Total Pageviews

Sunday 31 December 2017

Negara Islam terbesar Indonesia & sengketa




Negara Islam terbesar Indonesia & sengketa





ARKIB : 11/03/2001


Oleh: MARZUKI YUSOFF


SETELAH 1,024 hari berlalu sejak mahasiswa Indonesia berjaya menggulingkan Presiden Suharto pada 21 Mei 1998, rakyat republik itu sehingga kini masih mencari-cari pemimpin sejati yang boleh menyelamatkan negara mereka.

Walaupun tempoh dua tahun dua ratus sembilan puluh empat hari itu bagi sesetengah pihak dianggap singkat, tetapi dalam tempoh itu Indonesia sudah mempunyai dua Presiden iaitu B.J Habibie dan Abdurrahman Wahid atau Gus Dur.

Seperti juga nasib Suharto, Habibie digulingkan melalui cara yang sama dan kini mahasiswa Indonesia terus berusaha menggunakan saluran demonstrasi jalanan untuk menundukkan Gus Dur.

Gus Dur, walaupun buta penglihatan tetapi beliau bukan calang-calang pemimpin yang begitu mudah mengaku kalah.

Dengan sokongan padu daripada berpuluh juta anggota Nahdatul Ulama (NU), demonstrasi jalanan mahasiswa akhirnya harus berdepan dengan rusuhan lebih ganas oleh para pengikut Gus Dur.

Sebarang paksaan dan penggunaan kekerasan ke atas Gus Dur diyakini akan membawa Indonesia ke arah situasi yang lebih membahayakan. Ia boleh mencetuskan perang saudara. Sejarah silam Indonesia telah membuktikan perkara itu bukannya sesuatu yang mustahil.

Sukar untuk menentukan sampai bila mahasiswa republik itu akan terus berdemonstrasi sedangkan situasi dalam negara bukan semakin membaik tetapi bertambah buruk. Selain politik yang tidak stabil, Indonesia diancam tuntutan kemerdekaan daripada beberapa wilayahnya.

Dunia kini melihat Indonesia sebagai sebuah negara Islam terbesar dunia yang sedang sakit tenat.

Jika Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR) mengalami kehancuran dan pengecilan wilayah ekoran slogan glasnost (keterbukaan) dan perestroika (penyusunan semula) yang dipopularkan oleh Presiden Mikhail Gorbachev yang mula berkuasa pada tahun 1985, kini nasib serupa menghantui Indonesia.

Rakyat Rusia menyalahkan Gorbachev sehingga terpisahnya 11 daripada 12 republik yang membentuk USSR iaitu Ukraine, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan, Turkmenistan dan Uzbekistan.

Slogan reformasi atau pembaharuan yang diperjuangkan oleh ahli-ahli politik berkepentingan di Indonesia dengan memperalatkan mahasiswa juga kelihatan semakin memporak-perandakan negara berkenaan. Ia jelas telah memecah-belahkan rakyatnya.

Pemecahan Indonesia sebagai sebuah negara bersatu semakin menjadi kenyataan setelah Timor Timur memperoleh kemerdekaannya pada 30 Ogos 1999.

Kemerdekaan Timor Timur itu membuatkan Indonesia kehilangan wilayahnya yang ke-27.

Kini dominasi kuasa di Jakarta berdepan dengan desakan kuat kemerdekaan dan autonomi daripada sejumlah wilayahnya termasuk Acheh, Irian Jaya, Maluku, Bali, Sulawesi dan Kalimantan.

Malah, wilayah yang dulunya tidak menunjukkan sentimen permusuhan seperti Riau di Sumatera mula terpengaruh untuk mendapatkan hak yang serupa.

Tuntutan ketara dalam gerakan mendapatkan kemerdekaan itu adalah Irian Jaya. Para pemimpin suku kaum di wilayah itu sudah menggunakan saluran antarabangsa untuk melobi ke arah pemerintahan sendiri.

Di Acheh, wilayah yang dianggap sebagai Serambi Mekah, penentangan rakyatnya semakin hebat. Pada tahun ini saja hampir 300 penduduknya terbunuh apabila beberapa pertempuran berlaku antara tentera Indonesia dengan anggota-anggota gerila Gerakan Acheh Merdeka (GAM).

Pertempuran antara penduduk pendatang yang dilindungi oleh pihak berkuasa dengan penduduk tempatan yang percaya mereka dipinggirkan dalam pembangunan daerah mereka dikesan meletus dari Sumatera hingga ke Celebes.

Krisis politik yang bergelora diburukkan lagi de-ngan kemelut ekonomi yang tiada penghujungnya. Ini membuatkan sesetengah rakyat di luar kepulauan Jawa menjadi muak untuk terus berada di bawah kendalian Jakarta.

Persaingan hebat untuk hidup terlihat semakin memperkuatkan semangat kesukuan dan memelihara hak-hak wilayah mereka sehingga bumi Indonesia kini bukan lagi bebas untuk diterokai atau dihuni oleh penduduk yang bukan suku kaum setempat.

Fenomena itu sudah berlaku di Kalimantan sejak beberapa minggu lalu apabila suku peribumi Dayak yang majoritinya beragama Kristian tidak lagi dapat menerima kehadiran suku Madura yang majoritinya beragama Islam.

Kebencian dan saling mendendam antara suku peribumi di Kalimantan dan Maluku misalnya sudah mencapai ke peringkat menakutkan apabila gambar-gambar yang dirakamkan menunjukkan kepala kanak-kanak dan wanita dari suku Madura yang dipenggal diarak sekeliling kampung.

Keadaan serupa terlihat di Maluku apabila suku peribumi yang majoritinya Kristian terus bermandi darah menentang kehadiran suku peribumi pendatang beragama Islam.

Di Bali dan Sulawesi, sentimen membenci suku peribumi pendatang juga semakin kelihatan ekoran terhakisnya taat setia kepada pemerintahan pusat di Jakarta.

Sukar untuk dipercayai, sebuah negara yang pada tahun 1990-an mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat akhirnya terpaksa menampung hampir satu juta pelarian yang terdiri daripada penduduk negara sendiri.

Krisis ekonomi Indonesia menyukarkan lagi keadaan. Semuanya itu adalah angkara sengketa yang tidak kunjung padam dan mangsa slogan reformasi yang diagung-agungkan.

Mereka yang menjadi pelarian ini terdiri daripada penduduk dari wilayah yang diancam pergaduhan antara etnik atau agama termasuk yang berlaku di Kalimantan dan Maluku.

Mungkinkah, negara berpenduduk 220 juta itu mengalami proses perpecahan wilayah seperti yang berlaku di rantau Balkan?

Sekiranya perseteruan antara elit-elit politik di Jakarta tidak ditangani segera, apakah proses Balkanisasi itu akan lebih cepat berlaku di Indonesia yang mempunyai 200 kumpulan etnik yang bertaburan di 13,000 pulau?

Bagaimanapun, ada pemerhati berpendapat Tentera Nasional Indonesia (TNI) akan mengambil alih teraju kepimpinan jika ada wilayah lain cuba untuk memisahkan diri daripada pemerintahan pusat di Jakarta.

Namun begitu, segala kemungkinan boleh berlaku apalagi Indonesia kini berada dalam keadaan lemah, tertekan dan miskin.

Hutangnya yang berjumlah berbilion dolar Amerika Syarikat (AS) membuatkan negara itu terikat dengan tekanan Barat. Apalagi dalam situasi sekarang apabila tiada kuasa besar lain yang boleh menyekat AS dan sekutu-sekutu Baratnya daripada menyokong gerakan pemisahan wilayah di Indonesia.

Selain itu yang menimbulkan tanda tanya ialah kebanyakan wilayah yang ingin mendapatkan kemerdekaan mewakili penduduk yang majoritinya bukan Islam. Konflik berdarah yang berlaku pula melibatkan pergaduhan antara penduduk beragama Kristian dan Islam.

Persoalannya, siapakah dalang di sebalik sengketa dan konflik di wilayah-wilayah terbabit?
Ada tokoh agama di Indonesia percaya situasi yang berlaku ini ada kaitan dengan gerakan mengkristiankan wilayah-wilayah di Indonesia Timur yang begitu luas diperkatakan pada tahun 1980-an dulu?

Gerakan memurtadkan umat Islam di republik itu juga kini semakin membimbangkan.

Seorang pegawai agama daripada Kementerian Agama Indonesia dalam ceramah agamanya di Kedutaan Malaysia pada tahun 1999 mendedahkan beratus ribu penduduk Islam telah berjaya dimurtadkan kerana mereka mahu melepaskan diri daripada cengkaman kemiskinan ekoran krisis ekonomi.

Jika di Malaysia, perpecahan serius berlaku sesama Melayu tetapi di Indonesia, umat Islamnya berpecah kepada sejumlah pertubuhan agama yang bermusuhan sehingga mereka tidak menyedari bahawa ada di antara pertubuhan itu menjadi alat kuasa-kuasa tertentu yang bersembunyi di sebalik slogan reformasi rakyat.

Perkembangan yang sedang melanda Indonesia sekarang dipercayai turut berpunca daripada kehila-ngan identiti serumpun yang telah dipupuk sekian lama menerusi ideologi Pancasila dan bahasa Indonesia.

Adalah menyedihkan mengenangkan ikatan serumpun dan satu bangsa yang ditanam dengan jitu sejak era Sukarno dan Suharto dulu kini begitu mudah terhakis.

Kemiskinan dan pertarungan untuk hidup di te-ngah-tengah krisis ekonomi sekiranya dibiarkan berlanjutan akan menjadi bom jangka yang boleh mencetuskan pemberontakan rakyat yang lebih dahsyat.

Gus Dur yang sebelum ini diharapkan menjadi pelita yang dapat menerangi kehidupan rakyat ternyata masih teraba-raba dalam membawa haluan yang tepat bagi rakyat dan negara Indonesia.

Sekalipun Gus Dur menarik diri dalam tempoh terdekat ini, pertelagahan kepimpinan dan demonstrasi jalanan oleh mahasiswa akan tetap mewarnai politik Indonesia walaupun ketika teraju pemerintahan diambil alih sama ada oleh Megawati Sukarnoputri, Amien Rais atau Akbar Tanjung.

Tikam-menikam dalam percaturan melibatkan elit-elit politik berkepentingan di Indonesia dalam era reformasi dan politik gila-gila ini akan sukar untuk dipadamkan sehinggalah muncul seorang tokoh yang benar-benar disegani dan ditakuti seperti Sukarno atau Suharto sendiri.

Hakikat yang perlu diakui ialah kekuatan dan kesatuan Indonesia sejak dari era sebelum kedatangan Islam mempunyai kaitan dengan kewibawaan para pemimpinnya.

Indonesia pernah dianugerahkan oleh Allah s.w.t dengan sejumlah pemimpin terbilang dan terkenal seperti Raja Joyoboyo, Airlangga, Srivijaya, Pateh Gajah Mada, Pangeran Diponegoro, Raja Ali Haji dan Sukarno.

Malah dalam konteks Indonesia semasa era awal kemasukan Islam, Allah menurunkan sembilan wali yang masing-masing dikurniakan pelbagai keistimewaan atau `kesaktian' bagi menyebarkan nur Islam di tengah kuatnya pengaruh Hindu dalam era pemerintahan Majapahit.

Sukarno berjaya menambat hati rakyat kerana kepetahannya berpidato, manakala Suharto tiba-tiba muncul sebagai hero bangsa ekoran tercetusnya pemberontakan Parti Komunis Indonesia pada tahun 1965.

Namun sejarah Indonesia tidak pernah sunyi daripada pengkhianatan sesama sendiri.

Seperti mana yang berlaku dalam sejarah kebangkitan pahlawan-pahlawan terbilang Indonesia seperti Pangeran Diponegoro dan Raja Ali Haji, terlalu banyak pengkhianatan berlaku di kalangan rakyat sehingga kerap kali Indonesia menjadi sasaran serangan dan penjajahan kuasa asing.

Sejarah pengkhianatan dan tikam-menikam untuk merebut kekuasaan politik kembali berulang dalam kancah politik negara itu sekarang. Rakyat terlena oleh pidato-pidato dan hujah-hujah yang menggunakan slogan yang mendakwa mewakili kepentingan rakyat.

Amanat pemimpin besar mereka iaitu Sukarno bahawa ``bukan pesawat dari Moscow (Rusia) atau khalifah dari Istanbul (Turki) yang dapat membantu Indonesia merdeka'' sudah dilupai oleh elit-elit politik kerana mereka leka berebut kuasa.


 




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.