Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Sembelihlah haiwan atas Nama Allah

 

Sembelihlah haiwan atas Nama Allah

 

 

6:118 Maka makanlah olehmu (hewan) yang disembelih dengan nama Allah, jika kamu beriman kepada ayat ayatNya.

 

6:119 Mengapakah kamu tidak mau memakan (hewan) yang disembelih atas nama Allah? Padahal Allah telah menerangkan kepadamu apa apa yang diharamkan atas kamu, kecuali jika kamu terpaksa memakannya dan kebanyakkan mereka hendak menyesatkan dengan hawa nafsunya, tanpa ilmu pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang orang yang melampaui batas.

 

6:121 Janganlah kamu makan hewan yang disembelih tanpa disebut nama Allah, sungguh yang demikian itu adalah pasik. Sesungguhnya syetan2 itu membisikkan kepada pengikut pengikutnya, supaya mereka membantah kamu dan jika kamu ikut mereka itu, niscaya kamu menjadi orang orang musyrik.

 

6:138 Mereka berkata: Inilah ternak dan ladang larangan, tiada boleh seseorang memakannya, kecuali orang yang kami kehendaki, menurut dugaan mereka dan inilah ternak yang terlarang menunggangnya dan ternak yang tiada disebut nama Allah ketika menyembelihnya, semata mata berdusta terhadap Allah. Nanti Ia (Allah) akan membalasi mereka, kerana apa yang mereka ada adakan itu.

 

6:142 Di antara hewan hewan ternak, (Dia jadikan) pemikul beban dan untuk disembelih. Makanlah sebagian rezeki yang dianugerahkan Allah kepadamu dan janganlah kamu turut langkah langkah syetan. Sesungguhnya syetan itu musuhmu yang nyata.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.