Haji Sulong Al-Fatani, Ulama Pejuang Patani Sejati
Seorang daripada ulama di nusantara yang terbabit dalam perjuangan
menegakkan Islam ialah Haji Sulong Al-Fatani. Nama sebenarnya ialah Haji Sulong
bin Haji Abdul Kadir bin Muhammad bin Haji Zainal Abidin bin Ahmad Al-Fatani.
Beliau yang merupakan pejuang Islam yang dianggap sesetengah pihak sebagai
’Imam Bonjol Patani’ bukan sahaja menghabiskan usianya menegakkan syiar
agamanya tetapi mengakhiri hayatnya untuk perjuangan Islam.
Peristiwa
kematian Haji Sulong Al-Fatani diselebungi misteri hingga sekarang kerana selepas
dipanggil menemui seorang pegawai penyiasat polis, dia terus hilang. Kehilangan
Haji Sulong Al-Fatani itu menjadi tampatan hebat kepada umat Islam Patani
kerana mereka bukan saja kehilangan tokoh agama tetapi juga seorang pejuang
Islam.
Beliau
dilahirkan pada tahun 1895 di Kampung Anka Ru, Patani, ulama ulung yang
bergerak dalam perjuangan rakyat Islam di negeri itu turut dihangatkan oleh
bahang tekanan pemerintahan Siam. Ketika itu, negeri Patani Darul Salam
diperintah oleh Sultan Sulaiman Sharifuddin. Ketika itu, hampir semua negeri
Melayu di utara menghadapi keadaan yang sama dengan Patani.
Haji
Sulong menerima pelajaran asas dan al-Quran dari ayahnya sendiri sehingga
pandai. Apabila sudah berusia 12 tahun, beliau berangkat ke Makkah untuk
menyambung pelajaran di sana selama 17 tahun. Beliau brguru kepada para ulama
dari Arab Saudi, Mesir dan yang datang dari Nusantara. Pada tahun 1924, beliau
kembali ke tanah air bersama-sama isterinya yang dikahwininya semasa di Makkah.
Keadaan negeri Patani Darus-Salam masih sama sama dengan ketika Haji Sulong
berangkat ke Makkah dulu, iaitu berada dalam tekanan Kerajaan Siam, malah lebih
teruk lagi kerana Kerajaan Pagoda itu sdah ikut campur masalah dalaman Patani
dan negeri-negeri di uatara semenanjung lainnya.
Di
samping itu, Siam juga berusaha memasukkan negeri-negeri jirannya di
semenanjung menjadi sebahagian dari wilayahnya. Tindakan tersebut telah
dibantah oleh Sultan Abdul Kadir Kamaruddin yang memerintah Patani. Sebagai
akibatnya, Sultan Abdul Kadir telah dibuang negeri oleh pengausa Sia, dan
haknya sebagai Sultan dilucutkan.
Dari semasa ke
semasa, kerajaan Siam terus meningkatkan kebencian dan tekanannya ke ataa umat
Islam di Patani. Banyak pemimpin masyarakat dan agama seperti Haji Sulong yang
diawasi oleh pihak Siam. Apa yang boleh dilakukan oleh ulama ssperti Haji
Sulong diperingkat permulaan adalah menyedarkan masyarakat dan generasi muda
akan haknya melalui pengajaran Islam.
Haji Sulong
telah mendirikan Madrasah Al-Maarif Al-Wataniah di Patani. Beliau telah
memperkenalkan sukatan pelajaran dan sistem kelas di madrasah itu. Walau
bagaimanpun, tiga tahun berikutnya, kerajaan Siam telah memerintahkan madrasah
itu ditutup.
Haji Sulong
tidak patah semangat, kerana menyiarkan agama Islam adalah wajib dan tidak
terbatas di bangku sekolah yang memakai sukatan pelajaran saja. Selanjutnya
beliau menukar teknik mengajar di madrasahnya. Sejak itu beliau lebih banyak
membacakan kitab-kitab agama iaitu kitab-kitab ulama zaman dahulu kepada para
pelajarnya. Kuliahnya yang tidak lagi berbentuk sekolah pondok sepenuh masa
tetapi hanya bimbingan mingguan, Maghrib dan Isyak telah mendapat sambutan
penduduk tempatan. Haji Sulong Al-Fatani sangat arif mengenai usuluddin dan
tafsir. Bidang itulah yang menjadi tumpuan pengajarannya hingga meletus Perang
Dunia Kedua.
Pernah
dikatakan, Haji Sulong Al-Fatani pernah mengajar agama di Kemboja dan pernah
diburu pemjajah Perancis kerana kegiatan itu. Bagaimanapun beliau diselamatkan
oleh orang Cham di selatan Vietnam.
Apabila
rampasan kuasa berlaku di Negeri Thai pada tahun 1932, corak pemerintahan
beraja bertukar kepada rejim berperlembagaan. Perubahan itu benar-benar menekan
masyarakat Melayu Islam di selatan Siam. Ini kerana apabila Phibul Songgram
berkuasa pada tahun 1938, beliau melaksanakan dasar kebudayaan ’mensiamkan’
semua rakyat bagi matlamat kebangsaannya.
Undang-undang
yang memaksa rakyat memakai pakaian cara Barat iaitu berseluar dan bertopi bagi
lelaki serta bergaun dan berbaju pendek bagi wanita, termasuk orang-orang Islam
di Patani. Siam juga telah mengharamkan penggunaan bahasa Melayu di
pejabat-pejabat kerajaan.
Pelbagai
tekanan dan ancaman itu telah menyebabkan pimpinan masyarakat Islam seperti
Haji Sulong Al-Fatani menubuhkan Badan Hukum Syariah bagi melindungi hak dan kepentingan
agama. Apabila meletus Perang Dunia Kedua, Phibul Songgram telah mengubah lagi
dasar, iaitu tidak lagi mengamalkan dasar berkecuali. Beliau telah memihak
kepada Jepun dengan membenarkan tentera asing itu melalui Negeri Thai untuk
menyerang Burma dan Tanah Melayu.
Pada
tahun 1944, Phibul Songgram telah memansuhkan jawatan kadi, membubarkan
undang-undang keluarga Islam, memansuhkan sistem pembangunan waris cara Islam
lalu menggantikannya dengan undang-undang sivil. Tindakan Siam tersebut telah
melampau batas hak asasi manusia. Untuk itulah Haji Sulong dan para pemimpin
Islam lainnya telah mengadakan pertemuan untuk membincangkan masalah yang
semakin menekan tersebut..
Mulai
tahun 1947, perjuangan masyarakat Islam Patani bertambah memuncak hingga tahun
1954. Selama tujuh tahun itu, Haji Sulong Al-Fatani terus mempertahankan agama
dan bangsa sebagai Yang Dipertua Majlis Agama Islam Patani (MAIP).
Hasil
pertemuan pemimpin Islam setempat di Patani, Haji Sulong Al-Fatani mengemukakan
memorandum ’Tuntutan Tujuh Perkara’ kepada kerajaan Negeri Thai pada tahun
1947. Memorandum itu mengandungi permintaan untuk mengadakan:
- Seorang
ketua beragama Islam bagi empat buah wilayah yang dipilih oleh anak negeri
dengan diberikan kepadanya kuasa penuh.
- Mengadakan pelajaran Bahasa Melayu pada setiap sekolah bagi kanak-kanak berumur tujuh tahun sebelum mereka belajar bahasa Siam atau mata pelajaran lain dalam bahasa Siam.
- Hasil yang diperoleh dari empat wilayah itu hendaklah dibelanjakan di wialyah itu sahaja.
- 80% daripada kakitangan kerajaan mestilah terdiri daripada orang Islam.
- Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa rasmi.
- Mengasingkan Mahkamah Syariah daripada pejabat undang-undang negeri serta mengadakan undang-undang khas untuk memutuskan pendakwaan yang bersabit dengan hukum Islam.
- Mengiktiraf rakyat di empat buah wilayah itu berketurunan bangsa Melayu.
Kesan
perjuangan itu, Haji Sulong Al-Fatani akhirnya ditangkap oleh pemerintah pada
16 Januari 1948 kerana dituduh ’menderhaka kepada negara’. Polis telah menemui
salinan surat bukti dialamatkan kepada Tengku Mahmud Mahyiddin, iaitu pemimpin
masyarakat Islam di rumah Haji Sulong Al-Fatani. Dua hari berikutnya, empat
lagi rakannya telah ditangkap. Mereka ialah Wan Uthman Ahmad, Haji Wan Husain
Wan Din, Ahmad (anak Haji Sulong) dan Che Ishak Abbas. Haji Sulong Al-Fatani
dipenjarakan selama tiga tahun dua bulan selepas dibicarakan di Nakhon Si
Thammarat (Ligor).
Sewaktu
menunggu perintah hukuman di Ligor, Haji Sulong Al-Fatani menulis buku Gugusan
Cahaya Keselamatan. Kemudian dimasukkan ke penjara Bang Kuang di Bangkok.
Dalam penjara beliau menghasilkan empat buah kitab agama dan sebuah buku
riwayat hidupnya, tetapi kesemua buku itu hilang entah ke mana.
Ekoran dari
penangkapan para pejuang tersebut, rakyat di beberapa wilayah telah memberontak
dan menuntut agar para pemimpinnya dibebaskan. Haji Sulong terus berada dalam
tahanan dan baru dibebaskan empat tahun kemudian yakni pada 1954.
Rupanya
pembebasan Haji Sulong dan pejuang lainnya hanyalah merupakan helah Siam untuk
meredakan kemarahan rakyat saja. Di sebalik itu ada rancangan yang lebih jahat,
tapi dengan cara halus. Ini terbukti apabila tidak sampai dua tahun kemudian
Haji Sulong dan tiga lain rakannya (termasuk seorang anaknya sendiri) telah
dipanggil secara terhormat untuk menjumpai ketua polis penyiasat Siam dalam
suatu pertemuan tertutup.
Akan tetapi
sejak pertemuan tertutup tersebut, beliau bersama rakan-rakannya tidak ada
pulang lagi ke pangkuan keluarganya. Kehilangannya sangat misteri dan pihak
Siam pun mendiamkan diri. Maklumat yang diterima oleh kaum keluarganya dan
rakyat Patani menyebutkan bahawa Haji Sulong dan rakan-rakannya telah dibunuh
secara rahsia dan jenazahnya dibuang ke Laut Senggora berhampiran Pulau Tikus
pada malam Sabtu, 13 Ogos 1954. Beliau telah wafat dalam perjuangan di jalan
Allah.
Pengorbanan
Haji Sulong Al-Fatani iaitu penulis kitab Kashf Al-Litham tetap
bersemadi dalam lipatan sejarah perjuangan umat Islam Patani.
Susunan:
M.A.Uswah,
Sandakan,
27 Ogos 2008.
Rujukan:
- Tokoh-Tokoh Agama Dan Kemerdekaan Di Alam Melayu susunan Tajuddin Saman, terbitan YADIM, 2005.
- Ensiklopedia Para Wali susunan Ahmad Muhammad Abdul Ghaffar, terbitan Darul Numan, 2001.
Label:
Taman
Ulama Patani
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.