Total Pageviews

Friday 1 March 2019

Misteri kejadian malam kejatuhan Melaka


Misteri kejadian malam kejatuhan Melaka ke tangan Portugis yang disembunyikan




Misteri : Apa yang Sebenar Terjadi pada Malam Kejatuhan Melaka?? 

1/3 sejarah melayu ditulis pada zaman kesultanan melaka, 1/3 lagi masa di Johor lama and 1/3 lagi mase zaman Tun Seri Lanang.. 100 tahun selepas kejatuhan Melaka. 

ada 3 rekod yg diketahui mengisahkan kejatuhan melaka: 

1. Official rekod dari portuguese : Jatuh lepas berperang 15 hari 14 malam 

2. Sejarah Melayu : Jatuh lepas berperang 3 hari and 2 malam 

3. *Unknown chronicler : Jatuh lepas beperang 3 hari and 2 malam (similar dgn sejarah melayu) 

*dikesan di library portugal, ditulis pada 1518, 7 tahun lepas kejatuhan melaka.. mungkin ditulis oleh askar portugis.. and translation dia oleh Royal Asiatic Society tahun 1902, reprinted 1911



Page ni plak mengisahkan.. kapal portugis cuba mendarat.. tapi.. tak boleh sebab askar melayu pakai meriam/senapang.. 


last2 dAlbuquerque berjaya mendarat > orang melayu mengamuk >Raja Alaudin charging dia punya gajah > 60 orang portugis mati >defense melayu bocor > portugis mara ke Masjid dipuncak bukit (St. Paul Church sekarang adalah bekas masjid) dan Istana raja Melaka >orang2 Melayu serang balik > portugis berundur ke kapal mereka, and banyak mati (Hari Pertama) 


(Hari Kedua) Portugis mendarat semula, tetapi dihalang 700 askar Melayu dibawah Raja Alaudin,.. ramai Portugis mati > tapi askar Melayu berundur ke tapak2 kedai yg terbakar dikota melaka > Raja Alaudin menyerang lagi > Kemudian berundur semula 


Laksamana Hang Nadim menyerang melalui sungai dari arah belakang tentera portugis > and portugis berundur semula ke kapal mereka 


(Hari ketiga) ni yang pelik sikit ni 








Portugis mendarat lagi skali... tapi pelik.. semua tentera sultan tiada.. 

Sekarang.. lihat catatan2 ni: 

- portugis gagal mendarat, and gagal secure holding position.. semua retreat balik pegi kapal mereka 

- portugis berjaya membakar masjid dan istana.. tapi gagal mendudukinya 

- portugis hanya berjaya maju dikawasan bandar dan perlabuhan melaka.. tidak sampai ke bukit cina 

- askar melayu menang perang.. tapi mereka berundur?????? 


kenapa??? ape yang sebenarnya terjadi pada malam itu?? 


Kenapa askar2 Melayu berundur sedangkan askar2 Melayu dapat mengalahkan tentera Portugis? Sekiranya ahli2 Alter Terahsia Bangsa Melayu ada maklumat tentara malam terakhir kejatuhan Melaka ini bolehlah dikongsi bersama di sini... 




...




Sikap Pemimpin Melayu Yang Membawa Rebah.


Malangnya sikap ini masih ada di kalangan kita sekarang.





1. Istilah pemimpin atau khalifah pula adalah luas serta boleh diklasifikasikan sebagai Ketua Masyarakat, Ketua Kawasan, Ketua Kampung, Ketua Taman, Ketua Daerah, Ketua Agensi, Penghulu Mukim, JPP, MPKK, Ketua Jabatan, Ketua Unit, Yang Berhormat, Ahli Majlis dsbnya.

2.  Mengambil sikap pemimpin di Singapura di langgar todak. Di mana golongan cerdik pandai cendekiawan di larang berhujah mengeluarkan pendapat, manakala golongan pak turut tukang ampu diangkat menjadi orang penting dalam sesuatu agensi, dan pendapatnya di julang sanjung. Sikap ini sangat berbeza sekali di negeri Jepun di mana, setiap golongan diberi peluang berhujah hatta pendapat seorang tukang kebun sekalipun akan diambil kira dan dibuat penambahbaikan atau kajian (Kaizen). 

3.  Di Jepun, pemimpin memang boleh dikritik dan pemimpinnya sendiri meminta orang bawahannya utk mengkritik dan memberi penambahbaikan agar beliau menjadi yang terbaik antara yang terbaik. 

4.  Sikap tiada merendah diri atau bersederhana dalam serba serbi (humbleness).

5.  Berpendapat hanya dia yang betul manakala pendapat orang lain adalah salah atau tidak berharga serta tidak perlu diambil kira atau dikaji dengan teliti serta untuk diambil pengajaran daripadanya. 

6.  Ria dan Ujub.

7.  Lebih membesarkan duniawi daripada mementingkan akhirat.

8.  Sikap mencapai SKT atau KPI yang ditetapkan olehnya sendiri. Sepatutnya pencapaian SKT diubah kepada pencapaian fardu Ain yakni tanggungjawab individu untuk melaksanakan sesuatu perkara penting. Sekiranya tidak dilakukan mendapat dosa. Sekiranya dilakukan mendapat pahala.

9.  Sikap malas mengkaji dan tidak mahu mendapatkan ilmu atau berat untk menimba pengalaman. Perkara malas untuk mengkaji ini telah ditegur Allah empat kali dalam Al Qamar : Ayat 17, 22, 32, 40,





Sekiranya anda masih tidak mau berubah, maka anda memang layak mendapat gelaran golongan umat dari umpama buih buih di lautan. Bilangannya banyak tetapi suaranya tidak signifikan. 



..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.