Total Pageviews

Friday 1 March 2019

Pencemaran Sungai Kim Kim: 3 ditahan


Pencemaran Sungai Kim Kim: Dua pemilik kilang antara 3 ditahan




PASIR GUDANG: Polis dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) sudah menahan tiga suspek yang dipercayai membuang sisa kimia ke dalam Sungai Kim Kim, di sini, sehingga mengakibatkan pencemaran gas metana pada Khamis lalu.
Pengarah JAS Johor, Datuk Dr Mohammad Ezanni Mat Salleh, berkata tiga lelaki berusia 50-an termasuk dua pemilik kilang itu ditahan dalam operasi khas semalam dan hari ini.
“Seorang pemilik kilang memproses barang lusuh bersama pekerjanya ditahan di kawasan kilangnya di Taman Pasir Putih di sini jam 12.30 tengah hari tadi. Seorang lagi pemilik kilang memproses bahan kimia ditahan di Kulai dekat sini, jam 7 malam tadi,” katanya ketika ditemui di kilang barang lusuh yang disita itu, hari ini.
Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian negeri, Dr Sahruddin Jamal.
Mohammad Ezanni berkata, pihaknya sedang melengkapkan kertas siasatan dan yakin mempunyai bukti kukuh untuk mendakwa mereka minggu ini.
Khamis lalu, media melaporkan 1,400 pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pasir Putih dan Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Putih di sini, diarah mengosongkan kawasan sekolah itu kira-kira jam 10.30 pagi apabila beberapa pelajar muntah dan pengsan selepas terhidu gas metana.
Secara keseluruhan, seramai 82 mangsa dirawat di hospital dan klinik akibat pencemaran gas itu. Mereka termasuk dua pelajar SMK Pasir Putih, selain seorang pengusaha kantin dan pemandu ambulans dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).
Kejadian itu dipercayai berpunca daripada pembuangan bahan kimia dari sebuah lori tangki ke dalam Sungai Kim Kim oleh pihak tidak bertanggungjawab, kira-kira jam 2 pagi Khamis.



..




Pencemaran bahan kimia: Pemilik syarikat tayar kitar semula mungkin didakwa esok
Mac 13, 2019



JOHOR BAHRU:

Pemilik syarikat tayar kitar semula, antara tiga suspek ditahan Isnin lepas, yang dipercayai membuang sisa toksik ke Sungai Kim Kim baru-baru ini, dijangka didakwa di mahkamah pada Khamis.

Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin berkata, kertas siasatan telah pun siap dan dihantar ke pejabat Timbalan Pendakwa Raya pada pagi Rabu untuk mendapatkan penilaian dan pertimbangan untuk mendakwa.

"(Dan) kita harap dapat dakwa (suspek) esok di mahkamah. Jika sabit kesalahan, dia akan dipenjara maksimum lima tahun dan juga denda RM500,000 di bawah Seksyen 34B Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974," kata beliau kepada pemberita di Menara Aqabah, Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) di sini hari ini.


Bee Yin juga memberitahu, beliau telah menghubungi Peguam Negara, Tommy Thomas mengenai kemungkinan mengenakan beberapa tuduhan terhadap suspek memandangkan kesalahan yang dilakukan adalah serius dan hukuman setakat ini tidak mencukupi.


"Memandangkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) sudah siap siasatan, kita akan dakwa dahulu tetapi ia tidak dihadkan kepada undang-undang ini sahaja, dia boleh didakwa di atas Kanun Keseksaan dan mungkin akta-akta lain," kata Bee Yin lagi.




....


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.