mereka mendapat rezeki daripada buah buahannya, mereka berkata: Ini seperti rezeki yang diberikan kepada kita dahulu. Mereka diberi rezeki yang serupa serupa dan untuk mereka dalam syurga isteri isteri yang suci, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:42 Dan janganlah kamu campurkan kebenaran dengan yang batil dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:46 (Yaitu) orang orang yang yakin, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan mereka akan kembali kepadaNya.

 

2:62 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, Nasrani dan Shabiin (semacam ahli kitab), barang siapa yang beriman di antara mereka itu kepada Allah dan hari yang kemudian, serta beramal salih, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berdukacita.

 

2:82 Orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itu penghuni syurga, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

2:91 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu kepada (kitab) yang diturunkan Allah, berkata mereka: Kami beriman kepada (kitab) yang diturunkan kepada kami, sedang mereka ingkar akan (kitab) yang diturunkan kemudiannya, padahal kitab itu sebenarnya (dari Allah) serta membenarkan (kitab) yang ada pada mereka. Katakanlah: Mengapakah kamu bunuh nabi nabi Allah masa dahulu, jika kamu sebenarnya beriman?

 

2:93 (Ingatlah) ketika Kami ambil janjimu dan Kami tinggikan bukit di atas kamu, (seraya Kami berkata): Kerjakanlah apa apa yang Kami perintahkan kepadamu dengan bersungguh sungguh dan dengarkanlah! Mereka berkata: Kami dengarkan dan kami durhakai. Telah lekat di hati mereka mencintai anak sapi itu disebabkan kekafirannya. Katakanlah, amat jahat apa yang diperintahkan oleh keimananmu, jika kamu sebenarnya orang beriman.

 

2:94 Katakanlah: Jika kampung akhirat khusus untukmu disisi Allah tanpa manusia yang lain, maka hendaklah kamu cita cita mati, jika kamu orang yang benar.

 

2:95 Mereka tiada akan mencita cita mati selama lamanya, sebab (dosa) yang telah mereka kerjakan dan Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya.

 

2:96 Sesungguhnya engkau dapati mereka seloba loba manusia untuk hidup (di dunia), sehingga dari orang2 yang musyrik: Salah seorang mereka menghendaki supaya berumur seribu tahun lamanya; dan ia tiada jauh dari azab, meskipun panjang usianya. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

 

2:97 Katakanlah: Barang siapa menjadi musuh bagi Jibril, maka sesungguhnya Jibril itu menurunkan Quran ke dalam hati engkau (ya Muhammad) dengan izin Allah, serta membenarkan (kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk dan khabar gembira bagi orang2 beriman.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:121 Orang orang yang Kami turunkan Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan sebenar benarnya membaca, mereka itu beriman kepada kitab itu; dan siapa yang ingkar akan dia, mereka itulah orang merugi.

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:138 ( Iman yang seperti itu ) ialah celupan (agama) Allah. Siapakah yang lebih baik celupannya dari pada Allah? Dan kami hanya menyembah padanya.

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

2:155 Demi, sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu (cubaan), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah khabar gembira orang2 yang sabar (atas cubaan itu).

 

2:156 (Iaitu) orang2, apabila mereka ditimpa musibah (melapetaka), mereka berkata: Inna lillahi wainna ilaihi radji’un. (Bahwa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).

 

2:157 Untuk mereka itu salawat (berkat) dari Tuhannya serta rahmat, dan mereka itu mendapat petunjuk.

 

2:158 Sesungguhnya Shafa dan Marwah adalah syiar (tanda tanda agama) Allah. Maka barang siapa yang menyengaja Bait (mengerjakan haji) atau umrah, maka tiadalah mengapa, bahawa ia berlari lari antara keduanya. Barang siapa mengerjakan kebaikan (memperbuat sunnat), maka sesungguhnya Allah Syukur (Membalas) lagi Mahamengetahui.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:195 Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:212 Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:218 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang yang berhijrah dan berjuang pada jalan Allah, mereka itu mengharap rahmat Allah. Allah pengampun lagi Penyayang.

 

2:221 Janganlah kamu kahwini perempuan perempuan musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba sahaya yang beriman, lebih baik dari perempuan yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu dan janganlah kamu kahwinkan (perempuan muslim) dengan laki2 musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba laki2 yang beriman, lebih baik dari laki2 yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu. Mereka itu menyeru ke dalam neraka dan Allah menyeru ke dalam syurga dan kepada ampunan dengan izinNya. Allah menyatakan ayat ayatNya kepada manusia, mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

2:222 Mereka bertanya kepada engkau dari hal haid (darah bulanan perempuan). Katakanlah: Ia suatu kotoran, sebab itu hindarkanlah perempuan perempuan ketika mereka dalam haid, dan janganlah kamu bersetubuh dengan mereka, sehingga mereka suci. Apabila mereka bersuci (mandi) bersetubuhlah kamu dengan mereka sebagaimana Allah telah menyuruhmu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang taubat dan mengasihi orang orang bersuci.

 

2:232 Apabila kamu menceraikan perempuan, kemudian telah habis ‘idahnya, maka janganlah kamu larang perempuan itu hendak mengahwini bekas suaminya kembali, jika mereka itu telah suka sama suka secara ma’aruf. Demikian itu diajarkan kepada siapa yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itulah yang lebih baik dan lebih suci bagimu. Allah mengetahui dan kamu tiada mengetahui.

 

2:248 Berkata Nabi mereka kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaannya ialah bahawa datang kepadamu sebuah peti, yang membawa ketenangan hati dari Tuhanmu dan peninggalan yang ditinggalkan keluarga Musa dan keluarga Harun, sedang peti itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

2:249 Maka tatkala keluar Thalut bersama tenteranya berkatalah ia: Sesungguhnya Allah mencobai kamu dengan suatu sungai. Barang siapa minum daripadanya, maka bukanlah ia daripadaku dan siapa yang tiada meminumnya, maka ialah daripadaku, kecuali orang yang meminum sekadar cedok telapak tangannya. Maka mereka meminum air sungai itu, kecuali sedikit di antara mereka. Setelah Thalut melampaui sungai itu bersama orang orang yang beriman, berkata mereka itu: Tak ada kekuasaan bagi kami pada hari ini  memerangi Jalut serta tenteranya. Berkata orang orang yang mengetahui, bahwa mereka akan menemui Allah: Berapa banyak kejadian kaum yang sedikit mengalahkan kaum yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang orang yang sabar.

 

2:250 Tatkala mereka itu berhadapan dengan Jalut serta tenteranya, mereka berkata: Ya Tuhan kami, tumpahkanlah kesabaran ke dalam hati kami dan tetapkanlah telapak kaki kami (kuatkanlah kami) dan tolonglah kami melawan kaum yang kafir itu.

 

2:251 Kemudian mereka itu mengalahkan Jalut serta tenteranya dengan izin Allah, dan Daud (salah seorang tentera Thalut) dapat membunuh Jalut dan Allah memberikan kerajaan dan hikmah kepada Daud serta mengajarkan apa apa yang dikehendakinya. Jika tiadalah pertahanan Allah terhadap manusia, setengah mereka terhadap yang lain, niscaya binasalah bumi ini, tetapi Allah mempunyai kurnia untuk semesta alam.

 

2:254 Hai orang2 yang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepadamu, sebelum tiba hari yang tak ada jual beli pada hari itu, tak ada persahabatan dan tak ada pertolongan, (yakni hari kiamat). Orang orang kafir itu adalah orang orang aniaya.

 

2:260 (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata: Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang orang mati. Allah berkata: Tidakkah engkau beriman (percaya)?  Sahutnya: Ya (saya percaya), tetapi untuk mententeramkan hatiku. Allah berkata: Ambillah empat ekor burung dan hampirkan kepada engkau (potong potonglah semuanya), kemudian letakkan diatas tiap tiap bukit sebahagian dari burung yang dipotong potong itu, kemudian panggillah semuanya,  niscaya datanglah semuanya kepada engkau dengan segera; dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

2:277 Sesungguhnya orang2 yang beriman dan mengamalkan salih, lagi mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:278 Hai orang orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan tinggalkan sisa sisa riba itu, jika kamu orang beriman.

 

2:279 Kalau kamu tiada memperbuatnya, ketahuilah ada peperangan dari Allah dan rasulNya terhadapmu dan jika kamu taubat, maka untukmu pokok pokok hartamu, kamu tidak menganiaya dan tidak pula teraniaya.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

2:285 Rasul itu telah beriman kepada apa yang diturunkan Tuhannya, begitu pula orang orang mukmin. Semuanya beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab kitabNya dan rasul rasulNya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga di antara rasul rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami minta ampunan Engkau ya Tuhan kami dan kepada Engkau tempat kembali.

 

3:28 Janganlah orang orang mukmin mengambil orang orang kafir jadi wali (pemimpin), bukan orang mukmin. Barang siapa memperbuat demikian, bukanlah ia dari (agama) Allah sedikit pun,kecuali jika kamu takut kepada mereka sebenar benarnya takut, dan Allah mempertakuti kamu dengan diriNya dan kepada Allah tempat kembali.

3:31 Katakanlah: Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:32 Katakanlah: Ikutlah Allah dan rasul, jika kamu berpaling (tidak hendak mengikut), sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang kafir.

 

3:33 Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, Keluarga Ibrahim dan keluarga Imran, di atas orang orang dalam alam.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:57 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, disempurnakan Allah pahala mereka, dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:62 Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar: Dan tiada Tuhan kecuali Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:68 Sesungguhnya, yang sehampir hampir manusia kepada Ibrahim, ialah orang2 yang mengikutinya dan nabi ini (Muhammad) serta orang2 yang beriman, dan Allah wali (memimpin) orang2 yang beriman.

 

3:100 Hai orang2 yang beriman, jika kamu ikut segolongan orang orang ahli kitab, niscaya mereka mengembalikan kamu menjadi kafir sesudah kamu beriman.

 

3:101 Bagaimanakah kamu kafir, pada hal dibacakan kepadamu ayat ayat Allah (Quran) dan padamu ada rasulNya? Barang siapa yang berpegang kepada Allah, sesungguhnya ia telah mendapat petunjuk ke jalan yang lurus.

 

3:102 Hai orang orang yang beriman, takutlah kamu kepada Allah sebenar benarnya takut dan janganlah kamu mati, melainkan kamu orang Muslim.

 

3:103 Berpeganglah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah akan nikmat Allah (yang diberikanNya) kepadamu, ketika kamu telah bermusuh musuhan, lalu dipersatukanNya hatimu, sehingga kamu jadi bersaudara dengan nikmatNya, dan adalah kamu di atas pinggir lubang neraka, lalu Allah melepaskan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu. Mudah mudahan kamu menerima petunjuk.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar; dan mereka itulah yang menang.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:140 Jika kamu mendapat luka (dalam peperangan), sesungguhnya kaum itu mendapat luka pula seumpamanya. Hari hari (kemenangan) itu Kami perganti gantikan di antara manusia dan supaya Allah mengetahui orang orang yang beriman dan menjadikan sebahagian kamu mati syahid; dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:141 Dan supaya Allah membersihkan orang orang yang beriman dan membinasakan orang orang yang kafir.

 

3:142 Bahkan adakah kamu kira, bahwa kamu akan masuk syurga saja, sedangkan Allah tiada mengetahui orang orang yang berjuang di antara kamu, serta mengetahui orang orang yang sabar.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah megasihi orang orang yang sabar.

 

3:147 Tiadalah perkataan mereka, melainkan berkata: Ya Tuhan kami, ampunilah dosa kami dan pekerjaan kami yang berlebihan dan tetapkanlah telapak kaki kami (kuatkanlah hati kami) dan tolonglah kami melawan kaum yang kafir.

 

3:148 Lalu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan sebaik baik pahala di akhirat: dan Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

3:156  Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu seperti orang2 yang kafir, mereka berkata kepada saudara2nya , bila mereka berjalan di muka bumi atau pergi berperang: Kalau sekiranya mereka itu bersama Kami , tiadalah mereka mati (dalam perjalanan) dan tiada pula terbunuh (dalam peperangan), supaya Allah menjadikan demikian itu, sebagai suatu penyesalan dalam hati mereka. Dan Allah menghidupkan dan mematikan dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:157 Demi, jika kamu terbunuh pada jalan Allah atau kamu mati, sesungguhnya ampunan dan rahmat dari Allah, lebih baik dari apa apa yang mereka kumpulkan.

 

3:158 Demi, jika kamu mati atau terbunuh, sesungguhnya kamu hanya kepada Allah dihimpunkan.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

3:162 Adakah orang yang mengikut keredhaan Allah, serupa dengan orang yang kembali dengan mendapat kemarahan dari Allah dan tempatnya dalam neraka? Dan (itulah) sejahat jahat tempat tinggal.

 

3:163 Mereka itu bertingkat tingkat di sisi Allah dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:164 Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia bagi orang orang yang beriman, ketika Dia telah mengutus seorang rasul kepada mereka di antara mereka sendiri, yang membacakan ayat ayatNya kepada mereka dan membersihkan mereka (dari sifat sifat yang jahat), lagi mengajarkan kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata.

 

3:171 Mereka bersuka ria dengan nikmat Allah dan kurniaNya dan sesungguhnya Allah tiada menyia nyiakan pahala orang2 yang beriman.

 

3:172 Orang2 yang memperkenankan seruan Allah dan rasul, sesudah mereka mendapat luka2, untuk orang2 yang berbuat baik di antara mereka itu serta taqwa, pahala yang besar.

 

3:179 Allah tiada membiarkan orang2 yang beriman menurut keadaan kamu (sekarang), sehingga Ia membezakan orang yang jahat dari orang yang baik. Dan bukanlah Allah hendak memperlihatkan yang gaib kepadamu, tetapi Allah memilih di antara rasul rasulNya siapa yang dikehendakiNya; maka berimanlah kamu kepada Allah dan rasul2Nya; dan jika kamu beriman dan bertaqwa, maka untukmu pahala yang besar.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

3:198 Tetapi orang orang yang takut kepada Tuhannya, untuk mereka itu syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya, serta mendapat hidangan dari sisi Allah, dan apa yang di sisi Allah, lebih baik bagi orang orang yang baik.

 

3:200 Hai orang2 yang beriman, sabarlah kamu dan sabarlah melawan musuhmu dan berjagalah (diperbatasan negerimu) dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:19 Hai orang orang yang beriman, tiada halal bagimu mempusakai perempuan dengan paksaan, dan janganlah kamu susahkan mereka, kerana hendak mengambil kembali sebahagian (mas kawin) yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali jika mereka memperbuat keji yang nyata (zina). Bergaullah dengan mereka (isterimu) menurut patut. Kalau kamu benci kepada mereka (hendaklah kamu sabar), kerana boleh jadi kamu benci kepada sesuatu, sedang Allah menjadikan kebaikan yang banyak di dalamnya.

 

4:29 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu makan harta orang lain dengan jalan yang batil, kecuali dengan perniagaan (jual beli)  dengan suka sama suka di antara kamu. Janganlah kamu bunuh dirimu (saudaramu). Sesungguhnya Allah penyayang kepada mu.

 

4:43 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu kerjakan sembahyang, ketika kamu sedang mabuk, kecuali jika kamu telah mengetahui apa apa yang kamu katakan dan jangan pula sedang junub (sudah campur dengan isterimu), kecuali melalui jalan (tempat sembahyang), sehingga kamu mandi lebih dahulu. Kalau kamu sakit atau dalam perjalanan atau datang salah seorang di antara kamu dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tiada memperoleh air, maka hendaklah kamu tayammum dengan tanah yang bersih: maka sapulah mukamu dan kedua tanganmu (dengan tanah itu). Sesungguhnya Allah Pemaaf lagi Pengampun.

 

4:57 Orang2 yang beriman, dan beramal salih, akan Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal dalamnya selama lamanya. Bagi mereka itu ada isteri yang suci dan Kami masukkan mereka ke naungan yang melindunginya.

 

4:59 hai orang2 yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan orang2 yang mengurus pekerjaan dari kamu. Kalau kamu berbantah bantah tentang sesuatu (perkara), hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik baik jalan.

 

4:69 Barang siapa mentaati Allah dan Rasul, maka mereka itu bersama orang2 yang diberikan Allah nikmat kepada mereka, iaitu nabi2, orang2 yang benar, orang2 syahid dan orang2 yang salih. Alangkah baiknya berteman dengan mereka itu!

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

4:122 Orang orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang baik baik, nanti Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya selama lamanya. Janji Allah itu benar. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:124 Barang siapa mengerjakan amal salih, baik laki laki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tiada teraniaya sedikit pun.

 

4:125 Siapakah yang terlebih baik agamanya dari orang yang menundukkan mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat kebaikan dan mengikut agama Ibrahim yang lurus? Allah telah mengangkat Ibrahim itu sebagai tolan.

 

4:126 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, Allah meliputi (ilmunya) tiap tiap sesuatu.

 

4:135 Hai orang orang yang beriman, hendaklah tegakkan keadilan, serta menjadi saksi bagi Allah, meskipun atas dirimu sendiri atau ibu bapamu dan karib kerabat mu. Jika pesakitan itu orang kaya atau miskin, maka Allah lebih mengetahui keadaan keduanya. Maka janganlah kamu turut hawa nafsu, sehingga kamu tiada berlaku adil. Jika kamu berputar atau berpaling, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:136 Hai orang orang yang beriman, berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya dan kitab yang diturunkan kepada rasulNya (Muhammad) dan kitab yang diturunkan sebelum itu. Barang siapa yang kafir (ingkar) akan Allah, malaikatnya, Kitab kitabNya, rasul rasulNya dan hari yang kemudian, maka sesungguhnya telah sesat ia dengan kesesatan yang jauh.

 

4:137 Sesungguhnya orang orang yang beriman, kemudian menjadi kafir, kemudian beriman lagi, kemudian kafir pula, kemudian makin bertambah kekafirannya, tiadalah Allah mengampuni mereka itu dan tiada pula menunjuki mereka ke jalan (kebenaran).

 

4:138 Berilah khabar orang orang munafik, bahwa sesungguhnya untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

4:139 (Iaitu) mereka yang mengangkat orang orang kafir menjadi wali, bukan orang orang mukmin. Adakah mereka menuntut kekuasaan dari mereka itu? Sesungguhnya kekuasaan itu semuanya bagi Allah.

 

4:140 Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepadamu dalam Kitab, bahwa apabila kamu mendengar ayat ayat Allah, diingkari orang akan dia dan diperolok olokkannya, maka janganlah kamu duduk bersama mereka, sehingga mereka masuk dalam perkataan yang lain. (Jika kamu duduk bersama mereka), niscaya kamu seumpama mereka. Sesungguhnya Allah menghimpunkan orang orang munafik dan orang orang kafir sekaliannya dalam neraka jahannam.

 

4:144 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu angkat orang orang kafir menjadi wali, bukan orang orang mukmin. Adakah kamu kehendaki, mengadakan bagi Allah keterangan yang nyata atas kekafiranmu?

 

4:145 Sesungguhnya orang orang munafik di tingkat yang paling di bawah dalam neraka, sedang engkau tiada memperoleh penolong untuk mereka itu.

 

4:146 Kecuali orang orang yang telah taubat dan memperbaiki (amalannya) serta berpegang teguh kepada Allah dan mengikhlaskan agama bagi Allah. Maka mereka itu adalah bersama orang orang beriman. Nanti Allah akan memberi orang orang beriman itu pahala yang besar.

 

4:152 Orang2 yang beriman kepada Allah dan rasul2Nya dan tiada memperbezakan seorangpun diantara rasul rasul itu, nanti Allah akan memberikan pahala kepada mereka. Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

4:175 Adapun orang2 yang beriman kepada Allah, dan berpegang teguh kepadaNya, Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya dan menunjuki mereka ke jalan lurus (yang menyampaikan) kepadaNya.

 

5:8 Wahai orang orang yang beriman! Hendaklah kamu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah kebencian kamu kepada suatu kaum (seseorang) menjerumuskan kamu untuk tidak berlaku adil. Lakukanlah keadilan. Keadilan itu lebih hampir kepada taqwa. Dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang kamu lakukan.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

6:16  Barang siapa dijauhkan azab daripadanya pada hari itu, sesungguhnya Allah telah mengasihinya. Dan itulah kemenangan yang nyata.

 

6:17 Jika Allah menyentuhkan kemelaratan kepada engkau, maka tiadalah yang akan menghilangkannya, melainkan Dia sendiri ; dan jika Dia menyentuhkan kebajikan kepada engkau, maka Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:18 Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:23 Kemudian tiadalah cobaan (jawapan) mereka, selain berkata: Demi Allah Tuhan kami, bukanlah kami orang yang mempersekutukan.

 

6:36  Sesungguhnya yang memperkenankan (seruan engkau) hanya orang orang yang sebenarnya mendengar. Tetapi orang orang yang mati (pelita hatinya), nanti Allah akan membangkitkan mereka, kemudian mereka dikembalikan kepadaNya.

 

6:48 Kami tiada mengutus rasul rasul itu , melainkan supaya mereka memberi khabar gembira dan khabar takut. Barang siapa beriman dan memperbaiki (amalannya) maka tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berdukacita.

 

6:54 Apabila datang kepada engkau orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami, maka ucapkanlah kepada mereka Salamun ‘alaikum (Keselamatan atas kamu). Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Sesungguhnya siapa mengerjakan kejahatan diantaramu, sebab kejahilannya (tiada berilmu), kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

6:65 Katakanlah: Dia kuasa mengirimkan siksaan kepadamu dari atas (kepala)mu atau dari bawah kaki mu (bumi) atau Dia menjadikan kamu bergolong golongan sehingga setengah kamu merasa kesakitan dari yang lain. Perhatikanlah bagaimana kami menerangkan beberapa ayat, mudah mudahan mereka memahaminya.

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

6:94 Sesungguhnya kamu akan datang kepada Kami (Allah), seorang demi seorang sebagaimana Kami telah menciptakan kamu pertama kali dan kamu tinggalkan apa apa yang Kami anugerahkan kepadamu, di belakang punggungmu, dan kami tiada melihat bersama kamu (berhala berhala) penolong penolongmu, yang kamu anggap, bahwa mereka sekutu Allah. Sesungguhnya telah putuslah pertalian antara kamu dan lenyaplah dari padamu apa apa yang kamu anggap itu.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:118 Maka makanlah olehmu (hewan) yang disembelih dengan nama Allah, jika kamu beriman kepada ayat ayatNya.

 

6:151 Katakanlah: Marilah kamu, aku bacakan apa apa yang diharamkan Tuhanmu atas kamu, (iaitu) janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatupun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa; dan janganlah kamu bunuh anak2mu kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki kamu dan mereka dan janganlah kamu hampiri perbuatan yang keji, baik yang lahir atau yang batin; dan janganlah kamu bunuh orang yang diharamkan Allah, kecuali dengan hak. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

6:158 Tiadalah yang mereka tunggu, melainkan kedatangan malaikat (maut) atau kedatangan (siksaan) Tuhanmu atau kedatangan sebahagian tanda tanda hari kiamat. Pada hari datang sebahagian tanda tanda hari kiamat itu, tiadalah berguna keimanan seseorang yang belum beriman dari dahulu atau belum mengerjakan kebaikan dalam keimanannya. Katakanlah: Kamu tunggulah dan Kami menunggu pula.

 

6:162 Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

7:2 Kitab (ini) diturunkan kepada engkau, sebab itu janganlah sesak dada engkau kerananya, supaya engkau member peringatan dengan dia dan jadi peringatan bagi orang orang beriman.

 

7:32 Katakanlah: Siapakah yang mengharamkan (memakai) perhiasan Allah yang dikeluarkanNya untuk hambaNya dan rezeki (makanan) yang baik baik ? Katakanlah: Semuanya itu untuk orang orang yang beriman waktu hidup di dunia dan khusus untuk mereka pada hari kiamat. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu untuk kaum yang mau mengetahuinya.

 

7:42 Orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, - tiadalah Kami berati diri seseorang, melainkan sekadar tenaganya, mereka itu penghuni syurga, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

7:49 Apakah mereka ini yang kamu bersumpah dahulunya, bahawa Allah tiada akan memberikan rahmat kepada mereka ? Masuklah kamu ke dalam syurga sedang kamu tiada takut dan tiada pula berduka cita.

 

7:52 Sesungguhnya telah kami datangkan Kitab kepada mereka, serta kami terangkan di dalamnya dengan ilmu Kami, menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

7:85 (Kami utus) ke Madyan seorang saudaranya, Syu’aib. Ia berkata : Hai kaumku sembahlah Allah, Tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Sebab itu sempurnakanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat kebinasaan di muka bumi sesudah baiknya. Demikian itu terlebih baik bagimu , jika kamu orang yang beriman.

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:156 Tuliskanlah bagi kami kebajikan di dunia ini dan di akhirat; sesungguhnya kami taubat kepadaMu. Allah berfirman: SiksaanKu akan menimpa orang yang Kukehendaki dan rahmatKu meliputi tiap tiap sesuatu. Nanti akan Aku tuliskan rahmat itu bagi orang orang yang bertaqwa dan mengeluarkan zakat, dan orang orang yang beriman kepada ayat ayat Kami.

 

7:203 Apabila engkau tiada mendatangkan ayat (tanda) kepada mereka, mereka berkata: Mengapakah tiada engkau bikin saja? Katakanlah: Hanya aku mengikut apa yang diwahyukan kepadaku dari Tuhanku. Ini (Quran) menjadi pelita hati dari Tuhanmu, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

8:2 Sesungguhnya orang orang beriman ialah orang orang bila disebut Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat ayat Allah kepadanya, bertambah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.

 

8:3 (Dan) orang orang yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

8:12 Ketika Tuhanmu mewahyukan kepada malaikat: Sesungguhnya Aku beserta kamu, sebab itu, tetapkanlah (hati) orang orang yang beriman. Nanti akan Ku tumpahkan ke dalam hati orang orang kafir ketakutan, sebab itu pukullah di atas kuduk dan pukullah jari jari tangan mereka.

 

8:15 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu menjumpai orang orang kafir yang banyak (hendak memerangimu), maka janganlah kamu mundur ke belakang.

 

8:16 Barang siapa yang memundurkan dirinya ketika itu – kecuali hendak meminggir untuk (siasat) peperangan atau berkumpul ke pihak kaum muslimin (yang lain) – sesungguhnya orang itu kembali dengan mendapat kemarahan daripada Allah dan tempatnya dalam neraka jahanam; dan itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

8:19 Jika kamu minta pertolongan, sesungguhnya telah datang pertolongan itu kepada mu dan jika kamu berhenti, lebih baik bagimu. Tetapi jika kamu kembali, Kamipun kembali pula. Tidak berguna bagimu jamaah kamu sedikit juga, sekalipun banyak bilangannya. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang beriman.

 

8:20 Hai orang orang yang beriman, ta’atlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berpaling daripadaNya, sedang kamu mendengarkan.

 

8:21 Janganlah kamu seperti orang orang yang berkata: kami telah mendengar, tetapi mereka tiada mendengarkan.

 

8:22 Sesungguhnya sejahat jahat yang melata (di muka bumi) di sisi Allah, ialah orang orang yang pekak dan bisu, mereka tiada memikir apa apa pun.

 

8:41 Ketahuilah bahawa sesuatu yang kamu rampas (di medan peperangan), seperlimanya untuk Allah, rasul rasulNya. Karib kirabat, anak anak yatim, orang orang miskin dan orang musafir (berjalan), Jika kamu beriman kepada Allah dan apa apa yang kami turunkan kepada hamba kami, pada hari perceraian (peperangan di Badr) pada hari bertermpur dua kaum (Muslimin dan Kafirin). Allah Maha kuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

8:62 Jika mereka hendak menipu engkau, sungguh Allah akan memeliharamu, Dialah yang menguatkan mu dengan pertolonganNya dan dengan orang orang yang beriman.

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:65 Hai nabi ajaklah orang orang beriman itu berperang. Jika ada dua puluh orang di antaramu yang berhati sabar, niscaya dapat mereka mengalahkan dua ratus orang kafir. Jika ada seratus di antara kamu dapat mengalahkan seribu orang kafir, kerana mereka itu kaum yang tiada mengerti.

 

8:66 Sekarang Allah telah meringankan daripadamu dan Dia mengetahui, bahawa di antara kamu ada yang lemah. Jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, mereka dapat mengalahkan dua ratus orang kafir, dan jika ada di antara kamu seribu orang, dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah. Allah beserta orang orang yang sabar.

 

8:72 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan berhijrah (berpindah), serta berjuang dengan harta dan dirinya di jalan Allah dan orang orang yang memberi tempat tinggal dan menolong (Al Ansar), mereka itu setengahnya menjadi wali bagi yang lain. Orang orang yang beriman, tetapi tiada berhijrah, tiadalah kamu menjadi wali bagi mereka sedikitpun kecuali jika mereka berhijrah pula. Jika mereka minta tolong kepadamu dalam agama, maka kewajibanmu menolong mereka, kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Allah Maha melihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

8:74 Orang orang yang beriman dan berhijrah, serta berjuang di jalan Allah dan orang orang yang memberi tempat tinggal dan menolong, mereka itulah orang orang beriman sebenarnya. Bagi mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

9:13 Apa tidakkah patut kamu perangi kaum yang melanggar sumpah setianya, dan mereka bercita cita hendak mengusir rasul (dari negeri Mekkah), sedang mereka itu memulai memerangi kamu pada pertama kali. Takutkah kamu kepada mereka itu? Allah yang lebih patut kamu takuti, jika kamu orang beriman.

 

9:14  Perangilah mereka itu, niscaya Allah menyiksa mereka dengan dengan tanganmu dan menghinakan mereka, serta menolong kamu mengalahkan mereka, lagi menyembuhkan hati kaum yang beriman.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:19 Adakah kamu jadikan jabatan tukang beri air orang haji dan memperbaiki Masjidil Haram, sama dengan orang yang beriman kepada Allah, dan hari yang kemudian, serta berjuang di jalan Allah? Sekali kali  tiada sama mereka itu di sisi Allah. Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

9:26 Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada rasulNya dan kepada orang2 beriman, serta menurunkan bala tentera yang tiada kamu lihat dan menyiksa orang2 yang kafir. Demikianlah balasan bagi orang2 yang kafir.

 

9:34 Hai orang2 yang beriman, sesungguhnya kebanyakan di antara pendeta2 dan alim ulama mereka itu, memakan harta manusia dengan jalan yang batil (tiada hak) dan mereka menghalangi orang dari pada jalan Allah. Orang2 yang menyimpan emas dan perak dan tiada membelanjakannya di jalan Allah, hendaklah beri peringatan dengan siksaan yang pedih.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:44 Orang orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, tiada minta izin kepada engkau untuk meninggalkan perjuangan dengan harta dan dirinya. Allah Mahamengetahui orang orang yang taqwa.

 

9.50 Jika engkau mendapat kebajikan, niscaya menyakitkan hati mereka, tetapi jika engkau ditimpa melapetaka, mereka berkata: Sesungguhnya kami telah waspada dari dahulu, lalu mereka berpaling dengan sukacita.

 

9.51 Katakanlah: Tiadalah akan menimpa kami, kecuali apa yang telah dituliskan oleh Allah bagi kami, Dia wali kami dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang yang beriman.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:71 Orang2 yang beriman laki laki dan orang2 yang beriman perempuan, setengahnya menjadi wali bagi yang lain. Mereka menyuruh dengan ma’ruf dan melarang daripada yang mungkar, lagi mereka mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat, serta patuh mengikut Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:72 Allah telah menjanjikan untuk orang2 mukmin laki laki dan orang2 mukmin perempuan syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya dan beberapa tempat kediaman yang indah dalam syurga Aden, dan keredhaan dari pada Allah yang amat besar. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

9:99 Di antara orang orang Arab Badwi, ada yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, serta menafkahkan hartanya untuk menghampirkan diri kepada Allah dan doa rasulNya. Ingatlah sesungguhnya nafkah itu untuk menghampirkan diri bagi mereka. Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmatNya (syurga). Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:101 Di antara orang yang di kelilingmu, di antara orang orang badwi ada orang orang munafik: begitu juga di antara penduduk kota. Mereka tetap atas kemunafikkannya. Engkau tiada mengetahui mereka, tetapi Kami mengetahuinya. Nanti akan Kami siksa mereka dua kali, kemudian mereka dikembalikan ke dalam siksaan yang besar.

 

9:111 Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang orang yang beriman, bahawa untuk mereka itu syurga. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Allah (yang termaktub) dalam Taurat, Injil dan Quran. Siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Sebab itu, bergembiralah kamu dengan penjualan yang kamu jual itu. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

9:112 Mereka orang orang yang taubat, yang beribadat, yang memuji (Allah), yang berpuasa (atau mengembara menuntut ilmu), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh dengan maaruf dan melarang yang mungkar, lagi memelihara batas batas (perintah) Allah. Berilah khabar gembira orang orang yang beriman itu (dengan syurga).

 

9:119 Hai orang orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan hendaklah kamu bersama orang orang yang benar.

 

9:123 Hai orang orang yang beriman, perangilah orang orang yang dikeliling kamu di antara orang orang kafir dan hendaklah mereka mendapati kekerasan pada dirimu. Ketahuilah, bahawa Allah bersama orang orang yang taqwa.

 

9:124 Apabila diturunkan satu surat (Quran), maka di antara mereka (munafik) ada yang berkata: Manakah ayat yang menambah keimananmu? Adapun orang orang yang beriman, makin bertambah keimanannya, sedang mereka itu bergembira.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:5 Dia yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya serta mengaturnya pada beberapa tempat supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tiada menciptakan demikian itu, melainkan dengan kebenaran. Dia terangkan beberapa tanda bagi kaum yang mau mengetahui.

 

10:6 Sesungguhnya tentang pertikaian malam dan siang dan apa apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang taqwa.

 

10:9 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, Tuhan memberi petunjuk kepada mereka, kerana keimanannya, mengalir air sungai di bawahnya, dalam syurga nikmat (kesenangan).

 

10:13 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa umat sebelum kamu, tatkala mereka aniaya dan telah datang beberapa rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, tetapi mereka tiada hendak beriman. Begitulah Kami balasi kaum yang berdosa.

 

10:57 Hai segala manusia, sungguh telah datang kepadamu pengajaran dari Tuhanmu dan menyembuhkan apa yang dalam dada (hati) lagi petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang beriman.

 

10:62 Ingatlah, sesungguhnya wali wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berduka cita.

 

10:63 Iaitu orang orang beriman dan taqwa.

 

10:64 Untuk mereka khabar gembira waktu hidup di dunia dan di akhirat. Tiada bertukar tukar kalimat Allah. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

10:67 Dia yang menjadikan malam untuk menyenangkan dirimu dan (menjadikan) siang untuk melihat (bekerja). Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mendengarkan.

 

10:84 Berkata Musa: Hai kaumku, jika kamu beriman kepada Allah, hendaklah kamu bertawakal kepadaNya, jika kamu orang Islam (patuh).

 

10:85 Sahut mereka itu: Kami telah bertawakkal kepada Allah, ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami mendapat fitnah (cubaan) dari kaum yang aniaya.

 

10:86 Dan lepaskanlah kami dengan rahmatMu dari kaum yang kafir.

 

10:87 Telah kami wahyukan kepada Musa dan saudaranya : Hendaklah kamu ambil beberapa buah rumah di Mesir, untuk kaummu dan hendaklah kamu jadikan rumah itu sebagai kiblat (tempat sembahyang) dan dirikanlah sembahyang, serta berilah khabar gembira orang2 yang beriman.

 

10:94 Jika engkau syak wasangka, tentang apa yang Kami turunkan kepada engkau, (ya Muhammad), hendaklah engkau tanyakan kepada orang orang yang membaca kitab sebelum engkau. Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu daripada Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang syak wasangka.

 

10:99 Jika Tuhanmu menghendaki, niscaya beriman sekalian orang yang dibumi semuanya. Adakah engkau memaksa manusia, supaya mereka beriman?

 

10:100 Tiadalah seseorang beriman, melainkan dengan izin Allah. Dia menjadikan siksaan atas orang orang yang tiada berfikir.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:104 Katakanlah : Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang agamaku, maka aku tiada akan menyembah barang yang kamu sembah, selain daripada Allah, tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu dan aku disuruh, supaya aku termasuk orang orang yang beriman.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:94 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Syuaib dan orang orang yang beriman sertanya dengan rahmat dari Kami. Lalu orang2 yang aniaya itu, disambar teriakan keras (petir), lalu mereka tersungkur (mati) dalam rumahnya.

 

11:120 Masing masing riwayat Kami kissahkan kepadamu di antara perkhabaran Rasul rasul, supaya Kami tenteramkan hatimu dengan dia; dan telah datang kepadamu kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang orang yang beriman.

 

12:23 Kemudian yang empunya rumah tempat tinggalnya (Zalikha) mengajak Yusuf berbuat jahat, lalu ditutupnya segala pintu, serta katanya: Marilah engkau ! Jawab Yusuf : Berlindung aku kepada Allah, sesungguhnya suami kau tuan saya, telah membaikkan kedudukan saya ( maka tak patut saya berkhianat kepadanya ). Sesungguhnya tiada menang orang orang aniaya.

 

12:57 Sesungguhnya pahala akhirat lebih baik bagi orang orang yang beriman, sedang mereka bertaqwa.

 

12:103 Kebanyakkan manusia bukan orang orang beriman, meskipun engkau harapkan.

 

12:111 Sesungguhnya dalam kisah mereka itu ada ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang berakal. Bukanlah Quran ini perkabaran yang diada adakan saja. Bahkan ia membenarkan (kitab) yang dihadapannya dan menerangkan tiap tiap sesuatu, lagi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

 

13:2 Allah yang meninggikan langit dengan tiada tiang yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam diatas arasy (berkuasa) dan Dia tundukkan matahari dan bulan, masing2 berlari (beredar) sampai waktu yang ditentukan. Dia mengatur semua urusan dan menerangkan beberapa keterangan, mudah2an kamu yakin akan menemui Tuhanmu.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Yaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

13:21 Dan orang orang yang memperhubungkan apa yang diperintahkan Allah, supaya diperhubungkan (iaitu silaturrahim), lagi mereka takut kepada Tuhannya dan takut akan perhitungan yang keras.

 

13:22 Orang2 yang sabar, kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka dengan bersembunyi dan  berterang terang, dan mereka menolak kejahatan dengan kebajikan, untuk mereka itu akibat (yang baik) di kampung (akhirat),

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

13:29 Orang orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, untuk mereka itu kebaikan dan sebaik tempat kembali (syurga).

 

13:31 Kalau sekiranya dengan Quran (ini) dapat diperjalankan gunung gunung atau dipotong potong bumi atau dipercakapkan orang mati, ( niscaya mereka tiada juga mau beriman ). Bahkan bagi Allah urusan semuanya. Tiadakah mengetahui orang orang yang beriman, bahawa jika Allah menghendaki, niscaya ditunjukiNya semua manusia. Sentiasa orang orang kafir itu ditimpa bahaya sebab perbuatan mereka sendiri, atau tiba bahaya itu dekat rumah mereka, sehingga datang janji Allah. Sungguh Allah tiada memungkiri janji.

 

14:14 Dan demi, Kami akan tempatkan kamu dinegeri mereka, sesudah mereka itu. Demikian itu bagi orang yang takut akan kebesaranKu dan takut akan janji siksaanKu.

 

14:23 Dimasukkan Allah orang orang yang beriman dan mengamalkan salih ke dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya, kekal mereka di dalamnya dengan izin Tuhan. Ucapan selamat mereka di dalamnya : Assalamu (‘alaikum).

 

14:27 Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap (tauhid) waktu hidup di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang orang yang aniaya, dan Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

14:31 Katakanlah kepada hamba2Ku yang beriman, supaya mereka mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan bersembunyi dan berterang terang, sebelum tiba hari yang tidak ada berjual beli dan tidak pula berteman pada hari itu.

 

15:39 Berkata iblis : Hai Tuhanku! Demi, sebab Engkau menyesatkan ku akan ku hiaskan kepada mereka (kejahatan yang ada) di bumi, (sehingga mereka pandang baik) dan demi, akan ku sesatkan mereka itu semuanya,

 

15:40  Kecuali hamba2Mu yang ikhlas.

 

15:41 Allah berfirman : Inilah jalan yang lurus bagiKu.

 

15:42  Sesungguhnya hamba2Ku tidak ada bagi engkau kekuasaan atas mereka, kecuali orang yang mengikut engkau di antara orang2 yang sesat.

 

15:71 Berkata Luth: Inilah anak anak puteriku, jika kamu suka mengahwininya.

 

15:72 Demi se’umur engkau, sesungguhnya mereka itu bimbang dalam kemabukannya.

 

15:73 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras (petir) waktu matahari terbit.

 

15:74 Lalu Kami jadikan negeri mereka yang di atas jadi ke bawah (roboh) dan Kami turunkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras.

 

15:75 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi dalil bagi orang orang yang memperhatikannya.

 

15:76 Sesungguhnya kota Luth itu menjadi jalan yang tetap (bukan kota lagi).

 

15:77 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran)  bagi orang orang yang beriman.

 

16:96 Apa2 yang ada di sisimu akan habis dan apa2 yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang2 yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:98 Apabila engkau membaca Quran, hendaklah berlindung kepada Allah dari syetan yang direjam (terkutuk).

 

16:99 Sesungguhnya syaitan itu tiada mempunyai kekuasaan atas orang-orang yang beriman serta bertawakkal kepada Tuhannya.

 

16:106 Barang siapa yang kafir (ingkar) akan Allah sesudah beriman, kecuali orang yang dipaksa, sedang hatinya masih tetap beriman, tetapi orang yang terbuka dadanya kepada kekafiran, maka atas mereka amarah Allah, dan untuk mereka itu siksaan yang besar.

 

17:9 Sesungguhnya Quran ini menunjuki (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang2 beriman yang mengerjakan (amalan) yang saleh; sesungguhnya untuk mereka itu pahala yang besar.

 

17:73 Sesungguhnya hampir mereka mencubai engkau, tentang yang Kami wahyukan kepada engkau supaya engkau mengada adakan dusta terhadap Kami dengan lainnya; dan ketika itu mereka mengangkat engkau menjadi temannya.

 

17:74 Kalau sekiranya tiadalah Kami tetapkan (pendirian) engkau, sesungguhnya hampir engkau condong sedikit kepada mereka itu.

 

17:75 (Jika demikian) niscaya Kami rasakan kepada Engkau dua kali lipat, (siksaan) hidup dan dua kali lipat (siksaan) mati, kemudian engkau tiada memperoleh penolong terhadap Kami.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

17:82 Kami turunkan di antara Quran sesuatu yang menyembuhkan (penyakit hati) dan rahmat untuk orang2 yang beriman, tetapi yang demikian tiada menambah orang2 yang aniaya, melainkan kerugian.

 

17:94 Tak adalah yang menghalangi manusia hendak beriman, setelah datang kepada mereka  petunjuk melainkan perkataan mereka : Adakah Allah mengutus manusia menjadi rasul?

 

18:1 (Segala) puji bagi Allah yang telah menurunkan kitab kepada hambaNya (Muhammad) dan tak ada di dalamnya bengkok (perselisihan).

 

18:2 (Bahkan) lurus, supaya ia (Muhammad) mempertakuti dengan azab yang keras dari sisi Allah dan memberi khabar gembira kepada orang2 yang beriman yang mengerjakan yang baik baik, sesungguhnya untuk mereka itu pahala yang baik.

 

18:4 Dan memberi khabar takut kepada orang2 yang mengatakan Allah itu mempunyai anak.

 

18:5 Padahal tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang itu dan tidak pula bagi bapak bapak mereka. Besar sekali kata kata yang keluar dari mulut mereka. Mereka tiada mengatakan demikian, melainkan semata mata dusta.

 

18:6 Boleh jadi engkau membinasakan diri engkau sepeninggal mereka , jika mereka tiada percaya kepada berita (Quran) ini, kerana dukacita.

 

18:7 Sesungguhnya Kami jadikan apa yang di muka bumi sebagai perhiasannya, supaya Kami uji, manakah di antara mereka, orang yang lebih baik amalannya.

 

18.8 Sesungguhnya Kami jadikan pula di muka bumi tanah yang kering (tak ada tumbuh tumbuhannya).

 

18:9 Adakah engkau kira bahawa penduduk gua dan batu bersurat, suatu tanda (kekuasaan) Kami yang ajaib?

 

18:10 Ketika berdiam (berlindung) pemuda pemuda ke dalam gua, lalu mereka berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat dari sisiMu dan siapkanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan kami.

 

18:13 Kami kisahkan kepada engkau perkhabaran mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda pemuda yang beriman kepada Tuhan dan Kami tambahi mereka itu dengan petunjuk.

 

18:14 Kami perkokoh (keimanan) dalam hati mereka, ketika mereka berdiri (di hadapan rajanya), lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan langit dan bumi, kami tiada akan menyembah Tuhan selain daripadaNya. (Jika kami sembah), tentu kami berkata dengan perkataan yang jauh (dari kebenaran).

 

18:30 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Kami tiada akan menyia nyiakan pahala orang yang membaikkan amalannya.

 

18:31 Untuk mereka itu syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawah mereka, mereka dihiasi dengan gelang emas dan memakai baju hijau dari sutera yang tipis dan sutera yang tebal, sedang mereka (duduk) bersandar di atas dipan (peterana). (Itulah) sebaik baik pahala; dan sebagus bagus tempat bersenang senang.

 

18:107 Sesungguhnya orang2 yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, untuk mereka syurga Firdaus sebagai tempat tinggalnya.

 

18:108 Sedang mereka kekal di dalamnya, tiada mau berpindah daripadanya.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:73 Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Kami yang terang, lalu orang orang yang kafir berkata kepada orang2 yang beriman: Manakah di antara kedua golongan (kita) yang lebih baik tempat diamnya dan lebih indah majlis (tempat pertemuannya)?

 

20:46 Berfirman Allah: Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

20:75 Barang siapa menghadap Tuhan, sedang ia beriman dan mengerjakan yang baik baik, maka untuk mereka itu pangkat yang tinggi.

 

20:82 Sesungguhnya Aku amat pengampun bagi orang yang taubat dan beriman serta mengerjakan yang baik baik, kemudian ia mendapat petunjuk.

 

20:96 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Yang Mahapengasih akan mengadakan bagi mereka (perasaan) kasih sayang (sesamanya).

 

20:97 Hanya Kami memudahkannya (Quran) dengan bahasa engkau, supaya engkau beri khabar gembira orang yang taqwa dan engkau beri peringatan kaum yang pembantah.

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

20:130 Sebab itu, sabarlah engkau atas apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan di waktu malam, hendaklah engkau tasbih pula dan lagi di waktu tepi siang (pagi & petang), mudah mudahan engkau suka (menerima pahala).

 

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

 

21:6 Tiada beriman (penduduk) suatu negeri, yang telah Kami binasakan sebelum mereka; adakah mereka itu akan beriman?

 

21:7 Kami tiada mengutus sebelum engkau, (Ya Muhammad), melainkan beberapa orang laki laki, yang Kami wahyukan kepada mereka, maka tanyakanlah kepada orang orang ahli kitab, jika kamu tiada tahu.

 

21:8 Bukan Kami jadikan mereka tubuh yang tiada makan makanan dan bukan pula mereka itu kekal abadi.

 

21:9 Kemudian Kami tepati janji Kami kepada mereka, lalu Kami selamatkan mereka bersama orang yang Kami kehendaki dan Kami binasakan orang2 yang berlebihan.

 

21:16 Bukanlah Kami jadikan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya sebagai bermain main.

 

21:83 (Ingatlah) akan Aiyub, ketika dia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku telah ditimpa kemelaratan, sedang Engkau lebih pengasih dari segala yang pengasih.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

21:94 Barang siapa mengerjakan yang baik baik, sedang ia beriman, maka tiadalah diingkari usahanya dan sesungguhnya Kami menuliskannya.

 

22:14 Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Sungguh Allah memperbuat sekehendakNya.

 

22:17 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, orang orang Shabi-in (menyembah bintang), orang orang Nasrani, orang orang Majusi dan orang orang Musyrik, sungguh Allah akan menghukum antara mereka pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

22:38 Sesungguhnya Allah mempertahankan orang orang yang beriman. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi tiap tiap orang khianat lagi kafir.

 

22:54 Dan supaya mengetahui orang2 yang diberi pengetahuan, bahwa Quran sebenarnya daripada Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya dan tenteram hatinya. Sesungguhnya Allah menunjuki orang orang yang beriman ke jalan yang lurus.

 

23:1 Sesungguhnya telah menang orang2 yang beriman.

 

23:2 (Iaitu) mereka yang khusyu’ dalam sembahyangnya,

 

23:3 Dan mereka yang berpaling dari perkataan yang tiada berguna,

 

23:4 Dan mereka yang mengeluarkan zakat,

 

23:5 Dan mereka yang menjaga kehormatannya,

 

23:6 Kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, maka mereka itu tiada tercela.

 

23:8 Dan (yang menang juga), mereka yang memelihara amanah dan (menepati) janji,

 

23:9 Dan mereka yang memeliharakan sembahyangnya.

 

23:10 Mereka itulah orang2 yang mempusakai,

 

23:11 Yang mempusakai syurga Firdaus, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

23:109 Sesungguhnya, segolongan diantara hamba hambaKu yang berkata: Ya Tuhan kami, kami telah beriman, sebab itu ampunilah (dosa) kami dan kasihanilah kami dan Engkau sebaik baik yang mengasihani.

 

23:110 Lalu kamu jadikan mereka itu untuk olok olokan, sehingga kamu lupa mengingatKu, sedang kamu mentertawakan mereka itu.

 

23:111 Sesungguhnya Aku membalasi mereka pada hari ini, sebab mereka sabar, sungguh mereka itu orang yang menang.

 

24:2 Perempuan yang berzina dan laki laki yang berzina hendaklah kamu dera, masing masingnya seratus dera dan janganlah kamu kasih sayang terhadap keduanya, dalam (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian. Hendaklah hadir ketika menyiksa keduanya satu golongan di antara orang orang Mukmin.

 

24:3 Laki laki berzina tiada berkahwin, melainkan dengan perempuan berzina pula, atau perempuan musyrik. Perempuan berzina tiada berkahwin, melainkan dengan laki laki berzina pula, atau laki laki musyrik. Yang demikian itu diharamkan atas orang orang yang beriman.

 

24:30 Katakanlah kepada orang orang yang beriman laki laki, supaya mereka merendahkan pemandangannya (melihat yang terlarang), dan menjaga kehormatannya (jangan berzina). Itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang mereka usahakan.

 

24:31 Katakanlah kepada orang orang beriman perempuan, supaya mereka merendahkan pemandangannya dan menjaga kehormatannya, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali apa yang biasa lahir daripadanya, dan hendaklah mereka tutupkan kudungnya ke lehernya. Janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali kepada suaminya, bapaknya, bapak suaminya, anaknya, anak suaminya, saudaranya, anak saudaranya yang laki laki, anak saudaranya yang perempuan, perempuan muslimat, hamba sahayanya, orang orang yang mengikutnya di antara laki laki, yang tiada berhajat (syahwat) kepada perempuan atau kanak kanak yang belum (ingin) melihat aurat perempuan. Janganlah mereka berjalan sambil menggoyangkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (gelang kaki). Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang orang beriman, mudah mudahan kamu mendapat kemenangan.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:58 Hai orang orang beriman, hendaklah minta izin (untuk masuk kepadamu) hamba sahayamu dan anak anak yang belum sampai umur, dalam tiga waktu, (iaitu) sebelum sembahyang subuh, ketika kamu membuka pakaianmu tengahari dan sesudah sembahyang Isya (malam hari). Inilah tiga aurat untukmu. Kamu tiada berdosa dan tiada pula mereka, selain dari waktu yang tiga itu. Mereka bergaul dengan kamu, setengah kamu bergaul dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepadamu beberapa keterangan. Allah Maha mengetahui, Maha bijaksana.

 

25:52 Sebab itu janganlah engkau ikut orang2 yang kafir dan berjuanglah terhadap mereka dengan perjuangan yang besar.

 

25:61 MahaSuci Yang menjadikan buruj (bintang bintang) di langit, dan mengadakan di sana pelita yang besar (matahari) dan bulan yang menerangi.

 

25:62 Dia yang menjadikan malam dan siang berganti ganti untuk (keterangan) bagi orang yang hendak mendapat peringatan atau orang yang hendak berterima kasih (kepadaNya).

 

25:63 Hamba hamba Yang Mahapengasih, ialah orang orang yang berjalan di muka bumi dengan tenang (tidak sombong), jika mereka dicela oleh orang orang jahil (jahat), mereka berkata: Selamat !

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

25:65 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, hindarkanlah siksa neraka daripada kami. Sungguh siksanya itu mesti menimpa (orang orang yang kafir).

 

25:67 Dan orang orang yang menafkahkan (hartanya) tanpa berlebih lebihan dan tiada pula kikir, melainkan pertengahan antara keduanya.

 

25:68 Dan orang orang yang tiada menyembah Tuhan yang lain bersama Allah, dan tiada pula membunuh manusia yang diharamkan Allah, kecuali dengan kebenaran dan tidak pula mereka berzina. Barang siapa yang memperbuat demikian, niscaya akan menemui dosa (siksa).

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

25:71 Barang siapa yang taubat dan beramal salih, maka sesungguhnya ia bertaubat kepada Allah sebenar benarnya taubat.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

 

25:74 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami isteri isteri dan anak anak yang mengirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang orang yang taqwa.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

26:7 Tiadakah mereka melihat kebumi, berapa banyaknya Kami menumbuhkan bermacam macam tumbuh tumbuhan yang baik atasnya?

 

26:8 Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

26:102 Kalau sekiranya kami kembali (ke dunia), niscaya kami termasuk orang orang yang beriman.

 

26:227 Kecuali orang2 yang beriman dan beramal salih, serta banyak mengingat Allah dan mereka beroleh kemenangan sesudah teraniaya. Nanti akan tahu orang2 yang aniaya, ke tempat mana mereka akan kembali.

 

27:2 Untuk petunjuk dan khabar gembira bagi orang2 yang beriman. 

 

27:3 (Iaitu) orang orang yang mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat, sedang mereka yakin akan adanya akhirat.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

27:70 Janganlah engkau berduka cita terhadap mereka dan jangan pula sempit dadamu (susah hati) kerana tipu daya mereka.

 

27:81 Engkau tidak sanggup menunjuki orang orang buta (hati) dari kesesatannya. Engkau tidak dapat memperdengarkan (pengajaran), melainkan kepada orang yang beriman kepada ayat ayat Kami, sedang mereka itu patuh (kepada Allah).

 

27:86 Tiadakah mereka melihat, bahawa Kami menjadikan malam untuk mereka bersenang senang dan siang untuk melihat (berusaha)? Sungguh tentang demikian itu jadi tanda2  untuk kaum yang beriman.

 

28:3 Kami bacakan kepadamu diantara perkhabaran Musa dan Firaun dengan sebenarnya untuk kaum yang beriman.

 

28:52 Orang orang yang telah Kami berikan kitab kepada mereka sebelumnya (Muhammad) (Yahudi dan Nasrani), mereka beriman kepadanya.

 

28:53 Apabila dibacakan Qur’an kepada mereka, mereka berkata : Kami beriman kepadanya, sungguh dia sebenarnya dari Tuhan kami, sesungguhnya kami telah Islam (beriman) kepadanya dari dahulu.

 

28:54 Mereka itu diberi pahala dua kali, kerana kesabarannya dan mereka menolak kejahatan dengan memperbuat kebaikan, sedang mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan pada mereka.

 

28:55 Apabila mereka mendengar omong kosong (perkataan yang tiada berfaedah), mereka berpaling daripadanya dan berkata: Amalan kami untuk kami, amalan kamu untuk kamu, selamat untukmu, kami tiada menuntut (mempergauli) orang2 yang jahil (tiada berilmu).

 

28:67 Adapun orang yang taubat dan beriman serta beramal salih, maka mudah mudahan ia termasuk orang2 yang menang.

 

28:80 Berkata orang2 yang berilmu pengetahuan: Celakalah kamu, pahala Allah terlebih baik untuk orang yang beriman dan beramal salih, tetapi tiadalah yang memperolehnya, melainkan orang2 yang sabar.

 

29:5 Barang siapa yang mengharap akan menemui Allah, maka sesungguhnya perjanjian Allah akan datang. Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

29:7 Orang orang yang beriman dan beramal salih, Kami hapuskan (ampuni) kejahatannya dan Kami balasi mereka dengan yang lebih baik dari apa yang telah diamalkannya.

 

29:9 Orang orang yang beriman dan beramal salih, Kami masukkan mereka ke dalam golongan orang orang yang salih.

 

29:11 Demi, Allah mengetahui orang orang yang beriman dan mengetahui pula orang orang yang munafik.

 

29:12 Berkata orang orang yang kafir kepada orang2 yang beriman: Ikutlah jalan kami dan kami akan memikul kesalahanmu. Pada hal mereka tiada akan memikul kesalahan orang orang mukmin sedikitpun. Sesungguhnya mereka orang orang dusta.

 

29:24 Maka tidak adalah jawapan kaumnya (Ibrahim), melainkan mereka berkata: Bunuhlah dia atau bakarlah dia. Kemudian Allah melepaskannya dari api. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ayat (keterangan) bagi kaum yang beriman.

 

29:44 Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat (tanda) bagi orang orang yang beriman.

 

29:47 Demikianlah Kami turunkan Kitab kepada engkau ( Ya Muhammad). Di antara orang orang yang Kami berikan Kitab kepada mereka, mereka beriman kepadanya, dan di antara mereka ini (penduduk Makkah) ada pula yang beriman kepadanya. Dan tiadalah yang menyangkal ayat ayat Kami , kecuali orang orang yang kafir.

 

29:51 Tiadakah cukup bagi mereka, bahwa Kami telah menurunkan Kitab kepadamu, yang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi rahmat dan peringatan bagi kaum yang beriman.

 

29:58 Orang orang yang beriman dan beramal salih, akan Kami tempatkan mereka dalam syurga, pada beberapa kamar (bilik), yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. (Itulah) sebaik baik pahala  bagi orang orang yang beramal.

 

29:59 (Iaitu) bagi orang orang yang sabar dan bertawakkal (menyerahkan diri) kepada Tuhannya.

 

30:4 Dalam beberapa tahun. Kepunyaan Allah semua urusan sebelum itu dan kemudiannya. Pada hari itu (hari kemenangan) akan bergembira orang orang yang beriman.

 

30:5 Oleh kerana pertolongan Allah. Dia menolongi siapa yang dikehendakiNya.  Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

 

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

 

30:14 Pada hari kiamat, mereka bergolong golongan pada hari itu.

 

30:15 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dalam syurga, maka mereka itu dalam syurga dengan bersukaria.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:23 Di antara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:37 Tiadakah mereka lihat, bahwa Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya dan menyempitkannya (bagi siapa yang dikehendakiNya). Sungguh tentang demikian itu menjadi tanda tanda (atas ada Allah) bagi kaum yang beriman.

 

30:44 Barang siapa yang kafir maka atas (pundaknya) (bahaya) kekafirannya, dan barang siapa yang beramal salih, maka mereka menyediakan (tempat dalam syurga) untuk dirinya.

 

30:45 Supaya Allah membalasi orang orang yang beriman dan beramal salih dengan kurniaNya. Sesungguhnya Dia tiada mengasihi orang orang yang kafir.

 

30:47 Sesungguhnya telah Kami utus sebelum engkau, beberapa Rasul kepada kaumnya, lalu mereka membawa keterangan keterangan kepada mereka, kemudian Kami siksa orang orang yang berdosa. Dan adalah hak Kami menolong orang orang yang beriman.

 

30:53 Engkau tidak dapat menunjuki orang-orang buta (hati) dari kesesatannya. Engkau tak dapat memperdengarkan, kecuali kepada orang yang beriman kepada ayat ayat Kami, sedang mereka patuh (kepada Kami).

 

31:8 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu syurga jannatun naim,

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:14 Kami wasiatkan kepada manusia, terhadap ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan (menderita) kelemahan di atas kelemahan dan menceraikannya dari susuan dalam dua tahun (iaitu): Berterima kasihlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu. KepadaKu tempat kembali.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

32:24 Kami jadikan diantara mereka itu (Bani Israel) beberapa orang imam (ikutan) yang menunjuki (manusia) dengan perintah Kami ketika mereka berhati sabar, dan mereka yakin akan ayat ayat Kami.

 

33:22 Tatkala orang orang mukmin melihat sekutu, mereka berkata : Inilah yang dijanjikan Allah dan rasulNya kepada kami, Allah dan RasulNya maha benar. Hal itu tiada menambah mereka, melainkan menambah keimanan dan kepatuhan.

 

33:23 Di antara orang-orang mukmin ada beberapa laki laki yang menepati apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka diantara mereka, ada yang telah sampai ajalnya dan diantara mereka, ada yang menanti-nantikannya, dan mereka tiada menukar (janji) dengan tukaran apapun.

 

33:35 Sesungguhnya laki laki muslim dan perempuan perempuan muslimah, laki laki yang mukmin dan perempuan perempuan yang mukminah, laki laki yang taat (patuh) dan perempuan perempuan yang taat, laki laki yang benar dan perempuan perempuan yang benar, laki laki yang sabar dan perempuan perempuan yang sabar, laki laki yang khusyuk (takut kepada Allah / rendah hati) dan perempuan perempuan yang khusyuk, laki laki yang bersedekah dan perempuan perempuan yang bersedekah, laki laki yang berpuasa dan perempuan perempuan yang berpuasa, laki laki yang memelihara farajnya (kehormatannya) dan perempuan perempuan yang memeliharanya, laki laki yang banyak mengingat Allah dan perempuan perempuan yang banyak mengingat(Nya), maka Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

 

33:37 Ingatlah, ketika engkau (ya Muhammad) berkata kepada orang yang Allah telah memberi nikmat kepadanya dan engkau telah memberi  nikmat pula kepadanya iaitu Zaid: Peganglah isteri engkau (jangan engkau thalak) dan takutlah kepada Allah. Sedang engkau menyembunyikan dalam hati engkau sesuatu yang Allah akan melahirkannya dan engkau takut kepada manusia, padahal Allah terlebih patut engkau takuti. Setelah Zaid menunaikan hajatnya (telah bergaul dengan isterinya kemudian diceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengan perempuan itu, supaya tidak ada kesempitan bagi orang orang mukmin, untuk mengahwini (bekas) isteri anak angkatnya, bila ia telah menunaikan hajatnya. (Semua) urusan Allah itu mesti terjadi.

 

33:41  Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan Allah dengan ingatan yang sebanyak banyaknya. (Perbanyaklah mengingat Allah).

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:53 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam rumah nabi, kecuali jika kamu telah diizinkan untuk makan, tanpa menunggu nunggu masak makanan, tetapi apabila kamu diundang hendaklah kamu masuk, dan apabila sudah makan, hendaklah kamu keluar tanpa beramah tamah dengan percakapan (omong kosong). Sesungguhnya demikian itu menyakiti hati nabi, tetapi ia malu (mencegah) kamu, dan Allah tidak malu (menerangkan) kebenaran. Apabila kamu meminta suatu hajat kepada isteri isteri nabi itu, hendaklah minta dari balik dinding (layar). Demikian itu lebih menyucikan hatimu dan hati mereka. Kamu tiada boleh menyakiti Rasullullah dan tidak pula mengahwini isteri isterinya sesudah wafatnya selama lamanya. Sesungguhnya demikian itu (dosa) besar di sisi Allah.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

34:3 Berkata orang2 kafir : Kiamat itu tidak akan datang kepada kami. Katakanlah : Ya, demi Tuhanku, sungguh ia akan datang kepadamu. (Dia) mengetahui yang ghaib, tidak tersembunyi bagiNya seberat zarrah di langit dan di bumi dan tidak pula yang terlebih kecil daripada itu dan tidak pula yang terlebih besar, melainkan termaktub dalam kitab yang terang (diketahui Tuhan). 

 

34:4 Supaya Allah membalasi orang2 yang beriman dan beramal soleh. Untuk mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

34:20 Sesungguhnya telah benar persangkaan iblis terhadap mereka itu, lalu mereka mengikutnya, kecuali satu golongan di antara orang orang mukmin.

 

34:21 Tidak ada kekuasaan iblis terhadap mereka itu, melainkan supaya Kami ketahui orang orang yang beriman kepada akhirat dari orang yang dalam keragu raguan tentang kebenarannya. Tuhanmu Mahamemelihara tiap tiap sesuatu.

 

34:37 Hartamu dan anak anakmu, tiada dapat menghampirkan kamu di sisi Kami, kecuali orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka itu balasan yang berlipat ganda, kerana amalannya, sedang mereka aman sentosa dalam kamar kamar (bilik bilik syurga).

 

35:7 Orang orang yang kafir, untuk mereka itu siksa yang keras; dan orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

35:29 Sesungguhnya orang-orang yang membaca kitab Allah (Quran), mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya dengan bersembunyi atau berterang terang, adalah mereka mengharapkan suatu perniagaan yang tidak akan merugi.

 

35:30 Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambah mereka dengan kurniaNya. Sungguh Allah pengampun lagi berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

36:21 Ikutlah orang yang tidak minta upah kepadamu, sedang mereka mendapat petunjuk.

 

36:36 Maha Suci Allah yang menciptakan berpasang-pasang semuanya, diantara apa-apa yang ditumbuhkan bumi dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui.      

 

36:47 Apabila dikatakan kepada mereka: Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang diberikan Allah kepadamu, lalu berkata orang orang yang kafir kepada orang orang yang beriman: Adakah akan kami beri makan orang, jika Allah menghendaki, niscaya Allah memberinya makan? Kamu tidak lain, hanya dalam kesesatan yang nyata.

 

36:48 Mereka berkata: Apabilakah tibanya janji ini (siksa), jika kamu orang yang benar?

 

36:55 Sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu, bersenang senang dalam pekerjaannya.

 

36:56 Mereka bersama sama dengan isteri isterinya tinggal di tempat yang terlindung, bersandar di atas peterana (tempat duduk pengantin).

 

36:57 Untuk mereka di sana buah buahan dan apa apa yang mereka minta.

 

37:48 Di sisi mereka ada (beberapa isteri atau bidadari) yang pendek pemandangannya (bukan mata keranjang) lagi bundar matanya.

 

37:49 Seolah olah warnanya seperti telur yang terpelihara (tersimpan).

 

38:24 Berkata Daud: Sungguh ia telah aniaya kepada engkau, kerana meminta kambing engkau (supaya dipercampurkan) kepada kambingnya. Sungguh kebanyakkan orang orang yang berserikat (bercampur) setengah mereka aniaya kepada yang lain, kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, tetapi sedikit (bilangan) mereka itu. Daud mengetahui bahawa Kami mengujinya, lalu ia minta ampun kepada Tuhannya dan meniarap sujud dan kembali (taubat).

 

38:28 Adakah Kami jadikan orang orang yang beriman dan beramal salih, seperti orang orang yang berbuat bencana di muka bumi? Bahkan adakah Kami jadikan orang orang yang taqwa (baik), seperti orang orang yang fasik (jahat)?

 

38:29 (Inilah) kitab yang kami turunkan kepada engkau lagi diberkati, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan orang orang yang berakal.

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

39:23 Allah telah menurunkan sebaik baik perkataan, (iaitu) kitab yang serupa (keindahan ayat ayatnya) lagi didua duaan (diulang ulang membacanya) ; oleh kerananya menggeletar kulit orang2 yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi lembut kulit dan hati mereka untuk mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan dia siapa yang dikehendakiNya. Dan siapa yang disesatkan Allah, maka tidak adalah baginya orang yang menunjuki.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:2 Diturunkan kitab (ini) dari pada Allah yang Mahaperkasa lagi Maha mengetahui.

 

40:3  Yang mengampuni dosa dan menerima taubat, keras siksaNya, lagi mempunyai kurnia yang luas. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, kepadaNya tempat kembali.

 

40:40 Barang siapa memperbuat kejahatan, maka tiada dibalas, melainkan dengan seumpamanya, dan barang siapa yang beramal salih, baik putera ataupun puteri, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, serta diberi rezeki di dalamnya tanpa terhitung.

 

40:58 Tiadalah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan (tiada pula) orang orang yang beriman dan beramal salih dengan orang orang yang berbuat kejahatan; tetapi sedikit di antaramu yang menerima peringatan.

 

41:18 Kami selamatkan orang2 yang beriman dan adalah mereka itu orang2 taqwa.

 

41:44 Kalau Kami jadikan peringatan itu Quran dalam bahasa Ajam (bukan Arab), niscaya mereka berkata : Mengapakah tidak diuraikan ayat ayatnya? Adakah patut Quran dalam bahasa Ajam, sedang Nabi bangsa Arab? Katakanlah : Dia (Quran ini), untuk orang-orang yang beriman jadi petunjuk dan menyembuhkan (penyakit dalam hati). Dan orang2 yang tidak beriman, dalam telinganya ada berat (pekak) dan Quran itu buta (gelap) bagi mereka. Seolah olah mereka dipanggil dari tempat yang jauh.

 

42:26 Dan Dia memperkenankan (doa) orang orang yang beriman dan beramal salih, dan menambahkannya dengan kurniaNya, Dan untuk orang orang kafir itu siksa yang keras.

 

42:36 Apa apa nikmat yang diberikan kepadamu, maka untuk kesukaan hidup di dunia, dan pahala yang disisi Allah terlebih baik (daripadanya) dan terlebih kekal untuk orang2 yang beriman dan bertawakal kepada Tuhannya.

 

43:69  (Iaitu) orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami dan mereka patuh (kepada Kami).

 

45:21 Bahkan adakah orang orang yang memperbuat kejahatan mengira, bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang orang yang beriman dan beramal salih, bersamaan hidup dan mati mereka. Amat jahat hukuman mereka itu! (Menyamakan orang jahat dengan orang baik).

 

45:30 Adapun orang2 yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dimasukkan Tuhan ke dalam rahmatNya (syurga). Itulah kemenangan yang terang.

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:7 Hai orang2 yang beriman, jika kamu menolong Allah (agamaNya), niscaya Dia menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu.

 

47:12 Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang2 yang beriman dan beramal salih ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Dan orang2 yang kafir bersenang senang (di dunia) dan makan seperti binatang binatang makan, dan nerakalah tempat diam mereka.

 

47:19 Maka ketahuilah (ya Muhammad), bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan, melainkan Allah dan minta ampunlah (kepadaNya) untuk dosa engkau dan untuk (dosa) orang2 beriman laki2 dan orang2 beriman perempuan. Allah mengetahui tempat bolak balikmu (mencari penghidupan) dan tempat diammu.

 

47:20 Berkata orang orang yang beriman: Mengapakah tidak diturunkan suatu surat, (menyuruh berjuang)? Maka apabila diturunkan satu surat yang ditegaskan dan disebutkan di dalamnya peperangan, engkau lihat orang orang yang dalam hatinya penyakit (ragu ragu) memandang kepada engkau seperti pandangan orang yang pingsan, kerana takut mati. Maka celakalah bagi mereka!

 

47:33 Hai orang orang yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan janganlah kamu rosakkan amalan kamu (dengan ria dsbnya).

 

47:36 Hidup di dunia, hanya permainan dan bersenda gurau. Jika kamu beriman dan bertaqwa, maka Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tiada meminta kepadamu semua hartamu:

 

48:4 Dia yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang orang yang beriman, supaya bertambah keimanan mereka bersama keimanannya. Kepunyaan Allah tentara langit dan bumi dan Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

48:5 Supaya Dia memasukkan orang orang yang beriman laki laki dan orang orang yang beriman perempuan ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya, dan supaya Dia mengampuni kejahatan mereka. Demikian itu di sisi Allah adalah kemenangan yang besar.

 

48:8 Sesungguhnya Kami utus engkau (ya Muhammad) sebagai saksi dan memberi khabar gembira dan memberi peringatan.

 

48:9 Supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNYa, dan supaya kamu kuatkan Dia (agamaNya) dan kamu besarkan Dia dan kamu sucikan Dia pada pagi pagi dan petang petang.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

48:29 Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang orang yang bersama dengan dia (Mukminin) sangat keras terhadap orang orang kafir, berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang orang yang menanamnya. (Begitu pula orang orang Islam, pada mula mulanya sedikit serta lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat) supaya Allah memarahkan orang2 kafir sebab mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang orang yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

49:11 Hai orang orang yang beriman, janganlah kaum laki laki menghinakan kaum laki laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan dan jangan pula kaum perempuan (menghinakan) kaum perempuan (yang lain), kerana boleh jadi perempuan yang dihinakan itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan. Janganlah kamu cela mencela sesama kamu dan jangan pula panggil memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk buruk nama ialah pasik sesudah beriman. Barang siapa yang tiada bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya.

 

49:12 Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan sangka sangka (dugaan terhadap sesama Muslim), kerana sebahagian sangka sangka itu ialah dosa dan janganlah kamu mencari cari aib orang dan jangan pula sesetengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu, bahawa ia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkainya)? Maka tentu kamu benci memakannya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi penyayang.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

49:15 Orang2 yang Mukmin hanya orang-orang yang percaya kepada Allah dan rasulNya, kemudian mereka tidak ragu ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan dirinya di jalan (Agama) Allah. Mereka itulah orang2 yang benar.

 

52:21 Orang orang yang beriman dan diikuti oleh anak cucunya (keturunannya) dengan keimanan, Kami perhubungkan (kumpulkan) kepada mereka anak cucunya itu dan tiadalah Kami kurangkan (pahala) amalan mereka sedikitpun. Tiap tiap manusia tergadai (terikat) oleh usahanya masing masing.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

53:26  Berapa banyaknya malaikat di langit, tiada bermanfaat syafaat (pertolongan) mereka sedikitpun, kecuali sesudah diizinkan Allah bagi siapa yang dikehendakiNya dan disukaiNya.

 

53:31 Kepunyaan Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat jahat, kerana perbuatannya (yang jahat), dan supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat baik dengan kebaikan.

 

53:32 (Iaitu) orang orang yang menjauhi dosa dosa besar dan yang keji keji, kecuali dosa dosa kecil. Sungguh Tuhanmu lapang ampunanNya. Dia lebih mengetahui tentang kamu, ketika Dia menjadikan kamu (nenekmu yang mula mula) daripada bumi dan ketika kamu masih janin (anak bayi) dalam perut ibumu. Sebab itu janganlah kamu membersihkan (memuji) dirimu sendiri. Dia lebih mengetahui siapa yang taqwa di antara kamu.

 

55:56 Dalam syurga itu perempuan perempuan yang pendek pemandangan (bukan bermata keranjang), mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:58 Seolah olah perempuan perempuan itu permata yakut dan mutiara.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:3 Dia yang awal dan yang akhir, yang lahir dan yang batin, dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:7 Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan nafkahkanlah sebahagian harta, yang kamu dijadikan Allah penguasa pada harta itu. Maka orang orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian hartanya), untuk mereka itu pahala yang besar.

 

57:9 Dia yang menurunkan kepada hambaNya (Muhammad) beberapa ayat yang terang, supaya Dia mengeluarkan kamu dari gelap gulita kepada terang benderang. Sungguh Allah amat kasihan dan Penyayang kepadamu.

 

57:12 Pada hari (kiamat) engkau lihat orang orang Mukmin laki laki dan Mukminat perempuan berlari (bersinar) cahaya mereka di hadapan dan di kanan mereka (dikatakan kepadanya): Kabar gembira untuk mu pada hari ini, ialah surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang kamu kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.

 

57:13 Pada hari berkata orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan kepada orang orang Mukmin; Tunggulah kami, kami ambil sedikit cahayamu. Dikatakan (kepada mereka): Mundurlah kamu ke belakang, lalu carilah olehmu cahaya itu. Kemudian diadakan antara mereka suatu pagar (dinding) yang mempunyai pintu. Didalamnya rahmat (masuk orang orang Mukmin ke dalamnya) dan disebelah luarnya siksa (untuk orang orang munafik).

 

57:14 Orang orang munafik itu menyeru orang orang Mukmin: Bukankah kami beserta kamu masa dahulu? Sahut orang orang Mukmin: Ya, (serta kami), tetapi kamu membencanakan dirimu sendiri (kerana hatimu tidak beriman) dan kamu tunggu tunggu (kesengsaraan kami) dan ragu ragu (hatimu) dan kamu terpedaya oleh angan angan saja, sehingga datang perintah Allah (mati) dan kamu terpedaya terhadap Allah oleh si pendaya (setan).

 

57:19 Orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya, mereka itulah orang orang yang sangat benar dan jadi saksi di sisi Tuhannya. Untuk mereka itu pahala dan cahaya mereka. Dan orang orang yang kapir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka.

 

57:20 Ketahuilah, bahawa sesungguhnya hidup di dunia, hanya pergurauan, permainan, perhiasan dan bermegah megah antara kamu serta berlumba lumba banyak pada harta benda dan anak anak. Umpama demikian itu seperti air hujan yang menakjubkan orang orang kafir kerana tumbuh tumbuhannya, kemudian ia menjadi kering, lalu engkau lihat dia menjadi kuning, kemudian menjadi lumat (hancur). Dan di akhirat siksa yang keras (untuk orang orang kafir), dan ampunan dan keredhaan daripada Allah (untuk orang orang mukmin). Hidup di dunia tidak lain, hanya kesukaan tipuan.

 

57:21 Berlumbalah kamu kepada ampunan daripada Tuhanmu dan ke syurga, yang lebarnya seperti lebar langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya. Itulah kurnia Allah, diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

 

57:28  Hai orang orang yang beriman ( di antara ahli kitab ), takutlah kepada Allah dan berimanlah kepada rasulNya ( Muhammad ), nanti Dia memberikan kepadamu dua bahagian dari rahmatNya, dan mengadakan untukmu cahaya, sehingga dapat kamu berjalan padanya, dan Dia mengampunimu; dan Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:11 Hai orang orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis, maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan Bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman diantara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

58:12 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu hendak berbisik dengan rasul, maka hendaklah kamu dahulukan sedekah, sebelum kamu berbisik itu. Itulah lebih baik bagimu dan lebih suci. Tetapi jika kamu tidak memperolehnya, maka Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:22 Engkau tiada memperoleh kaum yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, bahwa mereka mengasihi orang orang yang menentang Allah dan RasulNya, meskipun mereka itu bapa, anak, saudara atau kaum keluarga mereka. Mereka telah ditetapkan Allah keimanan dalam hati mereka dan dikuatkanNya mereka dengan ruh daripadaNya. Dan dimasukkanNya mereka ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Allah suka kepada mereka dan mereka suka pula kepadaNya. Mereka itulah golongan (pengikut) Allah. Ingatlah bahwa sesungguhnya pengikut Allah itu orang menang.

 

59:18 Hai orang orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan hendaklah (tiap tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakannya untuk besok, dan takutlah kepada Allah. Sungguh Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:1 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu ambil musuhKu dan musuhmu menjadi wali (pembantu); kamu hubungkan kepada mereka kasih sayang, pada hal mereka telah kafir (menyangkal) kebenaran yang datang kepadamu. Mereka mengusir rasul dan kamu, kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu keluar berjuang pada jalanKu dan menuntut keredhaanKu, kamu rahsiakan kepada mereka kasih sayang. Pada hal Aku mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan. Barang siapa memperbuat demikian di antara kamu, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.

 

60:3 Tiadalah bermanfaat kepadamu karib kerabat dan tidak pula anak anakmu pada hari kiamat; Dia (Allah) akan menceraikan antara kamu (yang kafir masuk neraka dan yang mukmin masuk syurga). Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

60:13 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu angkat wali (dari) kaum yang marah Allah kepada mereka, sungguh mereka telah berputus asa daripada akhirat, sebagaimana berputus asa orang orang kafir yang dalam kubur.

 

61:2 Hai orang orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat?

 

61:3 Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.

 

61:4 Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berperang pada jalanNya, dengan berbaris baris, seolah olah mereka bangunan tembok yang sangat rapat (menjadi satu).

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:6 Ingatlah ketika Isa anak Maryam berkata; Hai Bani Israil, sesungguhnya aku rasul Allah kepadamu, serta membenarkan apa yang sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan seorang rasul, yang akan datang kemudianku, namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan, mereka berkata : ini sihir yang nyata.

 

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

62:6 Katakanlah: Hai orang orang Yahudi, jika kamu mendakwakan, bahawa kamu wali (kekasih) Allah, bukan manusia (yang lain), maka hendaklah kamu cita-cita mati, jika kamu orang yang benar.

 

63:9 Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak anakmu daripada mengingat Allah. Barang siapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang merugi.

 

63:10 Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadamu, sebelum maut datang kepada salah seorang kamu, lalu ia berkata: Ya Tuhanku, mengapakah Engkau tidak memberi tempoh kepadaku, hingga waktu yang dekat, supaya aku bersedekah dan termasuk orang orang yang salih?

 

63:11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seseorang, bila telah sampai ajalnya. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya (Quran) yang Kami turunkan (kepadanya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:9 Pada hari Allah menghimpunkan kamu pada hari berkumpul (segala manusia) (kiamat), itulah hari tipu menipu. Barang siapa yang beriman kepada Allah, dan beramal salih, niscaya Allah menutupi (mengampuni) kejahatannya dan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Itulah kemenangan yang besar.

 

64:11 (Seseorang) tiada ditimpa melapetaka (musibah) melainkan dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah, ditunjuki Allah hatinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

64:13 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerah diri orang orang Mukmin.

 

64:14 Hai orang2 yang beriman, sesungguhnya di antara isteri2mu dan anak2mu ada yang menjadi musuhmu, sebab itu waspadalah kamu terhadap mereka; jika kamu memaafkan, membebaskan dan mengampun, maka sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

64:15 Sesungguhnya harta bendamu dan anak anakmu menjadi cobaan (ujian) bagimu. Allah di sisiNya pahala yang besar.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

65:2 Apabila idahnya (hampir) sampai habis, hendaklah kamu pegang (rujuki) mereka kembali dengan secara maaruf (baik) atau kamu ceraikan mereka dengan secara maaruf, dan hendaklah kamu persaksikan (yang demikian) kepada dua orang yang adil di antara mu, dan hendaklah kamu bayarkan kesaksian itu kerana Allah. Itulah yang diajarkan kepada orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang takut kepada Allah, maka Allah akan mengadakan baginya tempat keluar (dari kesulitan),

 

65:4 Perempuan perempuan yang telah putus asa daripada haid (darah bulanan), jika kamu ragu ragu (tentang idahnya), maka idahnya tiga bulan, dan begitu juga idah perempuan perempuan yang belum haid. Perempuan perempuan yang hamil (mengandung anak), idahnya ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Barang siapa yang takut kepada Allah, (maka Allah) akan mengadakan baginya kemudahan dalam urusannya.

 

65:5 Itulah perintah Allah, yang diturunkanNya kepadamu. Barang siapa yang takut kepada Allah, diampuni Allah kesalahannya dan dibesarkan pahalanya.

 

65:7 Hendaklah orang orang yang mampu memberikan nafkah menurut kemampuannya. Barang siapa yang sempit (sedikit) rezekinya, hendaklah memberi nafkah menurut yang diberikan Allah kepadanya. Allah tiada memberati diri seseorang, melainkan menurut yang diberikan Allah kepadanya. Nanti Allah mengadakan kemudahan sesudah kesukaran.

 

65:11 (Dan mengutus) rasul yang membaca kan kepadamu beberapa ayat Allah yang terang, supaya dikeluarkanNya orang2 yang beriman dan beramal salih, dari gelap gulita kedalam terang benderang. Barang siapa yang beriman kepada Allah dan beramal salih, dimasukkan Allah ke dalam syurga, yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal mereka di dalamnya selama lamanya. Sungguh Allah membaguskan rezeki untuk mereka.

 

66:6 Hai orang2 yang beriman, peliharakanlah dirimu dan keluargamu daripada neraka, yang bahan bakarnya manusia dan batu batu, sedang penjaganya malaikat malaikat yang kasar lagi keras, mereka tiada mendurhakai Allah tentang apa apa yang disuruhNya dan mereka memperbuat apa apa yang diperintahkan kepadanya.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

66:11  Dan Allah memberikan contoh bagi orang orang yang beriman, (yaitu) isteri Fir’aun, ketika ia berkata: Ya Tuhanku, bangunkanlah rumah untukku di sisi Engkau dalam surga dan lepaskanlah aku dari Fir’aun dan perbuatannya, dan lepaskan aku dari kaum yang aniaya.

 

66:12 Dan (lagi) Maryam binti Imran, yang menjaga kehormatannya, kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga ia melahirkan Isa) dan ia membenarkan kalimat Tuhan dan kitab kitabNya, dan ia termasuk orang orang yang taat.

 

67:12 Sesungguhnya orang orang yang takut kepada Tuhannya, dalam keadaan gaib (sendirian), untuk mereka itu ampunan dan pahala yang besar.

 

72:13 Dan sesungguhnya kami, tatkala kami mendengarkan petunjuk, kami beriman kepadanya. Barang siapa yang beriman kepada Tuhannya, maka ia tiada takut akan kekurangan dan tidak pula akan teraniaya.

 

72:14 Dan sesungguhnya di antara kami ada (jin) yang Islam dan ada (jin)  yang aniaya. Barang siapa yang Islam, mereka itulah yang menuju petunjuk.

 

72:22 Katakanlah : Sesungguhnya tiada yang akan memeliharakan daku daripada (siksa) Allah seorang juapun, dan aku tidak memperoleh tempat berlindung selain daripadaNya.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

74:31 Kami tidak adakan penjaga neraka itu, melainkan malaikat malaikat dan Kami tidak adakan bilangan mereka (sembilan belas), melainkan untuk cubaan bagi orang orang yang kafir dan supaya yakin orang orang ahli kitab dan supaya bertambah keimanan orang orang yang beriman, sehingga tidak ragu ragu orang orang ahli kitab dan orang orang mukmin; dan lagi supaya berkata orang orang yang dalam hatinya ada penyakit (ragu ragu) dan orang orang kafir: Apakah maksud Allah dengan contoh ini? Demikianlah Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Tiadalah mengetahui tentera Tuhanmu, kecuali Dia sendiri. Dia (surat ini) tidak lain, hanya peringatan bagi manusia.

 

76:8 Dan mereka memberikan makanan yang dikasihinya kepada orang miskin, anak yatim dan orang tawanan.

 

76:9 (Mereka berkata): Hanya kami memberi makan kepadamu, kerana mengharapkan keredhaan Allah, tiada kami menghendaki daripada mu balasan dan tidak pula terimakasih.

 

79:35 Pada hari (itu) teringatlah manusia apa apa yang telah dikerjakannya.

 

79:36 Dan diperlihatkan neraka kepada orang yang melihat,

 

79:37 Maka barang siapa yang durhaka,

 

79:38 Dan mengutamakan hidup di dunia.

 

79:39 Maka sesungguhnya nerakalah tempat diamnya.

 

79:40 Adapun orang yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan dirinya daripada nafsunya,

 

79:41 Maka sesungguhnya syurgalah tempat diamnya.

 

83:18 Sesungguhnya buku (amalan) orang baik baik dalam Illiyin (buku yang mengumpulkan segala amalan orang2 yang salih)

 

83:19  Tahukah engkau, apakah ‘Illiyin itu?

 

83:20 (Ialah) kitab yang ditulis.

 

83:21  Yang  akan menyaksikannya (malaikat2) muqarrabin (Yang hampir kepada Tuhan) (Tinggi darjatnya).

 

83:22  Sesungguhnya orang orang baik baik dalam kenikmatan (syurga),

 

83:23 Di atas dipan yang indah, mereka melihat (pemandangan yang indah indah),

 

83:24  Engkau ketahui di muka mereka kecantikan nikmat.

 

83:25  Mereka diberi minum dengan arak yang dicap,

 

83:26 Capnya ialah kesturi, dan pada demikian itu hendaklah berlumba lumba siapa yang mahu berlumba lumba,

 

83:27  Dan campurannya daripada Tasnim,

 

83:28 (Iaitu) mataair, yang meminumnya ialah orang2 yang Muqarrubin (mulia).

 

83:29 Sesungguhnya orang2 yang berdosa telah mentertawakan orang2 yang beriman.

 

83:34 Maka pada hari ini (kiamat), orang2 Mukmin akan mentertawakan orang2 kafir itu.

 

83:35 Di atas dipan yang indah mereka melihat (orang orang kafir itu)

 

83:36  Adakah orang2 kafir itu mendapat balasan dari apa2 yang telah mereka perbuat? (Tentu)

 

84:1 Apabila langit telah terbelah,

 

84:2 Dan ia mendengar (patuh) kepada Tuhannya, dan patutlah ia patuh,

 

84:3 Dan apabila bumi telah diratakan (kerana telah hancur gunung gunungnya),

 

84:4 Dan dilemparkannya apa apa isinya dan kosonglah ia,

 

84:5 Dan ia patuh kepada Tuhannya dan patutlah ia patuh (ketika itu mereka menemui janji Tuhannya).

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

84:7 Maka barang siapa yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kanannya,

 

84:8 Maka ia akan diperhitungkan dengan perhitungan yang sedikit,

 

84:9 Dan ia kembali kepada keluarganya dengan gembira.

 

84:25 Kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu pahala yang tidak putus putus.

 

85:11 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka surga, yang mengalir air sungai di bawahnya. Itulah kemenangan yang besar.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau, apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

95:5 Kemudian Kami kembalikan dia serendah rendah orang yang rendah,

 

95:6 Kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan (amal) yang salih . Maka untuk mereka itu pahala yang tidak putus2nya.

 

95:7 Maka apakah sebabnya engkau mendustakan agama (pembalasan) sesudah (keterangan) itu?

 

95:8 Bukankah Allah seadil adil hakim?

 

98:7 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itulah, manusia yang sebaik baiknya.

 

98:8 Balasan untuk mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Allah redho kepada mereka dan mereka redho kepadaNya. (Syurga) Itu untuk orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

103:1 Demi masa

 

103:2 Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.

 

103:3 Kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih dan berwasiat (nasihat menasihati) dengan kebenaran dan berwasiat dengan kesabaran.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.