Total Pageviews

Tuesday 5 December 2017

Jejak Mat Kilau di Mat Daling


Jejak Mat Kilau di Mat Daling



MAT Kilau merupakan antara pahlawan Melayu yang bangun menentang penjajahan penghujung 1880-an. Bersama-sama dengan Tok Bahaman dan Tok Gajah, mereka dengan berani menggempur pihak Inggeris secara terbuka.
Namun disebabkan Inggeris memiliki senjata lebih baik dan anggota yang ramai, ia memaksa Mat Kilau dan rakan-rakannya lebih menumpukan kepada serangan hendap.
Kawasan yang menjadi medan pahlawan Melayu itu menggempur Inggeris ialah sepanjang Sungai Tembeling. Malah Sungai Tembeling melalui kampung-kampung yang terdapat di pinggirnya seperti Kampung Kuasa Sat, Kampung Bantal dan Kampung Mat Daling merupakan laluan Mat Kilau ketika melarikan diri dari Inggeris.
Menggunakan laluan Sungai Tembeling itu, Mat Kilau lari ke Dungun, Terengganu. Mat Daling itu sendiri dikatakan nama salah seorang pahlawan yang membantu Mat Kilau dalam pelariannya itu.
Bagi mengimbau kembali pahit jerih sejarah perjuangan Mat Kilau yang kian dilupakan, terutama peristiwa beliau lari dari Inggeris dengan berjalan kaki Ke Kampung Pasir, Dungun, Kelab Kembara Cukai (CAT), menganjurkan Ekspedisi Jejak Pahlawan 2 ke Kampung Mat Daling, di Ulu Tembeling baru-baru ini.
Presiden CAT, Zahurin Abd. Wahab berkata, Kampung Mat Daling dipilih kerana sedikit sebanyak ia mempunyai pertalian dengan perjuangan Mat Kilau.
Katanya, jika berjalan kaki dari Kampung Pasi di Dungun Terengganu ke Kampung Mat Daling, ia mengambil masa dua hari.
Tetapi untuk ekspedisi itu, mereka menggunakan kenderaan pacuan empat roda untuk memudahkan perjalanan ke Kampung Mat Daling.
Kampung tersebut memang agak unik kerana ia hanya dihubungkan dengan laluan sungai ataupun menggunakan pacuan empat roda melalui jalan balak.






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.