Total Pageviews

Monday 3 February 2020

Katak Rebus

 

Video Tular: ‘Rebus Umat Islam Seperti Rebus Katak’

 

https://www.samudera.my/video-tular-rebus-umat-islam-seperti-rebus-katak/

 

 Pic Source From Social Media

 

Sejak beberapa hari lepas, telah tular satu video dengan tajuk “Projek 25 Tahun Kristian Di Malaysia: Rebus Umat Islam Seperti Rebus Katak”. Video yang dimuatkan oleh page Facebook Hud Hud Crew tersebut memuatkan satu rakaman berdurasi 4 minit. Video tersebut memuatkan rakaman percakapan individu yang dikatakan Ketua Biskop Archdiocese Kuala Lumpur, Julian Leow yang bercakap tentang perancangan 25 tahun beliau sebagai Ketua Biskop Kuala Lumpur.

Kontroversi timbul apabila suara yang dirakamkan tersebut menggunakan perumpamaan ‘merebus katak sehingga perlahan-lahan mati’ untuk menggambarkan perancangan yang bakal beliau jalankan untuk berhadapan dengan proses Islamisasi negara.

Rakaman tersebut dinyatakan dibuat oleh ahli jemaah gereja St Francis Xavier, Petaling Jaya yang mahu perancangan tersebut didedahkan supaya perancangan yang beliau anggap bakal menjejaskan keharmonian hidup beragama antara Kristian dan umat Islam tidak terjejas. Pemilik akaun Hud Hud Crew tersebut turut menjelaskan bahawa isu Kalimah Allah turut merupakan sebahagian dari perancangan yang dijalankan.

Tinjauan kami pagi ini ke page Hud Hud Crew mendapati video tersebut sudah diturunkan.

Presiden Persatuan Peguam Katolik Kuala Lumpur, Godfrey Thomas Fernandez, dalam menjawab isu ini menjelaskan rakaman yang dimuatkan itu diambil di luar konteks serta meminta pihak berkuasa mengambil tindakan.

Dalam pada itu Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya, dalam kenyataannya pagi ini, menuntut Julian Leow untuk tampil memberi penjelasan berkenaan perancangan 25 tahun tersebut. Beliau juga menyatakan, kenyataan Presiden Persatuan Peguam Katolik Kuala Lumpur menunjukkan beliau secara tidak langsung mengakui rakaman tersebut tulen tetapi hanya menyatakan ianya dibuat di luar konteks.

“Kalau mereka mengatakan rakaman itu diambil di luar konteks, maka apakah konteks sebenarnya? Puas saya memikirkan kemungkinan konteks dan sisi baik dari ucapan ‘rebus katak’ sedemikian. Kita mahu tahu juga apa ‘perancangan 25 tahun’ yang sebenar dari ucapan yang kononnya mengikut konteks itu.”

 

 https://www.samudera.my/video-tular-rebus-umat-islam-seperti-rebus-katak/

 

 

 

 ___________________________________

 

 

 

‘Rebus Umat Islam Macam Rebus Katak’, Archbishop Julian Leow Perlu Tampil Beri Penjelasan – Pengerusi PEMBELA

 

https://www.samudera.my/rebus-umat-islam-macam-rebus-katak-archbishop-julian-leow-perlu-tampil-beri-penjelasan-pengerusi-pembela/

 

sumber gambar dari media sosial

Jangan lupa sertai Telegram, Twitter, Instagram dan Facebook kami untuk berita terkini

Baru-baru ini tular video rakaman suara Ketua Biskop (Archbishop) KL, Julian Leow yang berucap mengenai agenda 25 tahunnya untuk ‘merebus umat Islam seperti merebus katak’. Ramai termasuk beberapa orang Melayu tampil mempertahankan kononnya video ini palsu.

Namun, satu kenyataan dari sebuah NGO Katolik melalui media mengatakan suntingan tersebut adalah di luar konteks. Ini bermakna, rakaman tersebut adalah tulen dan ucapan tersebut benar-benar telah diungkapkan oleh Archbishop KL itu.

Kalau mereka mengatakan rakaman itu diambil di luar konteks, maka apakah konteks sebenarnya? Puas saya memikirkan kemungkinan konteks dan sisi baik dari ucapan ‘rebus katak’ sedemikian. Kita mahu tahu juga apa ‘perancangan 25 tahun’ yang sebenar dari ucapan yang kononnya mengikut konteks itu.

Satu perkara lagi. Yang merakam audio ucapan beliau ini dikatakan adalah ahli gereja dan pastinya penganut Katolik. Yang hadir ke gereja biasanya bukanlah calang-calang; pastinya penganut yang benar-benar tegar dan komited. Apakah ada ahli gereja beliau sendiri tidak selesa dengan agenda Archbishop mereka sendiri sehingga ada yang merakam dan menyebarkannya?

Dan apakah yang dimaksudkan ‘berniat mengancam keamanan dan keharmonian antara penganut pelbagai agama’ oleh NGO tersebut sebenarnya merujuk kepada kerja ‘orang dalam’? Jika ini kerja ‘orang dalam’, maka ini adalah hasil konflik dalaman kalian yang saling memecahkan tembelang masing-masing.

Sehingga kini, saya belum dengar Archbishop KL tampil dengan kenyataan rasmi dan membuat laporan polis dalam isu ini. Selepas sekian lama ianya tular, hanya NGO Katolik sahaja yang tampil.

Rakyat Malaysia perlu tahu apakah ‘perancangan 25 tahun’ yang sebenar-benarnya itu.

 

Aminuddin Yahaya
Pengerusi PEMBELA
29 April 2021

Pautan Asal: FB Aminuddin Yahaya

*Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan Samudera.my*

 

https://www.samudera.my/rebus-umat-islam-macam-rebus-katak-archbishop-julian-leow-perlu-tampil-beri-penjelasan-pengerusi-pembela/

 

.

 

 


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.