Matahari Terakhir Kerajaan Melayu Champa
Matahari akhir Melayu Champa
Tetapi malang setelah jadi permaisuri
Suaminya di tawan oleh ketujuh puteri
Siti Zubaidah menangis siang dan malam
Memikir suaminya yang di dalam tawanan
Kepada peminat kesusasteraan Melayu klasik, anda mesti pernah terdengar
bait syair ini. Ya,bait ini berasal dari satu syair Melayu klasik terkenal iatu
Syair Siti Zubaidah Perang Cina yang dikarang sekitar abad ke 19.
Syair Siti Zubaidah menceritakan mengenai pengorbanan Siti Zubaidah, permaisuri
kepada Sultan Zainal Abdin yang menjadi pemerintah Kembayat Negara.
Apabila suaminya diculik oleh tujuh orang puteri China (pada masa itu
Kembayat Negara sedang berperang dengan China), Siti Zubaidah yang sedang sarat
mengandung sanggup meredah rimba dan menyamar sebagai lelaki untuk menyelamatkan
suaminya yang ditawan dan diletakkan di dalam sebuah perigi beracun.
Kisah berakhir apabila berlakunya peperangan antara tentera Kembayat
Negara dan China di mana kemenangan berpihak kepada tentera Kembayat Negara.
Maharaja China berjaya dibunuh dan tujuh orang puteri tersebut berjaya
ditawan.
Tujuh orang puteri tersebut memeluk Islam dan dibebaskan. Puteri tertua,
Kilan Chahaya akhirnya dikahwinkan dengan Sultan Zainal Abidin dan baginda
berjaya bertemu dengan permaisurinya semula yang selama ini menyamar dirinya
sebagai lelaki.
Apa yang menariknya, syair klasik Melayu ini menceritakan mengenai kisah
konflik politik yang berlaku di Asia Tenggara sekitar abad ke 14 dahulu.
Para sejarahwan dan pengkaji kesusaasteraan Melayu sebulat suara
berpendapat bahawa watak Sultan Zainal Abidin yang merupakan suami Siti
Zubaidah adalah merujuk pada seorang raja kerajaan Champa iatu raja Che Bong
Nga.
Negara Kembayat Negara yang diperintah oleh Sultan Zainal Abidin merujuk
pada kerajaan Champa, salah satu kerajaan rumpun Melayu paling masyhur di tanah
besar Asia Tenggara.
[Latar Belakang Ringkas Champa] Champa merupakan kerajaan yang
diasaskan oleh kaum Melayu Cham, salah satu etnik besar dalam rumpun
Austronesia, yang bersaudara dengan Melayu dan Jawa.
Kerajaan Champa paling awal dikatakan ditubuhkan sekitar tahun 192
Masihi dan mencapai puncak zaman kegemilangannya pada abad ke7 hinnga ke 10.
Pada masa itu, kerajaan Champa mengawal dan memonopoli perdagangan
rempah ratus dan sutera antara China, Kepulauan Melayu, India serta Empayar
Islam Abbasiyah di Timur Tengah(berpusat di Baghdad).
Champa juga pernah mengekang serangan dari kerajaan China di utara pada
masa Dinasti Sui.
Champa juga adalah antara kerajaan yang berjaya mengekang serangan
Empayar Mongol di bawah Dinasti Yuan.
Di kala kerajaan kerajaan di Eropah dan kerajaan Islam di Timur Tengah
musnah diserang oleh tentera Mongol, di alam Melayu pula, dua kerajaan rumpun
Melayu berjaya mengekang perluasan kuasa Mongol dengan jayanya di tanah mereka,
iaitu Majapahit dan CHAMPA.
Pada mulanya, kerajaan ini menganut agama Hindu ajaran Shivaisma, namun
menurut pakar sejarah, Champa telah memeluk agama Islam sekitar abad ke 10 yang
dibawa oleh pedagang Arab ke Champa berdasarkan bukti arkeologi.
Champa boleh dikatakan antara kerajaan paling awal menerima Islam di
Asia Tenggara. Namun, kerajaan ini mulai lemah apabila muncul entiti politik
asing di sekitarnya.
Champa pernah menghadapi serangan Khmer dan Srivijaya namun musuh
politik paling hebat memberi tentangan buat Champa ialah kerajaan Annam yang
muncul di utara Vietnam dan selatan China.
Kerajaan Annam diasaskan oleh etnik Dai Viet,satu etnik rumpun
Austroasiatik yang bersifat kecinaan yang berhijrah dari China Selatan.Orang
Dai Viet meneruskan penaklukan dan perluasan kuasa mereka ke selatan,di mana
Champa selalu menjadi mangsa mereka.
Semenjak abad ke 9,Champa sering menghadapi serangan dari tentera Dai
Viet dan kadangkala Champa sendiri menyerang wilayah Dai Viet.
Namun, Champa selalu kalah dalam peperangan dan akhirnya ditolak jauh
sehingga ke selatan, akibat perluasan kuasa orang Viet. Namun, Champa kembali
bangkit menentang perluasan kuasa Dai Viet apabila seorang raja menaiki takhta
Champa sekitar akhir kurun ke 14. Raja tersebut bernama Po Binasaur atau Raja
Che Bong Nga (Che Bunga).
Pangkat “Che” dalam masyarakat Champa pada masa itu selalunya merujuk
kepada jeneral tentera. Dalam catatan Dai Viet, baginda digelar sebagai Raja
Merah.
Dalam catatan Dinasti Ming China, nama baginda dicatat sebagai
Ngo-Ta-Ngo-Tcho. [Permulaan Sebuah Tamadun] Raja Che Bong Nga menaiki
takhta Champa ( atau Kembayat Negara menurut syair tersebut ) pada tahun 1335
apabila bapanya, Raja Tra Hoa Bo De menyerahkan kuasa pada baginda.
Dalam syair tersebut, jelas bahawa watak Sultan Darman Syah iatu
ayahanda Sultan Zainal Abidin adalah Raja Tra Hoa sendiri, iaitu ayahanda
kepada Che Bong Nga. Baginda merupakan seorang raja yang berpengetahuan luas
dalam peperangan.
Baginda memperkuatkan pasukan tentera darat dan laut baginda dengan
menambahkan bilangan askar serta memperbaiki kelengkapan tentera Champa pada
masa itu.
Baginda juga merupakan seorang raja yang sangat prihatin terhadap
hal-hal keadilan sambil memberi keutamaan kepada keamanan dan kestabilan dalam
kerajaannya. Hukuman yang keras dikenakan kepada lanun-lanun yang menjalankan
aktiviti mereka di persisiran pantai Campa. Baginda juga mengadakan hubungan
yang baik dengan China.
Kekuasaan politik China pada masa itu telah bertukar tangan kepada
sebuah dinasti iatu Dinasti Ming di bawah maharaja pertamanya,Zhu Yuanzhang
atau lebih dikenali sebagai Maharaja Hongwu (1368~1398).
Dikatakan Raja Che Bong Nga menghadiahkan gajah, harimau dan hasil-hasil
hasil pengeluaran Champa yang berharga ketika Zhu Yuanzhang mengisytiharkan
dirinya sebagai Maharaja China pada tahun 1369.
Diceritakan Raja Che Bong Nga (beragama Islam) berkahwin dengan Dewi Nareswari (Siti Zubaidah) iatu anak perempuan Raja Bharubhasa yang memerintah Kerajaan Jembal di Kelantan pada masa itu. Raja Bharubhasa menurut sejarah Kelantan dikenali sebagai Sultan Mahmud Syah Sultan Jidah. Memikirkan nasib bangsa Cham dan kerajaan Champa yang asyik kalah dalam perjuangan mengekang kemaraan Dai Viet, baginda memutuskan untuk membalas dendam terhadap Dai Viet.
Sebelum itu, baginda berjaya menyatukan seluruh rakyat Champa untuk
bergabung menentang Dai Viet. [Serangan Balas] Pada tahun 1361, baginda
bersama tentera-tenteranya melancarkan serangan pertama ke atas Dai Viet dan
berjaya menakluk wilayah Nghe An pada tahun 1363. Hal ini menimbulkan kemurkaan
Maharaja Dai Viet iatu Maharaja Dhuong Nhut Le (1369~1371) kerana banyak
wilayah Dai Viet yang dirampas dari Champa akhirnya kembali dituntut semula.
Maharaja Dai Viet cuba menyerang balas tetapi gagal. Sehingga Maharaja
Dhuong meninggal dunia, berlaku konflik istana apabila permaisuri raja, Duong
Khuong mahu menabalkan anakandanya sebagai raja baru tetapi ditentang oleh
saudara raja sendiri, Tran Nghe Tong. Tran Nghe Tong menabalkan dirinya sebagai
raja dan Duong Khuong dipenjarakan namun berjaya melepaskan diri dari penjara
dan lari ke kota Bal-Ngwe, ibu kota Champa pada masa itu.
Di sana, beliau meminta Raja Che Bong Nga untuk menyerang Dai Viet.
[Penaklukan Dan Pendamaian] Mengambil kesempatan dari keadaan politik
yang tidak stabil di negara jirannya dan bantuan dari Empayar Ming yang baru
berkuasa di China pada masa itu, Raja Che Bong Nga lalu mengarahkan serangan ke
wilayah Dai Viet dan berjaya menakluk Hanoi, ibu kota Dai Viet pada tahun 1370.
Di sana, baginda menaikkan Permaisuri Duong Khuong sebagai pemerintah Dai Viet.
Champa dan Dai Viet masing masing berada dalam keadaan aman dan tiada perang
sehingga berlakunya insiden kapal dagang milik saudagar Dai Viet dibakar di
pelabuhan Bal-Ngwe akibat perbuatan sabotaj oleh seorang pembesar Viet yang
tidak sukakan perdamaian dengan Champa. [Sebuah Pengorbanan] Kerajaan Dai
Viet akhirnya meniup semboyan perang mereka ke atas Champa.
Duong Khuong menabalkan ayahandanya,Tran Due Thong sebagai maharaja Dai
Viet pada tahun 1372. Duong Khuong bersama enam orang saudara perempuannya
berada di barisan hadapan tentera untuk menentang tentera Champa. Berlaku satu
peperangan antara Dai Viet dengan Champa di mana Raja Che Bong Nga keluar dari
istana secara senyap tanpa pengetahuan permaisurinya, Siti Zubaidah (Dewi
Nareswari), namun akhirnya Raja Che Bong Nga dan empat orang pengawal setianya
ditangkap dan ditawan oleh Duong Khuong dan enam orang puteri Viet.
Che Bong Nga dan empat pengawalnya ditawan dan dibawa ke Hanoi lalu
dimasukkan ke dalam satu perigi beracun seperti yang tertulis dalam syair Siti
Zubaidah tersebut.
Syair ini sekali lagi menceritakan mengenai pengorbanan dan kepayahan
permaisuri Siti Zubaidah yang sedang hamil, keluar mengembara merentasi hutan
rimba untuk ke kota Hanoi mencari suaminya.
Beliau menyamar sebagai seorang pahlawan lelaki yang gagah. Dengan
menggunakan tipu muslihat, beliau berjaya membebaskan Che Bong Nga (Sultan
Zainal Abidin) dan pengikutya dari perigi beracun.
Che Bong Nga dan pengikutnya yang lemah akibat racun di dalam perigi itu
dibawa oleh Dewi Nareswari menaiki empat ekor kuda, melepaskan diri keluar dari
Hanoi menuju ke kota Bal-Ngwe dan dirawat di sana sehingga sembuh.
Marah akibat Raja Che Bong Nga berjaya melepaskan diri, Raja Tran Due
Thong dan Duong Khuong menyiapkan tentera besar untuk melanggar Champa.
[Taktikal Champa Menjerat Viet] Pada tahun 1377, Raja Tran Due Thong dan
jeneralnya Le Qui Ly mengetuai tentera seramai 120,000 orang untuk menyerang
kota Bal-Ngwe. Sesampainya tentera Dai Viet ke kota tersebut, baginda melihat
seorang askar Cham menyembah baginda sambil berkata bahawa raja Champa sudah
berundur bersama pengikutnya.
Kota Indrapura kini kosong dan raja Dai Viet boleh masuk kedalam kota
itu. Dengan penuh yakinnya, Raja Dai Viet itu masuk ke dalam kota Bal-Ngwe
bersama tenteranya. Namun apabila tiba di pintu utama kota, rombongan tentera
diraja dai Viet diserang secara hendap oleh tentera Champa. Tentera Dai Viet
tidak bersedia untuk menyerang balas kerana terkepung dengan asakan tentera
Champa. Dalam pertempuran itu,raja Viet, Raja Tran Due Thong meninggal dunia
dibunuh bersama para pengikutnya dan pembesarnya.
Hanya sebahagian kecil sahaja yang terselamat dari kepungan itu lalu
pulang ke Hanoi. [Puteri Viet Membalas Dendam] Duong Khuong yang marah
atas kematian ayahandanya menggerakan tenteranya ke Bal-Ngwe.
Berlaku peperangan antara tentera Champa diketuai Che Bong Nga dan
tentera Viet diketuai Duong Khuong.
Che Bong Nga turut disokong oleh bantuan tentera Melayu dari Segenting
Kra. Permaisurinya, Zubaidah turut menyertai peperangan tersebut dengan
menyamar sebagai lelaki tanpa diketahui suaminya. Dalam perang ini, tentera
Champa mencapai kemenangan dan Duong Khuong dan enam orang puteri Viet berjaya
ditawan.
Duong Khuong dibebaskan setelah memeluk agama Islam dan berkahwin dengan
Che Bong Nga. Pada masa itu, permaisuri Siti Zubaidah turut membongkarkan
identitinya di hadapan suaminya yang selama ini menyamar sebagai seorang lelaki
walaupun ada di sisi suaminya.
Che Bong Nga akhirnya bertemu semula dengan permaisurinya. Di Hanoi pula
Tran Da Hien ditabalkan sebagai raja Dai Viet menggantikan Tran Due Thong yang
mati dibunuh di Champa.
Berdasarkan Syair Siti Zubaidah, watak Kilan Chahaya, puteri sulung di
kalangan enam puteri China mempunyai kepersisan dengan perwatakan Duong Khuong.
[Hanoi Ditakluki Oleh Champa] Hanoi, ibu kota Dai Viet sekali lagi
ditawan oleh tentera Che Bong Nga pada tahun 1388. raja Dai Viet terpaksa
berundur ke pedalaman dan tentera Champa berjaya merampas banyak harta rampasan
perang dan sebahagiannya dijadikan hadiah persahabatan kepada Maharaja Ming
China, Maharaja Hongwu.
Champa mulai bangkit bukan sahaja mengekang perluasan kuasa Dai Viet, malahan
berjaya menawan ibu kota mereka sebanyak dua kali. Che Bong Nga, raja Champa
berjaya membangkitkan Champa menjadi sebuah kerajaan yang disegani pada masa
itu.
Ancaman Dai Viet berjaya dipatahkan. Namun sayang seribu kali sayang, kemunculan
Che Bong Nga dalam sejarah Champa disifatkan sebagai ”….sinar matahari yang
penghabisan dan terakhir sebelum terbenam selamanya”.
[Pengkhianatan] Pada bulan Februari 1390, Raja Che Bong Nga
membawa tenteranya berkawal di Sungai Hoang Giang. Kesempatan ini digunakan
oleh Raja Tran De Hien untuk menghantar anakandanya, Tran Khat Chan untuk
menghalang tentera Champa di Sungai Hoa Trieu.
Tentera Champa menyedari kemunculan tentera Dai Viet lalu mengejar
mereka. Dalam kebimbangan, terbit satu harapan pada Tran Khat Chan untuk
menghapuskan Che Bong Nga.
Seorang laksamana Champa, La Khai telah berbuat khianat kepada Champa dengan memberitahu lokasi perahu Che
Bong Nga kepada tentera Dai Viet. Tran Khat Chan yang gembira dengan maklumat
yang diberikan La Khai, terus menghantar tenteranya menuju ke tempat Che Bong
Nga melabuhkan perahunya secara senyap senyap.
Seorang tentera Viet menembak perahu raja menggunakan senapang China (menurut
riwayat lain, menggunakan meriam). Tembakan mengenai Raja Che Bong Nga dan
akhirnya terbunuh.
Terbunuhnya Che Bong Nga menyebabkan pertahanan tentera Champa kucar
kacir, namun La Khai pandai mengambil kesempatan mengumpan tentera Champa
supaya pulang ke Bal-Ngwe. Jenazah Che Bong Nga turut dibawa dan dikebumikan di
sana.
Sementara itu,Laksamana La Khai berjaya merebut takhta kerajaan dengan
gelaran Jaya Simhavarman. Dalam riwayat Vietnam, La Khai (Jaya Simhavarman)
turut digelar sebagai Ko Cheng.
Selepas kemangkatan raja Che Bong Nga, kerajaan Champa akhirnya jatuh
merosot dan mula menunjukkan kelemahan.
Banyak tanah jajahan Champa yang ditakluk oleh Che Bong Nga terlepas ke
tangan Dai Viet.
Kelemahan pemerintahan La Khai menyebabkan dia dibunuh oleh panglimanya
sendiri pada tahun 1400. Sementara itu, Dai Viet meneruskan semula perluasan
kuasa mereka ke selatan setelah raja Che Bong Nga sudah tiada lagi mahu
mengekang gerakan mereka.
Pemerintah seterusnya adalah lemah dan tidak mampu mempertahankan
kedaulatan Champa. Ibu kota Champa akhirnya ditakluk oleh Dai Viet pada tahun
1471.
Orang Champa yang kini ditekan teruk oleh Dai Viet akhirnya menjadi
pelarian.
Ada antara mereka yang berhijrah ke wilayah Kemboja, terutamanya di Siem
Reap dan Kompong Thom. Ada di antara mereka berhijrah ke Kelantan dan Melaka, dijadikan
pembesar di sana. Kesultanan Acheh pula diasaskan oleh seorang putera diraja
Champa, Syah Po Ling anak Raja Syah Po Kubah. [Iktibar] Kebangkitan Che
Bong Nga sepatutnya dijadikan iktibar oleh masyarakat negara kita supaya
bersungguh-sungguh mempertahankan negara kita dari anasir luar yang
mencurigakan kita.
Selain itu, pengorbanan Siti Zubaidah (Dewi Nareswari) juga perlu
menjadi contoh kepada generasi Muslimah zaman kini.
Pengkhianatan La Khai juga perlu dielakkan oleh kita kerana perbuatan
khianat semestinya buruk akibatnya pada masyarakat dan negara.
Sejarah Melayu sendiri telah membuktikan pengkhianatan sahaja mampu
menjatuhkan sebuah kerajaan yang agung.
Sekilas Tragedi Sejarah Bangsa Champa Urang Campa adalah sebutan
bagi komunitas Campa dalam bahasa mereka sendiri.
Sedangkan di Malaysia mereka disebut sebagai Melayu Champa. Pada awalnya
mereka adalah penganut Hindu Shiwa dan kemudian beralih ke Islam sejak abad ke
13, sezaman dengan perkembangan Islam di Nusantara.
Asal muasal orang Champa menurut penelitian adalah masyarakat
Melayu-Polinesia yang mendiami Kepulauan Nusantara pada abad sebelum Masehi.
Sepanjang sejarahnya yang selama 1.5 Millennium (192 M – 1832 M), bangsa
ini telah menempuh kejayaan dan kehancuran.
Dan sekarang bisa dikatakan punah, karena sudah tidak memiliki tanah air
lagi dan anak cucunya yang sekira 500,000 orang tersebar di delapan negara
(Kamboja, Vietnam, Malaysia, Indonesia, USA, Thailand, Laos dan Perancis).
Kaitan Dengan Minangkabau Tokoh Harimau Campa dalam Tambo Alam
Minangkabau Tempat asal leluhur Suku Jambak Kerajaan Inderapura yang bernama
sama dengan Kota Inderapura di Champa Sistem Matrilineal yang diamalkan.
Dari Awal Sampai Puncak Kejayaan Catatan sejarah Cina mencatat
kemunculan Kerajaan Champa pada tahun 192 M, yang pada saat itu mereka sebut
sebagai Lin Yi.
Sejatinya Champa adalah sebentuk Konfederasi Kota yang terdiri dari:
Inderapura (ibukota Champa dari 875 M -1000 M) Amaravati Vijaya (ibukota Champa
dari 1000 M – 1471 M) Kauthara, dan Panduranga Beberapa ahli sejarah berpendapat,
kebudayaan Champa setidaknya dipengaruhi oleh unsur-unsur Cina, India, Khmer
dan Jawa.
Pada masa pra 1471 M, Hindu Shiwa adalah agama resmi negara, dan
Sansekerta adalah tulisan resmi yang diwujudkan dalam prasasti-prasasti dan
maklumat negara.
Walaupun beraksara Sansekerta, bahasa yang digunakan tidak melulu
Sansekerta, karena banyak ditemukan prasasti dengan dua bahasa, yaitu
Sansekerta dan Champa. Agama Buddha Mahayana pernah juga menjadi agama resmi
negara pada masa pemerintahan Raja Indrawarman II pada tahun 875 M. Saat itu
ibukota berada di Inderapura.
Bangsa Champa adalah bangsa pedagang yang pada masa kejayaannya
menguasai jalur perdagangan sutera dan rempah-rempah antara Cina, Nusantara,
India dan Persia. Umumnya mereka adalah pedagang perantara. Bangsa Khmer secara
tradisional adalah pesaing Bangsa Champa, walaupun demikian kedua kerajaan
ternyata saling mempengaruhi dan keluarga bangsawannya sering pula kawin mawin.
Champa juga menjalin hubungan yang cukup dekat dengan dinasti raja-raja
yang berkuasa di Nusantara, seperti Sriwijaya dan Majapahit. Dalam salah satu
keterangan disebut Kertanegara, Raja Majapahit memperistri Putri Champa. Bangsa
Champa juga tersebar sampai ke Acheh dan Minangkabau.
Bahkan bahasa Champa mempengaruhi Bahasa Aceh yang dituturkan di Pesisir
Utara dan Pesisir Timur Aceh. Bangsa Champa juga merupakan bangsa yang menganut adat matrilineal, sama seperti yang diamalkan
orang Minangkabau saat ini.
Puncak kejayaan Champa berlangsung dari abad ketujuh sampai abad kesepuluh.
Era ini meninggalkan bangunan-bangunan bersejarah seperti komplek percandian My
Son (abad ke 7) dan Po Klong Garai (abad ke 13).
Serangan Serangan Menuju Kehancuran Bangsa Khmer dan Bangsa Vietnam
adalah musuh tradisional dari Bangsa Champa. Selama lebih seribu tahun
perjalanan sejarah mereka, kedua bangsa ini silih berganti menyerang Champa.
Berikut ringkasan serangan-serangan tersebut:
Invasi Khmer ke Kauthara, pada tahun 944-945 M
Invasi Dai Viet ke Inderapura pada tahun 982 M, yang menyebabkan kota
ini ditinggalkan dan ibukota pindah ke Vijaya di selatan
Invasi Dai Viet ke Vijaya pada tahun 1021, 1026 dan 1044 M, yang
menyebabkan tewasnya Raja Sa Dau dan ditawannya Permaisuri Mi E. Permaisuri
kemudian bunuh diri dengan menceburkan diri ke lautan. Sejumlah 30,000 rakyat
Champa juga tewas dalam penyerbuan ini. Tahun 1069, Dai Viet kembali menyerang
Vijaya, membakar seisi kota dan menawan 50,000 warganya untuk dijadikan budak.
Invasi Khmer ke Vijaya pada tahun 1080 M. Candi-candi dan Istana dihancurkan
dan dirampok.
Invasi Khmer pada tahun 1145 M, ibukota dipindahkan ke
Panduranga. Komplek percandian My Son dihancurkan oleh Khmer. Namun pada tahun
1177 M, Champa melakukan serangan balasan ke ibukota Khmer dan membunuh Raja
Khmer.
Invasi Bangsa Mongol pada tahun 1283 M Invasi Dai Viet pada tahun 1471,
pada saat ini komunitas Champa sudah menganut agama Islam. Invasi ini merupakan
awal kehancuran Champa secara massif yang berujung pada terhapusnya negara
Champa dari peta dunia. Kota Vijaya dihancurkan sehancur hancurnya, 60,000
rakyat tewas dan 60,000 lainnya ditawan sebagai budak. Raja Pau Kubah juga
ditangkap dan dibunuh. Kaisar Lê Thánh Tông menganeksasi wilayah Amaravati dan
Vijaya kedalam Vietnam. Peristiwa ini memicu emigrasi besar-besaran dari rakyat
Champa yang tersisa ke Kamboja (Khmer), Malaka, Aceh dan wilayah lain di
Sumatera.
Penindasan dan Genosida
Sisa-sisa rakyat Champa sekarang paling banyak terdapat di Propinsi
Kampong Cham, Kamboja dan Provinsi Phan Rang-Thap Cham, Vietnam. Phan Rang
diambil dari kata Panduranga, kota terakhir dan paling selatan dari peradaban
Champa.
Kehidupan Urang Campa di Kamboja juga sangat tragis dan menyedihkan.
Agama Islam yang mereka anut belakangan menyebabkan mereka memperoleh
penindasan dari penguasa Khmer yang menginginkan tidak ada perbedaan.
Orang-orang Champa tidak mau kawin dengan non-Muslim sehingga menyebabkan
kemarahan para raja Khmer. Bahkan penguasa Khmer Merah, membunuh lebih dari
500,000 orang Champa dalam tindakan genosidanya.
Penghancuran Terakhir oleh Amerika
Meskipun masyarakat Champa sudah hampir musnah pada awal tahun 1960an,
namun mereka masih menyisakan bukti-bukti peradaban mereka yang gemilang dalam
bentuk candi-candi di komplek percandian My Son dan Po Klong Garai, arca-arca
dan patung-patung perunggu yang disimpan di museum. Namun ini tidak bertahan
lama, karena selama Perang Vietnam, Amerika memborbardir komplek percandian My
Son. Menghancurkannya dengan karpet bom hanya dalam satu minggu, sehingga
tersisa hanya 20 bangunan dari 70 bangunan yang ada semula. Beruntung sebelum
perang ada beberapa arkeolog Perancis yang memotret dan membuat sketsa dari
bangunan-bangunan candi tersebut.
Pemerintah Vietnam sendiri tampak seperti memiliki dendam sejarah terhadap Bangsa Champa. Mereka membiarkan bangunan-bangunan ini tidak terawat dan ditumbuhi alang-alang. Mereka masih menganggap Urang Campa sebagai musuh abadinya. Selama pemerintahan Dinasti Nguyen di Vietnam Selatan, mereka membuat sebuah arena pertarungan gajah dengan harimau.
Pemerintah Vietnam sendiri tampak seperti memiliki dendam sejarah terhadap Bangsa Champa. Mereka membiarkan bangunan-bangunan ini tidak terawat dan ditumbuhi alang-alang. Mereka masih menganggap Urang Campa sebagai musuh abadinya. Selama pemerintahan Dinasti Nguyen di Vietnam Selatan, mereka membuat sebuah arena pertarungan gajah dengan harimau.
Gajah selalu menang dan harimau pasti mati. Harimau yang merupakan
simbol Bangsa Champa bagi mereka adalah simbol pemberontakan terhadap raja dan
simbol kejahatan serta ketidakamanan dalam negeri. Gajah adalah simbol bagi
raja.
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.