Sejarah Islam Yang Digelapkan- Turki, Jepun
dan Tanah Melayu
Sebelum kejatuhan Sultan Abdul Hamid, baginda sempat mengadakan persefahaman dengan Jepun. Jepun dan Jerman mempunyai perancangan ketenteraan untuk menghadapi British dan Perancis. Turki yang turut mempunyai hubungan dengan Jerman yang bersama-sama menentang pasukan berikat Bristih dengan sekutunya, membuka jalinannya dengan Jepun dalam usaha menghadapi imperialisme pasukan Berikat di rantau Islam termasuk Alam Melayu yang ketika itu berada di bawah penjajah British, Belanda dan Sepanyol.
Turki menghantar kapal Artaghal/Ertughrul ke
Jepun dalam misi persefahaman tersebut. Kapal yang melalui Singapura disambut
meriah oleh umat Islam yang diharapkan bakal membebaskan rantau Melayu daripada
penjajah Barat.
Hasil hubungan ini, dua orang diplomat Jepun
iaitu Yamada dan Mosyadana telah memeluk Islam. Pada awalnya dikatakan Mitsutaro Takaoka adalah
muslim pertama yang memeluk Islam pada tahun 1909. Setelah menunaikan haji
beliau menukarkan namanya menjadi Omar yamaoka. Namun kajian terbaru meletakkan Yamada
sebagai muslim pertama Jepun. Beliau dikatakan telah mengunjungi Turki bagi
menyampaikan rasa simpati ke atas musibah tenggelamnya Ertugrul. Beliau
kemudiannya memeluk Islam dan diberi nama Abdul Khalil.
Kerjasama ini akhirnya meletakkan sejarahnya
yang tersendiri apabila masjid pertama dibina di Yokohama yang menjadi
permulaan syiar Islam bertapak di Jepun. Masjid yang paling penting adalah masjid Kobe yang dibangun pada 1938
[yang merupakan satu-satunya masjid yang masih kekal hingga hari ini].
Kerjasama ini dirancang untuk membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan
British, Jawa dan Sumatera daripada penjajahan Belanda. Namun media Britishmenutup
rapat berita tersebut serta mengumumkan bahawa pejuang Islam yang
meyokong Jepun (khususnya dalam Perang Dunia II kemudiannya) sebagai pembelot
negara manakala tali barut mereka yang menjadi tentera British dianggap hero
nusa dan bangsa. Catatan paradoks ini masih kekal dalam penulisan sejarah tanah
air.
Seorang pendakwah gigih Turki
yang bernama Abd al-Rasyid Ibrahim mengembara ke Jepun, Korea, India dan China
untuk menyeru manusia kepada Islam. Tokoh ini menubuhkan persatuan Asia
al-Kubrauntuk tujuan tersebut. Beliau bertemu dengan tokoh ilmuwan Muslim
termasuk Syeikh Jamaluddin al-Afghani, Badiuzzaman Said Nursi, Ahmad Wafiq
Pasha dan Syeikh Syamil, pejuang Rusia. Sultan Abdul Hamid turut
memberi sokongan kepada tokoh tersebut tetapi kedudukan ekonomi
Uthamaniyah ketika itu sangat meruncing serta masalah dalam negeri menyebabkan
sokongan pengembangan Islam di Timur Jauh tidak begitu menyeluruh. Ketika di
Jepun Abd al-Rasyid menulis buku bertajuk al-Alam al-Islami.
Di Tanah Melayu, Sultan Di Tanah Melayu, Sultan Abdul Hamid turut menjalinkan hubungan dengan Sultan Johor dalam usaha yang sama. Turki membuka kedutaan di Singapura dan Batavia pada tahun 1864 dan 1883 masing-masingnya, untuk mengeratkan hubungan tersebut. Perundangan Islam Majallah al-Ahkam al-Adillah atau dikenali sebagaiMejalle dalam kalangan penulis orientalis, yang menjadi perundangan Turki dikembangkan ke Johor untuk dilaksanakan. Sultan Johor pernah mengunjungi Istanbul lalu disambut dengan penuh penghormatan oleh Sultan Abdul Hamid dengan pingat kebesaran Turki. Sultan Johor turut menganugerahkan pingat kebesaran Johor kepada pegawai tinggi.
Apabila golongan Arab Hadrami atau Ba` Alawi
ditindas di bawah pentadbiran Belanda di Batavia, maka Sultan Abdul Hamid
mengutus dutanya untuk pembelaan golongan tersebut. Golongan Sayyid keturunan
Saidina Ali sering menerima mihnah dan tribulasi yang hebat sepanjang
sejarahnya, lalu ada yang mengambil keputusan merantau ke dunia sebelah timur
termasuk Alam Melayu lalu membentuk satu keluarga yang berpengaruh di dunia
baru mereka. Ramai golongan ini dilantik sebagai sultan, pemimpin, ulama dan
tokoh masyarakat yang terkenal dalam sejarah rantau Melayu termasuk Acheh,
Brunei, Melaka, Patani, Cermin, Jawa, Johor, dan rantau sekelilingnya.
Hubungan ini akhirnya gagal diteruskan dalam
keadaan masyarakat yang ketika itu kebanyakannya masih nyenyak tidur di
bawah penjajah British. Sebahagian pemimpin bangsa pula sedang bersekongkong
dengan penjajah untuk menjajah bangsanya sendiri. Dan saat itu juga Sultan
Abdul Hamid dijatuhkan oleh satu konspirasi pada tahun 1909.
Mufti Uthmaniyyah sendiri iaitu Diauddin
Affendi yang dilantik baginda yang mengeluarkan fatwa pemecatan baginda.
Peristiwa ini didalangi oleh tiga perancang utama: Aram Affendi seorang
Kristian, Amanuil Su seorang Yahudi dan Theodore Hertzel pemimpin Freemason
Yahudi. Ketika pemecatan tersebut baginda sempat bertanya kenapa lelaki Yahudi
itu (Hertzel yang sangat dibenci baginda) ada bersama majlis pemecatan tersebut?
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.