Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Word of Paradise, Peace be on you

 

Selamat perkataan dari Allah

 

Salam (selamat) perkataan untuk ahli syurga

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:155 Demi, sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu (cubaan), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah khabar gembira orang2 yang sabar (atas cubaan itu).

 

2:156 (Iaitu) orang2, apabila mereka ditimpa musibah (melapetaka), mereka berkata: Inna lillahi wainna ilaihi radji’un. ( Bahwa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).

 

2:157 Untuk mereka itu selawat (berkat) dari Tuhannya serta rahmat, dan mereka itu mendapat petunjuk.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:132 Taatlah kepada Allah dan rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:157 Demi, jika kamu terbunuh pada jalan Allah atau kamu mati, sesungguhnya ampunan dan rahmat dari Allah, lebih baik dari apa apa yang mereka kumpulkan.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

5:15 Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul Kami yang menerangkan kepadamu kebanyakkan yang kamu sembunyikan dari pada Kitab (Taurat dan Injil), serta memaafkan dari pada kebanyakkan yang lain. Sesungguhnya telah datang kepadamu dari Allah nur (cahaya) dan Kitab yang menerangkan;

5:16 Dengan Kitab itu Allah menunjuki orang yang mengharapkan keredhaanNya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka dari gelap gulita kepada terang benderang dengan izinNya, serta menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

6:54 Apabila datang kepada engkau orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami, maka ucapkanlah kepada mereka Salamun ‘alaikum (Keselamatan atas kamu). Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Sesungguhnya siapa mengerjakan kejahatan diantaramu, sebab kejahilannya (tiada berilmu), kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:83 Itulah hujah (keterangan) Kami, Kami anugerahkan kepada Ibrahim untuk kaumnya. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:86 Dan (begitu juga) Ismail (anak Ibrahim), Ilyasa, Yunus dan Luth. Semuanya itu Kami lebihkan (darjatnya) atas orang orang dalam alam.

 

6:87 Dan (begitupun) di antara bapak bapak mereka dan anak anak cucu mereka dan saudara saudara mereka, dan Kami pilih mereka itu dan Kami tunjuki ke jalan yang lurus.

 

6:88 Demikian itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan petunjuk itu siapa yang dkehendakiNya di antara hamba hambaNya. Kalau mereka itu mempersekutukan (Allah), niscaya hapuslah (pahala) apa apa yang mereka amalkan.

 

6:89 Kepada mereka itu telah Kami anugerahkan kitab, hukum dan pangkat kenabian, jika mereka itu kafir (tiada beriman) kepadanya, maka Kami telah sediakan kaum lain yang bukan orang orang kafir.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

7:46 Antara keduanya (orang orang syurga dan orang orang neraka) ada dinding. Di atas Al Araf  (dinding antara syurga dan neraka) ada beberapa orang laki laki. Mereka mengenal masing masing orang dengan tandanya dan mereka memanggil orang orang syurga (dengan mengucapkan) Salamun ‘alaikum (Selamat atas kamu). Mereka tiada masuk ke dalamnya, sedang mereka amat harap (hendak memasukinya).

 

7:204 Apabila dibaca orang Quran, hendaklah kamu dengarkan dan diamlah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

10:22 Dia (Allah) memperjalankan kamu di darat dan di laut, sehingga ketika kamu dalam kapal dan kapal itu berlayar dengan angin yang baik, sedang mereka bergembira, tiba tiba bertiuplah angin topan dan datanglah ombak dari tiap tiap penjuru, sehingga mereka menduga, bahawa mereka akan ditimpa bahaya. (Ketika itu) mereka memohon kepada Allah, serta mengikhlaskan agama kepadaNya : Demi jika Engkau lepaskan kami daripada bahaya ini, niscaya kami berterima kasih.

 

10:23 Tatkala Allah melepaskan mereka, tiba tiba mereka membuat bencana di muka bumi tanpa kebenaran. Hai manusia, sesungguhnya bencana yang kamu lakukan itu, (bahayanya) atas dirimu sendiri. Itulah kesukaan hidup di dunia. Kemudian tempat kembalimu kepada Kami, lalu Kami khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

10:25 Allah menyeru kepada kampung selamat (syurga) dan menunjuki orang yang dikehendakiNya kepada jalan yang lurus.

 

10:62 Ingatlah, sesungguhnya wali wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berduka cita.

 

10:63  Iaitu orang orang beriman dan taqwa.

 

10:64  Untuk mereka khabar gembira waktu hidup di dunia dan di akhirat. Tiada bertukar tukar kalimat Allah. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

10:87 Telah kami wahyukan kepada Musa dan saudaranya : Hendaklah kamu ambil beberapa buah rumah di Mesir, untuk kaummu dan hendaklah kamu jadikan rumah itu sebagai kiblat (tempat sembahyang) dan dirikanlah sembahyang, serta berilah khabar gembira orang2 yang beriman.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:9 Demi, jika Kami rasakan nikmat Kami kepada manusia, kemudian Kami cabut kembali daripadanya, niscaya ia putus asa dan menjadi kafir.

 

11:10 Demi, jika Kami rasakan kepadanya kesenangan, sesudah kesusahan yang menimpa dirinya, niscaya ia berkata : Telah hilang sengsara itu dari saya. Sesungguhnya dia sangat bergembira lagi sombong.

 

11:48 (Lalu) dikatakan kepadanya: Hai Nuh! Turunlah engkau (dari perahu) dengan selamat (salam) dari Kami dan keberkatan atas engkau dan atas umat yang bersama engkau. Ada pula umat nanti akan Kami senangkan ia (di dunia), kemudian Kami timpakan kepadanya siksaan yang pedih (di akhirat).

 

11:69  Sesungguhnya telah datang utusan Kami (malaikat) kepada Ibrahim, dengan (membawa) khabar gembira, lalu mereka berkata: Selamat! Lalu Ibrahim menjawab : Selamat. Sejurus lamanya lalu ia menghidangkan (daging) anak sapi yang telah dimasak (dibakar).

 

11:73 Sahut mereka itu: Adakah kau takjub tentang perintah Allah? Rahmat Allah dan berkatnya atas kamu, hai ahli rumah. Sesungguhnya Tuhan itu Maha terpuji dan Mahamulia.

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu) , kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

14:23 Dimasukkan Allah orang orang yang beriman dan mengamalkan salih ke dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya, kekal mereka di dalamnya dengan izin Tuhan. Ucapan selamat mereka di dalamnya : Assalamu (‘alaikum).

 

15:45 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam kebun kebun dan mata air.

 

15:46 Masuklah kamu ke dalamnya dengan selamat dan sentosa.

 

16:32 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan oleh malaikat, sedang mereka itu orang orang baik. Berkata malaikat: Salam atas kamu, masuklah kamu ke dalam syurga, sebab (amalan yang) kamu kerjakan.

 

19:15 Salam (selamat) untuknya pada hari ia dilahirkan pada hari diwafatkan dan pada hari dibangkitkan hidup kembali.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

19:33 Selamat sejahtera bagiku pada hari aku dilahirkan, pada hari aku diwafatkan dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

20:47 Sebab itu pergilah kamu berdua kepadanya, lalu katakanlah: bahwa kami dua orang utusan Tuhanmu, sebab itu bebaskanlah (merdekakanlah) Bani Israil bersama kami dan janganlah engkau siksa mereka itu. Sesungguhnya kami datang kepada engkau dengan (membawa) ayat (mu’jizat) dari Tuhanmu. Keselamatanlah untuk orang yang mengikut petunjuk.

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

 

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

 

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

 

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:89 (Ingatlah) akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya : Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik baik yang mewarisi.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

21:91 (Ingatlah) akan (Maryam) yang memeliharakan kehormatannya. Lalu Kami tiupkan kepadanya dari ruh Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya suatu ayat dalil atas kekuasaan Kami untuk sekalian alam.

 

24:61 Tiada berdosa orang buta, tidak berdosa orang pincang dan tiada berdosa orang sakit, bahawa mereka makan bersama sama kamu dan tiada pula berdosa kamu, bahawa kamu makan di rumah anak anakmu sendiri, di rumah bapamu, di rumah ibumu, di rumah saudaramu yang laki laki, di rumah saudaramu yang perempuan, di rumah pamanmu, di rumah bibimu, di rumah saudara ibumu yang laki laki, di rumah saudara ibumu yang perempuan, di rumah yang kamu memegang anak kuncinya atau di rumah sahabatmu. Kamu tiada berdosa makan bersama sama atau seorang seorang (sendirian sendirian). Apabila kamu masuk rumah, hendaklah mengucapkan selamat kepada ahlinya, ucapan selamat dari sisi Allah lagi berkat dan baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

25:71 Barang siapa yang taubat dan beramal salih, maka sesungguhnya ia bertaubat kepada Allah sebenar benarnya taubat.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

 

25:74 Dan orang orang yang berkata: Ya Tuhan kami, berilah kami isteri isteri dan anak anak yang mengirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang orang yang taqwa.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

25:63 Hamba hamba Yang Mahapengasih, ialah orang orang yang berjalan di muka bumi dengan tenang (tidak sombong), jika mereka dicela oleh orang orang jahil (jahat), mereka berkata: Selamat !

 

28:44 Engkau (Ya Muhammad) tidak berada di sebelah barat (dari Musa), ketika kami mewahyukan urusan kepada Musa dan engkau tidak pula termasuk orang orang yang hadir (bersama Musa).

 

28:55 Apabila mereka mendengar omong kosong (perkataan yang tiada berfaedah), mereka berpaling daripadanya dan berkata: Amalan kami untuk kami, amalan kamu untuk kamu, selamat untukmu, kami tiada menuntut (mempergauli) orang2 yang jahil (tiada berilmu).

 

29:24 Maka tidak adalah jawapan kaumnya (Ibrahim), melainkan mereka berkata : Bunuhlah dia atau bakarlah dia. Kemudian Allah melepaskannya dari api. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ayat (keterangan) bagi kaum yang beriman.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

 

35:32 Kemudian Kami pusakakan kitab itu untuk orang orang yang Kami pilih di antara hamba hamba Kami. Di antara mereka ada yang aniaya kepada dirinya (tidak menurut isi kitab itu) dan di antaranya ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan di antaranya ada yang maju (juara) memperbuat kebaikan dengan izin Allah. Itulah kurnia yang besar.

 

35:33 Syurga Aden, mereka akan masuk ke dalamnya, sedang mereka di dalamnya memakai gelang tangan dari emas dan mutiara, dan pakaian mereka dalam surga itu ialah sutera.

 

35:34 Mereka berkata: Puji pujian bagi Allah yang telah menghilangkan kedukaan daripada kami. Sesungguhnya Tuhan kami Pengampun lagi Berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

35:35 Yang telah menempatkan kami di kampung yang tetap (Syurga) dengan kurniaNya; kami di sana tiada disentuh kepayahan dan tidak pula disentuh kesusahan.

 

36:58 (Dan ucapan) selamat, perkataan daripada Tuhan yang Pengasih.

 

37:47 Tidak ada padanya yang merusakkan (akal) dan tidak pula mereka mabuk kerananya.

 

37:75 Sesungguhnya Nuh telah memohon kepada Kami, maka Kamilah, sebaik-baik yang memperkenankannya.

 

37:76 Kami selamatkan dia dan keluarganya dari kedukaan yang besar (topan).

 

37:77 Dan Kami jadikan anak cucunya (keturunannya) orang orang yang tinggal di dunia.

 

37:78 Dan Kami tinggalkan untuknya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:79 Keselamatan untuk Nuh di antara semesta alam.

 

37:80 Sesungguhnya demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:104 Lalu dia Kami seru : Hai Ibrahim!

 

37:105 Sesungguhnya telah engkau turut mimpi itu, sesungguhnya begitulah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:106 Sesungguhnya itu adalah cobaan yang nyata.

 

37:107 Kami tebusi anaknya itu dengan sembelihan yang besar (seekor kibas).

 

37:108 Dan Kami tinggalkan untuknya pada orang orang yang kemudian (kalimat ini):

 

37:109 Keselamatanlah untuk Ibrahim.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

37:120 Keselamatanlah untuk Musa dan Harun!

 

37:121 Sesungguhnya demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:122 Sungguh keduanya termasuk hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:128 Kecuali hamba hamba Allah yang disucikan.

 

37:129 Kami tinggalkan untuknya pada umat yang kemudian (doa ini):

 

37:130 Keselamatanlah untuk keluarga Ilyas!

 

37:131 Sesungguhnya demikianlah kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:132 Sungguh dia termasuk hamba hamba kami yang mukmin.

 

37:181 Keselamatanlah bagi orang2 yang diutus (rasul rasul).

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:50 (Iaitu) syurga Aden yang dibukakan pintu pintunya untuk mereka.

 

38:51 Sedang mereka duduk bersandar di sana, sambil meminta buah buahan yang banyak dan minuman.

 

38:52 Disisi mereka ada (isteri isteri) yang rendah mata (bukan mata keranjang) lagi sebaya.

 

38:53 Inilah yang dijanjikan kepadamu pada hari berhisab (kiamat).

 

38:54 Sesungguhnya inilah rezeki Kami yang tidak habis habisnya.

 

38:59  Inilah suatu kaum (pengikut pengikut) kamu, masuk (ke dalam neraka) bersama kamu. (Sahut mereka itu). Tiadalah ucapan selamat untuk mereka. Sungguh mereka masuk neraka.

 

38:60 Sahut pengikut2 mereka : Bahkan kamu juga, tiadalah ucapan selamat untukmu! Kamu yang mengajak kami ke dalam siksa, maka inilah sejahat jahat tempat tetap.

 

39:61 Allah menyelamatkan orang orang yang taqwa dengan kemenangannya, mereka tiada ditimpa kejahatan dan tiada pula berdukacita.

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

39:73 Orang orang yang taqwa terhadap Tuhannya dihalau ke dalam syurga dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana dan dibukakan pintu pintunya dan berkata malaikat malaikat penjaganya kepada mereka: Selamat untukmu, kamu telah suci, maka masuklah kamu ke dalam syurga serta kekal (didalamnya).

 

41:18 Kami selamatkan orang2 yang beriman dan adalah mereka itu orang2 taqwa.

 

43:89 Maka berpalinglah engkau daripada mereka dan katakanlah : Selamat ! Nanti mereka akan mengetahui (siksaan itu).

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

46:13  Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:7 Hai orang2 yang beriman, jika kamu menolong Allah (agamaNya), niscaya Dia menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu.

 

50:34 (Maka dikatakan kepadanya): Masuklah kamu ke dalam syurga dengan selamat. Itulah hari yang kekal selama lamanya.

 

51:25 Ketika mereka masuk kepadanya, lalu mereka berkata: Selamat. Sahut Ibrahim: Selamat, kaum yang belum ku kenal, (Kata Ibrahim di dalam hatinya).

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

56:25 Mereka tiada mendengar di dalamnya omong kosong dan tidak pula yang mendosakan,

 

56:26 Melainkan ucapan: Selamat, selamat!

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa, yang Maha Pemaksa dan yang Maha amat besar. Maha suci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

87:8 Kami akan mudahkan bagimu jalan yang mudah.

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

 

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

 

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.