Kecuaian Perubatan
mSTAR
Rabu April 28, 2010
Rabu April 28, 2010
Oleh KHAIRUL ANWAR RAHMAT
TIDAK
lama dahulu, seorang wanita yang lumpuh dari leher semasa menjalani pembedahan
tulang belakang diberi ganti rugi RM500,000 kerana kecuaian perubatan (medical
negligence).
Mahkamah
membuat keputusan berkenaan kerana berpendapat seorang pengamal perubatan
mempunyai kewajipan untuk memaklumkan kepada pesakit mengenai risiko yang akan
dihadapi dalam sebarang cadangan rawatan.
Dalam
penghakimannya, mahkamah dengan tegas menyatakan bahawa seorang doktor
mempunyai tanggungjawab untuk menasihatkan pesakitnya mengenai rawatan yang
akan diambil dan risiko yang mungkin dihadapi.
Ini
baru satu contoh kes. Sebelum ini kita juga pernah terbaca laporan akhbar
mengenai beberapa kecuaian sama ada yang berlaku di Malaysia mahupun di
seantero dunia. Hal ini berlaku bukan saja di hospital kerajaan, namun ia juga
terjadi di hospital swasta.
Ada kes
objek seperti gunting tertinggal dalam perut selepas pembedahan, suntikan yang
menyebabkan tangan lumpuh, tersilap diagnos dan preskripsi ubatan sehingga
mengakibatkan komplikasi sehingga membawa maut dan pelbagai lagi kecuaian.
Malah,
jika anda masih ingat, pernah juga seorang kanak-kanak lelaki menjadi mangsa
kecuaian ketika dia berkhatan! Ini adalah beberapa contoh mimpi negeri yang
dialami oleh mereka yang menjadi mangsa kecuaian perubatan.
Kajian
saya terhadap beberapa jurnal undang-undang mendapati, secara umumnya jumlah
kes berkaitan kecuaian perubatan adalah masih rendah jika dibandingkan dengan
negara-negara lain.
Tetapi
saya tidak dapat memastikan sama ada situasi ini adalah disebabkan kita
mempunyai pasukan perubatan yang cekap atau kurangnya pengetahuan di kalangan
orang ramai terhadap hak mereka di sisi undang-undang.
Saya
membangkitkan isu ini kerana ramai pembaca yang mahu mendapatkan gambaran lebih
jelas terhadap kes kecuaian yang dilakukan doktor.
Minggu
lalu, ada dilaporkan dalam akhbar berkenaan kekecewaan seorang ibu yang
kehilangan anak kesayangannya. Dalam kesedihannya itu, beliau bercadang untuk
menyaman pihak hospital kerana didakwa tidak memberi layanan dan rawatan yang
cuai terhadap arwah anaknya.
Laporan
itu mengingatkan saya kepada rungutan seorang pembaca baru-baru ini. Beliau
meluahkan rasa geram kerana mendakwa nyawa ayahnya hampir-hampir terancam
akibat kecuaian doktor di sebuah hospital daerah. Menurut beliau, semenjak
peristiwa itu, keluarganya sudah serik berurusan dengan mana-mana hospital
kerajaan.
Segalanya
bermula apabila ayahnya dimasukkan ke wad kecemasan kerana tiba-tiba rebah
selepas menunaikan solat maghrib. Oleh kerana hospital berkenaan terletak
berhampiran dengan rumah, maka ibu dan adiknya terus bergegas membawa ayahnya
ke sana.
Apabila
ditanya mengenai keadaan ayah mereka, doktor memberitahu ia ‘hanyalah’ minor
stroke atau serangan angin ahmar yang ringan. Oleh kerana hari itu ialah hari
Jumaat dan hari sudah larut malam, maka ayah beliau akan hanya diimbas atau
melalui proses scanning pada pagi Isnin. Ini bermakna, keluarga malang itu akan
melalui dua hari yang sangat panjang untuk mengetahui keadaan sebenar kesihatan
ayah mereka!
Semalaman
mereka sekeluarga tidak dapat melelapkan mata kerana tersangat sedih dan
rungsing melihat ayah yang terbaring mengerang kesakitan dalam keadaan separuh
sedar.
Keesokannya,
seawal pagi, salah seorang anaknya menghubungi seorang rakan doktor untuk
mendapatkan pandangan kedua dan memaklumkan proses scanning akan hanya dapat
dilakukan selepas dua hari.
Rakan
doktor itu menjerit di hujung telefon menyatakan ia sangat merbahaya dan proses
imbasan perlu dilakukan dengan segera untuk mengetahui status sebenar apatah
lagi jika mangsa diserang strok.
Apa lagi,
si anak berkenaan berkejar ke wad dan kebetulan seorang sister atau jururawat
senior sedang menguruskan ayahnya. Nasib baik jururawat berkenaan bersifat
jujur dan berkata; ‘Memang ia (scanning) perlu dilakukan segera.
Kalau
encik mahu cepat, kami cadangkan ia dilakukan di hospital swasta berdekatan. Ia
boleh dilakukan segera, cuma dikenakan sedikit bayaran kira-kira RM400’.
Sebaik
tiba di hospital yang lain, alangkah terkejutnya doktor pakar yang melakukan
imbasan itu bahawa ia bukanlah minor stroke dan jika tidak segera melakukan
pembedahan, pembuluh darah di kepala pesakit boleh pecah dan mengakibatkan
maut! Seterusnya, tindakan segera diambil termasuklah pembedahan segera dan
syukurlah, ayah mereka kini sudah beransur pulih.
Persoalannya,
mengapakah tiada sense of urgency atau naluri kesegeraan dalam kes itu?
Mengapakah meletakkan pesakit dalam risiko yang tinggi kerana tidak
menyegerakan proses imbasan dan seterusnya melakukan pembedahan?
Dalam
menentukan kecuaian perubatan ini, terdapat beberapa elemen yang perlu
ditentukan oleh undang-undang. Kita perlu menentukan apakah standard penjagaan
minima yang semua pengamal perubatan harus capai dalam melaksanakan tugas
seharian mereka.
Secara
umumnya, pegawai perubatan mempunyai satu tanggungjawab menjaga pesakitnya dan
sebarang pelanggaran kepada tugas itu dengan melakukan atau tidak melakukan
sesuatu memungkinkan pesakit mendapat kemudaratan.
Walaubagaimanapun,
ia mestilah adil dan munasabah untuk memerintahkan petugas perubatan membayar
pampasan kepada pesakit yang mendakwa dirinya mangsa kecuaian.
Elemen-elemen ini sering dipermudahkan sebagai formula standard
penjagaan, tugas, pelanggaran, penyebab dan ganti rugi.Nah, bertambah satu lagi
pengetahuan perundangan anda bukan? Sampai jumpa lagi minggu depan!
• Penulis ialah Peguam Sivil Mahkamah Tinggi Malaya serta Peguam
Syarie Mahkamah Tinggi Syariah dan boleh dihubungi melalui krulco@yahoo.com
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.