Total Pageviews

Monday 3 February 2020

Perkara tidak betul dalam komik




Perkara tidak betul dalam komik:

Tiga individu dipanggil ke Bukit Aman





KUALA LUMPUR: Tiga individu, termasuk bekas ahli DAP, Hew Kuan Yau dipanggil ke Bukit Aman, di sini hari ini untuk memberi keterangan berhubung penerbitan dan pengedaran komik yang didakwa berunsur propaganda.


Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendakwaan dan Undang-Undang (D5) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid, berkata Kuan Yau dua lagi individu akan hadir memberi keterangan petang ini.


“Dua lagi individu yang polis panggil mempunyai kaitan dengan penerbitan buku itu,” katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.


Sebelum ini, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador dilaporkan sebagai berkata polis telah mengambil keterangan pelukis komik bertajuk ‘Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama’ pada Jumaat lepas.


Pada 18 Okt, Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan laporan awal oleh bahagian keselamatan kementerian itu mendapati terdapat perkara yang tidak betul dalam komik berkenaan, sekali gus wajar untuk tindakan tegas dikenakan terhadap mereka yang menerbit dan mengedarkan komik tersebut.


Baru-baru ini, media melaporkan komik itu dipercayai diedarkan di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) di negara ini. – BERNAMA



.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.