Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Syair Khalifah ....

 

Syair Khalifah ....

 

 

Khalifah,

Pernahkah kamu tanya bertanya kepada dirimu….,

Siapakah Tuhanku?

Siapakah nabiku?

Siapakah nabi yang daku ikut?

Berapa ramaikah manusia yang telah daku permudahkan untuk mengenal Tuhanku ( The True God ) ?

Berapa ramaikah manusia yang telah ku dakwahkan untuk mengenal Agama yang suci, lurus lagi diredhoi Tuhanku ?

Berapa ramaikah manusia yang telah menerima Islam dari usaha tanganku sebagai khalifah  ?

Berapa ramaikah manusia yang telah daku selamatkan dari ancaman api neraka ?

 

 

 

Khalifah,

1.  Adakah kamu memerintah dengan Siddiq ( benar dan jujur ) ?

2.  Adakah kamu perintah dengan Amanah ( dapat dipercaya / tidak menipu ) ?

3.  Adakah kamu perintah dengan Tabligh ( Berdakwah atau menyampaikan agama Allah yang lurus ) ?

4.  Adakah kamu perintah dengan Fathonah ( Bijaksana – membuat keputusan dengan berjemaah dengan mereka yang benar benar ahli dalam nya ) ?

 

Khalifah,

Adakah kamu perintah dengan berhemah ? Adakah pengikut bawahanmu masih bermasalah gelisah ? Apakah kamu sudah berdakwah ? Sebagai menyeru kepada Islam yang Indah ?

 

Khalifah,

Berdiri megah engkau di sana singgah, adakah hasil bawahanmu yang berpenat lelah ? Pernahkah engkau berterima kasih ? Pernahkah engkau bermohon maaf ? Atau engkau memilih untuk bermegah ?

 

Khalifah,

Awas jika berdirimu di puncak kuasa, apakah dari hasil air mata darah penat lelah dari orang orang bawah? Makanmu berkawah, Tapi pengikutmu... mereka difitnah, mereka dijajah, mereka gelisah, mereka gundah, mereka meratap susah, manakala engkau di puncak kuasa, engkau buat tak endah... Adakah air mata darah telah tertumpah?  Mencurah ke atas bumi,menjadi basah akibat air mata darah .... Maka, jauhi olehmu air mata darah, Yang mungkin melimpah, tertumpah membasahi tanah. Di alam barzah, kamu kan mendapat susah.

 

Khalifah,

Sadarlah olehmu, jika perbuatanmu salah... Jalan yang salah jangan diharung jangan diredah,. Anak buahmu, meratap susah gelisah. Kerna suasana mereka dalam amat payah,

 

Khalifah,

Jangan gusar & jangan gundah. Mengharung onak ranjau menerjah. Quran panduan mu wahai khalifah. Tinggikan taqwa dan iman dari semua arah.

 

Khalifah,

Ujudmu sebenarnya menjadi rahmat bagi sekalian alam. Justeru, jauhilah olehmu akhlak Mazmumah. Maka, dekati dan tegakkanlah olehmu akhlak Mahmudah. Berdakwahlah kamu sebagai sebenarnya khalifah....

 

Khalifah,

Berhentilah kamu dari menyusah; menyanggah hina orang orang lain yang berpangkat rendah. Semua urusan hendaklah kamu permudah, Keluarkanlah apa apa perintah; dengan bersopan dan penuh hemah. Itulah tuntutan Rasul dan redho Tuhanmu Allah.

 

Khalifah,

Selalulah kamu berminta maaf, berhina dirilah kamu kepada Allah. Bukan kamu minta dirimu disanjung tinggi atau diangkat dihormat megah. Jauh sekali jika kamu mau semua manusia lain habis kamu perintah jajah.

 

Khalifah,

Sadarlah olehmu, walaupun kamu berlindung dalam benteng yang tinggi, bahwa ajalmu bakal menerjah, tak dapat kamu tangguh, tak dapat kamu sanggah. Justeru, sebelum nyawa dan badan berpisah, insaflah wahai khalifah... Sebelum illiyin dan sijjin datang dipersembah, Kaki kulit dan tangan dipandaikan berkata kata dari semua arah. Neraca sukatan timbangan didatangkan di hadapan wajah...

 

Hijrahlah, 

Berfikirlah,

Berubahlah,

Berlaku luruslah,

Bertaqwalah,

Maafkanlah.

 

 

 

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.