Total Pageviews

Sunday 31 December 2017

Sejarah Melayu Yang Dilupakan




Sejarah Melayu Yang Dilupakan




Didalam sejarah Melayu hinggalah ke zaman moden sebelum “terpajak” dan “terjualnya” Singapura kepada Barat dan PAP. Nama Temasik telah disebut didalam sejarah Melayu begitu jugalah didalam catatan Cina menurut Wang Ta Yuan pedagang Cina telah sampai ke Temasik didalam didalam bukunya bertajuk “Brief Records of the Island Barbarians” pada tahun 1349 telah menulis tentang sebuah penempatan kecil bernama Dan Ma Xi (Temasik) sebelum pergi ke Asia Selatan. Temasik juga dikenali sebagai Pulau Ujung. Pulau Ujung/ Temasik ini kemudian dinamakan sebagai Singapura oleh Sang Nila Utama setalah mendapat bantuan untuk membuka kawasan pulau itu dari ayah mertuanya Raja Bentan.

Kemudian disebutkan pula tentang Parameswara yang singgah ke Temasik sebelum membuka Melaka. Dikatakan juga bahawa Orang asal Temasik iaitu Orang Laut telah memberikan taat setia kepada Parameswara dan mereka telah menjadi tentera laut di Melaka pada waktu itu. Selain Orang Laut terdapat juga beberapa puak asli di Temasik iaitu Orang Selat, Orang Gelam, Orang Kalang dan Orang Kelumang. Namun didalam sejarah Melayu Melaka nama Temasik agak tenggelam sehinggalah munculnya kerajaan Johor-Riau-Lingga- Pahang kemudiannya. Namun nama Temasik juga seolah tidak disatukan didalam sejarah negeri Johor mungkin kerana Temasik pada waktu itu termasuk didalam kawasan pemerintahan Johor. Nama Singapura muncul kemudiannya semasa penyerahan pulau itu kepada Raffles pada tahun 1821. Sejak daripada itu nama Singapura terus disebut didalam pelbagai peristiwa sejarah namun lama kelamaan sejarah orang Melayu seolah-olah hilang ditelan arus pemodenan negara itu. Selepas tertubuhnya negeri-negeri selat,bersekutu dan tidak bersekutu Singapura dijadikan pusat pemerintahan bagi seluruh Malaya dan Singapura diletakkan sebagai negeri yang asing walaupun dibawah satu Gabenor Jeneral. Kebiasaanya ia akan disebut Malaya-Singapore dan rata-rata tahu tentang ini. Pada abad ke 19 pula menyaksikan kemunculan beberapa tokoh Melayu antaranya ialah Syed Syeikh Al Hadi. Antara penulisan terpentingnya berkenaan orang Melayu Singapura ialah

“Patutlah kita mengambil iktibar dengan barang yang telah terjadi keatas kaum kita pada masa yang lalu dan pada masa sekarang didalam negeri kita dan tanahair kita dan watan yang kita kasihi. Awal dahulu kediaman bangsa Melayu dan Arab di Singapura dimasa satu kurun lalu di High Street dan Cross Street dan sekelilingnya. Maka apakah naik sahaja sewa rumah kerana menurut "kenaikan harga rumah dan tanah" undurlah sekaliannya ke sebelah Tg Pagar dan Kg Gelam. Maka turut oleh amarah negeri kepada kedua-dua tempat itu larilah pula kebanyakan mereka itu ke Kallang dan seumpanya. Maka jika diturut pula amarah negeri lagi akhirnya kelak entahkan terpaksa kita sekalian lari hingga ke Papua dan ke tempat orang bertelanjang?”


Menuntut Ketinggian Anak-anak Negeri - Syed Syeikh Al Hadi – 1908


Terdapat beberapa lagi penulisan di dalam akhar-akhbar Singapura sekitar 30an berkenaan luahan orang Melayu Singapura yang dihimpit kemiskinan dan tidak mampu membeli rumah kerana pada waktu itu 70% Singapura didiami oleh orang-orang Cina.

Seterusnya nama Melayu Singapura disebut semasa Perang Dunia ke 2 iaitu ketika peristiwa Leftenan Adnan di bunuh di Bukit Chandu. Walaubagaimana pun Singapura pernah melahirkan pelbagai tokoh didalam bidang lakonan dan layar perak ketika Studio Jalan Ampas beroperasi sehinggalah ia ditutup oleh Shaw Brothers dan sebahagian besar pelakon-pelakon era 30an-60an datangnya dari Singapura. Sekitar era 50an muncul pula kisah Natrah seorang anak Belanda yang dibela oleh seorang Melayu. Peristiwa tersebut berlarutan dalam tempoh yang agak panjang sehingga Natrah menetap dan menghabiskan hayatnya di England.


Kisah yang dipaparkan ini adalah secara umum sekadar untuk mengenang saudara kita di Singapura yang walaupun dirantau orang tetapi tetap juga sedarah dengan kita...

Hari ini apabila kita bercakap mengenai soal Melayu kita sering terlupa tentang saudara kita di Singapura. Kadangkala kita lupa saudara kita disana. Hari ini orang Melayu Singapura seaakan hilang terus sejarahnya. Kalau korang yang selalu dok pandang sejarah Indonesia tu disebabkan semangat dan kekerasan mereka.

Pernah tak korang fikir bahawa orang Singapura dan selatan Thai menjadikan sejarah kita sebagai idola mereka. Begitu jugalah pulau- pulau disekitarnya. Kita selalu tak pandang diri sendiri sebab dalam fikiran kita negatif sangat dengan sejarah bangsa sendiri. Huhuhhuhuh

Admin rasa hairan kenapa di Singapura bahasa kebangsaannya Melayu...




Penipuan Sejarah Melayu






















..
















.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.