Mereka mau anda lalai dengan Quran
Kecelaruan Masyarakat Islam Turki &
Malaysia
Kemelut
pemodenan Turki dengan mengamalkan budaya hidup Eropah dan meninggalkan budaya
tradisi Turki-Islam mencapai kemuncaknya ketika pemerintahan Mustafa Kamal
Atarturk. Turki mengisytiharkan menjadi menganut fahaman sekularisme pada tahun
1923.
Budaya
Islam dirancang untuk dihapuskan hingga ke akar umbi masyarakat Turki.
Pengisian rohani dilarang manakala pengisian hedonisme fizikal dan pemisahan
agama dengan budaya masyarakat dikuatkuasakan.
Pengajian
agama diharamkan. Abjad Arab ditukar dengan abjad Latin. Penertbitan buku agama
dilarang dan perlaksanaan faraid dan pusaka dibatalkan.
Perkahwinan
dilakukan secara budaya Barat.
Larangan
berjamaah di masjid dikuatkuasakan. Wanita dilarang bertudung. Azan dengan
kalimah Arab diharamkan dan diganti dengan azan berbahasa Turki. Mereka
mencipta azan baru dalam versi Turki.
Minuman
arak dilakukan secara terbuka. Budaya ini masih kekal hingga kini.
Sistem pemerintahan sekular yang memisahkan agama dan
politik menjadi dasar nagara. Perundangan Barat menggantikan hukum
syariah Islam.
Penerbitan buku agama dilarang sama sekali.
Pakaian tradisi diganti dengan pakaian Eropah sepenuhnya.
Kalimah sunatullah atau hukum Allah yang mentadbir alam
semesta diganti dengan hukum tabii atau law of nature.
Eropah dan Barat menyambut usaha
menghapuskan sistem nilai Islam dalam masyarakat sebagai
agenda bersama untuk kemodenan Turki. Nama Mustafa Kamal Ataturk dijaja ke
seluruh tanah jajahan sebagai simbol kemodenan yang perlu diikuti oleh seluruh
dunia Islam.
Pemimpin Islam di tanah jajahan diajak bersama untuk menjadikan Turki sebagai negara contoh kemodenan. Negara Arab mula menyeru gerakan nasionalisme masing-masing manakala ketika itu Inggeris dan Perancis memainkan peranan masing-masing untuk menjauhkan umat Islam daripada al-Qur’an.
Gladstone, Perdana Menteri British dalam parlimen British
tahun 1882, dengan memegang al-Qurta’n di tangannya
pernah menyatakan bahawa selagi al-Qur’an berada dalam genggaman
umat Islam di Mesir maka mereka tidak dapat dikalahkan. British menggunakan
ulama yang berpihak kepada mereka di Mesir untuk menukar pandangan masyarakat
Islam ke arah sekularisme.
Sebahagian ilmuwan yang berkerja rapat
dengan British membawa pemikiran pembaharuan yang melihat golobngan tradisi
sebagai jumud. Mereka gelarkan gerakan ini sebagai gerakan permodenan dan
pembaharuan.
Pada permukaannya gerakan ini bertujuan untuk membina kekuatan umat Islam tetapi dalam sudut yang lain pula mereka terlalu rapat dengan penjajah dan gerakan penjajah. Gerakan ini menjalar ke penjajahan British termasuk Tanah Melayu.
Amat sukar bagi umat Islam yang ditekan
penjajah untuk melihat kebenaran atau kepalsuan perjuangan tersebut kerana
kewujuan ulama besar berada bersama-sama dengan gerakan tersebut. Walaupun
golongan pembaharuan membawa kalimah yang benar, tetapi British bijak
menggunakan mereka untuk menolak ulama tradisi, lalu perpecahan berlaku dalam
masyarakat Islam.
Di Tanah Melayu, sebelum itu seruan kesatuan Islam yang diseru oleh Sultan Abdul Hamid untuk menyatukan seluruh negara Islam di bawah satu payung pentadbiran, disambut hangat oleh aliran Syeikh Ahmad al-Fatani.
Selepas Sultan Abdul Hamid digulingkan dan kumpulan Ataturk
mengambil alih pemerintahan Turki, ada majalah di Alam melayu yang tidak
menyedari perkara ini lalu menyokong gagasan Ataturk yang memperjuangkan
sekularisme. Kekalutan pemikiran umat Melayu sukar dirungkaikan ketika itu
sebab British memberi sokongan padu terhadap sekularisme Ataturk dan itulah
hasrat mereka untuk memperkenalkan fahaman yang di Alam Melayu.
Pada mulanya ramai yang berharap penggulingan Sultan Abdul
Hamid yang terkenal dengan gagasan kesatuan Islamnya, memberi harapan kepada
pembanguan umat Islam di bawah pimpinan Ataturk. Namun harapan mereka hanyalah
ilusi semata-mata, kerana kumpulan Ataturk menentang Islam secara jelas dengan
berselindung di sebalik slogan permodenan Turki.
Syeikh Rasyid Rida, tokoh islah yang terkenal pun mungkin terkeliru dengan perkembangan ini. Pada mulanya beliau menyokong gagasan kesatuan Islam Uthmaniyyah dan menulis dalam majalah al-Manarsebagai sokongannya kepada Sultan Abdul Hamid. Tidak lama kemudian, dengan nasihat mentornya Muhammad Abdul, beliau mula menyokong pembaharuan yang menentang Sultan.
Apabila Ataturk bertindak melampaui batas
terhadap umat Islam Turki, beliau mengkritik pula regim Ataturk. Zahirnya,
Syeikh Rashid Rida mempunyai pandangnnya tersendiri dalam persoalan umat Islam
yang sukar ditanggapi oleh pengkritiknya. Kemelut identiti dan jati diri inilah
mengalir ke Tanah Melayu.
Masyarakat Melayu semakin keliru ketika itu kerana gagasan
sekularisme Mustafa Kamal Ataturk dicanangkan pula oleh British sebagai model
pembaharuan yang perlu ditiru oleh masyarakat jajahan yang lain.
Golongan wanita yang memperjuangkan kebebasan wanita untuk
mendapat hak yang sama seperti lelaki turut digambarkan sebagai wanita maju.
Wanita Barat berusaha keras kebebasan menggugurkan bayi,
kerana mengikut mereka bayi adalah sebahagian jasad mereka.
Wanita perlu mendapat hak pendidikan, pemilikan harta,
memilih pemimpin dan sebagainya. Ini kerana mereka terpengaruh dengan dakwaan
wanita Barat yang memang benar dinafikan hak tersebut.
Namun Islam telah memberikan hak kepada setiap lelaki dan
wanita termasuk hak menuntut ilmu.
Ada golongan muda yang menyangka seruan Ataturk sebagai
sebahagian daripada seruan pemurniaan agama, lalu disokong oleh sebahagian
ilmuwan tempatan.
Ilmuwan tersebut menyedari kesilapan mereka setelah berlalu
masa yang lama, apabila akhirnya diketahui bahawa Ataturk sebagai musuh agama
Allah SWT yang sentiasa berusaha keras untuk memadamkan syiar Islam buat
selama-lamanya di Turki.
Filem Melayu terbitan 1964 yang bertajuk Tiga Abdul mempunyai
latar belakang sebuah keluarga bangsawan di Kota Istanbul (yang disebut
Isketambola).
Filem berbentuk satira ini mengambarkan suasana Turki era
pembaharuan menjelang kejatuhan kerajaan Uthmaniyyah.
Hartawan tersebut Ismet Ulam Raja mempunyai tiga orang anak
iaitu Abdul Wahab, Abdul Wahib dan Abdul Wahub. Watak utama filem ini ialah
P.Ramlee, Haji Mahadi dan S.Kadarisman. Filem cereka ini disunting sebagai
drama yang berbentuk satira bangsawan yang sinis sebagai iktibar yang penuh
sistem nilai Turki dalam budaya Islam yang kian terpinggir.
Gaya hidup Barat mula menjelma dalam msyarakat Turki era
kemodenan. Pakaian kemeja berkot dan tali leher menjadi budaya dalam masyarakat
tersebut.
Sistem faraid mula diabaikan apabila pembahagian
pusaka tidak didasarkan kepada sistem syariah tersebut.
Kedua-dua abang yang tua menindas saudaranya yang bongsu.
Persaudaraan bukan lagi menjadi timbangtara apabila berdepan
dengan harta dan ketamakan.
Keindahan syariat Islam dalam pembahagian pusaka tidak dapat
dipertahankan dalam era kemodenan yang akhirnya membawa gaduh pertelingkahan
dalam kalangan para pewaris harta si mati.
Sistem penghambaan digambarkan masih wujud dalam masyarakat.
Majlis tarian dan keramaian yang bercanggah dengan syariah Islam dipaparkan
dalam filem untuk menggambarkan bahawa sistem sekular Barat mula menjelma dalam
masyarakat Turki.
Muzik rancak irama Barat menjelma dalam masyarakat.
Mesej filem untuk menyatakan seseorang yang ikhlas dalam
kehidupan akan mengalahkan yang tamak dan zalim, akhirnya. Nilai keadilan yang
dibawa sepanjang era pemerintahan sultan Turki telah pupus dan masyarakat mula
menjadikan keduniaan sebagai matlamat hidup mereka, walaupun terpaksa melakukan
kezaliman kepada adik kandung sendiri.
Watak-watak Sadiq Sigaraga dan Kasim Patalon sebagai watak
yang membawa akhlak yang buruk dibandingkan dengan peguam yang bernama
Akhlakin, yang masih mengamalkan nilai yang mulia dengan mengembalikan kembali
harta Ismet Ulam Raja kepada Abdul Wahub.
Seruan Mustafa Kamal Ataturk agar masyarakat Turki meninggalkan budaya hidup Islam dan mengamalkan budaya Barat mula menjadi nilai baru Turki.
Pergaulan bebas lelaki perempuan yang dilarang Islam,
menjadi amalan moden Turki. Ataturk sendiri menunjukkan tradisi ini apabila
menari mengikut tarian Barat dikhalayak ramai. Tarbus diharamkan dan diganti
dengan topi Eropah.
Cara hidup yang bertemakan hedonisme Barat digalakkan dalam
masyarakat. Hiburan, nyanyian yang diiringi muzik rancak menggantikan alunan
al-Qur’an dan zikir. Majlis perkahwinan Abdul Wahub dengan pasangannya
digambarkan punuh dengan tema kebaratan.
Tiga Abdul menampilkan era peralihan antara Uthmaniyyah Islam dengan Turki sekular dengan peragaan pakaian tarbus tradisi yang dipadankan dengan pakaian bertali leher dan kot. Suasana harijadi Ismet Ulam Raja disuaikan antara tiupan lilin Barat dengan nyanyian yang bertemakan “Allah selamatkan kamu”.
Inilah wajah baru masyarakat Turki ketika itu yang
menghadapi krisis identiti dengan menyangka kemajuan teknologi Barat berkait
dengan pakaian, sedangkan teknologi Barat dicedok daripada teks sains dan
teknologi Islam.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.