Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Happy & Scary News

 

Khabar Gembira dan Khabar Takut

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:2 Sesungguhnya orang orang beriman ialah orang orang bila disebut Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat ayat Allah kepadanya, bertambah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada Tuhannya.

 

8:3 (Dan) orang orang yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

8:4 Mereka itulah orang orang yang sebenarnya beriman. Untuk mereka darjat (yang tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki yang mulia.

 

8:8 Supaya Allah menetapkan kebenaran dan menghapuskan yang batil, meskipun benci orang orang yang berdosa.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:10 Allah tiada menjadikan demikian itu melainkan untuk khabar gembira dan supaya tenteram hatimu. Dan tidak ada kemenangan, melainkan dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

17:105 Dengan kebenaran Kami turunkan Quran dan dengan kebenaran ia turun. Kami tiada mengutus engkau, melainkan untuk memberi khabar gembira dan khabar takut.

 

20:47 Sebab itu pergilah kamu berdua kepadanya, lalu katakanlah: bahwa kami dua orang utusan Tuhanmu, sebab itu bebaskanlah (merdekakanlah) Bani Israil bersama kami dan janganlah engkau siksa mereka itu. Sesungguhnya kami datang kepada engkau dengan (membawa) ayat (mu’jizat) dari Tuhanmu. Keselamatanlah untuk orang yang mengikut petunjuk.

 

31:17 Hai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah orang (memperbuat) yang ma’ruf (yang baik) dan laranglah (memperbuat) yang mungkar (haram), serta sabarlah atas cobaan yang menimpa engkau. Sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita citakan.

 

32:13 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami berikan petunjuk kepada tiap2 orang, tetapi telah tetaplah perkataanKu, bahawa akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

34:28 Kami tiada mengutus engkau (ya Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar gembira (dengan surga) dan memberi peringatan (dengan neraka), tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

48:8 Sesungguhnya Kami utus engkau (ya Muhammad) sebagai saksi dan memberi khabar gembira dan memberi peringatan.

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.