Kapal
Perang Melayu
Pelayar dan Kapal-Kapal Buatan Melayu.
1- Empayar-empayar bangsa Melayu purba sememangnya terkenal
sebagai empayar maritim yang hebat. Kerajaan-kerajaan seperti Srivijaya dan Melaka,
sekadar menyebut beberapa nama, adalah kerajaan-kerajaan Maritim,
kerajaan-kerajaan yang bergantung kepada aktiviti-aktiviti laut daripada
sekecil-kecil nelayan biasa kepada pedagang-pedagang yang menjalankan aktiviti
perdagangan antarabangsa melalui jalan laut.
2- Sebelum kedatangan orang-orang Eropah yang kononnya membawa
kemodenan lagi, orang-orang melayu sememangnya sudah lama terkenal sebagai
pelayar-pelayar yang hebat dan bangsa yang amat mahir dengan ilmu pelayaran dan
pembuatan kapal-kapal besar. Lanun-lanun melayu adalah diantara lanun-lanun
yang amat ditakuti pada suatu masa dahulu.
3- Maka tidak hairan lah
pelayar Portugis yang terkenal, Ferdinand
Magellan menggunakan khidmat orang melayu untuk membantunya didalam
misi-misi pelayarannya merentas lautan mencari kepulauan rempah. Anda mungkin
tidak kenal siapa itu Henry The Black ataupun Enrique tetapi
anda pasti pernah mendengar nama Panglima Awang atau Panglima
Hitam bukan?
4- Lynda Shaffer didalam
bukunya Maritime Southeast Asia to 1500 yang diterbitkan pada
tahun 1996 telah membuat kajian terperinci mengenai pelaut-pelaut Melayu yang
sedari awal kurun pertama telah pun mahir dengan pelayaran-pelayaran jarak
jauh. Pelayar-pelayar melayu lah yang bertanggung jawab menyebarkan pasu-pasu
tanah liat tradisi Sa-Huynh Kalanay dan gendang Dongsan bertebaran
keseluruh Asia Tenggara.
5- Memetik Lynda
Shaffer yang disebut sebagai berkata pelayar-pelayar Melayu merupakan
pelayar-pelayar yang mempunyai ilmu laut yang tinggi, berlayar merentasi lautan
beribu-ribu batu tanpa bantuan kompas atau carta-carta bertulis.
Pelayar-pelayar melayu menggunakan angin, bintang, warna air laut, rupa bentuk
gelombang laut untuk mengetahui lokasi. Mereka boleh tahu kedudukan sebuah
pulau walaupun mereka masih berjarak 30 batu dari pantainya hanya dengan
melihat tabiat burung-burung tertentu, haiwan dan tumbuhan laut dan juga rupa
bentuk gelombang pada permukaan laut.
6- Malah pelayar-pelayar China telah
mengetahui tentang orang-orang melayu dari seawal kurun ke 3. Shaffer seterusnya
dipetik sebagai berkata:
The Chinese also knew these islanders as builders and as the crews
of ocean going vessels engaged in long distance over seas trade. The Chinese in
fact appear to have learned much from these sailors. The Malays independently
invented a sail, made from woven mats reinforced with bamboo, at least several
hundreds years B.C.E and by the time of the Han Dynasty (206 CE to 221 CE) the
Chinese were using such sails.
7- Gaspar Correia.
pencatit berbangsa Portugis telah mencatitkan seperti berikut
sewatu armada perang Portugis bertembung dengan sebuah kapal
melayu dari Aceh menjelaskan bahawa sisi kapal tersebut
sangatlah tinggi sehingga tiada siapa yang berani untuk cuba memanjatnya dari
mana-mana kapal Portugis. Kapal tersebut seolah tidak tercalar dengan serangan
Portugis kerana kapal tersebut mempunyai 4 lapis perisai dan meriam Portugis yang
paling besar pun hanya mampu menembusi dua lapisan sahaja
8- Keadaan ini telah memaksa
Gabenor pada waktu itu menghantar kapal perang terbesarnya iaitu Flor De La
Mar. Walaupun demikian, kapal perang Aceh tersebut masih
mampu menahan serangan selama 2 hari dua malam dan hanya tewas apabila
pihak Portugis berjaya memusnahkan sirip kemudinya. Correia telah
dipetik sebagai mengatakan seperti berikut:
Her sides were so high that no one dared board her from any of the
Portuguese ships;naos,caravellas and gales and she remained unscathed by the
Portuguese fire because she had four layers of sheathing and the largest
Portuguese artillery could only penetrate two. At length the governor sent out
his own nao the Flor de la Mar. Inspite of this the jong managed to fend of the
Portuguese attacks for two days and two nights and only succumbed when the
Portuguese succeeded in removing her rudders which she carried outside as on
the barges of Ribatejo.
9- Didalam buku The
Golden Chersonese And The Way Thither yang ditulis oleh Isabella
L Bird yang mengembara ke Timur Jauh pada tahun 1879 ada mengatakan
selepas daripada kejatuhan Kota Melaka ke tangan Portugis,
empayar melayu Aceh telah cuba menawan kembali Kota
Melaka dengan segerombolan kapal-kapal perang mencecah 500 buah yang
mana 100 daripadanya adalah jauh lebih besar dari mana-mana kapal yang pernah
dibina di Eropah. Bird dipetik sebagai berkata:
of the remaining Moorish or Malay Kingdoms, Acheen, in Sumatra,
was the most powerful, so powerful indeed that its king was able to besiege the
great stronghold of malacca more than once with a fleet, according to the
annalist of more than five hundred sail, one hundred of which were of greater
size than any then constructed in Europe and the warriors and mariners that it bore
amounted to sixty thousand commanded by the King in person.
10- Saya seterusnya cuba
membelek-belek beberapa forum-forum tempatan dan luar negara yang ada
membincangkan tentang kapal-kapal buatan Melayu ini. Didalam satu surat
bertarikh 28 November 1587, yang ditulis oleh Dom Paulo Lima de
Pereira kepada Raja Philip yang menguasai Portugal dan Sepanyol ada
menyebut tentang beberapa kapal perang milik Johor yang berjaya ditewaskan oleh
Portugis ketika percubaan Portugis untuk menawan Johor
Lama dan Kota Batu. Diantara kapal-kapal tersebut,
terdapat sejenis kapal besar yang dipanggil Galleons.
No estreito, e nas estancias defronte da cidade se queimarão
passante de mil embarcações entre Juncos ballos, e somas, e muitos balões,
queimarão mais dous galeões, oito Gales, e algumas fustas, e lancharas,
Terjemahan:
In the Strait and the anchorage before the city, more than 1,000 vessels were burnt, among these junks, bâlos, sômas and many balões, two more galleons, eight galleys, some foists and lancharas.
11- Galleons ini juga ada
disebut didalam satu lagu sumber Portugis “Batalhas e
Combates Marinha Portuguesa: 1580-1603” yang dipetik sebagai menyebut:
nos esteiros a norte e a sul da cidade foram incendiados cerca de
dois mil navios, entre naus, gales, juncos, galeotas, fustas, lancharas,
bantins, champanas e outros de menor porte !
O rei de Jor perdeu quatro mil soldados que lhe foram mortos em combate pelos portugueses e outros três mil que lhe foram mortos durante a retirada pelos javos que levava consigo.
O rei de Jor perdeu quatro mil soldados que lhe foram mortos em combate pelos portugueses e outros três mil que lhe foram mortos durante a retirada pelos javos que levava consigo.
Terjemahan:
In the estuaries north and south of the city, about two thousand ships were burned, among them naus, galleys, junks, galliot, foists, lancharas, bantins, champanas and other lesser crafts !
The king of Jor lost four thousand soldiers who have been killed in combat by the Portuguese and three thousand who have been killed during the withdrawal by ‘javos’ he carried.
12- Galleons adalah
kapal-kapal perang besar yang mempunyai tingkat-tingkat dan aras-aras yang
berlainan didalam badan kapal tersebut. Ini menyebabkan ia mempunyai bentuk
yang sangat besar dan sesuai untuk digunakan bagi membawa muatan, tentera dan
apa sahaja kenderaan perang seperti meriam didalam kuantiti yang banyak.
13-
Pada sekitar tahun 1580an, hanya beberapa buah negara sahaja di Eropah yang
mempunyai kemampuan dan kepakaran untuk membina Galleons, seperti Turki,
Portugal, Sepanyol dan England. Belanda hanya mula
membina Galleons pada sekitar tahun 1590an atau 1600an.
Perancis lansung tidak mempunyai armada laut sehinggalah kurun ke 17. Galleon pertama
mereka hanya dibeli pada 1620an daripada Belanda. Hanya Aceh dan Johor sahaja
negara bangsa bukan eropah yang menjadi pengeluar Galleons pada
sekitar 1580an ke 1600an.
14- Setelah membuat sedikit rujukan-rujukan mengenai Galleon-Galleon Melayu ini, saya mendapati ianya adalah sejenis kapal perang besar yang dipanggil Kura-kura (cora-cora) yang kadang-kadang memerlukan sehingga 90 orang pendayung. Kapal Kura-Kura ini banyak digunakan di Maluku. Pihak Belanda memanggilnya Kapal Perang Ambon. Pada awal kurun ke 16, kapal Kura-Kura ini sangat digeruni oleh pelayar eropah setelah lakarannya tersebar luas.
14- Menarik bukan? Apa yang lebih
menarik, selepas saya membaca buku nukilan R.A Fletcher yang
bertajuk Warships & Their Stories yang diterbitkan pada
tahun 2004, saya mendapati satu penemuan yang agak menarik untuk diperdebatkan.
Menurut Fletcher, bangsa yang mula mula mencipta dan menggunakan
sayap (outriggers) bagi kanu-kanu atau sampan-sampan adalah orang -
orang Melayu. Menurut Fletcher lagi, ini berdasarkan kajian
dimana sahaja terdapatnya pengaruh bangsa melayu yang kuat, disitu lah juga
kanu-kanu bersayap ini akan dijumpai. memetik Fletcher yang
menyebut seperti berikut:
The Malays are supposed to
have invented the outrigger and this conjecture is based on the fact that
wherever the Malay influence is traceable there some form of outrigger or
double canoe is to be found also.
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.