Total Pageviews

Tuesday 15 September 2020

Orang Rukuk

 

Orang Rukuk

 

 

If you wish to know in English   https://quran.com/    

 

 

3:31 Katakanlah: Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:32 Katakanlah: Ikutlah Allah dan rasul, jika kamu berpaling (tidak hendak mengikut), sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang kafir.

 

3:33 Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, Keluarga Ibrahim dan keluarga Imran, di atas orang orang dalam alam.

 

3:34 (Mereka itu) satu keturunan, setengahnya anak dari yang lain, dan Allah Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:35 (Ingatlah) ketika perempuan Imran (Hannah) berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku nazarkan anak yang dalam kandunganku kepada Engkau, (jika ia laki laki) untuk dimerdekakan (dijadikan khadam Baitul Mukaddas), sebab itu terimalah dia daripadaku, sesungguhnya Engkau Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:36 Tatkala ia melahirkan anak itu seorang perempuan, berkatalah ia: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan - Sedang Allah mengetahui yang dilahirkannya itu - dan bukanlah laki laki seperti perempuan dan ku namai Maryam dan ku perlindungkan dia dan anak anaknya pada Engkau dari syetan yang direjam.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:43 Ya Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujudlah dan rukuklah, bersama orang orang yang rukuk.

 

3:44 Demikian itu ialah perkabaran ghaib ( tiada kelihatan oleh engkau). Kami wahyukan kepada engkau, sedang engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka menjatuhkan kalam (undiannya), (supaya nyata) siapa akan memelihara Maryam; dan lagi engkau tiada hadir dekat mereka, ketika mereka itu berbantah bantah.

 

3:45 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya, Maryam, sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan kalimat daripadaNya (yakni seorang anak), namanya Almasih Isa anak Maryam, yang mempunyai kebesaran di dunia dan di akhirat dan termasuk orang2 yang dekat kepada Tuhan.

 

3:46 Dia bercakap cakap dengan manusia ketika dalam buaian (ketika masih bayi) dan ketika dewasa dan dia termasuk orang orang salih.

 

3:47 Maryam berkata: Ya, Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, padahal aku belum pernah disentuh laki laki. Allah berkata: Demikianlah, Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya: apabila Ia hendak memutuskan suatu pekerjaan, Ia hanya berkata : Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

3:48 Allah mengajarkan kepada Isa kitab, hikmah (ilmu), Taurat dan Injil.

 

3:49 Dan menjadi rasul kepada Bani Israil, (lalu ia berkata): Sesungguhnya aku datangkan kepadamu tanda (aku menjadi rasul) dari Tuhanmu. Aku perbuat dari tanah serupa bentuk burung, lalu ku tiup padanya, lalu jadi burunglah ia dengan izin Allah dan ku sembuhkan orang buta dan orang kena penyakit sopak (kusta) dan kuhidupkan orang yang mati dengan izin Allah dan ku khabarkan kepadamu apa apa yang kamu makan dan apa apa yang kamu simpan dalam rumahmu. Sesungguhnya pada demikian itu suatu tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

3:50 Dan lagi kubenarkan (Kitab) yang di hadapanku, (iaitu) Taurat dan supaya ku halalkan bagimu sebahagian barang2 yang diharamkan atas mu, dan ku datangkan kepadamu keterangan dari Tuhanmu, maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

 

3:51 Sesungguhnya Allah Tuhanku dan Tuhanmu, maka kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.    

 

3:52 Tatkala Isa mengetahui kekafiran di antara mereka itu, ia berkata: Siapa yang menolongku kepada Allah? Sahabat sahabat hawariyun berkata: Kami menolong (agama) Allah; kami beriman kepada Allah dan menjadi saksilah engkau (ya Isa), bahawa kami orang Islam (patuh kepada Allah).

 

3:53 Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada (Kitab) yang Engkau turunkan dan kami ikut rasul itu, maka tuliskanlah kami bersama orang orang yang shahadat (mengakui, bahawa Allah esa, dan rasul itu benar).

 

3:54 Mereka itu menipu dan Allah menipu mereka pula (membalas tipuannya) dan Allah sebaik baik (membalas) orang orang menipu.

 

3:55 (Ingat) ketika Allah berkata: Ya Isa, sesungguhnya Aku mewafatkan engkau dan meninggikan (derajat) engkau kepadaKu dan menyucikan engkau dari orang orang kafir dan menjadikan orang orang yang mengikut engkau di atas dari mereka yang kafir, sampai hari kiamat. Kemudian tempat kembali kamu kepadaKu, lalu Aku hukum antara kamu tentang apa apa yang kamu perselisihkan.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:60 Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah Engkau termasuk orang2 yang bimbang.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.