Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

ISLAM IS NOT TERRORIST, ISLAM IS RELIGION OF PEACE

 

Islam Bukan Pengganas

 


https://www.youtube.com/watch?v=wJeOf8dx5Lc

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=1OMD_LSELAM

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    


 

2:60 (Ingatlah) ketika Musa minta air untuk kaumnya, lalu Kami berkata: Pukullah batu itu dengan tongkatmu! Lalu terpancarlah dua belas mata air daripadanya. Sesungguhnya tiap tiap orang telah mengetahui tempat minumnya masing masing. Makanlah dan minumlah dari rezeki Allah dan janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang jahat.

 

2:83 Ketika Kami ambil janji Bani Israil, bahawa tidak boleh kamu sembah, selain Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa, karib kirabat, anak anak yatim dan orang orang miskin; dan katakanlah kepada manusia perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat, kemudian kamu berpaling (tiada menurut perintah itu), kecuali sedikit di antara mu, sedang kamu tetap berpaling.

 

2:84 Ketika Kami ambil janjimu, (iaitu) tidak boleh kamu menumpahkan darahmu (setengah kamu membunuh yang lain) dan tidak boleh kamu mengusir saudaramu dari kampungnya, kemudian kamu telah ikrar dan kamu mengakuinya.

 

2:109 Kebanyakkan ahli kitab bercita cita, supaya mereka mengembalikan kamu menjadi kafir, sesudah kamu beriman, kerana dengki dalam hati mereka, sesudah nyata kebenaran bagi mereka. Maka maafkanlah mereka dan bebaskanlah, sehingga Allah mendatangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:270 Apa apa yang kamu nafkahkan sesuatu nafkah atau kamu nazarkan sesuatu nazar, sesungguhnya Allah mengetahuinya; dan tak ada penolong untuk orang orang aniaya.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:92 Kamu tiada akan mendapat kebajikan, kecuali kalau kamu nafkahkan sebahagian barang yang kamu kasihi. Barang sesuatu yang kamu nafkahkan, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar ; dan mereka itulah yang menang.

 

3:134 (Iaitu) orang orang yang menafkahkan hartanya ketika senang dan susah, orang orang yang sabar menahan amarah dan orang orang yang memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

3:180 Janganlah orang orang yang bakhil dengan barang barang yang dikurniakan Allah kepadanya mengira, bahawa bakhil itu lebih baik bagi mereka, bahkan kejahatan bagi mereka. Nanti akan dikalungkan ke leher mereka barang yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat. Dan bagi Allah pusaka langit dan bumi. Dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:6 Ujilah olehmu anak anak yatim itu, sehingga sampai umurnya (baligh). Jika kamu menganggap mereka itu telah berakal, berikanlah harta itu kepadanya. Janganlah kamu makan harta itu dengan berlebih lebihan dan bersegera, kerana khuatir mereka menjadi orang dewasa. Barang siapa yang kaya, hendaklah ia menahan dirinya (supaya jangan memakan harta itu) dan barang siapa yang miskin, hendaklah ia memakan harta itu secara patut. Apabila kamu membayarkan harta mereka itu kepadanya, hendaklah kamu persaksikan dan cukuplah Allah untuk mengiranya.

 

4:10 Sesungguhnya orang orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya, hanya mereka memakan api masuk perutnya dan nanti mereka akan dimasukkan ke dalam neraka.

 

4:15 Orang orang yang memperbuat pekerjaan yang keji (berzina) di antara perempuan perempuan mu, maka adakanlah empat orang saksi diantara kamu atas perbuatannya itu. Kalau mereka itu mempersaksikan, penjarakanlah perempuan itu dalam rumahmu, sampai mereka mati atau Allah mengadakan jalan yang lain bagi mereka (ganti hukuman itu).

 

4:16 Dua orang yang mengerjakan pekerjaan keji di antara kamu, maka sakitilah keduanya (dengan dipukul atau didera). Kalau keduanya taubat dan memperbaiki dirinya, maka berpalinglah kamu daripada keduanya. Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi penyayang.

 

4:19 Hai orang orang yang beriman, tiada halal bagimu mempusakai perempuan dengan paksaan, dan janganlah kamu susahkan mereka, kerana hendak mengambil kembali sebahagian (mas kawin) yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali jika mereka memperbuat keji yang nyata (zina). Bergaullah dengan mereka (isterimu) menurut patut. Kalau kamu benci kepada mereka (hendaklah kamu sabar), kerana boleh jadi kamu benci kepada sesuatu, sedang Allah menjadikan kebaikan yang banyak di dalamnya.

 

4:28 Allah menghendaki supaya meringankan bagimu (peraturan agama), kerana manusia itu dijadikan dalam keadaan lemah.

 

4:29 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu makan harta orang lain dengan jalan yang batil, kecuali dengan perniagaan (jual beli)  dengan suka sama suka di antara kamu. Janganlah kamu bunuh dirimu (saudaramu). Sesungguhnya Allah penyayang kepada mu.

 

4:32 Jangan kamu irihati, kerana Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain. Untuk laki laki ada bagian dari usaha yang dikerjakannya, dan untuk perempuan ada bagian dari usaha yang dikerjakannya. Kamu mintalah kepada Allah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

4:59 hai orang2 yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan orang2 yang mengurus pekerjaan dari kamu. Kalau kamu berbantah bantah tentang sesuatu (perkara), hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik baik jalan.

 

4:85 Barang siapa menolong dengan pertolongan yang baik, adalah baginya satu bagian dari kebaikan itu. Barang siapa menolong dengan pertolongan yang jahat, adalah baginya satu bagian dari kejahatan itu. Dan Allah Pemelihara atas tiap tiap sesuatu.

 

4:92 Tidak boleh orang Mukmin membunuh orang Mukmin (yang lain), kecuali jika tersalah. Barang siapa membunuh orang Mukmin dengan tersalah, hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin serta dibayarkan diah (denda) kepada keluarga yang terbunuh itu, kecuali jika mereka sedekahkan. Jika orang yang terbunuh itu dari kaum musuhmu, sedang ia Mukmin, maka hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Jika yang terbunuh itu dari kaum (kafir) yang ada perjanjian antara kamu dengan mereka, maka hendaklah dibayarkan diah kepada keluarganya, serta memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Orang yang tiada memperoleh hamba itu hendaklah berpuasa dua bulan berturut turut, sebagai penerimaan taubat dari Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

4:93 Barang siapa membunuh seorang Mukmin dengan disengaja, maka balasannya neraka jahannam, serta kekal di dalamnya dan Allah murka kepadanya, serta mengutukinya dan menyediakan baginya siksaan yang besar.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

4:127 Mereka minta petua kepada engkau (ya, Muhammad) dari hal perempuan. Katakanlah: Allah mempetuakan kepadamu dari hal mereka itu, dan apa apa yang dibacakan kepada mu dalam Kitab, tentang anak anak yatim perempuan yang tiada kamu berikan (pusaka) yang ditentukan untuk mereka, sedang kamu tiada ingin mengahwininya dan tentang orang orang yang lemah di antara anak anak dan supaya kamu menjaga anak anak yatim dengan keadilan. Apa apa kebaikan yang kamu perbuat, sesungguhnya Allah Mahamengetahuinya.

 

4:135 Hai orang orang yang beriman, hendaklah tegakkan keadilan, serta menjadi saksi bagi Allah, meskipun atas dirimu sendiri atau ibu bapamu dan karib kerabat mu. Jika pesakitan itu orang kaya atau miskin, maka Allah lebih mengetahui keadaan keduanya. Maka janganlah kamu turut hawa nafsu, sehingga kamu tiada berlaku adil. Jika kamu berputar atau berpaling, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:149 Jika kamu lahirkan kebaikan atau kamu sembunyikan atau kamu maafkan suatu kesalahan, maka sesungguhnya Allah Pemaaf lagi Mahakuasa.

 

5:8 Wahai orang orang yang beriman! Hendaklah kamu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah kebencian kamu kepada suatu kaum (seseorang) menjerumuskan kamu untuk tidak berlaku adil. Lakukanlah keadilan. Keadilan itu lebih hampir kepada taqwa. Dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang kamu lakukan.

 

5:13 Oleh kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjiannya. Kami kutuki mereka itu dan Kami jadikan hati mereka keras, (sehingga) mereka mengubah kalimat (Allah) daripada tempatnya, serta melupakan sebahagian dari apa yang telah diperingatkan kepada mereka. Engkau (ya Muhammad) senantiasa melihat orang orang yang khianat di antara mereka itu, kecuali sedikit di antara mereka; maka maafkanlah mereka itu dan bebaskanlah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan. 

 

5:32 Oleh sebab itulah, Kami tetapkan atas Bani Israel, bahawa sesungguhnya, siapa membunuh seorang manusia, yang bukan membunuh orang atau bukan berbuat bencana di muka bumi, maka seolah olah ia telah membunuh manusia semuanya. Barang siapa menghidupkan seorang manusia, maka seolah olah ia telah menghidupkan manusia sekaliannya. Sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa orang rasul Kami dengan membawa keterangan, kemudian kebanyakkan mereka selepas itu melampaui batas di muka bumi.

 

5:39 Barang siapa yang taubat sesudah aniaya, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya, Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

6:52 Janganlah engkau usir orang orang yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan Allah. Bukanlah kewajipan engkau memperhitungkan mereka sedikitpun dan bukan pula kewajipan mereka memperhitungkan engkau sedikitpun, sehingga engkau mengusir mereka nanti engkau termasuk orang orang yang aniaya.

 

6:108 Janganlah kamu cerca (berhala2) yang mereka sembah, selain daripada Allah, nanti mereka mencerca Allah pula dengan aniaya, tanpa ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami hiaskan bagi tiap umat amal perbuatannya, kemudian tempat kembali mereka kepada Tuhannya, lalu Allah mengabarkan kepada mereka apa apa yang telah mereka perbuat.

 

6:119 Mengapakah kamu tidak mau memakan (haiwan) yang disembelih atas nama Allah? Padahal Allah telah menerangkan kepadamu apa apa yang diharamkan atas kamu, kecuali jika kamu terpaksa memakannya dan kebanyakkan mereka hendak menyesatkan dengan hawa nafsunya, tanpa ilmu pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui  orang orang yang melampau batas.

 

6:141 Janganlah kamu berlebih lebihan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang yang berlebih lebihan.

 

6:151 Katakanlah: Marilah kamu, aku bacakan apa apa yang diharamkan Tuhanmu atas kamu, (iaitu) janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatupun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa; dan janganlah kamu bunuh anak2mu kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki kamu dan mereka dan janganlah kamu hampiri perbuatan yang keji, baik yang lahir atau yang batin; dan janganlah kamu bunuh orang yang diharamkan Allah, kecuali dengan hak. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

6:152 Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim, kecuali dengan jalan yang terbaik, hingga ia sampai dewasa (baligh); dan sempurnakan lah sukatan dan timbangan dengan keadilan. Tiadalah kami berati diri, melainkan sekadar tenaganya, dan apabila kamu berkata hendaklah berlaku adil, walaupun terhadap karib karibmu sendiri dan tepati lah janji Allah. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu mendapat peringatan.

 

6:153 Sesungguhnya ini jalanku yang lurus: Sebab itu, kamu turutlah jalan ku itu, dan janganlah kamu turut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai-berai kamu daripada jalanNya. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah2an kamu bertaqwa.

 

6:160 Barang siapa datang dengan (membawa) satu kebaikan, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat. Barang siapa datang dengan (membawa) satu kejahatan, maka tiadalah ia dibalasi, melainkan dengan seumpamanya sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

7:28 Apabila mereka memperbuat yang keji, mereka berkata: Kami dapati bahawa bapak bapak kami memperbuat demikian dan Allah menyuruh kami dengan dia. Katakanlah: Sesungguhnya Allah tiada menyuruh memperbuat yang keji keji itu. Apakah kamu berani mengatakan terhadap Allah sesuatu yang tiada kamu ketahui?

 

7:29 Katakanlah: Tuhanku menyuruh dengan keadilan. Hadapkanlah mukamu lurus lurus tiap tiap sembahyang dan mintalah kepadaNya serta mengikhlaskan agama kepadaNya. Sebagaimana Allah telah memulai kejadianmu, begitu pula kamu kembali kepadaNya.

 

7:31 Hai anak anak Adam, pakailah perhiasanmu ketika tiap tiap sembahyang. Makanlah dan minumlah, tetapi jangan berlebih lebihan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang berlebih lebihan (melampaui batas).

                                                             

7:55 Mintalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang tersembunyi. Sesungguhnya Dia tiada mengasihi orang2 yang melampaui batas.

 

7:56 Janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi, sesudah baiknya. Mintalah kepadaNya dengan ketakutan dan harapan. Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat dari orang2 yang berbuat kebaikan.

 

7:74 Ingatlah, ketika Ia mengangkatmu menjadi khalifah, sesudah (kaum) ‘Ad dan Ia menempatkan kamu di muka bumi, kamu dirikan mahligai di lembahnya dan kamu pahat bukit2nya menjadi rumah. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di muka bumi sebagai orang2 penjahat.

 

7:85 (Kami utus) ke Madyan seorang saudaranya, Syu’aib. Ia berkata: Hai kaumku sembahlah Allah, Tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Sebab itu sempurnakanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat kebinasaan di muka bumi sesudah baiknya. Demikian itu terlebih baik bagimu, jika kamu orang yang beriman.

 

7:157 (Iaitu) orang orang yang mengikut Rasul Nabi yang Ummi, (namanya) mereka dapati termaktub disisi mereka dalam Taurat dan Injil, dia menyuruh mereka berbuat kebajikan dan melarang mengerjakan yang mungkar (haram), serta menghalalkan yang baik baik (lazat rasanya) dan mengharamkan yang keji keji lagi membuangkan beban mereka dan belenggu yang ada pada mereka. Maka orang orang yang beriman kepadaNya dan menguatkannya dan menolongnya dan mengkut cahaya (Quran) yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang orang yang menang.

 

8:61 Jikalau mereka cenderung kepada perdamaian, hendaklah engkau cenderung pula, serta bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:70 Hai Nabi (Muhammad), katakanlah kepada orang yang di tanganmu di antara orang orang tawanan, jika Allah mengetahui, bahawa ada kebajikan dalam hatimu (iman dan ikhlas), niscaya Dia menganugerahimu kebajikan yang terlebih baik daripada yang diambil daripadamu (iaitu tebusan) dan Dia mengampuni kesalahanmu. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:4 Kecuali orang orang yang telah berjanji kamu dengan mereka di antara orang orang musyrik, kemudian mereka tiada melanggar janjinya dengan kamu sedikitpun dan tiada pula menolong seorangpun musuhmu, sebab itu kamu sempurnakanlah janji mereka itu, hingga sampai waktunya. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang taqwa.

 

9:5 Maka apabila telah habis bulan suci, hendaklah perangi orang2 musyrik dimana kamu jumpai dan hendaklah ambil mereka itu menjadi tawanan dan kepunglah mereka dan duduklah mengintip mereka pada tiap tiap jalan yang dilaluinya. Jika mereka taubat dan mendirikan sembahyang serta mengeluarkan zakat, maka bebaskanlah jalan mereka. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:6 Jika seseorang diantara orang2 musyrik minta perlindungan kepadamu, hendaklah engkau perlindungi, sehingga ia mendengar perkataan Allah, kemudian sampaikanlah ia ke tempat keamanannya (negerinya). Demikian itu kerana mereka satu kaum yang tiada mengetahui.

 

9:7 Betapakah akan ada perjanjian (yang teguh) bagi orang orang musyrik di sisi Allah dan di sisi Rasulnya, kecuali pada orang orang yang telah berjanji kamu dengan mereka di Mesjidil Haram. Maka selama mereka lurus (jujur) terhadap kamu, hendaklah kamu lurus pula terhadap mereka. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang taqwa.

 

9:12 Jika mereka melanggar sumpahnya, sesudah perjanjiannya dan mereka mencela agamamu, hendaklah kamu perangi kepala kepala kafir itu, sesungguhnya tidak ada kesetiaan bagi mereka, mudah mudahan mereka itu berhenti.

 

9:13 Apa tidakkah patut kamu perangi kaum yang melanggar sumpah setianya, dan mereka bercita cita hendak mengusir rasul (dari negeri Mekkah), sedang mereka itu memulai memerangi kamu pada pertama kali. Takutkah kamu kepada mereka itu? Allah yang lebih patut kamu takuti, jika kamu orang beriman.

 

9:60 Hanya sedekah (zakat) itu untuk orang orang fakir, orang orang miskin, pengurus zakat, orang orang muallaf hatinya, untuk memerdekakan hamba (budak), orang yang berhutang pada jalan Allah dan untuk orang musafir, sebagai suatu keperluan daripada Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

10:23 Tatkala Allah melepaskan mereka, tiba tiba mereka membuat bencana di muka bumi tanpa kebenaran. Hai manusia, sesungguhnya bencana yang kamu lakukan itu, (bahayanya) atas kamu sendiri. Itulah kesukaan hidup di dunia. Kemudian tempat kembalimu kepada Kami. Lalu Kami khabarkan padamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

11:85 Hai kaumku! Sempurnakanlah sukatan dan timbangan dengan keadilan dan janganlah kamu kurangkan hak orang sedikit juapun dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang perosak.

 

11:86 (Rezeki Allah) yang tinggal (lain dari yang haram) lebih baik bagimu, jika kamu orang beriman, dan aku bukanlah orang yang memeliharakanmu.

 

11:116 Mengapakah tidak ada di antara umat umat sebelum kamu orang orang baik, yang melarang berbuat bencana di muka bumi, kecuali sedikit dari orang yang Kami selamatkan di antara mereka itu. Orang orang yang aniaya mengikut nafsu (kemewahan) yang ada padanya dan adalah mereka itu orang berdosa.

 

16:125 Serulah (manusia) ke jalan (agama) Tuhanmu, dengan kebijaksaan dan pengajaran yang baik, dan berbantahlah (berdebatlah) dengan mereka dengan (jalan) yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang orang yang sesat dari jalannya dan Dia lebih mengetahui orang orang yang mendapat petunjuk.

 

16:126 Jika kamu menyiksa (orang), hendaklah kamu siksa dengan seumpama kamu disiksanya. Tetapi jika kamu sabar, sesungguhnya itulah lebih baik bagi orang orang yang sabar.

 

17:23 Tuhanmu memerintahkan, supaya janganlah kamu sembah, kecuali Dia dan berbuat baiklah kepada ibu bapa. Jika seseorang di antara keduanya telah tua atau kedua duanya, janganlah engkau katakana “cis” kepada keduanya dan jangan pula engkau herdik keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang mulia (lemah lembut).

 

17:24 Rendahkanlah sayap kehinaan (berhina dirilah) kepada keduanya, kerana kasih sayang dan katakanlah: Ya Tuhanku! Kasihanilah keduanya sebagaimana keduanya telah mengasuhku ketika aku masih kecil.

 

17:31 Janganlah kamu bunuh anak anakmu, kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki mereka dan rezekimu.Sesungguhnya membunuh mereka itu satu dosa besar.

 

17:32 Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu, sangat keji dan jalan yang amat jahat.

 

17:33 Janganlah kamu bunuh manusia yang diharamkan Allah, kecuali dengan kebenaran. Barang siapa terbunuh dengan aniaya, sesungguhnya Kami berikan kekuasaan kepada walinya (untuk menuntut bela), sebab itu janganlah ia berlebih lebihan dalam pembunuhan. Sesungguhnya ia mendapat pertolongan.

 

17:34 Janganlah kamu hampiri harta anak yatim, melainkan dengan (jalan) yang sebaik baiknya, hingga ia sampai dewasa, dan tepatilah janji, sesungguhnya janji itu akan diperiksa.

 

17:35 Kamu sempurnakanlah sukatan, bila kamu menyukat dan timbanglah sesuatu dengan timbangan yang betul. Demikian itulah lebih baik dan paling baik akibatnya.

 

17:36 Janganlah engkau turut apa2 yang tidak ada pengetahuan engkau tentang keadaannya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, masing2nya akan diperiksa (menanggungjawab).

 

17:37 Janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan sombong, sesungguhnya engkau tiada dapat menembus bumi dan tak akan sampai engkau setinggi gunung.

 

17:38 Segala yang tersebut itu adalah kejahatannya amat dibenci disisi Tuhanmu.

 

17:110 Katakanlah: berdoalah kepada Allah atau berdoalah kepada Rahman (Yang Mahapengasih). Sembarang nama kamu meminta, maka bagiNya ada nama nama yang terbaik. Janganlah engkau keraskan (bacaan) sembahyang engkau dan jangan pula engkau lunakkan dan ambillah jalan (pertengahan) antara demikian itu.

 

20:43 Pergilah engkau berdua kepada Firaun, sungguh dia itu sangat durhaka (melewati batas).

 

20:44 Katakanlah kepadanya perkataan yang lemah lembut, mudah mudahan dia menerima peringatan atau takut (kepada Tuhan).

 

20:96 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Yang Mahapengasih akan mengadakan bagi mereka (perasaan) kasih sayang (sesamanya).

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

20:130 Sebab itu, sabarlah engkau atas apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan di waktu malam, hendaklah engkau tasbih pula dan lagi di waktu tepi siang (pagi & petang), mudah mudahan engkau suka (menerima pahala).

 

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

24:4 Orang orang yang menuduh perempuan suci (dengan berzina), kemudian mereka tiada mengemukakan 4 orang saksi, hendaklah kamu dera mereka itu delapan puluh kali, dan janganlah kamu terima kesaksiannya selama lamanya, kerana mereka orang fasik.

 

24:5 Kecuali orang orang yang telah taubat sesudah itu, dan memperbaiki amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

24:6 Orang orang yang menuduh isterinya (dengan berzina), tetapi mereka tiada mempunyai saksi saksi, kecuali dirinya sendiri, maka kesaksiannya ialah empat kali bersumpah dengan Allah, bahawa ia seorang yang benar.

 

24:7 Dan yang kelima, bahawa kutuk Allah atas dirinya, jika ia dusta.

 

24:8 Dan hukuman dapat tertolak dari isteri, jika ia bersumpah empat kali dengan Allah, bahawa suaminya itu dusta.

 

24:9 Dan yang kelima, bahawa amarah Allah atas dirinya, jika suaminya yang benar.

 

24:10 Jikalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya (disiksanya kamu dengan segera). Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Mahabijaksana.

 

24:13 Mengapa mereka tiada mendatangkan empat orang saksi untuk tuduhannya itu. Jika mereka tiada mendatangkan saksi saksi adalah mereka orang dusta di sisi Allah.

 

24:27 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam rumah yang bukan rumahmu, sehingga kamu minta izin dan mengucapkan salam (selamat) kepada yang empunya. Demikian itu lebih baik bagimu, mudah mudahan kamu mendapat peringatan.

 

24:28 Jika kamu tiada memperoleh seorang juga dalam rumah itu, maka janganlah masuk ke dalamnya, sampai kamu mendapat izin lebih dahulu. Jika dikatakan kepadamu; Kembalilah, hendaklah kamu kembali, demikian itu lebih baik bagimu. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

24:31 Katakanlah kepada orang orang beriman perempuan, supaya mereka merendahkan pemandangannya dan menjaga kehormatannya, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali apa yang biasa lahir daripadanya, dan hendaklah mereka tutupkan kudungnya ke lehernya. Janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali kepada suaminya, bapaknya, bapak suaminya, anaknya, anak suaminya, saudaranya, anak saudaranya yang laki laki, anak saudaranya yang perempuan, perempuan muslimat, hamba sahayanya, orang orang yang mengikutnya di antara laki laki, yang tiada berhajat (syahwat) kepada perempuan atau kanak kanak yang belum (ingin) melihat aurat perempuan. Janganlah mereka berjalan sambil menggoyangkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (gelang kaki). Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang orang beriman, mudah mudahan kamu mendapat kemenangan.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

24:33 Orang orang yang tiada memperoleh belanja, hendaklah menjaga kehormatannya (jangan berzina), sehingga Allah mengajakan mereka dengan kurniaNya. Hamba hambamu yang menuntut mukatabah (kemerdekaan dengan pembayaran uang), hendaklah kamu terima, jika kamu ketahui bahawa ada kebajikan pada mereka. Berikanlah kepada mereka harta Allah, yang diberikanNya kepadamu. Janganlah kamu paksa hamba hambamu berzina, jika mereka menghendaki kesucian, supaya kamu mendapat harta benda waktu hidup di dunia. Barang siapa memaksa mereka, maka Allah sesudah paksaannya itu Pengampun lagi Penyayang.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

25:72 Dan orang orang yang tidak mau menjadi saksi palsu, jika mereka liwat dengan omong kosong, mereka lewat sebagai orang yang mulia.

 

26:3 Boleh jadi engkau (ya Muhammad) membinasakan diri engkau sendiri, kerana mereka tidak mau beriman.

 

26:4 Jika Kami kehendaki, Kami turunkan kepada mereka ayat (mukjizat) dari langit, lalu mereka tunduk kepadanya.

 

26:5 Tiap tiap datang kepada mereka peringatan baru dari Yang Mahapengasih, mereka berpaling daripadanya (tidak mau mengikutinya).

 

26:6 Sesungguhnya mereka telah mendustakannya, nanti akan datang kepada mereka (bukti) perkhabaran yang mereka olok olokkan itu.

 

26:179 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:180 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku, upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:181 Sempurnakanlah sukatan, dan janganlah  kamu kurangkan!

 

26:182 Timbanglah (suatu barang) dengan timbangan (neraca) yang betul.

 

26:183 Janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

26:215 Dan rendahkanlah sayapmu (berhina dirilah) terhadap orang yang mengikutmu di antara orang orang mukmin.

 

26:216 Jika mereka mendurhakai engkau, hendaklah katakan kepadanya : Aku berlepas diri dari apa yang kamu kerjakan.

 

26:217 Dan tawakkallah (berserah dirilah) kepada yang Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:218 Yang melihatmu ketika engkau berdiri.

 

26:219 Dan ketika engkau bolak balik, dalam orang orang yang sujud.

 

27:11 Tetapi orang yang aniaya, kemudian diperbuatnya kebaikan sesudah kejahatan, maka Aku Pengampun lagi Pengasih (kepadanya).

 

28:77 Hendaklah tuntut kampung akhirat dengan (kekayaan) yang diberikan Allah kepada engkau dan janganlah engkau lupakan bahagian (nasib) engkau dari dunia, dan berbuat baiklah (kepada manusia), sebagaimana Allah telah berbuat baik kepada engkau dan janganlah engkau berbuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang2 yang memperbuat bencana itu.

 

28:83 Itulah kampung akhirat, Kami adakan untuk orang2 yang tiada menghendaki sombong di muka bumi dan tiada pula memperbuat bencana. Akibat (yang baik) untuk orang2 yang taqwa.

 

29:8 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat kebaikan kepada ibu bapanya. Jika keduanya (ibu bapa) memaksa engkau, supaya mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tiada engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya. KepadaKu tempat kembalimu, lalu Kukhabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

29:36 (Kami utus) kepada Madyan saudara mereka, Syu’aib, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah dan haraplah (balasan) pada hari yang kemudian, dan janganlah kamu memperbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang penjahat.

 

30:41 Telah lahirlah bencana di darat dan di laut, kerana usaha tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (balasan) perbuatan yang mereka perbuat, mudah mudahan mereka kembali (taubat).

 

31:14 Kami wasiatkan kepada manusia, terhadap ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan (menderita) kelemahan di atas kelemahan dan menceraikannya dari susuan dalam dua tahun (iaitu): Berterima kasihlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu. KepadaKu tempat kembali.

 

31:17 Hai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah orang (memperbuat) yang ma’ruf (yang baik) dan laranglah (memperbuat) yang mungkar (haram), serta sabarlah atas cobaan yang menimpa engkau. Sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita citakan.

 

31:33 Hai sekalian manusia, takutlah kepada Tuhanmu, dan takutlah akan hari (kiamat, di waktu itu) bapa tidak dapat menggantikan anaknya dan anak tidak pula dapat menggantikan bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu, janganlah kamu terpedaya oleh hidup di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah oleh pendaya (setan).

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya di antara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

33:53 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam rumah nabi, kecuali jika kamu telah diizinkan untuk makan, tanpa menunggu nunggu masak makanan, tetapi apabila kamu diundang hendaklah kamu masuk, dan apabila sudah makan, hendaklah kamu keluar tanpa beramah tamah dengan percakapan (omong kosong). Sesungguhnya demikian itu menyakiti hati nabi, tetapi ia malu (mencegah) kamu, dan Allah tidak malu (menerangkan) kebenaran. Apabila kamu meminta suatu hajat kepada isteri isteri nabi itu, hendaklah minta dari balik dinding (layar). Demikian itu lebih menyucikan hatimu dan hati mereka. Kamu tiada boleh menyakiti Rasullullah dan tidak pula mengahwini isteri isterinya sesudah wafatnya selama lamanya. Sesungguhnya demikian itu (dosa) besar di sisi Allah.

 

33:58 Orang orang yang menyakiti mukmin laki laki dan mukmin perempuan dengan sesuatu yang tidak diperbuatnya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

 

38:28 Adakah Kami jadikan orang orang yang beriman dan beramal salih, seperti orang orang yang berbuat bencana di muka bumi? Bahkan adakah Kami jadikan orang orang yang taqwa (baik), seperti orang orang yang fasik (jahat)?

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata: Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

49:9 Jika dua golongan di antara orang orang mukmin berperang perangan, hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. Maka jika salah satu keduanya aniaya kepada yang lain, hendaklah kamu perangi (golongan) yang aniaya, sehingga ia kembali kepada perintah Allah. Jika ia kembali, hendaklah perdamaikan antara keduanya dengan keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang Adil.

 

49:10 Orang orang mukmin itu adalah bersaudara, sebab itu perdamaikanlah antara dua orang saudaramu, dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

49:11 Hai orang orang yang beriman, janganlah kaum laki laki menghinakan kaum laki laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan dan jangan pula kaum perempuan (menghinakan) kaum perempuan (yang lain), kerana boleh jadi perempuan yang dihinakan itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan. Janganlah kamu cela mencela sesama kamu dan jangan pula panggil memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk buruk nama ialah pasik sesudah beriman. Barang siapa yang tiada bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya.

 

49:12 Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan sangka sangka (dugaan terhadap sesama Muslim), kerana sebahagian sangka sangka itu ialah dosa dan janganlah kamu mencari cari aib orang dan jangan pula sesetengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu, bahawa ia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkainya)? Maka tentu kamu benci memakannya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi penyayang.

 

57:7 Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan nafkahkanlah sebahagian harta, yang kamu dijadikan Allah penguasa pada harta itu. Maka orang orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian  hartanya), untuk mereka itu pahala yang besar.

 

58:11 Hai orang orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis, maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan Bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman diantara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:8 Allah tiada melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada orang2 yang tiada memerangi kamu, kerana agamamu dan tiada pula mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yang berlaku adil.

 

63:10 Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadamu, sebelum maut datang kepada salah seorang kamu, lalu ia berkata : Ya Tuhanku, mengapakah Engkau tidak memberi tempoh kepadaku, hingga waktu yang dekat, supaya aku bersedekah dan termasuk orang orang yang salih?

 

65:1 Hai Nabi, apabila kamu mentalak (menceraikan) perempuan perempuan mu, hendaklah kamu ceraikan diwaktu mulai idahnya, kemudian kamu hitunglah idahnya itu, dan takutlah kepada Allah, Tuhanmu. Janganlah kamu keluarkan mereka dari dalam rumahnya dan jangan pula mereka kelua, kecuali jika mereka memperbuat kejahatan yang nyata. Itulah batas (hukum) Allah. Barang siapa yang melanggar hukum Allah, maka sesungguhnya ia telah menganiaya dirinya. Engkau (hai laki laki yang mentalak) tidak tahu, barangkali Allah mengadakan suatu hal yang baru, sesudah itu (iaitu hendak rujuk kembali).

 

65:2 Apabila idahnya (hampir) sampai habis, hendaklah kamu pegang (rujuki) mereka kembali dengan secara maaruf (baik) atau kamu ceraikan mereka dengan secara maaruf, dan hendaklah kamu persaksikan (yang demikian) kepada dua orang yang adil di antara mu, dan hendaklah kamu bayarkan kesaksian itu kerana Allah. Itulah yang diajarkan kepada orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang takut kepada Allah, maka Allah akan mengadakan baginya tempat keluar (dari kesulitan),

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

65:4 Perempuan perempuan yang telah putus asa daripada haid (darah bulanan), jika kamu ragu ragu (tentang idahnya), maka idahnya tiga bulan, dan begitu juga idah perempuan perempuan yang belum haid. Perempuan perempuan yang hamil (mengandung anak), idahnya ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Barang siapa yang takut kepada Allah, (maka Allah) akan mengadakan baginya kemudahan dalam urusannya.

 

65:7 Hendaklah orang orang yang mampu memberikan nafkah menurut kemampuannya. Barang siapa yang sempit (sedikit) rezekinya, hendaklah memberi nafkah menurut yang diberikan Allah kepadanya. Allah tiada memberati diri seseorang, melainkan menurut yang diberikan Allah kepadanya. Nanti Allah mengadakan kemudahan sesudah kesukaran.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

76:8 Dan mereka memberikan makanan yang dikasihinya kepada orang miskin, anak yatim dan orang tawanan.

 

76:9 (Mereka berkata): Hanya kami memberi makan kepadamu, kerana mengharapkan keredhaan Allah, tiada kami menghendaki daripada mu balasan dan tidak pula terimakasih.

 

83:1 Celakalah (siksalah) untuk orang orang yang menipu,

 

83:2 Apabila mereka menyukati dari manusia (untuk dirinya) mereka sempurnakan (penuhkan),

 

83:3 Dan apabila mereka menyukati atau menimbang untuk orang lain, mereka kurangkan.

 

83:4 Tiadalah mereka menyangka, bahawa mereka akan dibangkitkan,

 

83:5 Pada hari yang besar (hari kiamat)?

 

83:6 (Iaitu) pada hari manusia berdiri (menghadap) kepada Tuhan semesta alam.

 

83:7 Sesungguhnya buku (amalan) orang2 jahat dalam Sijjin (buku besar yang menghimpunkan segala amalan orang2 berdosa)

 

83:8 Tahukah engkau apakah Sijjin itu?

 

83:9 (Ialah) kitab yang ditulis.

 

88:21 Maka berilah (mereka) peringatan, engkau hanya memberi peringatan.

 

88:22 Engkau bukan memaksa mereka.

 

88:23 Tetapi siapa yang berpaling (tiada mengikut peringatan itu) dan ingkar,

 

88:24 Maka Allah akan menyiksanya dengan siksa yang lebih besar

 

88:25 Sesungguhnya kepada Kami mereka kembali,

 

88:26 Kemudian Kamilah memperhitungkan (amalan) mereka.

 

99:8 Barang siapa mengerjakan kejahatan, meskipun seberat zarrah, akan dilihatnya (balasan) kejahatan itu.

 

107:1 Adakah engkau ketahui orang, yang mendustakan pembalasan (agama)?

 

107:2 Maka demikian itu ialah orang yang mengusir anak yatim,

 

107:3 Dan tiada menyuruh memberi makan orang miskin.

 

107:4 Maka celakalah (azablah) bagi orang orang yang sembahyang,

 

107:5 Yang mereka itu lalai dari sembahyangnya,

 

107:6 Lagi mereka itu riya,

 

107:7 Dan enggan memberikan zakat (barang barang rumah).

 

 

 

 

Islam is not terrorist

https://fb.watch/5BbxLFi05E/

 

 

 

Islam BukanPengganas / Sofi Petronin di culik di Maleediculikdari 2016 – 2020 – Macron terkejut

https://www.facebook.com/250082641839168/posts/1669093076604777/?vh=e&extid=0&d=w

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.